کد خبر: ۸۲۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۴

اعدام شیخ «نمر» خشم شخصیت ها و فعالان وحدت اسلامی فارس را برانگیخت

نماینده فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: به زودی شاهد نابودی حکومت آل‌سعود خواهیم بود

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، وزارت کشور عربستان صبح دیروز با صدور بیانیه‌ای از اجرای حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان خبر داد. آن طور که رسانه های سعودی نوشته اند؛ حکم اعدام شیخ نمر به همراه 46 متهم دیگر که اغلب آنها تروریست معرفی شده‌اند روز شنبه در 12 منطقه در عربستان اجرا شده است. این اعدام واکنش تند بسیاری از مقامات سیاسی و مذهبی در منطقه را درپی داشته است.

مسئول کمیته بین‌الملل امت واحده: باید پاسخ قاطعی به گستاخی رژیم آل‌سعود داده شود

مسئول کمیته بین‌الملل اتحادیه امت واحده گفت: سیاست‌هایی که آل‌سعود در سال‌های گذشته در قبال مسائل منطقه‌ای و مسائل داخلی خود دارد دنبال می‌کند متاسفانه روزبه روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد.

روح‌الله رضوی در گفتگو با خبرنگار شیرازه خاطرنشان کرد: ده ماه قبل رژیم سعودی به یمن حمله کرد که البته اولین جنگ آنان علیه یمن نبود ولی کسی فکر نمی‌کرد اینگونه گستاخانه و ظالمانه در بازه زمانی طولانی مدت به حملات خود ادامه دهد و در قبال زندانی شدن شیخ باقرالنمر نیز کمتر کسی فکر می‌کرد که آل‌سعود چنین جرأتی به خود بدهد که عالم سرشناس مسلمانان را در عربستان اعدام کند آن هم در شرایطی که در کنار اعدام این شیخ مجاهد تعدادی از شیعیان را نیز به اتهام همکاری با گروه های تروریستی مثل القاعده و بهانه‌های دیگر به شهادت رساندند.

وی اعدام شیخ نمر و تعداد دیگری از شیعیان را پرده جدیدی از سیاست‌هایی دانست که رژیم آل‌سعود در منطقه دنبال می‌کند و افزود: فاکتور و عامل اصلی خباثت‌های آل‌سعود در منطقه خود این رژیم نیست بلکه آنچه باعث می‌شود که دولت عربستان به خود جرأت دهد که چنین جنایاتی را برای سرکوب معارضان داخل کشور و ایستادگی در برابر جبهه‌ای که در بیرون از عربستان در مقابل آن به وجود آمده دنبال کند چیزی جز پشتیبانی و حمایت ایالات متحده آمریکا نیست.

این فعال حوزه وحدت اسلامی رژیم آمریکا را یکی از اصلی‌ترین محرک‌ها و کسانی دانست که بار گناهان آل‌سعود را به دوش می‌کشد و گفت: دولت آمریکا حمایت‌های مالی، سیاسی، نظامی و پوشش‌رسانه‌ای در قبال خباثت‌های رژیم آل‌سعود در منطقه دارد.

رضوی با تأکید بر اینکه باید از طرف دولتمردان و وزارت امور خارجه ایران پاسخ قاطع و متناسب با این گستاخی و جنایت رژیم آل‌سعود داده شود، گفت: جریانات، تشکل‌ها و نهادهای مردمی از جمله دانشجویان و طلاب نیز باید به صورت گسترده این واقعه اسفناک را بازتاب و نسبت به آن واکنش نشان دهند.

وی با بیان این نکته که تمام رخدادهای ماه‌ها و سال‌های اخیر در منطقه علیرغم اینکه تهدیدهای جدیدی را نسبت به امت اسلامی رقم می‌زند فرصت‌هایی را هم به همراه خود دارد، توضیح داد: اگر به اقدامات اخیر رژیم آل‌سعود در داخل و خارج از کشور عربستان نگاه فرصت محور داشته باشیم، جنایات این رژیم در ریخته شدن خون مظلومان موجب روشن کردن و تبیین ماهیت پلید رژیم سعودی به تمام مسلمانان جهان خواهد شد.

مسئول کمیته بین‌الملل اتحادیه امت واحده با بیان اینکه رژیم سعودی به واسطه دلارهایی که در اختیار دارد و کلیدداری حرمین شریفین برای خودش در جهان اسلام چهره غیرواقعی را ترسیم کرده است، گفت: روشن کردن صورت کریه رژیم سعودی که پشت نقاب پنهان شده وظیفه‌ای است که بر دوش عموم مسلمانان دنیا می‌باشد.

