کد خبر: ۸۲۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۳ - ۲۷ دی ۱۳۹۴
رئیس جمهور در نشست خبری:

«برجام» موانع را از پیش روی ما برداشت/ تورم کنترل شده و رشد اقتصادی خوب است/ لازم باشد جواب قاطعی به عربستان می‌ دهیم

رئیس جمهور با بیان اینکه برنامه هسته‌ای با بهانه واهی تهدیدی برای صلح و امنیت نیست، گفت: «برجام» موانع را از پیش روی ما برداشت.
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در نشست مطبوعاتی با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی به مناسبت اجرای برجام که عصر امروز(یکشنبه) در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به روند اجرای برجام، اظهار داشت: امروز روزی تاریخی و استثنایی در تاریخ سیاسی و اقتصادی ملت ایران است.

وی اضافه کرد: بعد از 12 سال ایستادگی، مقاومت، صبر، استقامت، فداکاری و دادن شهیدان بزرگ هسته‌ای در این راه و تلاش بی‌وقفه دانشمندان هسته‌ای، دیپلمات‌ها، سیاست‌مداران، حقوق‌دانان و مسئولان اقتصادی کشور امروز به نقطه عطفی دست یافته‌ایم.

روحانی ادامه داد: به جای اینکه برنامه هسته‌ای ایران بهانه‌ای برای بدخواهان در جهت تحریم و فشار باشد، از امروز برنامه هسته‌ای به عنوان برنامه‌ای برای روابط تجاری و اقتصادی نیز خواهد بود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: به جای آنکه تا امروز از لحاظ حقوقی، ایران تحت فشار 6 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و 12 قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای باشد، امروز در برابر قطعنامه‌ای است که برجام را مصوبه شورای امنیت سازمان ملل در برابر جهان قرار داده است.

وی با بیان اینکه از امروز برنامه هسته‌ای ایران با بهانه واهی برای تهدید صلح منطقه نیست، خاطرنشان کرد: برنامه هسته‌ای ایران وسیله‌ای برای فناوری نوین در مسیر توسعه، ثبات و امنیت کشور و منطقه خواهد بود.

روحانی اضافه کرد: از امروز تجار و کارآفرینان ما می‌توانند از مسیر قانونی و معمول نقل و انتقالات بانکی، فعالیت‌های تجاری و صادرات خود را با تسهیلات آغاز کنند.

رئیس‌جمهور با طرح این موضوع که از امروز ایران با کشورهای جهان برای مسائل مالی و پولی خدمات لازم را اخذ خواهد کرد و خدمات لازم را به مردم ارائه خواهد داد، ابراز داشت: از امروز محدودیت صادرات نفت برداشته می‌شود و هر اندازه که در برنامه کشور باشد در چارچوب مصالح ملی نفت، میعانات و محصولات پتروشیمی صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: خرید هواپیماهای مدرن در دسترس شرکت‌ها خواهد بود و این به معنای آن است که ایمنی خطوط هوایی ما برای مسافرین در کشور بیشتر خواهد شد.

روحانی تاکید کرد: از امروز پول‌هایی که برای ملت ایران بود و در بانک‌های خارجی بلوکه شده بود و قفل تحریم بر آن زده شده بود، در اختیار ملت برای فعالیت خواهد بود.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه امروز روز پیروزی ملت ایران در زمینه سیاسی است، بیان داشت: ملت ایران ثابت کرد که تعامل سازنده درست است؛ ما می‌توانیم با دنیا به نفع ملت و نه به ضرر دیگران تعامل کنیم و روشن شد که کشور ما دارای قدرت دیپلماسی است که این قدرت را خیلی‌ها در داخل، منطقه و جهان باور نمی‌کردند.

وی افزود: خیلی‌ها باور نمی‌کردند دیپلمات‌های کشور ما با قدرتمندترین دیپلمات‌های دنیا پای میز مذاکره بنشینند و از حقوق مسلم ملت دفاع کنند.

روحانی با اشاره به اینکه روشن شد سیاست برد برد صحیح است، تصریح کرد: روشن شد که می‌توان با دنیا حرف زد و به توافقی رسید که به نفع ملت‌ها و جهان باشد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: این همه موفقیت در سایه ایستادگی، مقاومت، وحدت و پیوند همه ارکان کشور حاصل شد. اگر وحدت ملی و انسجام وجود نداشت و مردم در برابر فشارها عقب‌نشینی کرده بودند، امروز شیرینی پیروزی بزرگ را در ذائقه خود احساس نمی‌کردند.

