کد خبر: ۸۲۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۴ - ۲۷ دی ۱۳۹۴

4 هکتار از باغات انگور بوانات از سنتی به داربستی تغییر کرد + تصاویر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بوانات گفت: با تغییر باغات انگور بوانات از روش سنتی به روش داربستی به میزان قابل توجهی افزایش تولید خواهیم رسید.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از حرف رسا، فصل آغاز تغییر باغات انگوری شهرستان بوانات از حالت سنتی به حالت داربستی شروع شد و طی این مدت 4 هکتار از باغات انگور بوانات توسط کشاورزان پیشرو به حالت داربستی تغییر کرده است.

آرش خسروانیان مدیر جهاد کشاورزی بوانات ضمن اعلام این خبر به خبرنگار ما گفت: تغییر روش های سنتی کشاورزی به روشهای نوین علاوه بر افزایش تولید، در کاهش قابل توجهی از هزینه های کشاورزان نیز تاثیر گذار است و با توجه به خشکسالی های اخیر از هدر رفت آب نیز جلوگیری می شود.

خسروانیان با اشاره به میزان سطح زیر کشت تاکستانهای شهرستان بوانات نیز گفت: ما در شهرستان بوانات نزدیک به 3500 هکتار باغات انگور را داریم که با میانگین 15 تن برداشت محصول در هر هکتار می باشد که روش های جدید تربیت باغات انگور راهی برای افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش سایر هزینه های تولیداست.

هاشمی کارشناس باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی بوانات نیز در این باره به خبرنگار ما اظهار داشت: اکثر باغات شهرستان با تراکم بالا به روش خزده و پا چراغی تربیت می شوند و مشکلاتی نظیر شیوع آفات وبیماری ها، سختی عملیات داشت و برداشت، ناتوانی در استفاده از ماشین آلات، عملکرد پایین و... را دارند.

IMG 0782

جهانبخش هاشمی در ادامه گفت: احداث این طرح ها در نقاط مختلف شهرستان به عنوان طرحهای الگویی باعث می شود  کشاورزان با مقایسه آن با روش های سنتی از مزایای روش روسیمی آشنا شده و باغداران به این کشت تشویق و ترغیب شوند و در سالهای آینده اقدام به پرورش تاکستانهای خود به روش داربستی نمایند.

از جمله مزایای روش داربستی باغات انگور می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1-افزايش عملكرد در واحد سطح به دليل استفاده مناسب از فضا )افزايش گل انگيزي درجوانه هاي ابتدايي،افزايش اندازه تاج و درنتيجه افزايش تعداد جوانه هاي قابل نگهداري(

-2 تسهيل در عمليات داشت و برداشت

3-نفوذ نور بيشتر به داخل تاج بوته ها و تهويه بهتر و در نتيجه شيوع كمتر بیماری ها و كنترل بهترآفات و بيماريها

-4 كاهش ضايعات ناشي از بارندگي در زمان برداشت

-5 كاهش هزينه هاي مربوط به مديريت تاكستانها

-6 فراهم آوردن امكان اجراي عمليات باغداري به صورت مكانيزه كه منجر به كاهش چشمگير هزينه هاي داشت ازجمله شخم ساليانه، آبياري، سمپاشي، كود دهي و حتي عمليات هرس مي شود.

-7 بهبود كيفيت محصولات توليدشده

8-فراهم آوردن امكان توليد كشمش از ارقام خاصي كه روي بوته خشكشده((DOV و به صورت مكانيزه برداشت مي شوند.

لازم به ذکر است که با توجه به قرار گرفتن شاخه ها بر روی سیم و ثابت شدن توسط پیچک خود درخت انگور میزان شکستگی شاخه های جدید نسبت به سیستم پا چراغی کمتر می باشد.

نکته مهم این روش این است که: با توجه به وزش بادهای شدید در بوانات احداث باغات موازی با جهت باد به طوری که حرکت باد از بین ردیفها بوده، خسارت کمتری به تاکستان وارد می نماید.

پیش بینی می شود با موفقیت در این طرح و آموزش کشاورزان و اطلاع رسانی خوب انقلابی نو در سیستم تربیت باغات انگور در شهرستان بوانات ایجاد شود.


سالاد

نویسنده :
عاشوریان
نظرات بینندگان