کد خبر: ۸۱۸۷۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۸ - ۱۱ دی ۱۳۹۴
شیرازه گزارش می دهد؛

نامه «ابتکار» به استاندار فارس/ پروژه 8 ساله توسعه پالایشگاه شیراز به بایگانی رفت!؟

رئیس سازمان محیط زیست کشور با این نامه هم به مناقشه چندین ساله موافقان و مخالفان این طرح پایان داد، هم به مصوبه و مجوز دو دولت مهر ابطال زد!
نامه «بانوی سبز دولت» به استاندار فارس/ پروژه 8 ساله توسعه پالایشگاه شیراز چگونه به بایگانی رفت!؟به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، «بانوی سبز دولت تدبیر و امید» ترمز طرح توسعه پالایشگاه شیراز را کشید! معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست که این روزها عملکرد ضعیفش در خصوص پیچیده شدن وضعیت آلودگی هوای کلانشهرها بیشتر به چشم می آید در نامه ای خطاب به استاندار فارس نوشت: «...نظر به این‌که ظرفیت قابل‌ تحمل محیط‌ زیست در محدوده دشت زرقان به دلیل تأثیرگذاری شدید صنایع و واحدهای در حال فعالیت و پالایشگاه شیراز به نحو قابل‌ملاحظه‌ای دچار محدودیت شده، تأکید این سازمان پس از بررسی‌ های کارشناسی، مکان‌ یابی و تهیه گزارش ارزیابی زیست‌ محیطی پروژه در خارج از محدوده پارک ملی بمو است».

رئیس سازمان محیط زیست کشور با این نامه هم به مناقشه چندین ساله موافقان و مخالفان این طرح پایان داد، هم به مصوبه و مجوز دو دولت مهر ابطال زد!
طرح توسعه پالایشگاه شیراز با ظرفیت خوراک روزانه 120 هزار بشکه، با هدف تولید 11 میلیون لیتر بنزین در روز در سال 1387 آغاز شد و قرار بود سال 1391 ساخت آن به اتمام برسد اما امروز پس از گذشت 8 سال در حالی که همه چیز برای ساخت آن فراهم بود، متوقف شد.

مخالفان و موافقان چه می گویند؟

تا سال 90 تقریبا کار خاصی برای شروع پروژه صورت نگرفت اما به دنبال اعتراض برخی فعالان محیط زیست، معاون رييس جمهوري و رييس وقت سازمان حفاظت محيط زيست گفت: توسعه پالايشگاه شيراز يكي از دغدغه‌ هاي مهم بود كه با پيگيري‌هاي استاندار فارس و حل مشكلات زيست‌ محيطي، مجري طرح مي‌تواند از فردا كار را آغاز كند. محمدجواد محمدی زاده
گفت: با توجه به پيش‌بيني‌ هاي انجام شده براي كنترل آن‌ لاين آلاينده‌ هاي زيست محيطي و نصب تابلوهاي نمايشگر ميزان آلاينده‌هاي موجود در محيط، مردم شيراز و زرقان اطمينان داشته باشند.
سال های 91 و 92 مسسئولین استان به دنبال سرمایه گذار برای این طرح بودند تا این که قرار شد شرکت سرمایه گذاری پارسیان وابسته به هلدینگ غدیر و کنسرسیوم نفت، گاز و پتروشیمی فارس، پالایشگاه پارس شیراز را احداث کند. اما تنها مشکل پیش روی احداث این پالایشگاه، سرمایه گذار نبود، که فعالان محیط زیست و عدم صدور مجوز زیست محیطی توسط سازمان محیط زیست سد راه اجرای این طرح بودند.
هزار وعده خوبان یکی وفا نکند..
سال 93 از راه رسید اما هر بار که حرکتی برای آغاز این پروژه صورت می گرفت با واکنش های سازمان محیط زیست فارس و فعالان این عرصه مواجه می شد. آن ها بر این باور بودند طرح غیرکارشناسی است و باعث آلودگی بیشتر هوای شهر زرقان می شود. قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی 12 مهرماه از کلنگ‌زنی پالایشگاه دوم شیراز در یک هفته آینده با حضور معاون اول رییس جمهور خبر داد و گفت: با اجرای این پروژه ۱.۵ میلیارد دلاری ظرفیت تولید پالایشگاه شیراز ۱۲۰هزار بشکه در روز افزایش می‌ یابد.
اما به همان دلایلی که گفته شد این اتفاق رخ نداد.
یک ماه بعد بار دیگر جعفر قادری حامی اصلی این پروژه به رسانه ها گفت: عملیات اجرایی طرح توسعه پالایشگاه اول شیراز در آینده‌ای نزدیک با حضور وزیر نفت، آغاز خواهد شد. قادری تأکید کرد: تصور می‌شد که با سرگیری این طرح مشکلات زیست محیطی ایجاد شود اما نه تنها طرح توسعه این پالایشگاه مشکل زیست محیطی ایجاد نمی‌کند بلکه موجب بهینه‌تر شدن تولیدات قبلی نیز می‌شود.

