کد خبر: ۸۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۱ - ۰۵ بهمن ۱۳۸۹

نصرالله: خواهان تشكيل دولت مشاركت ملي لبنان هستيم

دبيركل حزب‌الله لبنان با تاكيد بر اينكه تضعيف دولت \"نجيب ميقاتي \"به نفع هيچ جريان و گروهي در لبنان نيست، خواهان تشكيل دولت مشاركت ملي با حضور نمايندگان همه گروههاي سياسي شد.

به گزارش شیرازه و به نقل از فارس، "سيد حسن نصرالله " دبيركل حزب‌الله لبنان در آغاز سخنراني خود در جمع عظيم عزاداران حسيني (ع) در شهر "بعلبك " در منطقه بقاع در شرق لبنان از طريق ويدئو كنفرانس، به پيام امام حسين(ع) و ياران باوفايش در تن ندادن به ظلم و ستم و ايستادن در برابر ظالمان زمانه اشاره كرد و گفت: اربعين حسيني (ع) روز گراميداشت دوباره عاشورا است و پيام امام حسين (ع) و ياران باوفايش، «هيهات من الذله» بود.

وي گفت: از شما تشكر مي‌كنم كه از مناطق مختلف به اينجا در شهر بعلبلك آمده ايد. تجسم و تجلي اربعين در لبنان براي ما لبناني‌ها در شهر بعلبك است و همه بايد در سالهاي آينده و تا هر زمان كه زنده مانديم، مراسم اربعين را باشكوه تر در اين شهر برگزار كنيم چرا كه اين شهر كاروان امام حسين (ع) و سر ايشان را در مقطعي زيارت مي‌كند.

*مقاومت در لبنان با الهام از خون‌هاي پاك كربلا شكل گرفت

دبيركل حزب الله گفت: جا دارد كه مراسم در اين شهر باشكوه برگزار شود و انشاء‌الله مناسبت اربعين با شكوه بيشتري برگزار شود. از همين خون‌هاي كربلا بود كه مقاومت در لبنان شكل گرفت و مقاومت توانست سنگين ترين جنگي را كه عليه لبنان به راه افتاده بود، خنثي كند. مقاومت از همين شهر بعلبك بلند شده است و مقاومت لبنان مديون بلعبك است؛ مقاومتي كه بعد از سالها هنوز مي گويد «ليبك يا حسين».

وي افزود: شما را به ياد آن روزها مي‌اندازم كه رهبر و استاد ما و سيد شهداي مقاومت سيد "عباس موسوي " در همين ميدان ايستاد و لباس مذهبي خود را درآورد و لباس نظامي پوشيد و سلاح را برداشت و جوانان بعلبك را دعوت به مقاومت كرد، آن روزها را به ياد شما مي آورم. جاي جاي اين شهر بوي مقاومت يافته است.

نصرالله گفت: منطقه بقاع شاهد جنايت صهيونيست‌ها بوده است اما شما به ياد امام حسين (ع) از مقاومت دست نكشيده‌ايد و با اقتدا به حادثه عاشورا به راه آن امام همام پا مي‌فشاريد.

*آمريكا براي مداخله در امور داخلي تونس برنامه‌‌ريزي كرده است

وي با اشاره به انقلاب مردمي تونس گفت: به ملت انقلابي تونس تبريك مي‌گويم كه براي حق و بازيابي حق خودش و استقلال و آزادي قيام كرده داست تا از زير بار ديكتاتوري نجات يابد.

دبيركل حزب‌الله گفت: من به نمايندگي از لبناني‌ها مردم تونس را به وحدت و همبستگي دعوت مي‌كنم و اجازه ندهيد كه بركات و دستاوردهاي انقلابي كه در تونس بوجود آمده است از دست برود. آمريكا براي مداخله در امور تونس برنامه ريزي كرده است و به همين دليل "جفري فلتمن " معاون وزير امور خارجه آمريكا به تونس سفر كرده است، تونسي‌ها بايد حواسشان جمع باشد.

* دنيا از "شاليت " حرف مي‌زند اما در مقابل محاصره غزه سكوت كرده است


نصرالله همچنين به وضعيت فلسطين اشاره كرد و خطاب به فلسطيني‌ها نكته‌اي را گفته و تاكيد كرد كه فلسطين همواره مظلوم است و در معرض تهديد و تجاوز صهيونيست‌ها قرار دارد.

