کد خبر: ۸۲۶۴۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۲۷ دی ۱۳۹۴
اختصاصی شیرازه

صلاحیت 31 درصد داوطلبان انتخابات مجلس در استان فارس تایید شد/ صلاحیت 172 نفر رد و 299 نفر احراز نشد

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان فارس گفت: صلاحیت همه نمایندگان فعلی استان تایید شده و در حوزه انتخابیه شیراز از 285 نفر، صلاحیت 74 نفر رد شده است.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، احمد رنجبر با اشاره به مراحل برگزاری انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی که در این مرحله بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های نظارت صورت می‌گیرد، گفت: در این مرحله وظیفه دفاتر استانی نظارت این بود که بر اساس مستنداتی که منابع چهارگانه به فرمانداری‌ها ابلاغ کرده بود و بررسی‌هایی که فرمانداری‌ها در محل انجام و مدارک و مستنداتی که در اختیار هیئت نظارت قرار داده بودند، پرونده افراد مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی افزود: تلاش شد که تحقیقات لازم در مواردی که جز وظایف ذاتی منابع چهارگانه نبود، به‌طور دقیق ارزیابی و بررسی شود تا زمان اظهار نظر در این عزیزان دچار خطا نشویم، اما مسئله ای که باید بدان توجه کنند اینکه جمعیت زیادی که بر احساس تکلیف و علاقمندی گسترده در انخابات شرکت کرده بودند ما را با یک مشکل روبر کرد.

برخی افراد فاقد احراز صلاحیت در معرفی یک معرف هم مشکل داشتند

رنجبر در تشریح این مشکل، خاطرنشان کرد: بسیاری از این عزیزان در محل خود شناخته شده نبودند و حتی کسانی بودند که در این استان ساکن نبودند، برای نمونه فردی در دوره دانشجویی در شهرستانی درس خوانده بود و با دوستان خود شرط بسته و صحبت کرده بود که برای ثبت‌نام در مجلس اقدام کنیم و برخی از کسانی هم که نام‌نویسی کرده بودند، کسانی بودند که در مواجهه با معرفی دو معرف می‌گفتند کسی در شهر ما را نمی‌شناسد.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات در استان فارس افزود: به لحاظ گستردگی و عدم دسترسی به سوابق اطلاعاتی که راجع به محل زندگی، تحصیل و کار برای شرایط قانونی احراز افراد داوطلب، در فرصتی که تا 26 دی برای اعلام اسامی احراز صلاحیت شده در نظر گرفته شده بود، موفق نشدبم به این اطلاعات دستیابی داشته باشیم.

رنجبر گفت: بخشی از این افراد که صلاحیتشان احراز نشده است به این دلیل بوده است که دسترسی به اطلاعاتشان محقق نشد و خود این افراد نیز جز مدارک ثبت نامی، چیز دیگری در اختیار نظارت قرار نداده بودند.

وی افزود: حتی در مواردی که هیئت اجرایی موفق به دسترسی به اطلاعات داوطلبان نشده بود و از این عزیزان دعوت و تحقیق به‌عمل آورده و در برخی شهرستان‌ها به عنوان مصاحبه هم دعوت کردند، اطلاعات دقیق به‌دست نیامده بود و تعداد زیادی از این افراد در اظهار نظر هیئت مرکزی عدم احراز صلاحیت شده مشاهده می‌کنیم.

رنجبر تصریح کرد: این عدم احراز صلاحیت به معنای عدم صلاحیت نیست بلکه بدین معناست که دسترسی به اطلاعات داوطلبان امکان‌پذیر نبوده است و این افراد می‌توانند در فرصت 20 روزه‌ای که از امروز آغاز شده است، برای شکایت آنها فرصت وجود دارد تا بتوان مطابق قانون در مورد صلاحیتشان اظهار نظر کرد.

عدم احراز صلاحیت شده‌ها در معرفی بهتر خود به دستگاه نظارتی تلاش کنند

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان فارس خطاب به افرادی که برای ارائه شکایت قصد مراجعه به فرمانداری شیراز را دارند، گفت: این عزیزان زمانی که قصد ارائه درخواست خود را دارند، اطلاعاتی را در اختیار قرار دهند و تلاش کنند که شناخت بهتر شود و برای این منظور و دسترسی به اطلاعات محل آنها، معرف معرفی کنند تا از این طریق بررسی‌ها انجام شوند.

رنجبر افزود: احراز صلاحیت بخش زیادی از این عزیزان به‌معنای عدم صلاحیت نیست و خود عزیزان بدانند که در این فرصتی که قانون برایشان معین کرده است، حاضر شده و مطالب خود را مطرح کنند و قطعا ما همه موارد را مورد توجه قرار می دهیم و امیدواریم که در اعلام بعدی بخش عمده‌ای از اینها بتواننند در احراز صلاحیت‌ها قرار گیرند.

تایید صلاحیت شده‌ها به قانون توجه داشته باشند؛ تبلیغات زودهنگام ممنوع!

وی با اشاره به افراد احراز صلاحیت‌شده، اظهار کرد: عزیزانی که در بررسی‌ها تایید قطعی شدند انشاالله با رعایت قانون، دقت و توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه، بدون تنش و تخریب دیگران و بدون بهانه دادن به دست بیگانگان در فرصت قانونی تبلیغات خود را انجام دهند.

