کد خبر: ۸۲۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۲۱ دی ۱۳۹۴

مرجع تقلید هاشمی در زمان مرجعیت امام خمینی که بود؟

هاشمی رفسنجانی، پیش از انقلاب، از شاگردان امام خمینی(ره) بود اما در بازجویی ساواک، اعتراف می‌کند که در زمان مرجعیت استادش یعنی امام خمینی(ره)، مرجع دیگری را برای تقلید برگزیده است.
به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، با توجه به یکی از اسناد ساواک، اکبر هاشمی رفسنجانی که یکی از نزدیکان و شاگردان امام خمینی (ره) از قبل از انقلاب بوده است ولی جالب اینجاست که در بازجویی ساواک، به این مسئله اشاره می‌کند که در زمان مرجعیت استاد خود یعنی امام خمینی (ره)، مرجع دیگری را برای تقلید برگزیده است و این در حالی است که اکثر قریب به اتفاق شاگردان حضرت امام(ره) و انقلابیون آن دوران، پس از رحلت آیت‌الله بروجردی، به تقلید از امام خمینی(ره) روی آورده بودند.

آنچه در ادامه می‌آید، سؤال و جواب هاشمی در بازجویی ساواک است.

س – هویت و مشخصات کامل خود را بیان نمایید.

ج- اکبر معروف به علی‌اکبر، فرزند علی، شهرت هاشمی بهرمانی، شماره شناسنامه ۳۰۸ صادره از رفسنجان، متولد ۱۳۱۳، محل تولد بهرمان رفسنجان، متأهل و دارای سه فرزند، میزان تحصیلات علوم دینی، طلبه، معاف تحصیلی، شغل طلبه، ساکن قم محل سکونت:‌ خیابان صفائیه، کوچه پژویان، منزل دکتر مصفا، محل تحصیل فیضیه و فاقد سابقه اتهامی و کیفری.

س – تاکنون تحت تعقیب یا احضار مقامات انتظامی واقع شدید یا نه؟

ج – خیر

س – بیوگرافی خود را از بدو تولد تاکنون به‌طور مشروح بیان دارید.

ج – از زمان تولد تا سن چهارده‌سالگی در ده بهرمان رفسنجان بودم و تحصیل مقدماتی را در مکتب همان ده گذراندم و در حدود سال ۱۳۲۷ شمسی برای ادامه تحصیل دینی به قم آمدم و تا به امروز مشغول تحصیل بودم و ترک تحصیل نداشتم و در نزد آقایان علما:‌ شریعتمداری و مرحوم بروجردی و آیت‌الله خمینی درس «خارج» خواندم و «مقدمات» و «سطح» را پیش اساتید متفرقه حوزه خواندم.

در زمان حیات مرحوم آیت‌الله بروجردی از ایشان تقلید می‌نمودم و بعد از وفات ایشان از آقای سید عبدالهادی شیرازی تقلید می‌کردم. ایشان در نجف حضور داشتند و بعد از وفات ایشان از آیت‌الله خمینی تقلید می‌کردم و در معنی در حدود سه سال هست که از آقای آیت‌الله خمینی تقلید می‌نمایم و در بعضی از مسائل خودم صاحب‌نظرم.
نظرات بینندگان