کد خبر: ۸۲۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۳۰ دی ۱۳۹۴

درخواست تشکل‌های دانشجویی شیراز از داوطلبان انتخابات مجلس؛ به طرح «شفافیت داوطلبانه» بپیوندید

تشکل‌های دانشجویی شیراز از نامزدهای انتخابات مجلس در فارس، خواستند در راه تحقق حرکت ملی شفافیت داوطلبانه مسئولانه تلاش کنند.
به گزارش شیرازه، سیزده تشکل دانشجویی شیراز در راستای طرح «شفافیت داوطلبانه» نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از همه نامزدها، گروه های سیاسی و شخصیت های تأثیر گذار استان فارس، تشکل های مردمی و اصحاب رسانه خواستند که در راه تحقق این حرکت ملی که می تواند تأمین کننده حقوق همه مردم و عرصه وحدت واقعی برای ایجاد تحولی اساسی در ساختارهای کشور باشد مشارکت کنند.

متن بیانیه بدین شرح است:


بسم رب الشهدا و الصدیقین

هر لحظهای وظیفهای هست، آن وظیفه را باید شناخت و بایستی انجام داد.

امام خامنه ای 19/10/1394

امروز مسئولیت به عهده ملت است. ملت اگر کنار بنشینند، اشخاص مومن، اشخاص متعهد کنار بنشینند، و اشخاصی که نقشه کشیده‌اند برای این مملکت از چپ و راست، آنها وارد بشوند در مجلس،تمام مسئولیت به عهده ملت است. هر قدمی که برضد اسلام بردارند، در نامه اعمال ملت نوشته می‌شود. هر کاری که انجام بدهند مسئولیتش متوجه ملت است. امروز سرنوشت اسلام و سرنوشت مسلمین در ایران و سرنوشت کشور ما به دست ملت است.

امام خمینی (ره)؛ 22 اسفند 1358

جمهوریت آن هم مبتنی بر ارزش های اسلامی این مفهوم را دیکته میکند که در روشن ترین مظهر جمهوریت نظام اسلامی یعنی انتخابات، امت اسلامی مستقیما و آگاهانه سرنوشت خویش را رقم میزند. آنان که می پندارند انقلاب اسلامی و بنیانگذار حکیم آن، جمهوریت را به عنوان امری غربی از سر اضطرار پذیرفتند، از این مهم غافلند که امام(ره) هیچ گونه التقاط را در اندیشه و عمل، به ویژه در نظام­سازی سیاسی و محقق کردن نظریه مترقی ولایت مطلقه فقیه برنمی تافت. معنای مردم­سالاری مدنظر امام و رهبری، جز این نیست که حکومت اسلامی بدون رشد و تکامل توده مردم بیهوده است و رشد مردم نیز جز با زمینه سازی حضور فعال آنان و بالفعل کردن ظرفیت انتخابگری مردم ممکن نخواهد بود. سیره نبوی و علوی نیز یقینا نه استبداد فرعونی بوده و نه دموکراسی غربی. که اولی آزمایش انسان مختار را زیر سوال می برد و دومی هدفمند بودن این آزادی و انتخاب و آگاهی را از بین می برد. سیره اولیاء خدا که در اندیشه های امام و رهبری نیز به خوبی تجلی یافته فراهم کردن فرصت «انتخابگری متعهدانه» برای مردم، نه از سر اجبار بلکه با هدف رشد و تکامل مردم بوده است. بر همین اساس است که تک تک عرصه های اجتماعی از نظر معتقدین به انقلاب اسلامی، عرصه تجلی انتخاب آگاهانه در چارچوب تعهد به آرمان­ها و ارزش­های الهی است، و انتخابات نیز یکی از زیبا ترین جلوه های این حضور آگاهانه است.