وی ضمن قدردانی از حمایت‌ها و نصایح مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: اگر هدایت و حمایت رهبری نبود و چتر ولایت فقیه وجود نداشت؛ اگر چارچوب‌هایی که ایشان تعیین کردند و در مواقع لازم تذکراتی فرمودند و حمایت‌های ایشان از مذاکره و مذاکره‌کنندگان نبود، ما در این نقطه به موفقیت نمی‌رسیدیم.

روحانی با تاکید بر اینکه این موفقیت را در سایه تلاش دیپلمات‌های توانمند به دست آوردیم، عنوان کرد: ما بهترین و سرآمدترین دیپلمات‌های خودمان را به این عرصه فرستادیم و دیدیدم که موفقیت را برای مردم به ارمغان آوردند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: دیپلمات‌های ما توانستند توافق موقت ژنو را انجام بدهند و آن را استمرار بدهند. در لوزان برای چارچوب توافق نهایی موفق شدند و در 23 تیرماه سال جاری توافق جامع هسته‌ای را با طرف مذاکره‌کننده به دست آوردند و با تلاش خود با قعطنامه سازمان ملل قطعنامه‌های قبلی را لغو کردند.

وی با یادآوری اهمیت تاریخی روز 26 دی‌ماه و فرار شاه مخلوع از کشور تصریح کرد: در روز 26 دی تحمیل از سر مردم برداشته شد و حاکم تحمیلی از کشور زدوده شد و در چنین روزی تحریم برداشته شد و در فضایی هستیم که با دنیا تعامل سیاسی و اقتصادی به نفع منافع ملی داریم.

روحانی ادامه داد: در تجربه امروز مشاهده کردیم هزاران LC در بانک‌ها باز شد، گفته می‌شد توافق را باور نکنید، اما اشتباه کردند و ما به قدرت و موفقیت ملی خود باور داریم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز نه تنها تحریم بانک‌ها، بلکه حتی تحریم بانک سپه نیز برداشته شد، افزود: امروز روزی است که ملت ما در سایه ایستادگی خود و در سایه مجاهدت خود دستاوردهای این مجاهدت را لمس می‌کند؛ امروز آغاز و فصل جدید در روابط ما با جهان و نیز در زمینه اقتصادی با دنیاست.

وی با اشاره به اینکه امروز در جمع نمایندگان مجلس گفتم در شرایطی هستیم که به خاطر رکود سال‌های گذشته نیازمند به سرمایه‌ای هستیم که چرخ اقتصاد کشورمان را در سرعت مطلوب که رشد 8 درصدی است به حرکت درآورد، گفت: نیازمند به استفاده از فناوری‌های نوین و صادرات غیرنفتی هستیم. باید فضاهای جدید را برای صادرات و تولید به دست آوریم و برجام موانع را برداشته است.

روحانی تاکید کرد: آنچه که ما را به هدف می‌رساند تلاش در زمینه تولید، حرکت و رونق اقتصادی و اشتغال جوانان است. خوشحالم که امروز بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه را تقدیم مجلس کردیم و انشاءالله قدم به قدم در مسیر توسعه حرکت خواهیم کرد و آثار این تلاش را در زندگی لمس خواهیم کرد.

در ادامه این نشست‌خبری، رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه گفته بودید ایران نیاز به سرمایه 30 تا 50 میلیارد دلاری دارد و چگونه این سرمایه را تضمین خواهید کرد و در مسیر اجرای برجام اگر جمهوری‌خواهان آمریکا و رژیم‌صهیونیستی مانع ایجاد کنند و قدرت در آمریکا به دست جمهوری‌خواهان بیفتد شرایط چگونه خواهد شد؟ پاسخ داد: ما نیازمند سرمایه و تکنولوژی هستیم و در این راه شرایط کشور ما برای استقبال از کارآفرینان آماده است.

وی اضافه کرد: برای رشد اقتصادی نیاز داریم بخش خصوصی فعال باشد. این دولت به دنبال جذب سرمایه است و از ابتدای عمر دولت برای بخش خصوصی رقابتی و غیررانتی فرش قرمز پهن کرده‌ایم.

