کد خبر: ۸۱۲۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۳۰ آذر ۱۳۹۴

موضع دولتی‌ها درباره سهم بنزین در آلودگی هوا تغییر کرد + سند

روزهای اخیر را که آلودگی هوا رکوردزنی کرده، می‌توان زمان محک سلسله ادعاهای مسئولان دولت درباره سهم بالای بنزین در آلایندگی هوا، توقف تولید بنزین آلوده پتروشیمی و توزیع بنزین یورو 4 با حداقل آلودگی دانست.
به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، تهران و سایر شهرهای بزرگ و صنعتی کشور این روزها آلوده‌ترین و ناسالم‌ترین روزهای سال را تجربه می‌کنند.

وضعیت آلایندگی هوا خصوصا در پایتخت در چند روز اخیر به حدی شدید شد که دولت با وجودی که هیچ تمایل نداشت از تدابیر دولت قبل در تعطیلی مدارس استفاده کند تا مبادا به تکرار رویه‌هایی که همواره از آن انتقاد می‌کرد متهم شود، به ناچار مجبور به استفاده از این گزینه شده است.

اما علت اصلی آلایندگی هوا چیست؟ برای پاسخ به این سوال، به اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استناد می‌کنیم.

معصومه ابتکار از ابتدای دولت با مطرح کردن آلودگی و سرطان‌زایی بنزین‌های تولید پتروشیمی، این نوع بنزین را عامل اصلی آلودگی هوا خصوصا در تهران طی سالیان اخیر معرفی کرد.

بیژن زنگنه وزیر نفت نیز با ابتکار بر آلاینده بودن بنزین‌های پتروشیمی هم‌نوا شد و دولت نیز دستور توقف تولید این نوع بنزین را از اوایل سال 1393 صادر کرد.

پس از آن، مسئولان دولتی از جمله ابتکار و زنگنه بارها مدعی شدند که به علت توقف تولید و عرضه بنزین پتروشیمی و جایگزین ساختن آن با بنزین یورو 4 وارداتی، هوای پایتخت به مراتب سالم‌تر شده است.

علاوه بر ابتکار، وزیر نفت نیز بارها بر آلایندگی بنزین پتروشیمی ها صحه گذاشته بود. بیژن زنگنه حتی اواخر سال 1392 از توقف تولید و توزیع بنزین پتروشیمی ها سخن می گفت.

البته آنها در این مدت هیچ‌گاه به این سوال پاسخ ندادند که وقتی تمام بنزین پتروشیمی در سطح تهران توزیع نشده، تولید یا توقف آن چه ربطی به هوای تهران دارد؟ ضمن آن که بارها اسنادی منتشر شد که نشان می‌داد بنزین‌های وارداتی به هیچ وجه یورو 4 نبوده و حتی از بنزین‌های تولید داخل نیز بی‌کیفیت‌ترند.

* بالاخره منشاء آلودگی هوا چیست؟

روزهای اخیر را که آلودگی هوا رکوردزنی کرده است، می‌توان زمان محک سلسله ادعاهای مسئولان دولت درباره سهم بالای بنزین در آلایندگی هوا، توقف تولید بنزین آلوده پتروشیمی و توزیع بنزین یورو 4 با حداقل آلودگی دانست.

اتفاقا همانطور که پیش‌بینی می‌شد وقوع آلودگی شدید هوا، مسئولان دولتی را به اتخاذ مواضع متناقض کشانده است.

مثلا خانم ابتکار که زمان دفاع از هجمه به بنزین پتروشیمی استدلال می‌کرد که بنزین آلوده مهمترین عامل افزایش آلودگی هوا است؛ این روزها استدلال کاملا وارونه‌ای به ارائه می‌دهد و می‌گوید: ابتکار: آلودگی هوا ناشی از بنزین نیست.

تغییر موضع دولتی‌ها درباره سهم بنزین در آلودگی هوا

زنگنه هم که سال گذشته از هر فرصتی برای هجمه به بنزین پتروشیمی و ربط دادن آن به آلودگی هوا استفاده می‌کرد، این روزها ترجیح داده سکوت کند و درباره نقش بنزین توزیع‌شده در تهران در آلودگی هوا سخن نگوید.

* اتهامات به بنزین پتروشیمی درست بود؟

لازم به یادآوری است با تداوم هجمه به بنزین پتروشیمی، مجلسی ها به این موضوع ورود پیدا کردند و با دستور رئیس مجلس قرار شد کمیسیون های انرژی و بهداشت به عنوان دو کمیسیون تخصصی ذیربط به بررسی ادعای سرطانزا و آلاینده بودن بنزین پتروشیمی بپردازند.

سالاد

نظرات بینندگان