کد خبر: ۸۲۱۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۱۵ دی ۱۳۹۴
فرماندار شیراز چگونگی تایید صلاحیت ها را تشریح کرد

هرکس که 50 +1 درصد آرای هیئت اجرایی را کسب کرده باشد تأیید صلاحیت کردیم/ 2 نفر از داوطلبان انتخابات خبرگان در فارس انصراف دادند

عالیشوندی گفت: با نظارت استصوابی و بررسی‌ های عام‌تر هیئت نظارت تأیید صلاحیت‌ ها سخت‌ تر می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، فرماندار شیراز ضمن تسلیت شهادت مظلومانه آیت الله شیخ نمر باقرالنمر، ابراز امیدواری کرد که هرچه سریع‌تر خداوند انتقام و حق این شهید مظلوم را از خاندان ظالم سعودی بگیرد و طومار آن‌ها را درهم بپیچد.

عالیشوندی صبح سه شنبه ۱۵ دیماه ۹۴ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس ماده ۵۰ قانون انتخابات و بند ۲۷ آیین نامه اجرایی آن فرمانداران موظف هستند صلاحیت داوطلبین انتخابات را از طریق دو منبع هیئت اجرایی و هیئت نظارت انتخابات بررسی کنند.

فرماندار شیراز با بیان اینکه هیئت اجرایی براساس قانون موظف به استعلام از مراجع چهار گانه می‌باشد، عنوان کرد: به خاطر اینکه در تحقیقات محلی ممکن است به دلیل پاره‌ای از غرض ورزی‌ها در حق کاندید‌ها اجحاف شود از همه داوطلبین به جز کسانی که در شهرستان حسن شهرت عام داشتند دعوت به مصاحبه حضوری در فرمانداری کردیم که ۱۸۵ نفر از داوطلبین را شامل می‌شد.

وی با بیان اینکه هیئت اجرایی نتایج مصاحبه، استعلامات مراجع چهارگانه و تحقیقات محلی را ملاک بررسی خود قرار داده است، گفت: هرکس که ۵۰ درصد به علاوه یک رأی از آرای هیئت اجرایی را کسب کرده باشد تأیید صلاحیت شده است.

رئیس هیئت اجرایی انتخابات شهرستان شیراز اعلام کرد: تعداد ۲۸۵ نفر برای حوزه شیراز ثبت نام کرده بودند که یکی از داوطلبین به خاطر اینکه از خارج از کشور اقدام به ثبت نام کرده بود مدارک وی با تأخیر به هیئت اجرایی شیراز رسید.

فرماندار شیراز ابراز کرد: ۲۵۶ نفر از کل داوطلبین تأیید صلاحیت شده‌اند که از این تعداد ۲۱۳ نفر مرد و ۴۳ نفر زن هستند، همچنین ۲۳ نفر رد صلاحیت شده‌اند که از این تعداد نیز ۱۷ نفر مرد و شش نفر زن می‌باشند.

وی با بیان اینکه شش نفر از داوطلبین انتخابات مجلس شورای اسلامی انصراف داده‌اند که یک‌نفر زن و پنج نفر دیگر مرد هستند، افزود: تعداد داوطلبین مجلس خبرگان رهبری ۲۹ نفر بوده که یک نفر از آن‌ها زن می‌باشد و از این تعداد دو نفر انصراف خود را اعلام کرده‌اند.

عالیشوندی با بیان اینکه داوطلبین رد صلاحیت شده حداکثر از زمان اعلام نتایج اولیه چهار روز فرصت اعتراض دارند، اظهار کرد: در مجموع هشت درصد از داوطلبین توسط هیئت اجرایی رد صلاحیت شده و ۹۰ درصد آن‌ها تأیید شده‌اند همچنین دو درصد آن‌ها نیز انصراف داده‌اند.

وی بابیان اینکه کار هیئت اجرایی و هیئت نظارت با هم تفاوت دارد، خاطرنشان کرد: هیئت اجرایی براساس قانون تا زمانی که مدرک قطعی و قانونی مبنی بر عدم صلاحیت شخصی نداشته باشد نمی‌تواند کسی را رد صلاحیت کند، ولی هیئت نظارت با توجه به اختیارات قانونی که دارد نسبت به هیئت اجرایی آزادی بیشتری در بررسی صلاحیت‌ها دارد و با نظارت استصوابی و بررسی‌های عام‌تر آن تأیید صلاحیت‌ها نیز سخت‌تر می‌شود.

فرماندار شیراز با بیان اینکه مهلت بررسی صلاحیت‌ها ۱۰ روز بود، تصریح کرد: از این مدت پنج روز آن مهلت مراجع چهارگانه برای ارائه استعلامات به هیئت اجرایی بوده است که چنانچه این مراجع نتوانند همه استعلامات را در مهلت قانونی پاسخگو باشند هیئت اجرایی طبق قانون روال بررسی صلاحیت‌ها را ادامه می‌دهد.

عالیشوندی متذکر شد: تا زمان ابلاغ نهایی نتایج صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان و وزارت کشور، فرمانداری‌ها اجازه ندارند هیچ اسمی را منتشر کنند.

بنابراین گزارش فرزند قاسم شعله سعدی، داوطلب دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی از فرانسه برای حوزه انتخابیه شیراز ثبت نام کرده است و به نقل از برخی منابع آگاه ائمه جمعه شهرستان فیروزآباد و اکبرآباد شیراز از کاندیداتوری مجلس خبرگان رهبری انصراف داده‌اند.


سالاد

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴
0
پس چرا آقای فرماندار اسم قاسم شعله سعدی چرا ایشان اعلام و منتشر کرده است؟