روحانی تاکید کرد: اقتصاد کشور ما دارای آرامش و ثبات است. در طول 2.5 سال گذشته ثبات را مشاهده کرده‌اید، به وعده‌های اقتصادی عمل کرده‌ایم و با کاهش مستمر تورم به قولی که به مردم داده‌ایم، عمل کردیم و این در حالی بود که سال سختی را پشت سر گذاشتیم.

رئیس‌جمهور بر همین اساس اضافه کرد: رشد اقتصادی سال گذشته کشور 3 درصد بود و در سال آتی نیز حداقل 5 درصد رشد خواهیم داشت، بنابراین مسیر اقتصاد کشور همراه با حرکت منظم است.

وی با یادآوری اینکه ما نیروی انسانی لایق و سرمایه انسانی کافی داریم، خاطرنشان کرد: تحصیل‌کرده‌ها و مهندس‌های زیادی در کشور داریم و امروز ایران دارای امنیت و ثبات است و در بسیاری از زمینه‌ها آماده سرمایه‌گذاری است.

روحانی گفت: 150 شرکت خارجی از 50 کشور مختلف به ایران آمدند و این نشانه‌ای است که سرمایه خارجی آماده جذب است، اما میزان جذب مربوط به امور مختلف است و باید در این راه دست به دست هم بدهیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات احتمالی در مسیر اجرای برجام، خاطرنشان کرد: در آمریکا هر گروهی دولت را داشته باشد، اهمیتی ندارد، زیرا این تعهد، تعهد دولت آمریکاست، نه این دولت و آن دولت. قطعنامه 2231 برای همین است، درست است که صهیونیست‌ها و تندروهای آمریکا علیه این حرکت تلاش می‌کنند، اما دنیا به این نتیجه رسیده که راه تحریم درست نیست و باخت باخت است و دولت و ملت ایران قابل اعتماد است.

وی اضافه کرد: در مسئله PMD(ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای) ثابت شد ایران راست گفته، بنابراین اعتمادی که دنیا دارد به این دلیل است.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره تنش میان ایران و عربستان و اینکه چگونه می‌توان با فضای جدید مسائل را حل کرد؟ خاطرنشان کرد: برجام می‌تواند به عنوان یک مدل برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای مورد استفاده قرار بگیرد؛ برجام به این معناست که اختلاف را می‌توان از طریق مذاکره حل کرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه منطقه امروز با مشکلات فراوانی مواجه است، یادآور شد: برخی از کشورها با معضل تروریسم مواجه هستند. اختلافات بین کشورها در منطقه وجود دارد که باید برداشته شود. به اعتقاد ما با اجرای برجام شرایط برای روابط با کشورهای منطقه در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی بهتر از گذشته خواهد بود و در سایه این روابط می‌توانیم مسائل را حل و فصل کنیم.

وی با ذکر این نکته که ما می‌خواهیم با کشورهای همسایه روابط صمیمانه‌ای داشته باشیم، گفت: مشکل عربستان از خود آنها نشات گرفته است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: رفتار آنها در فاجعه منا در چارچوب اخلاق و دیپلماسی نمی‌گنجید، عربستان از ملت‌هایی که مردم‌شان کشته شدند عذرخواهی نکرد و رفتار آنها با مردم منطقه مناسب نیست.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: عربستان ماه‌ها است که مردم یمن را تحت حمله قرار داده، کشتار مردم مسلمان مفهومی جز ویرانی و نابود کردن ندارد و معلوم نیست چه هدفی را دنبال می‌کنند؟

وی با اشاره به شهادت آیت‌الله شیخ نمر افزود: اگر کسی برای عدالت اجتماعی سخنی گفت و انتقاد داشت و حتی اگر اتهامی زد، پاسخ آن اعدام نیست. کشتن یک مبلغ دینی که مورد احترام بود چیزی نیست که قابل قبول باشد. عربستان خود این مسیر را آغاز کرده و امیدواریم این مسیر را ادامه ندهد.