وي با اشاره به محاصره بيش از يك ميليون و پانصد هزار فلسطيني در نوار غزه و بي‌تفاوتي غربي‌ها براي شكستن اين محاصره و در عوض تلاش آنها براي آزاد كردن "گلعاد شاليت " نظامي اسير رژيم صهيونيستي گفت: جهان در مورد گلعاد شاليت سخن مي‌گويد اما از محاصره بيش از يك و نيم ميليون شهروند فلسطيني تحت محاصره در غزه و قدس و وضعيت فلسطيني‌ها در اراضي اشغالي سال 1948 ميلادي و ميليون ها آواره فلسطيني سخن نمي گويد و به فكر آنها نيست.

*هشدار درباره طرح صهيونيست‌ها عليه قدس

دبيركل حزب‌الله سپس به موضوع اشغالگري صهيونيست‌ها در قدس اشاره كرد و گفت كه صهيونيست‌‌ها نقشه‌هاي گسترده‌اي براي اين شهر و براي مسجدالاقصي دارند.

نصرالله تاكيد كرد: ما در مقاومت لبنان به مظلوميت ملت فلسطين ايمان داشته و همواره در كنار آنها بوديم و انشا‌الله به پيروزي خواهيم رسيد.

* لبنان در شرايط حساسي بسر مي‌برد

وي سپس به تحولات داخلي لبنان پرداخت و گفت: بي ترديد در اين روزها در لبنان شرايط حساس و منحصر به فردي داريد و اميدواريم كه همه ما دست به دست هم بدهيم و همكاري كنيم تا از اين مرحله به سلامتي عبور كنيم

دبيركل حزب الله گفت: در روزهاي اخير اتفاقاتي افتاد كه ما به قانون پناه برديم. در زمينه حكم اوليه نخستين كاري كه كرديم اين بود كه وزيران هشت مارس از كابينه استفعا كردند كه حق قانوني ما بود و برمبناي قانون اساسي لبنان اين كار را كرديم .

وي افزود: حدود يك ساعت قبل كه شما مشعول عزاداري بوديد، شنيديد كه ميشل سليمان رئيس جمهوري لبنان جناب "نجيب ميقاتي " را مسئول تشكيل كابينه كرده است. ما در حال حاصر به اينجا رسيده‌ايم. سعي ما براين است كه طرف‌هاي ديگر را هم جذب كنيم.

سيد حسن نصرالله تصريح كرد: خبرها حاكي است كه برخي تلاش كرده‌اند شرايط را دگرگون كنند و به سمت اغتشاش ببرند. رايزني‌هاي پارلماني در دو روز اخير بسيار پر حجم برگزار شد و شفاف مي گوييم كه بسياري از كشورها در اين يكي دو روز اخير تلاش مي‌كردند كه در امور داخلي لبنان مداخله بكنند و حتي در يك نمونه "جو بايدن " معاون رئيس جمهوري لبنان در تماس تلفني با يكي از نمايندگان لبنان خواسته بود كه به سعد حريري راي بدهند.

وي گفت: طبيعي است كه اين امر يك جنگ سياسي است و بسياري از كشورها تلاش كردند كه نظرات خود را در لبنان ديكته كنند اما سرانجام به اينجا رسيدم كه نجيب ميقاتي به عنوان نخست وزير مطرح شده است. ما احساس طرف شكست خورده را درك مي‌كنيم.

* جريان 14مارس در عمل به دموكراسي اعتقادي ندارند

دبيركل حزب الله گفت: مي‌خواهم در اينجا يك موضوع فرضي را مطرح كنم. اگر ما فرض بكنيم كه وضعيت برعكس باشد يعني گزينه منتخب 14مارس به عنوان نخست وزير انتخاب مي‌شد و طرف مقابل وارد خيابانها مي شد. واكنش واشنگتن و همه كشورهاي غربي و برخي كشورهاي منطقه‌اي و عربي چه بود؟ قطعنا آنها حمله سنگيني را عليه ما به راه مي انداختند و مي گفتند كه چرا كودتا كرديد و ديكتاتور هستيد و چرا قانون و راي مردم را نمي‌پذيرد؟ اگر وضعيت برعكس مي‌شد؛ حتما چنين برخوردي با ما مي‌شد اما امروز مي‌بينيم كه گروه 14 مارس به خاطر اينكه نامزد آنها به عنوان نخست وزير راي نياورده است شروع كرده اند كه بازي را به اينجا برسانند يعني آنها از نظر تئوري مدعي مي‌شوند كه به دموكراسي پايبند هستند اما در عمل كارهاي خلاف آن را انجام مي دهند.

