کد خبر: ۸۲۷۱۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۸ دی ۱۳۹۴

معترضان بخوانند؛ تفاوت بین رد صلاحیت و عدم احراز صلاحیت چیست؟

قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و معیارهای مندرج در ماده 28 این قانون، مبنای ارزیابی و تحلیل مسأله تأیید یا عدم تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس است.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، روز گذشته نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی هیئت های نظارت شورای نگهبان در سه سطح تایید صلاحیت، عدم احراز صلاحیت و رد صلاحیت اعلام شد. برخی نسبت به این نتیجه اعتراض دارند و گمان می برند اگر تایید صلاحیت نشدند، یعنی رد شده اند در حالی که بین رد صلاحیت و عدم احراز صلاحیت تفاوت وجود دارد.
رد صلاحیت:
به این معنا که مسئولین مربوط علم قطعی و یقینی بر فقدان شرایط موضوع ماده ۲۸ در فرد داوطلب کسب نموده باشند که در این صورت فرد حق شرکت در انتخابات به عنوان نامزد انتخاباتی را نخواهد داشت.

تأیید صلاحیت:
این معنا که نتیجه تحقیقات انجام شده اثبات می نماید که شرایط مندرج در ماده ۲۸ در فرد داوطلب متعین می باشد و بنابراین فرد به واسطه تحقق شرایط، حق شرکت در رقابت های انتخاباتی را کسب می نماید.

عدم احراز وجود صلاحیت:
به این معنا که ناظران علی رغم انجام تحقیقات گسترده سلباً و اثباتاً نتوانسته اند در خصوص شرایط موضوع ماده ۲۸ علم قطعی کسب نمایند. در این حالت از آنجایی که با توجه به توضیحات پیش گفته احراز صلاحیت و شایستگی افراد برای شرکت در انتخابات منوط به احراز و تعیین اوصاف مذکور در فرد می باشد داوطلب مذکور تأیید صلاحیت نخواهد شد. لازم به ذکر است عدم تأیید صلاحیت افراد اگر چه ماهیتاً به منزله رد صلاحیت ایشان نخواهد بود لیکن از حیث آثار و اینکه فرد امکان شرکت در رقابت های انتخاباتی را نخواهد داشت، یکسان است.

 و اما ماده 28 انتخابات مجلس چیست؟

ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی هفت شرط را برای انتخاب شوندگان در هنگام ثبت نام قید کرده که به این شرح است:
اعتقاد و التزام عملي به اسلام و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران
تابعيت كشور جمهوري اسلامي ايران
ابراز وفاداري به قانون اساسي و اصل مترقي ولايت مطلقه فقيه
داشتن حداقل مدرك كارشناسي ارشد و يا معادل آن
نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابيه
سلامت جسمي در حد برخورداري از نعمت بينايي، شنوايي و گويايي
حداقل سن سي سال تمام و حداكثر هفتاد و پنج سال تمام

بدیهی است که داوطلبان نمايندگي اقليت هاي ديني مطرح در قانون اساسي از التزام عملي به اسلام مستثني بوده و بايد در دين خود‌ ثابت ‌العقيده باشند.

گفتنی است داوطلبینی که صلاحیتشان احراز نشده یا رد صلاحیت شده اند می توانند شکایت خود را از تاریخ 27 دی ماه و ظرف سه روز (تا 29 دی ماه) تحویل هیئت های نظارت استان دهند و این هیئت با بررسی مجدد شرایط این افراد، در تاریخ 17 بهمن ماه در خصوص وضعیت صلاحیت این افراد اعلام نظر می کند.

سالاد

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴
0
چی‌ میگی‌ برادر من؟؟؟.خودت میگی‌ عدم احراز همون رد صلاحیته یعنی‌ نمی‌تونن تو انتخابات شرکت کنن..

مگه اصل براآت نیست؟ نکنه اینجا اصل بر رده؟؟ و داوطلب باید احراز رو ثابت کنه..اصلا چطور می‌شه التزام عملی‌ به ولایت فقیه رو با مدرک ثابت کرد.؟؟ التزام یک عقیده ست. عقیده که مدرک نمیخواد...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴
0
حق با ایشونه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴
0
عدم صلاحیت بار منفی داره ولی عدم احراز صلاحیت خیر.مورد دوم بار را بیشتر به روی دوش احراز کننده می اندازد تا احراز شونده.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴
0
اصلا استفاده از کلمه احراز در قانون از ابتدا یه راه در رو گذاشته برای شورای نگهبان که هر کاری خواست بکند وهر که را خواست رد کندو بگوید صلاحیتش احراز نشده
مثل اینکه شما هر دلیل موجهی برای قبول یه حکم برای فردی بیاوری ولی او بگوید قانع نشدم ،حکایت شورای نگهبان این است
باید قانون تغییر کند یا تایید صلاحیت یا رد صلاحیت