روحانی با اشاره به اینکه امروز که روز اجرای برجام بود یکی از مقامات سعودی اظهار تاسف کرده است، گفت: یک مسلمان و همسایه این کار را نمی‌کند. مسلمانان همه با هم برادر هستند، آن هم کشوری که خود را حرم‌دار حرم امن الهی می‌داند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت اینکه ما حل و فصل مسائل منطقه‌ای را می‌خواهیم، اظهار کرد: رفتار ناصحیح را دولت و ملت ما نخواهد پذیرفت و اگر لازم باشد جواب قاطعی خواهد داد، اما تصور می‌کنم حکام جدید عربستان درس لازم را گرفته‌اند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ارائه گزارش 100 روزه از سوی وی به مردم و زمان ارائه این گزارش  در دوره پسابرجام، گفت: گزارشی که به عنوان گزارش 100 روزه ارائه شد در ایام انتخابات به مردم قول داده بودم که پس از 100 روز از اقدامات در این دوره گزارشی به آنها ارائه کنم.

روحانی افزود: اصل اینکه گزارش‌دهی به مردم سریع‌تر و در زمان‌های کوتاه‌تر باشد، کاملا درست است که این هم به نفع مردم و هم به نفع دولت است. دولت باید هم موفقیت‌ها و هم مشکلاتش را با مردم در میان بگذارد. امیدوارم انشاءالله با فاصله‌های کوتاه‌تر بتوانیم هم نشست‌خبری و هم گفت‌وگو با مردم داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که دولت در قبال عهدشکنی آمریکا در ادامه اجرای برجام چه واکنشی نشان می‌دهد و اگر قرار باشد تحریم‌ها در ازای مواردی نظیر نقض حقوق بشر و یا تروریسم برای کشور ما دوباره نیز اعمال شود، دولت در این زمینه چه واکنشی خواهد داشت؟ گفت: این احتمالات وجود دارد و به هر حال دولت ایالات متحده آمریکا بدعهدی‌ها و ظلم‌های فراوانی به مردم ما روا داشته، بنابراین بنا نیست که ما به خاطر برجام به یک کشوری مثل آمریکا اعتماد کنیم، اما در عین حال در برابر هر کنشی واکنش خواهد بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر آمریکایی‌ها در اجرای برجام نقضی انجام دهند، سازوکاری برای آن در برجام پیش‌بینی شده، گفت: ما از این سازوکارها در اجرای برجام استفاده خواهیم کرد. اگر آمریکایی‌ها بخواهند در زمینه‌های دیگری نیز اقداماتی انجام دهند، باز هم پاسخ‌های متقابلی دریافت خواهند کرد.

روحانی تصریح کرد: به نظر بنده شرایط آینده، شرایطی نیست که آمریکایی‌ها بخواهند تحریم‌های گذشته را برگردانند؛ این تحریم‌ها شامل نفت و بانک است و این تحریم‌ها زمینه را برای تک‌تازی‌های افراطیون آمریکا فراهم کرده بود، به طوری که امروز افکارعمومی هم خریدار آنها نیست و نمی‌توانند به عقب برگردند.

وی تحریم‌های ثانویه آمریکا را در موضوع برجام و برداشتن تحریم‌ها را مهم ارزیابی کرد و افزود: ما روابط اقتصادی آن چنانی با آمریکایی‌ها نداشتیم و الان هم به آن صورت نخواهیم داشت، البته در خرید هواپیما و صادرات برخی کالاهای ایرانی نظیر فرش و پسته امروز پس از برجام شرایط هموار شده است. ما آماده‌ایم از آمریکا سرمایه و تکنولوژی به کشورمان وارد شود، اما ممکن است آنها موانعی داشته باشند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: البته مقداری تسهیلات برای شرکت‌هایی که در خارج از آمریکا وجود دارد و برخی سهامش به آمریکایی‌ها اختصاص دارد، در شرایط برجام ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم، اما رهبر معظم انقلاب که در تشکیل هیئت نظارت برجام تاکید کرده‌اند، یکی از وظایفش رصد دائمی بر اجرای برجام است و اگر مشکلی نیز پیش بیاید ما هم پاسخ لازم را در برابر آن خواهیم داشت.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره میزان تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور در زمان انتخابات پس از تصدی ریاست‌جمهوری پیرامون لغو تحریم‌ها و اینکه چقدر فکر می‌کنید تا پیش از پایان مرداد 96 می‌توانید  به سایر وعده‌ها عمل کنید؟ گفت: شما برای ما دعا کنید. یکی از وعده‌هایی که بنده دادم مسئله تعامل سازنده با دنیا بود، یکی از وعده‌ها نیز حل و فصل مسائل هسته‌ای با غرب و اروپا بود. ما گفتیم که هم باید چرخ سانتریفیوژها و هم چرخ زندگی مردم و اقتصاد بچرخد که سعی کردیم این وعده‌ها را محقق کنیم.

