کد خبر: ۸۱۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۲ - ۱۰ دی ۱۳۹۴

دیدگاه های متفاومت 33 رجل سیاسی نورآبادی در خصوص 9 دی

وجود وقایع اینچنینی (9 دی) در تاریخ انقلاب اسلامی و نوع نگاه افراد به این جریانات بهترین فرصت برای شناسایی شم سیاسی و بصیرتی این رجل سیاسی است.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از نورآنلاین، واقعه 9 دی سال 88 یکی از تاریخی ترین روزهای انقلاب اسلامی به حساب می آید رخ دادها و اتفاقات گسترده در آن سال باعث شده است که دیدگاه های متفاوتی از طرف رجل سیاسی مطرح و صادر شود.  این رخ داد آنقدر گسترده و دارای دست های پشت پرده بود که حتی رجل سیاسی عضو یک گروه و یک جریان نیز امکان دارد دیدگاه های متفاوتی داشته باشد.

با این وجود 9 دی و دیدگاه افراد نسبت به این قضیه ملاک خوبی برای نشان دادن ریشه فکری و گرایش های افراد است.  حتی سکوت این افراد نیز می تواند معنی و مفوم خاص خود را داشته باشد! لذا خبرنگار نورآنلاین در گفتگوهای تلفنی سعی کرد از 33 رجل سیاسی مطرح این روزهای ممسنی دیدگاه های آنها در خصوص سال 88 را جویا شود همچنین از آنها پرسیده شد که نظام در قبال سران فتنه که هم اکنون در حصر به سر می برند چه وظیفه ای دارد که با پاسخ های متفاوتی روبرو شدیم.

البته بسیاری از افراد سعی کردند که پاسخ ندهند و با یک ترفند های متفاوت از ابراز نظر شانه خالی کنند همچون علی احمدی عضو سابق شورای شهر نورآباد و کارشناسی ارشد باستان شناسی که پاسخ گو نبود. 

برخی نیز مثل فریدون زارع خفری از  رجل سیاسی منطقه جاوید که از بازنشستگان آموزش و پرورش است سعی کرد پاسخ سربسته بدهد و در این خصوص به خبرنگار ما گفت: 9 دی نماد بصیرت مردم بود و همانگونه ولی فقیه اعلام کردند خودتان را از  کسانی که فتنه به پا می دارند جدا پندارید.

در خصوص سرنوشت سران فتنه نیز گفت: هرچه قانون و رهبری بگوید

این رجل سیاسی در مراسم 9 دی شهر نورآباد حضور داشت.


فرشاد حیاتی کارشناس ارشد علوم سیاسی و نایب رئیس سابق جامعه فرهنگیان شیراز نیز اظهار نظر متفاوتی داشت و گفت: اتفاقی  که در سال 88 افتاد هم توهین به مقدسات و هم حرکت ساختار شکنانه بود اینگونه حرکت ها که باعث تضعیف نظام شود از نظر ما قابل قبول نیست بلکه باید به دنبال وحدت انسجام و همدلی و همراهی در کنار بصیرت باشیم. باید به سمتی حرکت کنیم که دشمنان نتوانند نفوذ پیدا کنند.

وی افزود: نهم دی روزی بود که باعث تجدید میثاق و بیعت مردم با رهبری و آرمان های انقلاب شد. 

در خصوص سران فتنه نیز باید قانون فصل الخطاب باشد بالاتر از قانون نداریم البته هر کس که بخواهد کشور را به چالش بکشد و موانع ایجاد بکند دیگر جایی بین مردم نخواهد داشت.

این رجل سیاسی در مراسم نهم دی ماه شهر نورآباد حضور داشت.


کامبیز قائدی کارشناس ارشد حسابداری و مدرس دانشگاه نیز ترفند جالبی برای فرار از پاسخ دادن به این سوالات داشت و گفت: این که شما می فرمایئد نظر من درباره 9دی و سال 88 چیست پاسخ من فقط نظر ولایت فقیه است نه یک گام جلوتر و نه یک گام عقب تر بلکه همراه با رهبری است.

