کد خبر: ۸۲۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۱۹ دی ۱۳۹۴

نقشه خودروسازان چینی برای ایران چیست؟

با توجه به اینکه 95 درصد بنز و تویوتا از کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد می‌شود ممکن است واردات این دو خودرو به کشور متوقف شود.
به گزارش شیرازه به نقل از اقتصاد نیوز، مهدی دادفر درباره اینکه گفته می‌شود ذائقه خرید خوردرو ایرانیان از بازار چینی و کره‌ای به سمت بازار اروپای و ژاپنی در حال حرکت است، اظهار کرد: ایرانیان سابقه ذهنی خوبی از بازارهای اروپایی دارند، هیچ یک از مردم خاطره بدی از این خودروها ندارند، اما اینگونه نیست که خودروسازان چینی بیکار بنشینند و راه را برای اروپایی‌ها باز کنند. 
وی افزود: در حال حاضر بازار در دست چینی‌ها است و به گونه‌ای در حال تسخیر بازار هستند که به نظر می‌رسد به زودی بتوانند بازار خودروهای داخلی را نیز تسخیر کنند. 
 
دادفر پیش‌بینی بازار خودرو در ماه‌های آینده را کمی دشوار دانست و گفت: به دلیل وجود شرایط سیاسی کشور که کریدورهای ورود خودرو در ایران به دست کشورهای عربی بوده‌اند، و به تازگی مشکلاتی به وجود آمده است، ممکن است به روابط این دو کشور لطمه وارد شود. 
 
وی تاکید کرد: از طرفی دیگر ممکن است ورود خودروهای خارجی همچون تویوتا و بنز نیز متوقف شود. چرا که بیش از 95 درصد واردات خودرو مربوط به جنوب کشور و خلیج فارس است، از این رو در صورت ایجاد این اتفاق فضا برای خودروسازان چینی باز می‌شود چرا که چینی‌ها بازار ایران را به خوبی شناخته‌اند و کلیه برندهای چینی به نحوی در ایران تولید می‌شوند که می‌توانند حتی بازار تولیدات داخلی را نیز به دست گیرند. 
 
مدیر فروش و پشتیبانی تویوتا در ایران اظهار کرد: در این میان خودروهای با کیفیت بالاتر از منظر کیفی با خودروهای اروپایی و آمریکایی همپایگی می‌کند. از این رو به نظر من بعید است که کشورهای اروپایی یا ژاپنی به راحتی بازار خودرو را از چنگ چینی‌ها خارج کنند. 
 
وی افزود: بازار خودرو در کشور بازار رقابتی شده است، همچنین خودروسازانی همانند خودروسازان اروپایی و حتی خودروسازان ژاپنی در بازار به شدت بر خدمات پس از فروش خود فشار می‌اورند و برعکس نیز واردات خودروها با محدودیت همراه می‌شود. همزمان با خودروسازان نیز چینی‌ها نیز خدمات خود را گسترده می‌کنند از این رو منطقی نیست کسی که بازار ایران را هدف قرار گرفته است خدمات پس از فروش را کاهش دهد. 
 
به گفته دادفر، آنچه در حال حاضر از چینی‌ها دیده می‌شود این است که هم پای خودروساز داخلی پیش می‌روند از طرفی دیگر اگر گفته می‌شود که چینی‌ها خدمات نمی‌دهند، اشتباه است، زیرا هنگامی‌که مردم خودرو می‌خرند به دلیل این است که به کیفیت خدمات آن برند امیدوارند. 
 
وی براین باور است که اگر قوانین و مقررات واردات خودرو نسبت به اروپایی‌ها و ژاپنی‌ها سخت‌گیرانه باشد، حضور چینی‌ها افزایش می‌یابد، چرا که چینی‌ها به گونه‌ای بازار هدف را نشانه می‌گیرند که سرعت عمل بیشتری از خود نشان می‌دهند در حالیکه اروپایی‌ها و ژاپنی‌ها آهسته‌تر حرکت می‌کنند.
 
مدیر فروش و پشتیبانی تویوتا در ایران درپیش بینی خود از بازار واردات خودرو گفت: رقابت سختی میان چینی‌ها ژاپنی‌ها و اروپایی‌ها به وجود خواهد آمد. بازار هدف در مورد خودروهای اروپایی اینگونه است که تمایلی به خرید خودروهای داخلی یا چینی ندارند. 
 
همچنین به نظر می‌رسد اروپایی‌ها سهم عظیمی از بازار خودرو را از اروپایی‌ها بگیرند. اما امکان رقابت خودروهای داخلی با چینی وجود ندارد.

 

نظرات بینندگان