کد خبر: ۸۲۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۲۰ دی ۱۳۹۴

خودداری هفت داوطلب استان فارس از شرکت در آزمون علمی خبرگان/ نشانه های انصراف مشهود است

هفت تن از داوطلبان فارس از شرکت در آزمون علمی انتخابات مجلس خبرگان رهبری امتناع ورزیدند.

خودداری پنج داوطلب استان فارس از شرکت در آزمون علمی انتخابات مجلس خبرگان رهبریبه گزارش سرویس سیاسی شیرازه، بر اساس قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، حجج‌اسلام خیرالله رمضانی، عبدالرضا جمال زاده، سید حسن موسوی خراسانی، علی‌اکبر زمردین، سید عزیزالله هاشمی‌زاده، علی طهماسبی و رضا حسینی افرادی هستند که از شرکت در آزمون بررسی صلاحیت علمی خبرگان رهبری خودداری کردند.

خودداری از شرکت در این آزمون علمی در حالی صورت می‌گیرد که شورای نگهبان به‌عنوان نهاد مسئول بررسی صلاحیت داوطلبان ورود به مجلس خبرگان بارها نسبت به ضرورت شرکت در این آزمون و کسب حد نصاب پذیرش خبر داده است.

البته برخی تحلیل‌گران معتقدند که علت غیبت افراد مذکور و افرادی مشابه در سطح کلان کشور که در آزمون بررسی صلاحیت علمی شرکت نکرده‌اند عدم تمایل این افراد برای شرکت در انتخابات و نوعی اعلام انصراف از رقابت سیاسی انتخابات است.

استدلال این افراد بر این است که برای نمونه حجت‌الاسلام هاشمی‌زاده، امام جمعه فیروزآباد به‌دلیل عمل جراحی قلب و یا حجت‌الاسلام موسوی، امام جمعه آباده به سبب منش اخلاق‌مدار خویش با توجه به حضور بزرگانی چون آیت‌الله صفایی بوشهری از عرصه رقابت برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان انصراف داده‌اند.

برخی دیگر معتقدند که تجربه حجت‌الاسلام جمال‌زاده به سبب سمت‌های اجرایی در دانشگاه آزاد و یا حجت‌الاسلام علی‌اکبر زمردین با تجربه کاری در ارتش جمهوری اسلامی و دور بودن این دو از فعالیت های حوزوی و یا حجت‌الاسلام علی طهماسبی به دلیل تمرکز بر امور مربوط به تربیت و آموزش طلاب، می‌تواند روشنگر علت انصراف این افراد از حضور در انتخابات باشد.

البته اخباری از اعلام انصراف رسمی برخی افراد چون حجت الاسلام خیرالله رمضانی، امام جمعه اکبرآباد از توابع شهر کوار به‌گوش می‌رسد که هنوز این ادعا تایید نشده است.

شورای نگهبان برای فراهم آوردن حضور حداکثری داوطلبان در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و پس از اعلام عمومی زمان برگزاری این آزمون و تکرار این اطلاعیه در کلیه رسانه‌های جمعی دیداری و شنیداری، در دو نوبت مرداد و دی‌ماه سال 94 اقدام به برگزاری آزمون صلاحیت علمی کرده است و حتی این فرصت در دی‌ماه علاوه بر نوبت صبح به عصر نیز گسترده شد تا کسی از حق حضور در رقابت انتخابات خبرگان محروم نماند.

نظرات بینندگان