وی در خصوص سرنوشت سران فتنه نیز گفت: همان که گفتم  هر چیزی که اصل ولایت فقیه اراده کند و دستور بدهد.

این رجل سیاسی در مراسم 9 دی شرکت نکرده بود و گفت: جلساتی در شیراز داشتم.


 مجید انصاری دانشجوی دکتری حقوق عمومی، وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه و از فرزندان شهرستان رستم و بخش سورنا ابراز نظر در این خصوص نکرد و گفت اجازه مصاحبه با رسانه ها را نداریم و خود تخلف است.

این رجل سیاسی نیز به علت مشغله هایی در تهران، نتوانسته بود در مراسم 9 دی شهر تهران شرکت کند


در تلاش بودیم تا با محسن پروین از دبیران سابق آموزش و پرورش ،  کارشناس رسمی دادگستری،   وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه گفتگوی تلفنی داشته باشیم که پاسخگو نبودند.


اما مسعود احمدی عضو دو دوره شورای اسلامی شهر نورآباد و دبیر آموزش و پرورش ممسنی که از فرزندان منطقه جاوید بود نیز اظهار داشت: 9 دی حماسه ای بود که مردم یکبار دیگر تبعیت خود را از مقام معظم رهبری اعلام کردند و با حضور خود در صحنه نشان دادند که اجازه نمی دهند کوچکترین ضربه ای به نظام  زده شود.

وی در خصوص سران فتنه گفت: هر چه را که قانون برای آنها مشخص کند ملاک است

این رجل سیاسی در مراسم 9 دی شهر نورآباد حضور داشت.


طهمورث کیانی یکی از رجل سیاسی منطقه ماهور میلاتی و کارمند مخابرات رستم نیز عنوان کرد: سال 88 همانگونه که امام فرمودند فتنه بود در هر جامعه ای امکان دارد جریانات سیاسی و موقعیت هایی به وجود آید و هوشیاری مسئولین و نخبگان را می طلبد.

وی افزود: ادامه دادن به آن جریانات و یادآوری آن چندان جالب نخواهد بود.

وی گفت: در آن واقعه افراد زیادی صدمه دیدند و حتی کسانی که تقصیری نداشته اند در این موقعیت قرار گرفته اند و دچار آسیب شده اند و کسانی بودند که در این موقعیت از برنامه ریزی دشمنان آگاه نبودند و آسیب دیدند.

وی در خصوص سرنوشت سران فتنه نیز گفت: اسلام دین رحم و مروت است و هر تصمیمی که مسئولین بخواهند می توانند بگیرند.

در خصوص عدم حضور در مراسم 9 دی نیز گفت:در اداره بودم و همکاران به مامویریت رفته بودند و نتوانستم در مراسم شرکت کنم.


محسن غلامی رئیس سابق آبفا ممسنی نیز اظهار داشت: قطعا حضور حماسی مردم در نهم دی ماه نشان دهنده حمایت آنها از دستورات مقام معظم رهبری و  نظام مقدس جمهوری اسلامی است لذا لازم است که همیشه در صحنه حضور داشته باشیم و از فتنه ها جلوگیری کنیم بسیاری از این فتنه ها از بیرون برنامه ریزی می شود.

قطعا مسئولین باید نسبت به افرادی که  در مقابل نظام و ولایت فقیه حرکت می کنند برخورد جدی کند و طبق قانون عمل کنند. 

این رجل سیاسی در مراسم 9 دی شهر نورآباد حضور داشت.


ناصر یوسفی اصل از رجل سیاسی که 14 سال سابقه قضاوت در ممسنی و رستم دارد  بیان داشت: 9 دی پاسخ خود جوشانه مردم به توطئه های آن زمان بود 9 دی روز تاریخی است که فتنه ی فتنه گران و توطئه ی خارجی ها برای مردم مشخص شد.

وی  در خصوص سرنوشت سران فتنه افزود: بازداشت سران فتنه درست و صحیح است و اگر مسئولین صلاح بدانند می توان بازجویی صورت گیرد و آنها جواب بدهند و در دادگاهی محاکمه و مجازات شوند.