رضوی مواجه با رژیم آل‌سعود از زاویه نگاه مذهبی را یک خطای استراتژیک عنوان و اظهار کرد: اشتباه است که بخواهیم آگاهانه یا ناآگاهانه آل‌سعود را نماینده اهل سنت دنیا قلمداد کنیم و به مساله از زاویه به شهادت رسیدن یک عالم شیعی بپردازیم چراکه شیخ نمر یک عالم مسلمانی بود که بخاطر ایستادگی در برابر ظلم و ستم رژیم غاصب آل‌سعود به دست آنان به شهادت رسید.

وی با تاکید بر اینکه دعوای ما با آل‌سعود دعوای شیعه و سنی نیست، یادآور شد: امام خمینی(ره) نیز از اول شکل‌گیری انقلاب اسلامی تاکید داشتند که دعوای ما دعوای اسلام ناب محمدی(ص) با اسلام آمریکایی است که اکنون در حکام رژیم منحوس و غاصب آل‌سعود تبلور یافته و در این دعوا وظیفه‌ای که بر دوش ماست روشنگری برای عموم مسلمانان دنیا در قبال جنایت‌های این رژیم است و رسالت داریم ماهیت پلیدی که پشت چهره غیرواقعی پنهان کرده را آشکار کنیم.

این فعال حوزه وحدت اسلامی با تصریح اینکه در برابر یک جریان رسانه‌ای قوی در دنیا قرار داریم که به دنبال شیعه و سنی نشان دادن دعواهای منطقه‌ای است، گفت: باید تمام فعالیت‌ها و اقدامات رسانه‌ای ما بر محور کلیدی بیان جنایات و آشکار کردن چهره پلید رژیم سعودی باشد و وظیفه همه مسلمانان و آزادگان جهان است که در برابر این ظلم بایستند.

رضوی با بیان اینکه رژیم آل‌سعود در دل هیچ‌یک از ملت‌های مسلمان جایگاهی ندارد اما به واسطه پول و رسانه‌هایی که در اختیار دارد یک چهره کاذب ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: شهادت شیخ نمر و خون مظلومی که در زندان‌های رژیم غاصب آل‌سعود ریخته شده، فرصتی برای ما است که چهره کریه آنان را به جهانیان بشناسانیم البته به شرطی که سیاست‌های درست اتخاذ کنیم و ناخواسته در دام دعوای شیعه و سنی که برای ما طراحی شده است، گرفتار نشویم.

نماینده فارس در مجلس خبرگان رهبری: به زودی شاهد نابودی حکومت آل‌سعود خواهیم بود

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس به شهادت رساندن شیخ نمر باقرالنمر را در راستای تغییر سیاست محافظه‌کارانه رژیم آل‌سعود دانست و گفت: رژیم آل‌سعود به خاطر خصلت‌ها و سنت‌های حاکم بر آن‌ها یک نظام محافظه‌کاری بودند که همه چیز را با محافظه‌کاری دنبال می‌کردند و چهره کریه و منحوس خود را در پرده مخفی نگه می‌داشتند اما از سال گذشته با توجه به شرایطی که بعد از مرگ ملک‌ عبدالله اتفاق افتاد، شاهزاده‌های نوجوان این رژیم حرکت‌های تند و خشنی را شروع کردند که نمونه‌های آن‌را در یمن شاهد هستیم.

آیت‌الله اسدالله ایمانی در گفتگو با خبرنگار شیرازه با بیان اینکه آل‌سعود اکنون در ضعیف‌ترین و بدترین موضع خود به سر می‌برد، اظهار کرد: اختلافات درون فامیلی و اعتراضات شدیدی علیه خانواده ملک سلمان و فرزندانش وجود دارد و هزینه‌های سرسام‌آوری که آل سعود به کشور عربستان تحمیل کرده از جمله اینکه روزانه یک میلیارد دلار هزینه‌های جنگ با یمن است موجب نارضایتی شدید مسلمانان شده است.

وی با اشاره به پایین آمدن قیمت نفت و تحمیل ریاضت‌های اقتصادی به مردم عربستان تصریح کرد: آل‌سعود برای اینکه بخواهند سرپوشی روی مشکلات خود بگذارند، شیخ باقر النمر را پس از شکنجه‌های فراوان در زندان به شهادت رساندند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه خون پاک این شهید مظلوم در جامعه اسلامی عربستان تاثیرگذار خواهد بود، گفت: شهادت شیخ نمر باعث شد برخی از مسلمانان عربستان که تاکنون در حالت خاکستری رنگی زندگی می‌کردند از این جهالت خارج شوند و قیام تمام مسلمانان دنیا علیه اقدامات وحشیانه آل‌سعود آغاز شده است.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه آثار و برکات شهادت شیخ نمر دنیای اسلام را متاثر خواهد کرد، گفت: همه کشورها به شهادت رساندن شیخ نمر را محکوم کرده‌اند.

