کد خبر: ۸۱۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۰۲ دی ۱۳۹۴
در ایام ثبت نام از داوطلبان نمایندگی مجلس

مردم سپیدان از نمایندگان خود چه می خواهند؟

نماینده شهر نگاه شخصی به مسائل نداشته باشد و منافع شهر و کشور برایش مهم باشد و نه اینکه تنها یک منطقه خاص را مورد توجه قرار دهد.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از مارگون،شواهدنشان می دهد که عده کثیری از مردم مخصوصاً درمناطق کوچک و محروم روستایی مناطق سپیدان علم و اطلاع دقیقی از وظایف واختیارات مجلس و نمایندگان آن نداشته و به نماینده ی مجلس، مانند یک مسئول اجرایی نظیر فرماندار نگاه می کنند و بر همین اساس توقع و انتظاراتی که از یک نماینده مجلس دارند که از یک فرماندار دارند.

شیوه انتخاب، انتظار و حمایت از یک نماینده ی مجلس بر اساس همین بینش در شهرستان سپیدان متفاوت از مناطقی است که از رشد و مدنیت بیشتری برخوردار بوده و نگاه متفاوتی به مجلس و نمایندگان آن دارند. البته در این شهرستان دربسیاری  ازمحورها و تعاریف مستثنی از مناطق محروم، قبیله گرا و قومیت زده دیگر مانند سایر نقاط کشور است و دراکثر مناطق  با این خصوصیات، این بینش و نگاه پیش می رود.

این روزها با نزدیک شدن به فضای برگزاری انتخابات مجلس، شاید کمتر کسی به وظیفه اصلی و قانونی یک نماینده دقت داشته باشد و گاهی خود کاندیداها نیز برای اینکه نظر بیشتری را به سمت خود جذب کنند ترفندهای تبلیغاتی ای را به کار برند که با وظیفه های ذاتی نمایندگان فاصله زیادی دارد.

همواره انتخابات مجلس شورای اسلامی از اهمیت ویژه ای برای مردم شهرها و شهرستان ها برخوردار بوده است . اسفند امسال نیز با پیش رو بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری از اهمیت ویژه ای برای مردم این دیار برخوردار است و تجربه نشان داده که مردم در این عرصه همواره حضور فعال داشته و از همدلی و اتحاد خود را به اوج می رسانند.

هر چه به اسفند 94 نزدیک میشویم فعالیت های بیشتری از کاندیداهای احتمالی در شهرها و روستاها می بینیم؛ اما همین موضوع بهانه ای شد که در بین مردم حضور یافته و خواستار اعلام نظر آنها و انتظاراتشان از نماینده مجلس باشیم و بدانیم که خواسته واقعی مردم این دیار از نماینده شهرشان چیست و چه انتظاری از نماینده شهر خود در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارند.

یکی از فعالین فرهنگی شهر حضور سالم در رقابت های انتخاباتی را مهمترین انتظارش از نماینده شهر اعلام کرد و گفت: انتظار من این است که نماینده شهر نگاه شخصی به مسائل نداشته باشد و منافع شهر و کشور برایش مهم باشد و نه اینکه تنها یک منطقه خاص را مورد توجه قرار دهد.

این فعال فرهنگی ادامه داد: انتظار ما این است که نماینده به نخبگان جامعه بیشتر بها دهد و به دور از تخریب چهره های سرشناس شهرستان عمل کند و بتواند مشکلات مردم را به دور از هیاهو و دیدگاه های شخصی  و در حد توانش حل کند.

یک جوان کشاورز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: هم اکنون که سپیدان به عنوان یکی از قطب های تولید سیب در استان است باید یک کارخانه وسردخانه تبدیلی درسپیدان ساخته شود؛ اما در این مدت توجهی به این موضوع نشده است.

این جوان با گلایه از کمبود امکانات رفاهی آموزشی در شهرستان گفت: امکانات شهر به اندازه ای نیست که مردم انگیزه ای برای ماندن در شهرستان را داشته باشند و تا خانواده ای به وضعیت مالی مساعدی می رسد شهر را ترک کرده و به شهرهای یاسوج یا شیراز مهاجرت می کند؛ چرا باید چنین رویه ای در بین مردم باشد.اگر امکانات رفاهی مناسبی در شهر باشد مردم تمایل به ماندن در شهر را خواهند داشت.

یک جوان جویای کار  شهرستان سپیدان در بیان انتظاراتش از نماینده مردم گفت: هم اکنون یکی از بزرگترین انتقادی که در شهر ستان وجود دارد کمبود نیروهای بومی در ادارات شهرستان است . چرا تعداد زیادی از کارکنان ادارات وکارخانجات ما از خارج از شهر و شهرستان هستند؟ انتظار ما این است که همه اقشار جامعه را با یک دید نگاه کنند و بومی سازی را در ادارات شهرستان داشته باشیم و از جوانان تحصیل کرده شهر در ادارات بیشتر بهره بگیرند.

 یکی از اساتید دانشگاه در بیان انتظاراتش از نماینده مردم در مجلس گفت: نماینده مجلس،باید سعی کند تا انتصابات مدیران ادارات شهر، در اولویت اول، به صورت بومی باشد و تلاش کند تا مدیران با کفایت و شایسته، جایگاه مدیریت را اشغال نمایند.

 وی ادامه داد: کمیته های مشخص همچون کمیته جوانان، کشاورزان، دانشجویان و .... را در سطح شهر سازماندهی کنند، تا به این ترتیب، این کمیته ها، نظرات و مشکلات اقشار مختلف جامعه را جمع آوری کنند و به صورت مداوم در اختیار نماینده مجلس قرار دهند.