وی در خصوص عدم شرکت در مراسم 9 دی نیز گفت: به دلیل مشغله کاری و رسیدگی به چندین پرونده نتوانستم شرکت کنم.


محمد رنجبر وکیل پایه یک دادگستری و عضو دوره دوم شورای اسلامی شهر نورآباد در این خصوص گفت: به اعتراضات سال 88 که منجر به آشوب ، بی نظمی و اختشاش و آسیب علیه نظام شده بود. حماسه 9 دی پاسخی محکمی به آن بود . علت این آشوب عدم تمکین اصحاب فتنه به سازگار های قانونی بود آنها با عدم پذیرش آرا مستخرج از صندق های رای اعتراضاتی داشتند اما از طریق قانونی عمل نکردند.

اگر اصحاب فتنه نصایح پدرانه مقام معظم رهبری را را نصب العین قرار می دادند و با تمکین از قانون و با حفظ امنیت و آرامش فضایی فراهم می آوردند همگان در کشتی نظام جمهوری اسلامی راه سلامت را طی می کردند و به اعتراضات آنها رسیدگی می شد. اگر اینگونه می شد مطمئنا امروزه مورد احترام مردم و نظام بودند ولی متاسفانه با قانون شکنی خود را از کشتی پیاده کردند. 

در 9 دی  سال 88 که نشان از بیداری  جمع عظیمی از ملت ایران بود مردم از لایه های مختلف اجتماعی و از تمام نقاط کشور به پایتخت رفتند و به حمایت قاطع از نظام و جمهوری اسلامی پرداختند و مجدانه با رهبر  و ولی خود تجدید میثاق کردند و ضربه قانون شکنان و دشمنان را نا کام کردند.

وی در خصوص سوال دوم  با اشاره به عدم توجه اصحاب فتنه به نصایح پدرانه مقام معظم رهبری و ادامه اختشاشات ،  گفت: نظام ما یک نظام رئوف است و چنانچه اصحاب فتنه نسبت به گذشته ی خود اظهار ندامت کنند و از این طریق از ملت ایران و رهبر فرزانه عذر خواهی کنند مورد بخشش قرار خواهند گرفت اما چنانچه در مورد مواضع خود لجاجت کنند نظام تصمیمات قضایی و قانونی خود را اتخاذ خواهد کرد.

این رجل سیاسی در مراسم 9 دی شهر تهران حضور داشت.



مجتبی شجاعیان کارشناس مدیریت آموزشی و دبیر آموزش و پرورش نیز گفت: 9 دی نهمین روز از اولین ماه فصل زمستان است و مثل بقیه روزهای سال است. در سال 88 اشتباهاتی صورت گرفت و با همکاری عامه مردم و نه گروه خاصی در 9 دی ماه  به خیر و خوشی تمام شد.

کالبد شکافی آن زمان نیازی نیست و دردی را درمان نمی کند ما با بحران های اقتصادی روبرو هستیم اگر هر روز هم 9 دی باشد و به راهپیمایی برویم باز هم شرایط اقتصادی را بهتر نمی کند.

وی در خصوص سرنوشت سران فتنه نیز گفت: در آن مقام نیستم که اظهار نظر کنم اما اگر قرار است افراد در حصر بمانند دادگاه صالحی آنهارا محاکمه کند و اگر جرمی ثابت شد آنگاه مجازات کنند.

این رجل سیاسی در مراسم  9 دی حضور نداشت و گفت: در مسیر نورآباد شیراز بودم  و به مراسمات شهر شیراز یا نورآباد نرسیدم.


تماس های مکرر خبرنگار ما با برخی از رجل سیاسی بعضا هم فایده نداشت و امکان برقرار ارتباط با آنها نبود و نتوانستیم با بسیاری از رجل به گفتگو بپردازیم دوست داشتیم گفتگویی با یکی از کارشناسان  مجمع تشخیص مصلحت نظام یعنی سید جعفر هاشمی داشته باشیم که به تماس  های ما پاسخ نداند.