وی با تصریح اینکه آل‌سعود باید از سرنوشت شاهان ایرانی به ویژه پدر و پسر پهلوی که آمریکا آنان را رها کرد درس عبرت گرفته باشد، خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های دولتمردان آمریکا این است که به همه چیز به شکل ابزاری نگاه می‌کند و برای ابزارهای دستش تاریخ مصرف قائل است و وقتی تاریخ مصرف آن‌ها تمام شد آنان را رها می‌کند و اکنون نیز خواه‌ناخواه تاریخ مصرف آل‌سعود دارد به پایان می‌رسد و هم آمریکا او را رها کرده و هم مسلمانان جهان علیه آنان قیام کرده‌اند که به زودی شاهد نابودی حکومت آل‌سعود خواهیم بود.

امام جمعه شیراز با اشاره به قربانی شدن بیش از هشت هزار حاجی محرم در فاجعه منا اظهار کرد: شهادت شیخ نمر در کنار فاجعه منا تاثیری در جهان اسلام گذاشته و امواجی به وجود آورده است که در حال بالندگی، رشد و توسعه است و به سادگی نمی‌توان پیش‌پینی کرد این امواج تا کجا خواهند رسید.

آیت الله ایمانی ضمن تاکید بر اینکه دولتمردان، حوزه‌های علمیه و مردم باید نسبت به شهادت شیخ نمر حساسیت لازم را نشان دهند، تصریح کرد: آل‌سعود با به شهادت رساندن شیخ نمر می‌خواهد تستی از جامعه اسلامی به عمل آورد تا بییند چه عکس‌العملی نشان می‌دهند که اگر دولت ما آن برخورد قاطع را با مجموعه دولتمردان عربستان نداشته باشد، آنان جری‌تر خواهند شد و با پررویی بیشتر برنامه‌های بعدی خود را دنبال خواهند کرد.

فعال حوزه وحدت اسلامی: آل سعود می خواهد اختلافات طایفه ای را در عربستان و منطقه تشدید کند

علی حیدری، فعال حوزه وحدت اسلامی و یکی از فعالان فرهنگی در عرصه بین المللی ضمن محکوم کردن اقدام وحشیانه آل سعود و به شهادت رساندن شیخ نمر به خبرنگار شیرازه گفت: یکی از اهداف آل سعود در به شهادت رساندن شبخ نمر این بوده است که اختلافات طایفه ای را در عربستان و منطقه تشدید کند.
وی با اشاره به محکوم کردن این فاجعه از سوی عالمان شیعه و سنی در کشورهای مختلف اسلامی بر ضرورت حفظ وحدت امت اسلامی تاکید کرد.

 امام جمعه اهل سنت شیراز: اعدام شیخ باقر النمر را به شدت محکوم می کنیم

همچنین امام جمعه اهل سنت شیراز در گفتگو با خبرنگار شیرازه اعدام شیخ نمر را به امت اسلام از جمله شیعه و سنی تسلیت گفت و افزود: همه امت اسلام از این اقدام قبیح آل‌سعود داغدار و ناراحت هستیم و این حادثه را به شدت محکوم می‌کنیم.

شیخ خواجوی با بیان اینکه شیخ نمر یک روحانی برجسته، عالم و دانشمند بود که از اسلام دفاع می‌کرد، گفت: اعدام شیخ نمر ربطی به مذهب ندارد بلکه توطئه استکبار است و حکومت آل‌سعود که دست نشانده استکبار هستند در ماه مبارک ربیع الاول و در روزهایی که وحدت شیعه و سنی می‌باشد چنین اشتباهی را مرتکب شده است.

وی ضمن طلب اجر و صبر از خداوند متعال برای خانواده شهید نمر اظهار امیدواری کرد که امت اسلام بیدار شوند و برای مبارزه با استکبار و دست‌نشاندگان آنان به پا خیزند.

شیخ نمر باقر النمر چه کسی بود؟

شیخ نمر باقر النمر متولد سال 1379 هجری قمری در عوامیه (در شرق عربستان) مجتهد شیعه و فعال حقوق بشر عربستانی است.

او در پی اعتراضات شیعیان عربستان در سال 2012 بازداشت شد و در 23 مهرماه 1393 دادگاه جنایی عربستان سعودی شیخ نمر را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه، به «اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی» محکوم کرد (جزئیات بیشتر).

در کمتر از سه ماه پیش وزارت کشور عربستان با امضای «محمد بن نایف» ولی‌عهد این کشور حکم اعدام شیخ «نمر باقر النمر» روحانی مبارز شیعه عربستانی را تأیید کرد، که این به معنای مجوز به وزارت کشور برای اعدام شیخ نمر تنها با امضای «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان برای اجرای حکم اعدام بود.


سالاد

نظرات بینندگان