وی افزود: در سایه تلاش همه و نه تنها دولت، وعده تعامل با دنیا محقق شد که رهنمودهای رهبری، شخص آقای ظریف و همکارانش و نیز همه مردم این مسیر هموار شد. اگر شما بخواهید با دوست‌تان هم به توافق برسید سخت است، چه برسد به اینکه بخواهید با 6 کشور خارجی که با هم نیز هماهنگ نیستند، توافق کنید.

رئیس‌جمهور یکی از دلایل به تاخیر افتادن اجرای برجام که قرار بود روز گذشته انجام شود را عدم هماهنگی بین 1+5 و طرف غربی دانست و گفت: زحماتی آقای صالحی و همکارانش در این مسیر متحمل شده‌اند. ما باید به دلیل ناهماهنگی‌هایی که بین 1+5 وجود دارد، علاوه بر اجرای برجام هماهنگی‌هایی نیز بین آنها ایجاد کنیم.

روحانی رسیدن به توافق با 1+5 را کاری بسیار سخت و پیچیده قلمداد کرد و افزود: در بخش اقتصادی اگر دوستان اقتصادی آرامش اقتصادی را نگه نمی‌داشتند، ما در مذاکرات موفق نبودیم. آنها متوجه شدند که ما در حین تحریم هم تورم را کاهش دادیم و هم در بازار آرامش ایجادکردیم.

وی اضافه کرد: اگر نیروهای مسلح و امنیتی نظیر وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی این کشور را امن و باثبات نگه نمی‌داشتند، مگر می‌شد که ما در مذاکرات موفق شویم؛ همه دست به دست هم دادند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: این کار بزرگ با همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌ها از جمله مجلس و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به عنوان وعده‌ای که مردم داده بودیم به لطف خدا محقق شد، البته برخی وعده‌های دیگر نظیر مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و فناوری محقق شده، اما در برخی زمینه‌ها هنوز راه در پیش داریم و باید سرعت کارمان را اضافه کنیم.

روحانی با ابراز امیدواری از اینکه در فضای پسابرجام بتوانیم سایر وعده‌ها را محقق کنیم، خطاب به رسانه‌ها و خبرنگاران، گفت: خبرنگاران اگر بنده و یا دولت وعده‌ای داده‌ایم، از ما جویا شده و بپرسند و دنبال کنند. کار رسانه‌ها این است که دولت‌ها را وادار کنند که در مسیر وعده‌هایی که به مردم داده‌اند از همه توان‌شان استفاده کنند و ما هم سایر وعده‌ها را دنبال خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون اینکه در فضای پسابرجام چه برنامه‌هایی برای حضور بخش خصوصی در همکاری با سرمایه‌گذار خارجی با توجه به ضعیف بودن این بخش دارید؟ گفت: تلاش دولت بر این است که بخش خصوصی نقش بیشتری در سرمایه‌گذاری در شرایط پس از تحریم را داشته باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت تلاش می‌کند در زمینه قوانین و مقررات حمایت‌های بیشتری را از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری انجام دهد، اظهار داشت: بسیاری از طرح‌های عمرانی در کشور داریم که تکمیل آنها با مشارکت بخش خصوصی امکان‌پذیر خواهد بود و باید به بخش خصوصی واگذار شود.

روحانی اضافه کرد: به سرمایه‌گذاران خارجی در بسیاری از موارد گفته شده که با بخش خصوصی داخلی ایران برای سرمایه‌گذاری مشارکت کنند، بنابراین دولت می‌داند که برای رشد اقتصادی راهی جز فعال‌تر شدن بخش غیردولتی و به ویژه بخش خصوصی وجود ندارد و باید مشکلات و موانعی که در این زمینه وجود دارد، حل و فصل شود.