استاندار وقت فارس: ساخت پالایشگاه دوم شیراز نهایی شد
سیدمحمد احمدی استاندار وقت فارس که او نیز یکی از حامیان این پروژه بود به میدان آمد و در روز 26 آذرماه سال گذشته گفت: در نشست اخیری که با رییس سازمان حفاظت محیط زیست داشتیم با موافقت این سازمان ساخت پالایشگاه دوم شیراز نهایی شد. قادری نیز در همان روز با بیان برخی جزئیات و مقدمات فراهم شده برای اجرای این طرح، اعلام کرد: در اسرع وقت پاسخ استعلامهای انجام شده، دریافت و مقدمات کلنگ زنی این پروژه در دهه فجر امسال فراهم می شود.
تنها یک هفته بعد مدیرکل وقت محیط زیست استان فارس، ادعای استاندار را تکذیب کرد. حسینعلی ابراهیمی کارنامی با رد صادر شدن مجوز نهایی برای ادامه روند ساخت فاز دوم پالایشگاه شیراز گفت: در این خصوص منتظر اظهار نظر نهایی کمیته ارزیابی سازمان محیط زیست کشور هستیم.

احتمال خروج خوراک پالایشگاه شیراز از استان فارس
دهه فجر از راه رسید اما زور مسئولین و نمایندگان به محیط زیست و فعالان این عرصه نرسید. از طرفی چشم انتظاری ها برای اظهارنظر نهایی کمیته ارزیابی یا همان استعلام های زیست محیطی به درازا کشید و همین موضوع سبب شد تا صدای اعتراض نماینده شیراز در مجلس بلند شود. قادری بهمن ماه سال گذشته با بیان این که بیش از سه ماه از استعلام زیست‌محیطی این پروژه 1.5 میلیارد دلاری می‌گذرد اما سرمایه‌گذار برای شروع پروژه پاسخی دریافت نکرده، خواستار ورود امام جمعه و استاندار فارس به موضوع شد. این عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اینکه برخی افراد در وزارت نفت مترصد فرصت هستند تا اگر در فارس نسبت به اجرای این طرح تعلل شود سهمیه خوراک آن را به جای دیگری اختصاص دهند، تعصب و تعلق‌خاطر بیشتر مسئولان به مردم را خواستار شد.
دولت مجوز داد ابتکار پس گرفت
سال 93 با تمام هیاهوها به پایان رسید و سال جدید آغاز شد. این بار دولت تمام قد پای کار آمد تا بهانه ها برای آغاز این پروژه تمام شود. در آخرین روز فروردین ماه امسال، دولت با ساخت این پالایشگاه موافقت کرد. به دنبال صدور مجوز دولت به این پروژه کارشناسان محیط زیست درباره تبعات زیست محیطی این پروژه هشدار دادند اما در سفر 9 اردیبهشت رئیس جمهور به فارس، با حضور ویدئو کنفرانسی حسن روحانی طرح توسعه پالایشگاه شیراز کلنگ خورد. کلنگی که سر و صدای زیادی به پا کرد. ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همان روز به این موضوع واکنش نشان داد. او در شورای اداری استان گفت: توسعه پالایشگاه شیراز منوط به مطالعات دقیق و همه جانبه زیست محیطی است. رئیس شورای شهر زرقان نیز چند روز بعد با پیش کشیدن موضوع کمبود آب و آلودگی هوای زرقان، این پروژه را تهدیدی بزرگ برای منطقه و عامل نابودی منطقه حفاظت شده بمو دانست.

 این همه واکنش ها نبود. علی القاصی مهر رئیس کل وقت دادگستری فارس هم وارد ماجرا شد و با اعلام این که از اجرای این پروژه جلوگیری به عمل آمده است، گفت: با بررسی های صورت گرفته احداث این پروژه موجب تخریب پارک ملی بمو و از سوی دیگر در پی آلودگی های ناشی از آن خطرسلامت مردم منطقه را در در پی خواهد داشت.

قادری: اجازه نمی دهیم طرح توسعه پالایشگاه از استان خارج شود
به هر حال، پس از 8 سال زور مخالفان طرح توسعه پالایشگاه شیراز به موافقان آن چربید و با اعلام رئیس سازمان محیط زیست کشور، این طرح متوقف شد.
جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به متوقف شدن طرح توسعه پالایشگاه به شیرازه گفت: اجازه نمی دهیم طرح توسعه پالایشگاه از استان خارج شود و باید با هماهنگی و صحبت با سرمایه گذار مکان مناسبی برای احداث پالایشگاه در نظر گرفته شود. جعفر قادری تصریح کرد: ادعایی درخصوص محل فعلی احداث پالایشگاه مطرح شده که البته صحیح نیست و قبل از اینکه این منطقه جزو پارک ملی بمو اعلام شود، زمین مربوط به پالایشگاه بوده و سند آن به نام پالایشگاه صادر شده است.

سالاد


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۱ دی ۱۳۹۴
0
پتروشیمی هایی که در فارس در دولت احمدی نژاد کلنگ خورده همه از نظر مکانیابی و محیط زیست دارای ایراد است.
آب این 5 پتروشیمی قرار است در این بحران اب از کجا تامین شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
محمدحق بین
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۱ دی ۱۳۹۴
0
احداث پالایشگاه دوم شیراز در قانون برنامه پنجم توسعه مصوب گردیده و دولت ملزم به اجرای ان می باشد ودر سال 91 محل جدیدی برای احداث ان با موافقت محیط زیست دردشت سروستان تعیین گردید متا سفانه مجمع فعلی نمایندگان فارس وهییت حاکمه دولت در فارس نه تنها توان تعریف طرح جدیدی را ندارند که هیچ بلکه طرحهای اثر گذار گذشته هم یکی پس از دیگری در بی خبری وانفعال کامل از دست استان فارس خارج می شود بجا است این حق بلامنازع استان فارس که قانون بر ان صح گذاشته و مصوبات دولت ان را پشتیبانی می کند به یک خواست عمومی تبدیل واز طریق راه اندازی کمپین های مردمی نگذاریم این حق قانونی که یکی از زیر ساخت های توسعه استان است تضیع گردد