رقابت صرف سیاسی که امروزه در فضای کشور مرسوم شده است، تنها در چارچوب «سیاست منهای دین، سیاست منهای نگاه انقلابی و سیاست منهای فرهنگ» جایگاه دارد. این رقابت ها چه به روش های ناسالم انجام شود و چه به روش های سالم، نتیجه­ای جز به حاشیه رفتن انتخاب آگاهانه و سپردن نقش فرعی به مردم ندارد. در این چنین نگاهی، مهم نیست که رشد فکری مردم در انتخابات تحقق یافت یا نه، مهم نیست که انتخابات، فرصتی برای یادآوری آرمان­های انقلاب فراهم کرد یا نه، مهم نیست مردم در فرصت انتخابات متکی بر آگاهی از عملکرد اشخاص و شناخت مسائل کشور انتخاب کردند یا نه، مهم نیست که منتخبین مردم پس از انتخابات تحت نظارت رأی دهندگان خود قرار می گیرند یا نه، مهم نیست که انتخابات موجب شفاف تر شدن فضای جامعه و ارتقای سطح فرهنگی آن شد یا نه. آن چه در این نگاه اهمیت و اولویت پیدا میکند این است که مردم به کاندیداهای مطلوب جریان های سیاسی اقبال کردند یا نه. اینجاست که دانشجویان به عنوان چشمان آگاه جامعه از دغدغه های سطحی عبور کرده و با شناخت اولویت ها زمینه آگاهی و مشارکت سیاسی واقعی مردم را فراهم می کنند.

این آگاهی محتاج مقدماتی است و می بایست اطلاعات به سهولت و شفاف در دسترس عموم قرار گیرد. اطلاعاتی که انتشار آنها وظیفه مسوولین و حق مردم است و حقیقتا چه حق فراموش شده ای. آیا حق مردم نیست با آگاهی کامل از سوابق و عملکرد گذشته اشخاص و توانمندی واقعی آنها دست به انتخاب بزنند؟ آیا حق مردم نیست از میزان هزینه های انتخاباتی نامزدها و چگونگی تأمین آن مطلع باشند؟ آیا حق مردم نیست نسبت به عملکرد منتخبین خود در مجلس شورای اسلامی و حقوق و مزایای آنها آگاهی کامل داشته باشند؟ آیا حق مردم نیست از حضور مؤثر نمایندگان خود در مجلس و میزان مشارکت آن ها در قانون گذاری و نظارت مطلع باشند؟ آیا تنها وظیفه مردم شرکت در انتخابات است و این وظیفه حقی را برای آنها ایجاد نمی کند؟ آیا حق مردم نیست از آراء موکلین خود که شأنی جز نمایندگی ملت ندارند آگاه باشند؟ آیا شفافیت قوانین، اطلاعات و عملکرد مسئولین نمی تواند زمینه ساز ارتقاء کیفیت تصمیمات و کاهش بستر فساد و مانع اتلاف منابع کشور شود؟ آیا این آگاهی و شفافیت نمی تواند زمینه اصلاح ساختاری و بهره مندی از نظرات نخبگان را فراهم کند؟ یقینا این آگاهی می تواند زمینه مشارکت های مردمی در فرآیندهای تصمیم سازی و نظارت عمومی بر فعالیت ها و عملکرد مسئولان را فراهم نماید و در نتیجه افزایش کارآمدی ساختارهای اداره جامعه و اعتماد عمومی را به همراه داشته باشد.

با تأکید بر این موضوع که حجم قابل توجهی از اطلاعاتی که آگاهی از آنها حق مردم شمرده می‌شود اطلاعات ناظر به مجلس شورای اسلامی است، حرکت ملی "شفافیت داوطلبانه نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی" با هدف افزایش کارآمدی و مسئولیت‌پذیری نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی طراحی شده است. حرکتی که تنها منافع ملی و دفاع از حقوق مردم را وجهه همت خود قرار داده و همه را یک امت در نظر گرفته و کنش سیاسی خود را از حصار گروه­گرایی و نگاه های سطحی سیاسی بیرون کشیده است و همراهی با این حرکت خودجوش مردمی از سوی همه گروه ها و سلائق سیاسی، نشان از قائل بودن جایگاه ویژه برای حق انتخاب آگاهانه مردم است.