وی اضافه کرد: اینکه ما می‌بینیم محیط کسب و کار در این دو سال و نیم بهبود یافته، به معنای آن است که شرایط لازم را برای بخش خصوصی در حال فراهم کردن هستیم. امیدواریم پسابرجام زمینه را برای تحرک بیشتر بخش خصوصی فراهم کند؛ البته این درست است که بخش خصوصی ما باید قوی‌تر شود و حمایت‌های بیشتری نیز نیاز دارد.

رئیس‌جمهور درباره سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در داخل ایران در شرایط پس از برجام، گفت: اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند در ایران سرمایه‌گذاری کنند، مانعی برای آنها وجود ندارد و اگر در داخل کشورشان موانعی در این زمینه وجود دارد، خودشان باید آن را رفع کنند.

روحانی تاکید کرد: در بخش فروش هواپیماهای مسافربری، آمریکایی‌ها تسهیلاتی را فراهم کردند و از طرفی درباره صادرات برخی کالاها از ایران نظیر فرش و پسته امکاناتی ایجاد کردند. این به نفع مردم ما و مردم آمریکا خواهد بود که در بخش اقتصادی مشکلات و موانع قانونی که از سوی طرف آمریکایی وجود دارد، آنها را حل و فصل کنند؛ از طرف ما مانعی برای سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها و یا ورود فناوری وجود ندارد.

به گزارش تسنیم، رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار چینی که پرسید شما چه انتظاری از سفر رئیس‌جمهور این کشور به ایران دارید و روابط دو کشور را در شرایط پس از برجام چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: ما دوستان دوران سختی و تحریم را فراموش نمی‌کنیم. کشورهایی که در سال‌های گذشته علیرغم موانع و مشکلات تلاش کردند که روابط گسترده‌ای را از لحاظ اقتصادی با ایران داشته باشند، در شرایط امروز باید زمینه برای توسعه بیشتر روابط ما با آنها فراهم شود.

روحانی ادامه داد: در طول دو سال و نیم ملاقات‌های متعددی بین بنده و رئیس‌جمهور چین انجام شده است. قرار است در سفر رئیس‌جمهور چین به ایران که در روز شنبه آینده انجام خواهد شد در همه زمینه‌های روابط دوجانبه بحث و تبادل‌نظر صورت خواهد گرفت که اسنادی نیز که باید به امضا برسد آماده شده است.

وی با بیان اینکه روابط ما با چین پس از شرایط تحریم به سمت یک روابط استراتژیک و راهبردی در حرکت خواهد بود، افزود: ما به عنوان اولین شریک تجاری‌مان چین می‌تواند در شرایط پسابرجام نقش بیشتری را هم در سرمایه‌گذاری و در فناوری و تجارت داشته باشد که این اقدامات مقدماتش در سفر رئیس‌جمهور چین به ایران فراهم خواهد شد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید شما چه صحبتی درباره اینکه مردم توقع دارند مشکلات پس از رفع تحریم‌ها بلافاصله برطرف شود دارید و چه برنامه‌هایی برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در شرایط پس از برجام دارید؟ گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حال اجراست، اما در آن حدی که باید باشد هنوز زمینه فراهم نشده و باید زمینه‌های آن را فراهم کنیم.

روحانی اضافه کرد: اینکه شما می‌بینید توسعه صادرات غیرنفتی کشور در حال افزایش است، نتیجه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. ما در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان یک حرکت بسیار وسیعی را در طول دو سال انجام داده‌ایم که این همان اجرای سیاست‌های اقتصادی مقاومتی است.

وی با بیان اینکه امسال اتکای بودجه به نفت از همیشه و نسبت به سال‌های قبل کمتر شده است، گفت: برجام و برداشتن موانع و تحریم به معنای حل همه مسائل نیست. ما از امروز نسبت به فروش بیشتر نفت اقدام کرده‌ایم و فروش بیشتر نفت آغاز شده است. امروز از طریق بانک‌ها هزار LC باز شده، اما در عین حال بسیاری از موارد نیز وجود دارد که باید انجام شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: برجام و برداشتن تحریم شرط لازم برای توسعه اقتصادی کشور است، اما شرط کافی نیست، یعنی مانع برداشته شده است. امروز نوبت جوانان، نخبگان، کارآفرینان و همه مردم است که از فضا استفاده کنیم تا بتوانیم رشد اقتصادی و اشتغال را که دو هدف مهم است را دنبال کنیم و با افزایش صادرات غیرنفتی که یک رکن اساسی است بتوانیم فضای تقاضا را تحریک کنیم.