رنجبر با بیان اینکه هم‌اکنون زمان قانونی تبلیغات فرا نرسیده و تبلیغات غیرقانونی است، افزود: رفتار این افراد در مرحله بعد نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و تخلف از قانون، تبلیغات زودهنگام و هزینه‌های گزاف فعالیت هایی که انجام می دهند، همه را در بررسی صلاحیت‌ها مورد توجه قرار می‌دهیم.

رد صلاحیت‌ها بر اساس مستندات منابع چهارگانه و تحقیقات متقن بوده است

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات در استان فارس با اشاره به افرادی که رد صلاحیت قطعی شده‌اند نیز گفت: این افراد یقین داشته باشند بر اساس مستنداتی که از منابع چهارگانه دست ما رسیده و نیز تحقیقات متقن که انجام شده، رد صلاحیت صورت گرفته است و این موارد به فرمانداری‌ها ابلاغ شده که طبق کدام بند قانون رد صلاحیت صورت گرفته است.

رنجبر در بیان مصادیق رد صلاحیت شده‌ها، اظهار کرد: معیار و ملاک در ارزیابی مدارک تحصیلی، مدارک رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مراجع ذی صلاحی است که از نظر قانونی مجاز به ارائه مدرک بودند از حوزه های علمیه تا دانشگاه علوم‌پزشکی تا سایر منابع؛ همچنین مدارک افرادی که در موسسات وابسته به سازمان‌ها بودند نیز اگر ارزشی استخدامی داشتند، مورد توجه قرار دادیم.

وی با اشاره به شرط سلامت به‌عنوان مصداق دیگری در بررسی صلاحیت‌ها، افزود: اینکه داوطلب باید از شرایط مناسب بویایی، بینایی و شنوایی برخوردار باشد اما در زمان سربازی به‌دلیل عدم شنوایی از معافیت قانونی استفاده کرده است خود دلیلی بر رد صلاحیت است.

افرد رد صلاحیت‌های گذشته، رد شدند، مگر با ارئه مدارک دال بر تغییر شرایط گذشته

رنجبر با اشاره به اقدام افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده بودند اما بار دیگر برای انتخابات دور دهم مجلس ثبت‌نام کرده‌‌اند، خاطرنشان کرد: برخی از این افراد با وجود اینکه مستندات به آنها اعلام شده و می‌دانستند شرایطشان تغییر نکرده به هر دلیلی ثبت نام کردند، رد شدند که البته این عزیزان نیز فرصت دارند، اعتراض خود را مطرح کنند و اگر شرایط نسبت به گذشته تغیر پیدا کرده، بدون دلهره ای در این قضایا درخواست رسیدگی مجدد بدهند و دلایلی ارائه دهند که شرایطشان تغییر کرده است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات فارس با اشاره به عملکرد هیئت نظارت در بررسی صلاحیت‌های نامزدهای دور دهم مجلس در استان، با اشاره به هماهنگی خوب منابع چهارگانه با شورای نگهبان ضمن تقدیر از آن ها گفت: جمعیت زیادی که بر حسب احساس وظیفه ثبت نام کرده بودند ما را با برخی مشکلات روبرو کردند، در حالی این افراد در محل زندگیشان هم شناخته شده نبودند.

رنجبر افزود: از 727 نفری که ثبت نام کرده بودند، 47 نفر انصراف دادند و نهایتا 680 نفر توسط هیئت های نظارت استان بررسی شدند که در نهایت صلاحیت 31 درصد داوطلبان احراز شد و صلاحیت 25 درصد داوطلبان رد و همچنین صلاحیت 44 درصد داوطلبان احراز نشد.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان فارس ادامه داد: صلاحیت همه نمایندگان فعلی استان تایید شده و در حوزه انتخابیه شیراز از 285 نفر، صلاحیت 74 نفر رد شده است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس همچنین با اشاره به این که 209 نفر از داوطلبان انتخابات مجلس در حوزه های انتخابیه استان فارس تایید قطعی شده اند افزود: تعداد 172 نفر از داوطلبان صلاحیتشان تایید نشد و صلاحیت 299 نفر نیز احراز نگردید.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان فارس درباره تعداد داوطلبانی که در شهرستان ها رد صلاحیت شده اند نیز گفت: در حوزه انتخابیه آباده، بوانات و خرمبید 11 نفر، اقلید 2 نفر، جهرم 3 نفر، داراب و زرین دشت 6 نفر، مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد 11 نفر، ممسنی و رستم 13 نفر، سپیدان 4 نفر، شیراز 74 نفر، فسا 6 نفر، فیروزآباد، قیروکارزین و فراشبند 7 نفر، لار، خنج و گراش 12 نفر، لامرد و مهر 3 نفر، نی ریز و استهبان 6 نفر، سروستان، کوار و خرامه 7 نفر و حوزه انتخابیه کازرون صلاحیت 7 نفر مورد تایید قرار نگرفت.


سالاد

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴
0
اخ که بعضیا روسیاه شدن با تایید نماینده های کنونی!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴
0
با سلام و خسته نباشید

لطفاً نحوه ارتباط با هیئت نظارت استان را اعلام نمایید . یا حتی المقدور شماره تماس با هئیت را در سایت درج نمایید
با تشکر
ولش کن
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴
0
مرد حسابی یک حافظ کل قرآن را که دارای تحصیلات حوزوی هم هست و در تمامی عرصه های سیاسی حضور داشته به دلیل عدم پایبندی به نظام و اسلام رد صلاحیت کرده اید نه عدم احراز صلاحیت حرف حسابتان چیست؟