و یا اینکه  یکی از اعضای مؤسسه حقوقی آوای حق پارسیان و کارشناس پایه یک دادگستری عبدالحمید ناصر پور حاضر به پاسخ دادن به سوالات ما نشد.

 و یا اینکه مسعود گودرزی از دکترین علوم سیاسی  و روابط بین الملل که در وزارت کشور و وزارت خارجه برای خود برو بیایی دارند تا ساعت 4 مشغله کاری داشتند و بعد از ساعت 4 پاسخگو نبودند.

یدالله حسینی فرمانده سابق سپاه ممسنی که تجربه فرمانداری یکی از شهرستان های بزرگ فارس را داشت نیز تنها به یک پیامک بسنده کرد و برایمان نوشت و در آن 9 دی را تجلی بصیرت خواند.


اما نوذر شفیعی عضو کمیسیون امنیت ملی به خبرنگار ما گفت: در سرگذشت تمام جوامع و کشورها فراز و فرودهایی وجود دارد فرازها به واسطه نیروهای انقلابی رخ می دهد که باعث پیشرفت حکومت و نظام می شود و فرودها توسط نیروها یا افراد ضد انقلاب صورت می گیرد که باعث به چالش کشیدن نظام و حکومت می شود.

88 نمونه ای از این مورد بود و مجموعه ای از نیروهای خارج از حاکمیت فرصتی پیدا کردند که ارزش ها را به چالش بکشند در مقابل هیچ کس نسبت به ارزش ها و آرمان ها انقلابی و دینی بی تفاوت نبودند و 9 دی رخ داد. این روز یک واکنش مردمی نسبت به ارزش ها دینی و ملی بود قطعا در آینده کشور نیز شاهد این چنین حرکت هایی خواهیم بود. این حرکات نقطه عطفی باقی خواهند ماند و هر ساله زنده نگه داشته خواهد شد .

وی در خصوص حصر سران فتنه نیز افزود: نظام بر اساس یک اصول رفتار می کند  الان اتفاقی که برای سران فتنه رخ داده است بر اساس رأفت اسلامی است دیگران نمی خواهد نگران موسوی و کروبی باشند! خود نظام متوجه است! این تصمیم نظام نسبت به آنها از پشتوانه مردمی همراه است و در راستای چارچوب دینی و قانونی است و نظام بدون مطالعه دست به این کار نزده است.

این رجل سیاسی در مراسم 9 دی شهر تهران حضور داشت.


نوذر بناوی از اعضای حزب موتلفه در شهرستان ممسنی و رستم که دارای دکترای تخصصی اطفال است نیز  به خبرنگار ما گفت:  9 دی همایش بزرگ مردم ایران در مقابل سران فته بود. دست آورد این حماسه مشخص شدن چهره نفاق جدید بود. در سال 88 منافقین جدید در دست منافقین قدیم گذاشتند و بر علیه نظام شعار دادند و اصل ولایت فقیه را نشانه گرفتند هدف آنها ضربه زدن به اصل نظام  اسلامیت و جمهوری بود و تقلب در انتخابات بهانه بود این چریانات و رفتارها را از اربابان خود آمریکا و غرب می گرفتند.

سران فتنه همچنان بر مواضع خود اسرار دارند درست است که طراحان فتنه خارجی بودند اما سران فتنه بازیگران آن نمایش نامه بودند و آنها فریب خوردگنی بیش نبودند که برای براندازی نظام حرکت کردند و به عنوان فتنه گر مرتکب قانون شکنی و سر پیچی شدند و از راه معقول بیرون رفته و باعث اختشاش، ناامنی و ضربه خوردن جمهوری اسلامی شدند.

زمینه سازی برای آشوب ، بی بصیرتی، چشم بستن به روی حقایق، و بازیچه دشمن شدن از گناهان نابخشودنی آنهاست. وظیفه سران قضایی و امنیتی مملکت است که با آنها به عنوان یک مجرم برخورد کنند.