وي اين پرسش را خطاب به 14 مارس مطرح كرد كه چرا شما خواست مردم و قانون را نمي‌پذيريد؟ اگر ما به خيابانها مي ريختيم عليه ما حمله به راه مي‌انداختيد و ما را محكوم مي‌كرديد اما حالا كه شما به اين كار روي آورده‌ايد صدايي از كسي در نمي آيد اين به معناي سياست دوگانه است. چرا دولت‌هاي غربي و پايتخت‌هاي عربي درقابل هرج و مرج آنها [هواداران حريري"> واكنشي نشان نمي‌دهند؟ آيا با آنها زدو بند سياسي داريد؟ چرا از حق عدول مي‌كنيد.

*آمريكا تلاش كرد كه حريري را در سمت خود حفظ كند

دبيركل حزب‌الله لبنان در سخنان خود با اشاره به اقدامات مداخله جويانه آمريكا در امور داخلي لبنان گفت: آمريكايي‌ها تلاش زيادي كردند تا سعد حريري را در مقام خود حفظ كنند.

وي اشاره كرد كه برخي از كادر رهبري گروه 14 مارس تجربه زيادي در دگرگون جلوه دادن مسائل و حقايق از تحقيقات گرفته تا دادگاه بين‌المللي ويژه رسيدگي به ترور رفيق حريري نخست وزير اسبق لبنان تا شاهدان دروغين دارند.

* تضعيف دولت ميقاتي به نفع هيچ جرياني نيست

دبيركل حزب‌الله لبنان با انتقاد از سران 14 مارس (هواداران غرب) و تلاش آنان براي تضعيف مامور جديد اين كشور براي تشكيل دولت جديد، تاكيد كرد كه تضعيف دولت جديد لبنان به سود هيچ جريان لبناني نيست.

به گزارش فارس، سيد حسن نصرالله با اشاره به مسائل روز لبنان و انتخاب نجيب ميقاتي براي تشكيل دولت جديد لبنان اعلام كرد كه تضعيف دولت ميقاتي به سود هيچ جريان يا گروه خاصي در لبنان نيست.

وي با انتقاد از كساني كه ميقاتي را نامزد حزب‌الله معرفي مي‌كنند، گفت: ميقاتي فردي ميانه‌رو هست و براي اين انتخاب شد تا دولت وحدت ملي تشكيل بدهد تا تمام صداها در آن شنيده شود.


توطئه دادگاه حريري نيز مانند جنگ33روزه شكست مي‌خورد

دبيركل حزب‌الله لبنان با اشاره به توطئه سران 14 مارس در سال 2005 عليه مقاومت خطاب به آنها گفت: در توطئه‌هاي قبل شكست خورديد و توطئه جديد يعني دادگاه حريري نيز شكست خواهد خورد.

سيد حسن نصرالله در ادامه سخنراني خود در روز اربعين حسيني (ع) با اعلام اينكه صريح‌تر با گروه 14 مارس سخن مي‌گويد، اعلام كرد كه بايد فرصت كنوني را كه در آن نجيب ميقاتي مامور تشكيل دولت جديد لبنان شده است، غنيمت شمرد.

وي با اشاره به شايعاتي كه رژيم صهيونيستي به راه مي‌اندازد، اعلام كرد كه ترساندن مردم لبنان از دولت جديد لبنان به رياست نجيب ميقاتي و بيان اين شايعات كه نخست‌وزير از طرف حزب‌الله معرفي شده است هيچ سودي ندارد. وي انساني ميانه‌رو است و بيان اين سخنان كه وي نامزد حزب‌الله است، تلاشي است براي فشار بر وي و هدفش تحريك مذهبي مردم است.

نصرالله گفت: معارضان رويكرد ديگري داشت ولي دريافت كه با نامزدي ميقاتي فرصتي براي كشور و حمايت از آن به وجود مي‌آيد؛ پس نخست وزير آينده نه از حزب‌الله است نه دولت جديد دولت حزب‌الله است و نه حزب‌الله آن را هدايت خواهد كرد. همه اين شايعات براي گمراه كردن مردم و تحريك كردن خارج لبنان بويژه آمريكا و اسرائيل است و اين سخنان حرف كساني است كه نگران طرح آمريكا و اسرائيل در لبنان و منطقه است.