این عضو هیات علمی ادامه داد: زمان های مشخصی از طرف نماینده مجلس به منظور رسیدگی به مشکلات مردم، در نظر گرفته شود؛ تا مردم بتوانند در آن زمان مراجعه کرده و مسائل شان را در میان بگذارند.

یکی دیگر از شهروندان با بیان اینکه انتظارات بر گرفته از شعارهای انتخاباتی حتما باید بر اساس قانون باشد، ادامه داد: توجه به نظر مردم در مجلس، مشورت با مردم حوزه ، پرهیز از خوی کاخ نشینی، چاره جویی برای مشکلات جوانان، مطالبات زنان، برقراری عدالت اجتماعی و رفاه، کم شدن فاصله طبقاتی، رفع تبعیض ها و برخورداری عادلانه از امکانات،  حل مشکل بی کاری و ازدواج جوانان، جلوگیری از فساد مالی،  مقابله با تهاجم فرهنگی، تخصص گرایی مهمترین انتظارات ما از نماینده است.

یکی دیگر از شهروندان گفت: انتظار داریم به فکر مردم باشد و به مشکل آنها رسیدگی کند.شهروند دیگری در بیان انتظاراتش گفت: نماینده ای بهتر است که در مجلس فعال بوده و قوانینی که به نفع مردم است مطرح کرده و برای تصویب آن تلاش کند تا گوشه ای از مشکلات مردم را حل نماید.

شهروند دیگری با انتقاد از کم اطلاعی مردم از حدود اختیارات و وظایف یک نماینده مجلس گفت: هنگامی که نمایندگان مجلس در محافل عمومی حضور می یابند مردم تقاضای وام ، تامین جهیزیه و پرداخت هزینه درمان را می کنند.مردم تمام نارسایی‌های شهرستان را از عملکرد نماینده می‌بینند، در حالیکه پرداختن به این مسایل از حیطه وظایف نمایندگان مجلس خارج است.

وی ادامه داد: از این رو لازم است در آستانه انتخابات و در پیش بودن تبلیغات نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مردم در خصوص وظایف نمایندگان و اهمیت اختیارات آنها اطلاعات لازم را کسب کنند و کاندیداهای محترم این دوره هم بجای وعده و وعیدهای اجرایی به سراغ مشکلات ریشه ای در حدود وظایف خود رفته آنها را بررسی و برای مردم نشان دهند.

آنچه که در صحبت های همه شهروندان می توان دید این است که همه در یک نظر متفق القول هستند و آن هم عمل به قانون و رسیدگی به مشکلات مردم در حیطه اختیارات نماینده است و این نشان از آگاهی مردم دارد که به راحتی هر شعار انتخاباتی را قبول نمی کنند و با دقت بیشتری با وعده های انتخاباتی برخورد می کنند.

نماینده به‌واسطه شعارهای که در دوران کاندیداتوری خود بیان می‌کند عملاً یک سری انتظارات را در بین مردم ایجاد می‌کند و از طرفی دیگر مردم بر اساس همین شعارهای تبلیغاتی عملکرد نماینده را مورد قضاوت قرار می‌دهند

اولین عامل محرومیت بیش از حد مناطق کوچک ومحروم و عدم توجه کافی به محرومیت زدایی، رشد و رونق اقتصادی آنان بوده است.

درصد بالای بیکاری یکی از ویژگی های اصلی این مناطق است که به دلیل فقدان سرمایه گذاری حادث شده است.

جوانان پر انرژی، تحصیل کرده یا با تحصیلات کم،جویای کسب و کار و متعاقب آن ازدواج و زندگی هستند و به دنبال روزنه ای می گردند تا از طریق آن از معضل بیکاری رهایی یافته و به زندگی خود سامان دهند.

عامل دیگر سفارشات قومی وقبیله ای جهت استخدام فارغ التحصیلان است که باعث شده و می شود تا عده ی کثیری از جوانان حتی برخوردار از مدرک و دانش کافی نتوانند از بعضی فیلترها عبور کرده و به اهداف خویش دست یابند، مخصوصاً در مناطقی که قومیت گرایی بیداد می کند و با نوشتن یک نامه جوانان از ادامه کار باز می مانند ویابرعکس.

رواج این فرهنگ از یک طرف باعث تضییع حقوق عده ای از شهروندان می شود و از سوی دیگر با سوء استفاده ی عده ای به صورت آشکار از قوانین، دیگران نیز ترغیب به این کار شده و به دنبال راهی میانبر برای حل مشکلات خویش می گردند و در نتیجه، این مسائل هر دو گروه را به سمت یک ابزار به نام پارتی سوق می دهد

همه ی این عوامل یک آشفتگی و سردرگمی در این اجتماعات بوجود آورده و نیز بستری مناسب را برای عده ا ی که برای رسیدن به مقصود از هیچ کاری دریغ نمی کنند .

باید متذکر شد که این مشکلات،در تمامی نقاط کشور به وضوح مشاهده می شود اما مردم در شهرهایی کوچکتر انتظار حل مشکلات از نمایندگانشان به طرقی فراگیر دارند.

مسلماً نمایندگان مجلس به صورت قانونی قادر به حل مشکلات مردم می باشند اما نه به صورتی که بعضی کاندیداها وعده می دهند و مردم نیز انتظار دارند. امیدواریم که کاندیداهای احتمالی مجلس شورای اسلامی هم به این انتظارات توجه کرده و انتظارات مردم و نیاز منطقه را سرلوحه برنامه کاری خود قرار دهند.


نظرات بینندگان