این رجل سیاسی در خصوص عدم حضور در مراسم 9 دی نیز گفت: مشغله های در بیمارستان و درمانگاه داشتم و دیر به مراسم رسیدم.


با  ساسان سالاری  رجل سیاسی و رئیس سابق دادمپزشکی شهرستان نتوانستیم تماس تلفنی برقرار کنیم و حسین امیری از رجل سیاسی و جانباز ممسنی که کارشناس حقوق است قرار بود بعدا به سوالات ما جواب بدهد که پاسخی نداد!


عبدالرضا مرادی از نمایندگان ادوار گذشته ممسنی که از قضات ممسنی بوده  نیز گفت: من در سال 88 نیز دیدگاهم را نسبت به این جریانات از طریق خبرگزاری فارس بیان کردم و همچنان معتقدم که 9 دی پاسخ به اقدامات کسانی بود که در روز عاشورا به اعتقادات مردم همچون ولایت، خون شهدا، قیام امام حسین و ... توهین کردند و آب به آسیاب دشمن ریختند.

مردم با حضور خود پاسخ محکمی دادند و باردیگر ولایت مداری خود را اثبات کردند یک حرکت بجا و مردمی بود و اجازه دهن کجی به اعتقادات خود را ندادند.

در خصوص تصمیمی که در رابطه با سران فتنه گرفته شده است یک تصمیم امنیتی و مصوبه شورای امنیت است و بدون تدبیر نیست و به سود نظام است.

این رجل سیاسی در مراسم 9 دی شهر نورآباد حضور داشت.


محمد گودرزی رئیس سابق آموزش و پرورش رستم نیز از رجل سیاسی منطقه به حساب می آید که متاسفانه به تماس های ما پاسخ ندادند.


بهنام امیریان رئیس سابق پیراپزشکی نیز عنوان کرد: جریانات 88 آتشی برای براندازی نظام بود و حضور مردم در 9 دی آبی بر آتش بود البته هنوز کشور از تبعات جریانات فتنه ضربه می خورد. 

سران  افرادی بودند که برای کشور و انقلاب خدمات زیادی کرده بودند اما از افراطیان تند رو و ساده لوحی خود ضربه خوردندو جریانات افراطی آنها را مصادره کرد هرچند که فشار خارجی نیز تصمیم گیری را برای آنها سخت کرده بود.

این رجل سیاسی نیز در خصوص عدم حضور خود در مراسم 9 دی گفت: به علت بیماری پدرم نتوانستم شرکت کنم


رضا قلی الهیاری یکی از نمایندگان اسبق شهرستان های ممسنی نیز مطرح کرد: 9دی نشان دهنده ی علاقه ی مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران است که اقشار مختلف با گرایش های متفاوت از انقلاب و نظام خود حمایت کردند عده  ای حرکت را مصادره کردند در صورتی که این یک حرکت عمومی بوده است.

در جامعه دو برداشت متفاوت نسبت به وضعیت حصر وجود دارد کسانی معتقدند بازداشت سران به مصلحت نظام  است و برخی دیگر نیز بر این باورند که باید آنها محاکمه بشوند تا حقایق برای جامعه روشن تر شود. من با دیدگاه دوم موافق هستم و به نظرم باید در دادگاه صالحی محاکمه صورت گیرد تا وضع به وجود آمده پایان یابد.

این رجل سیاسی در مراسم 9 دی شهر نورآباد حضور داشت.


عبدالحمید سادات از رجل سیاسی شهرستان نیز گفت: 9 دی حماسه مردمی و خودجوش در مقابل فتنه ای بزرگ بود که انقلاب را بیمه کرد. 

نظام با دید مردمی و بلندی که دارد نگاه منطقی و رئوفانه ای با این جریان داشته است بویژه با میر حسین موسوی که دچار خطاهای بزرگی شد و علی رغم سوابق انقلابی که داشت دچار اشتباه شد تاکنون برخورد نظام با آنها پدرانه و خوب بوده است و از این به بعد طبق انچه که مصلحت است تصمیم گیری می شود.

