کد خبر: ۸۱۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۰۱ دی ۱۳۹۴

شب یلدا در مدارس پاسارگاد؛ از خاطرات قدیمی ترها از شب چله تا برپایی نمایشگاه

شب یلدا(شب چله) یا بلندترین شب سال که یکی از زیباترین شب ها در بین ایرانیان است. در این شب رسم و رسوم مختلفی انجام می شود.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از طنین پاسارگاد، شب یلدا(شب چله) یا بلندترین شب سال که یکی از زیباترین شب ها در بین ایرانیان است. در این شب رسم و رسوم مختلفی انجام می شود، از خوردن هندوانه، آجیل، و بسیاری خوراکی های دیگر تا حافظ خوانی و شب شعر. شب یلدا بهانه ای برای دور هم بودن است.

مردم ايران در شهرها و روستاهاي مختلف با توجه به فرهنگ، آداب و رسوم ويژه‌ي خود شب چله را جشن مي‌گيرند.آداب شب یلدا در طول زمان تغییر نکرده و ایرانیان در این شب، باقیمانده میوه‌هایی را که انبار کرده اند و خشکبار و تنقلات می‌خورند.

همچنین در قدیم دور هم گرد هیزم افروخته و بخاری روشن می‌نشستند تا سپیده دم بشارت شکست تاریکی و ظلمت و آمدن روشنایی و گرمی (در ایران باستان، از میان نرفتن و زنده بودن خورشید که بدون آن حیات نخواهد بود) را بدهد، زیرا که به زعم آنان در این شب، تاریکی و سیاهی در اوج خود است.

واژه یلدا، از دوران ساسانیان که متمایل به به کارگیری خط (الفبای از راست به چپ) سریانی شده بودند به کار رفته است.

یلدا همان میلاد به معنای زایش زاد روز یا تولد است که از آن زبان سامی وارد پارسی شده است. باید دانست که هنوز در بسیاری از نقاط ایران مخصوصاً در جنوب و جنوب خاوری برای نامیدن بلندترین شب سال، به جای شب یلدا از واژه مرکب شب چله استفاده می شود.

چله بزرگ از یکمین روز دی ماه جشن خرم روز تا دهم بهمن که جشن سده است به طول می انجامد و آن را چله بزرگ می نامند به آن دلیل که شدت سرما بیشتر است، آنگاه چله کوچک فرا می رسد که دهم از بهمن تا بیستم اسفند به طول می انجامد و سرما کم کم کاسته می‌شود.

طنین پاسارگاد،به مناسبت اینچنین شبی و به جهت شناخت نسل جوان از آیین کهن وزیبای شب یلدا یا همان شب چله، دانش آموزان شهرستان پاسارگاد با همکاری معلمان ومدیران مدرسه، با برپایی جشن و ایجاد نمایشگاه، گوشه ای از رسم و رسوم این شب را به تصویر کشیدند.

مسولان مدارس با دعوت از قدیمی ترها سعی بر آن داشتند تا دانش آموزان را از آیین کهن شب یلدا آگاه کنند تا این آیین نسل به نسل انتقال یابد.

حضور قدیمی ها در بین دانش آموزان مدرسه شهید فیروز رضایی و خاطره گویی از شب چله های قدیم

 

 

ایجاد نمایشگاه با موضوع شب یلدا در هنرستان فنی دخترانه سمیه

 

برپایی جشن شب یلدا در مرکز پیش دبستانی آل طاها


سالاد

نظرات بینندگان