*ما مقاومت هستيم و خواهان قدرت نيستيم

دبير كل حزب‌الله لبنان افزود: ما فقط از شما دو چيز مي‌خواهيم؛ اول اينكه عليه ما توطئه نكنيد... ما حمايت شما را نمي‌خواهيم ما نيروي مقاومت هستيم و خواهان قدرت نيستيم از پشت به ما خنجر نزنيد؛ دوم اينكه به مردم توجه كنيد. به مردم خدمت كنيد؛ بويژه در مناطق محروم مانند عكار، بقاع و الشمال. گروه حاكم در 5 سال گذشته براي عكار، طرابلس و الشمال چه كرد؟.

* تعهد جريان 14 مارس به آمريكا در سال 2005 براي توطئه عليه مقاومت

نصرالله در ادامه به توطئه جريان 14 مارس عليه مقاومت و همپيماني آنان با آمريكا و اسرائيل اشاره و اعلام كرد: ما معتقديم كه تحولات بزرگي در منطقه روي خواهد داد و معتقديم كه خطر اسرائيل وجود دارد و ملت فلسطين در معرض تهديد است. شما ما را به عرصه داخلي لبنان آورديد، زيرا در سال 2005 به واشنگتن رفتيد و تعهد داديد كه عليه مقاومت و سلاح آن توطئه مي‌كنيد و حتي هدف از ميز مذاكره خلع سلاح مقاومت بود ولي شكست خورديد و خواستار جنگ تموز [جنگ 33روزه"> شديد و شكست خورديد و امروز طرح دادگاه بين‌المللي مطرح شده است كه مقاومت را هدف قرار گرفته و اين دادگاه نيز شكست خواهد خورد.

دبير كل حزب‌الله لبنان افزود: بزرگ‌ترين دروغ و تهمت اين است كه حزب الله مي‌خواهد بر دولت لبنان و حكومت آن سيطره پيدا كند. ما در حزب‌الله ديدگاهي روشن داريم. ما از نامزدي ميقاتي حمايت كرديم و خواستيم كه دولت مشاركت ملي تشكيل شود . امروز ما در مقابل فرصتي تاريخي هستيم و خواستار وحدت هستيم نه پيروز شدن يا شكست خوردن كسي. نپذيرفتن مشارك در دولت جديد بدين معناست كه شما قدرت را فقط براي خودتان مي‌خواند و حاضريد براي به دست آوردن آن هر كاري بكنيد.

* مقاومت و ارتش حافظ لبنان هستند

نصرالله افزود: ما امروز مشكلات اقتصادي زيادي داريم و بسيار مصر هستيم كه همزيستي صلح‌آميزي داشته باشيم و مسائل را بر اساس اين حل كنيم نه بر اساس حذف [ديگري">. اگر به ميقاتي نمي‌خواهيد فرصت دهيد، پس كشور را به كدام سو مي‌خواهيد ببريد؟ دنيا كمك شما نخواهد بود بياييد وقت را از دست ندهيم. اسرائيل دائما تهديد مي‌كند كه لبنان همه‌اش به حزب‌الله تبديل شده است و حزب‌الله خواستار دولت است، اسرائيل مي‌خواهد با لبنان چه كند؟ آيا كشور را دولت حفظ مي‌كند؟ نه دولت سابق نه دولت فعلي نمي‌تواند كشور را حفظ كند. آيا آمريكا مي‌خواهد كشور را حفظ كند؟ لبنان را فقط و فقط ارتش، مردم و مقاومت آن، آن را حفظ مي‌كند، اينهاست كه اسرائيل را از تجاوز به لبنان بازمي‌دارد نه شكل دولت و ساختار آن بلكه لبنان را توازن رعب و ترسي حفظ مي‌كند كه مقاومت در مقابل رعب اسرائيل ايجاد كرده است.

*كسي در دولت مشاركت نمي‌كند به دولت ميقاتي يك سال فرصت بدهد

دبير كل حزب‌الله لبنان در پايان با تشكر از مردم لبنان و با ارزش خواندن عزاداري آنان از همه لبناني‌ها خواست كه فرصت را غنيمت بشمرند و هر كس نمي‌خواهد در دولت جديد شركت كند، اگر شده يك‌سال به دولت ميقاتي فرصت بدهد و عملكرد آن را بسنجد ولي تلاش براي از بين بردن دولت جديد ميقاتي، به اين معناست كه فقط من باشم و ديگران نباشند.

انتهاي پيام/10

نظرات بینندگان