روحانی تاکید کرد: ما باید از طریق صادرات و بازارهای هدفی که استحصال می‌کنیم، بتوانیم رشد صادرات غیرنفتی‌مان بیشتر شود و در آن شرایط تقاضا را نیز تحریک کنیم. انشاءالله پسابرجام و پساتحریم شرایط برای یک تحریک خوب اقتصادی برای ما فراهم خواهد کرد و امیدواریم که همه بتوانیم از این شرایط استفاده کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید رژیم‌صهیونیستی از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 ناراحت بوده است. با توجه به مسائل منطقه دولت شما برای سوریه، عراق و یمن در شرایط پس از تحریم با توجه به کارشکنی‌های برخی کشورهای منطقه چگونه تصمیم‌گیری خواهید کرد؟ گفت: اگر ما می‌دیدیم که رژیم‌صهیونیستی از برداشته شدن تحریم‌ها خوشحال شده، تعجب می‌کردیم. طبیعی است که دشمنان ثبات و امنیت و منطقه و ایران امروز ناراحت باشند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه امروز روز خوشحالی برای دوستان ایران و نه فتنه‌افکنان در منطقه است، اظهار داشت: اینکه برخی از کشورها اظهار ناراحتی کردند، باید بگویم که توقع ما این نیست که یک کشور اسلامی از برداشته شدن تحریم در ایران اظهار تاسف و ناراحتی کند.

روحانی اضافه کرد: مشکلات منطقه در سوریه و عراق زیاد است، ایران از ابتدا به دنبال این بوده که این مشکلات را حل کند و از دولت‌های عراق و سوریه در برابر تروریست‌ها حمایت کرده است. ما بارها اعلام کرده‌ایم که هر کشوری که بخواهد با تروریست‌ها بجنگند و از ما کمک بخواهد به آنها کمک خواهیم کرد، بنده معتقدم که در نهایت ملت عراق پیروز خواهند بود و شرایط سوریه هم در ماه‌های آینده بهتر خواهد شد، به طوری که می‌بینیم در ماه‌های اخیر شرایط بهتری را شاهد بوده‌اند.

وی به سفرش به ایتالیا که در هفته آینده انجام خواهد شد و نقش این کشور در شرایط پس از برجام اشاره کرد و افزود: روابط ما با کشورهای اروپایی در شرایط پس از برجام همانند کشورهای دوست‌مان در منطقه خواهد بود. کشورهایی که از گذشته با آنها روابط خوبی داشته‌ایم، این روابط ادامه خواهد یافت.

رئیس‌جمهور سابقه روابط ایران و ایتالیا را خوب ارزیابی کرد و گفت: ما یک رابطه سنتی داشته‌ایم و هیچ وقت مانعی برای توسعه روابط بین دو کشور نبوده و امروز هم در شرایط پس از تحریم، شرایط بهتری فراهم شده و در سفر دو روزه‌ای که هفته آینده به ایتالیا خواهم داشت در زمینه‌های مختلف از جمله صنایع، زیرساخت و انرژی مذاکراتی انجام می‌دهیم و اسنادی در زمینه همکاری‌های دوجانبه نیز به امضا خواهد رسید؛ البته سفری نیز به واتیکان خواهم داشت.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید فکر می‌کنید برجام چه تاثیراتی بر بازارهای مالی و بورس خواهد داشت و نیز سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران که امشب انجام خواهد شد، چه دلیلی دارد؟ گفت: مسلما پسابرجام در بازارهای مالی و سرمایه‌ای آثاری خواهد داشت.

وی اضافه کرد: ما در بورس نقش چندانی نداریم و اختیار آن با بخش‌های اقتصادی کشور است؛ بورس گوش شنوایی دارد و برمبنای آن حرکت می‌کند و شرایط اقتصادی کشور و منطقه را نیز رصد می‌کند. شرایط بورس این روزها بهتر شده و قطعا نیز بهتر خواهد شد. در زمینه صادرات غیرنفتی وضع ما به دلیل شرایط بانکی که داریم بهتر خواهد شد و از طرفی شرایط سرمایه‌گذاری نیز بهتر خواهد شد، بنابراین ما شاهد این تحرکات در روزهای پیش رو خواهیم بود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: با برجام همه مشکلات اقتصادی حل و فصل نخواهد شد، اما این آغازی برای قدم گذاشتن در مسیر رشد و توسعه کشور خواهد بود که شاهد آن نیز خواهیم بود.

