کد خبر: ۸۲۲۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۱۸ دی ۱۳۹۴

هزینه‌های جاری دولت یازدهم دو برابر دولت دهم شد+ نمودار

دولت دهم در مجموع ۴ سال فعالیت خود ۳۰۹ هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های جاری‌اش کرده بود اما دولت یازدهم در عرض 2 سال به اندازه 4 سال دولت قبل خرج کرده است.

به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، بی انضباطی مالی و بودجه ای یک از بارزترین انتقاداتی بود که به دولت احمدی‌نژاد از سوی کارشناسان اقتصادی صورت می گرفت، اما آمارها نشان می‌دهد دولت فعلی به مراتب پرخرج‌تر از دولت قبل است.

با وجودی که دولت توانسته در 2 سال و نیم اخیر نرخ نقطه به نقطه تورم را 34 درصد کاهش دهد، هزینه‌های جاری آن بیش از 46 درصد افزایش پیدا کرده است.

نرخ تورم نقطه به نقطه در ابتدای دولت یازدهم یعنی تیرماه 1392 حدود 44 درصد بود که این رقم در آبان‌ماه امسال به حدود 10 درصد کاهش پیدا کرده است و این نزول 34 درصدی بارها از سوی مسئولان دولتی به عنوان موفقیت بزرگ مطرح شده است.

با کاهش چشمگیر تورم، انتظار می‌رفت رشد شتابان هزینه‌های جاری دولت نیز کنترل شود یا این که حداقل در حد تورم افزایش پیدا کند.

اما گویا هزینه‌های جاری دولت از روند نزولی تورم بی‌خبر بوده است، زیرا مطابق آمارهای بانک مرکزی، هزینه‌های جاری دولت در نیمه اول امسال نسبت به نیمه اول سال 1392 بیش از 46 درصد بیشتر شده و از 51 هزار میلیارد تومان به 75 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
یعنی در عرض 2 سال، مخارج جاری دولت 24 هزار میلیارد تومان بیشتر شده است که با توجه به روند نزولی تورم، چنین افزایشی در هزینه‌ها قابل تامل است.

 

به طور کلی مطابق آمارهای بانک مرکزی، دولت فعلی اقتصاد کشور را به شدت پرهزینه‌تر از دولت قبل اداره می‌کند. بر اساس آمارهای بانک مرکزی، دولت یازدهم در 26ماه نخست فعالیت خود در مجموع 314.6 هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های جاری کرده که به طور میانگین ماهانه 12100 میلیارد تومان می‌شود.

این در حالی است که دولت دهم که به ولخرجی مشهور بود، در مجموع 4 سال فعالیت خود 309 هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های جاری‌اش کرده بود. به عبارتی می‌توان گفت دولت یازدهم در عرض 2 سال به اندازه 4 سال دولت قبل خرج کرده است.

میانگین هزینه‌های جاری دولت دهم 6437 میلیارد تومان بود که تقریبا نصف رقم دولت یازدهم است.

آمارهای بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نشان می‌دهد هزینه‌های جاری دولت در میانه سال 1392 و با تغییر سکاندار قوه مجریه به ناگاه تا 2 برابر افزایش پیدا کرد و این رشد نابهنگام در سال گذشته و نیمه اول سال جاری نیز ادامه پیدا کرده است.

افزایش عجیب هزینه‌های جاری دولت در 2 سال اخیر در حالی است که مسئولان بارها نسبت به کسری بودجه و خزانه خالی و افت فاحش درآمد نفتی ابراز گلایه کرده‌اند.


سالاد

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴
0
ای کاش درامد ارزی دو دولت را هم در قالب مقاله مشابه مقایسه میکردید.ممنون