در عصر حاضر که تعاملات اجتماعی و ارتباطات افراد متأثر از فضای مجازی است و هر لحظه ابزاری با اهداف و کارکردی خاص به جامعه عرضه می شود، شناخت آخرین فناوری های نظارت مردمی و بهره گیری از دستاوردهای ارزشمند این حوزه در اخذ، دسته بندی و تحلیل اطلاعات می تواند امکان و فرصتی را در اختیار کشور قرار دهد که پیش از این برای تحقق بخش ناچیزی از آن می بایست وقت و هزینه گزافی از سوی جامعه پرداخت می شد. بهره گیری از ابزارهای جدید در فضای مجازی و به ویژه شبکه های اجتماعی در حرکت شفافیت داوطلبانه پیش بینی شده و طی روزهای آینده همزمان با انتشار مرامنامه شفافیت داوطلبانه با رونمایی از سامانه اینترنتی امکان ثبت نام و تجمیع اطلاعات همه نامزدهای مجلس شورای اسلامی و دسترسی عموم مردم فراهم خواهد شد. از همه نامزدها، گروه های سیاسی و شخصیت های تأثیر گذار استان فارس، تشکل های مردمی و اصحاب رسانه این انتظار می رود که در راه تحقق این حرکت ملی که می تواند تأمین کننده حقوق همه مردم و عرصه­ی وحدت واقعی برای ایجاد تحولی اساسی در ساختارهای کشور ­باشد تلاش مجدانه و مسئولانه نمایند. جریان دانشجویی از فرصت باقیمانده تا انتخابات به منظور نامه نگاری با تمام نمایندگان استان فارس در مجلس، نخبگان و شخصیت ها و گروه های تأثیرگذار استفاده کرده و نظر آنان را پیرامون این حرکت که در قالبی نو آغاز شده است جویا خواهد شد و پاسخ این عزیزان را به اطلاع عموم خواهد رساند. ان شاء الله

در پایان تأکید می کنیم هر رأی نه تنها از آن جهت که می تواند تعیین کننده نتیجه انتخابات باشد بلکه از این حیث که نماینده شناخت، آگاهی و تحقق اراده ملت است اهمیت ویژه می یابد و این جاست که نگاه ارزشی و تکلیف مدارانه به انتخابات در حد یک شعار و ژست سیاسی باقی نمی ماند و هر فرد خود را برای انتخاب، محتاج آگاهی و حجت شرعی می­بیند. جنبش دانشجویی همچون گذشته با تکیه بر مسئولیت های ذاتی خویش پذیرای آراء و دیدگاه های متنوع در صحنه سیاسی کشور خواهد بود و بار دیگر در انتخابات پیش رو ثابت خواهد کرد حتی اگر نزاع درون خانوادگی هم باشد، به مثابه اعضای یک خانواده لحظه ای اجازه نخواهند داد که دشمنان ما دچار وهم این شوند که می­توانند رخنه ای ایجاد و پایه های نظام اسلامی را متزلزل کنند. خدا را شاکریم که اعلام عمومی این حرکت مقارن با روزهایی است که بار دیگر در استان ما پرچم یادهای گران‌بهای عزت و سربلندی توسط مشعلان توحید، شهدای عزیز، برافراشته شده است و در کنار این ارواح طیبه بار مسوولیت مهم کنونی را بر دوش خود احساس کرده و همانطور که این اسوه های ایثار و مجاهدت، نماد ادای تکلیف به موقع هستند از خدای سبحان میخواهیم ما را موفق به شناخت و انجام وظیفه خویش به بهترین شکل نماید.

بر اساس این گزارش بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز،بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور شیراز، انجمن اسلامی دانشگاه شیراز، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی شیراز، جامعه اسلامی دانشگاه شیراز، جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز، مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه های شیراز، تشکل دانشجویی وصال و مجمع دختران مسلمان دانشگاه شیراز این بیانیه را امضا کرده اند.


سالاد


نظرات بینندگان