روحانی درباره سفر آمانو به ایران گفت: ما از این به بعد با وی کار داریم و از قبل نیز کار داشته‌ایم؛ ما عضو NPT هستیم و در چارچوب پادمان با آژانس همکاری می‌کردیم و مدتی پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا کرده بودیم و از امروز هم آن را داوطلبانه اجرا می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه شرایط هسته‌ای ما امروز کاملا با قبل متفاوت شده است، افزود: در گذشته شرایط هسته‌ای ما به گونه‌ای بود که سازمان‌های بین‌المللی نظیر شورای امنیت فعالیت هسته‌ای ما را غیرقانونی می‌دانستند، اما امروز همه بر قانونی بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکید دارند. امروز دنیا فعالیت هسته‌ای ایران را به رسمیت شناخته است.

رئیس‌جمهور ادامه داد:‌در شرایط تحریم ما در زمینه فناوری هسته‌ای کاملا به خودمان متکی بودیم و اجازه نمی‌دادند با دنیا تماس داشته باشیم، اما از این پس در زمینه فناوری هسته‌ای ورود این فناوری در کشور ما آغاز خواهد شد و فردو به یک مرکز تحقیق و توسعه تبدیل خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه ما در زمینه هسته‌ای وارد بخش تجاری شده‌ایم، گفت: ما برای اولین بار مواد هسته‌ای را وارد و صادر کرده‌ایم و این کاری است که تقریبا بعد از انقلاب سابقه نداشت، بنابراین شرایط ما تازه است. جای شهیدان هسته‌ای ما در این روزها که شرایط برای حرکت بهتر در زمینه هسته‌ای برای ما فراهم شده، خالی است.

وی با تاکید بر اینکه ما امیدواریم در 8 سال آینده که قرار است در چارچوب برجام با آژانس همکاری کنیم، گفت: امیدواریم زودتر از این زمان به توافقی برسیم که آنها به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، چه اعلام شده و چه اعلام نشده، برسد. ما می‌خواهیم این شرایط در سال‌های آینده زودتر فراهم شود.

رئیس‌جمهور بر مدرن‌سازی رآکتور اراک در شرایط پس از برجام تاکید کرد و گفت: ما در زمینه هسته‌ای تحرکات فناورانه و تجاری نسبت به گذشته بیشتر خواهیم داشت و روابط بهتری نیز با آژانس ادامه می‌دهیم.

روحانی درباره ردصلاحیت برخی چهره‌های باسابقه در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، گفت: فکر کنم در این باره باید از روش برجام داخلی استفاده کنیم. براساس اطلاعات اولیه‌ای که به بنده داده‌اند، خیلی خوشحال‌کننده نبود. ما در دو مرحله بسیار شرایط خوبی داشتیم و در مرحله ثبت‌نام و هیئت‌های اجرایی استقبال خوبی و امیدوارکننده‌ای بود.

وی اضافه کرد: در مرحله نظارت برخی افراد به تعبیر خودشان احراز صلاحیت نشده‌اند، ما بسیار امیدواریم که شورای نگهبان به این مسئله رسیدگی کند و اگر مورد صلاحیتش تایید نشده که قابل تایید است که به نظر بنده این موارد بسیار است، دخالت کند. بنده به عنوان رئیس‌جمهور از همه اختیاراتم در این باره استفاده خواهم کرد.

رئیس‌جمهور در پایان اظهار داشت: امیدوارم شورای نگهبان که یک نهاد بسیار مهمی در کشور ما و دارای وجه مشترکی با رئیس‌جمهور در پاسداری از قانون اساسی است، رسالت سنگینی که بر دوش دارد بتواند این موضوع را به گونه‌ای حل و فصل کند که آنچه مقام معظم رهبری بر انتخابات بسیار پرشور تاکید کرده‌اند، محقق شود و این دغدغه خاطر را برطرف کند واجازه ندهد دلواپسی به وجود بیاید.


سالاد

نظرات بینندگان