این رجل سیاسی در خصوص عدم حضور خود در مراسم 9 دی گفت: نبودم جایی کار داشتم

جلال یوسفی پاسدار بازنشسته سپاه  که در تهران به سر می برد و دارای دکترای جامعه شناسی گفت: چون نامزد هستم نمی توانم در این خصوص گفتگو کنم.


غلام حسین جعفری از کارکنان اداره زندان شهرستان کازرون گفت: 9دی مال شخص خاصی نبود در 9 دی حتی برخی افراد با بازوبند و سربند سبز آمده بودند  و اصلا قابل مصادره نیست و پاسخ به آشوب ها و سرو صداها و بی نظمی های کشور بود که به عزاداری عاشورا و تاسوعای حسینی نیز توهین شد.

البته جریان 9 دی بر اختلافات فقط سرپوش گذاشت و هنوز حل نشده است و هر لحظه امکان دارد شعلور شود

وی افزود: به نظر من در همان ابتدا اگر اعتراضی هم داشتند باید به آنچه که رهبری گفتند تمکین می کردند  البته راه قانونی نرفت.

وی ادامه داد: البته در این جریان بسیاری از افراد و مجموعه مشکلاتی به وجود آوردند مثلا خود آقای احمدی نژاد با آن سخنرانیش باعث بر هم خوردن آرامش شد.

میر حسین دنبال فتنه نبود اما شلوغ شد و کار از دستش خارج شد به نظر من فتنه نبود اگر هم فتنه بود آنها فتنه گر نبودند البته می گویم روش آنها درست نبود و برای کشور هزینه درست کرد.


حمید رضا دهقان کارشناس صدا و سیما قرار بود تا آخر شب پاسخ ما را بدهند که جوابی ارسال نکردند.

حمید سلیمانی وکیل دادگستری نیز در مراسمی حضور داشت و به این بهانه پاسخ ندادند.

مهرزاد احمدی کارشناس ارشد فیزیک نیز که اصلا پاسخگو نبودند.

قباد گودرزی کارشناس ارشد مدیریت دولتی نیز قرار بود پاسخ را بعدا در تماس تلفنی ارائه دهد که پاسخ نداند.


اما شکرالله زارعی کارشناس مسائل شهری گفت: 9 دی خط ها را تفکیک کرد  و حماسه ای بود که نیرو ها را الک کرد و به نظرم دستی از غیب آن را هدایت کرد این جریان حماسه بود.

مردم با توجه به حوادث پیش آمده در آن سال با بصیرت وارد صحنه شدند و مهر بطلانی بر اتفاقات زدند.

وی در خصوص سرنوشت سران فتنه نیز گفت: خود مسئولین سیاست مدار هستند خودشان در جایگاهی هستند که بتوانند تصمیم مناسبی بگیرند.

وی در خصوص عدم حضور خود در مراسم 9 دی نیز گفت: در ماموریت بودم.


شکر الله جمالی از مدیران سازمان فنی و حرفه ای کشور نیز گفت: برای بررسی 9 دی باید به وقایع قبل از آن برگردیم اعتراضاتی نسبت به انتخابات وجود داشت اما تندروی هایی از هر دو جناح(اصوا گرا و اصلاح طلب)  باعث اتفاقاتی در سال 88 شد و کشور را به پرتگاه خطرناکی کشاند اگر هر دو طرف خویشتن داری می کردند این واقعه ختم به خیر می شد.

تندروی ها و ورود برخی عناصر چارچوب همبستگی نظام را به اختشاش کشاند تا اینکه خیزش مردمی در 9 دی اتحاد و همبستگی واقعی ملت را نشان داد. 

هیچ جناحی نمی تواند 9 دی را مصادره کند و به سود خود بهره برداری کند .

وی در خصوص سرنوشت سران فتنه نیز گفت: در خصوص میدان دادن به این افراد به نظر من اشکالی ندارد این افراد از عناصر انقلاب بودند و معتقد به چارچوب انقلاب و نظام هستند و حتی میتوان در عرصه انتخابات اجازه حضور داد اشکالی ندارد.


سالاد



نویسنده :
مهدی پور
نظرات بینندگان