کد خبر: ۸۲۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۴

تاکید ائمه جمعه استان فارس بر عدم هتک حرمت به نهاد های قانونی

ائمه جمعه شهرستان های استان فارس در خطبه های این هفته نماز جمعه شیراز بر رعایت قانون در تایید یا رد صلاحیت های کاندیدای مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان تاکید کردند. امامان جمعه استان فارس با اشاره به نتیجه «برجام» تنها راه حل مشکلات کشور در حوزه اقتصاد را اقتصاد مقاومتی دانستند.
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه، ائمه جمعه شهرستان های استان فارس در خطبه های این هفته نماز جمعه شیراز بر رعایت قانون در تایید یا رد صلاحیت های کاندیدای مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان تاکید کردند. امامان جمعه استان فارس با اشاره به نتیجه «برجام» تنها راه حل مشکلات کشور در حوزه اقتصاد را اقتصاد مقاومتی دانستند. آنچه که در ادامه می آید گلچینی از سخنان ائمه جمعه برخی از شهرستان های استان فارس است.

مسئولان اگر تدبیر داشتند نمی گذاشتند کارخانه ای در فارس تعطیل شود


آیت الله ایمانی در خطبه های نماز جمعه شیراز با بیان اینکه اقتصاد کشور با تدبیر و برنامه ریزی درست می شود گفت: تحریم ها در اقتصاد کشور ۴۰ درصد نقش داشت و ۶۰ درصد مشکلات به دلیل عدم مدیریت و عدم توجه به اقتصاد مقاومتی بود. چرا که اقتصاد مقاومتی احتیاج به مدیریت صحیح و دلسوز دارد تا بتوان مشکلات و سختی ها را از سر راه برداشت.

امام جمعه شیراز یادآور شد: بارها از مسئولین استان خواستم با برنامه ریزی و تدبیر اجازه ندهند کارخانه ای تعطیل شود و این کار ممکن بود اما در این میان می توانستیم در بحث صادرات حوزه کشورهای خلیج فارس را در اختیار داشته باشیم که البته نباید از نقش بانکها، تحریم ها، قاچاق و فرار از مالیات هم غافل شد.

در تایید صلاحیت‌ها، اصل قانون اولویت باشد

حجت الاسلام دژکام در خطبه های این هفته جهرم با اشاره به جریان تایید صلاحیت های انتخابات نیز گفت: احراز صلاحیت ها یک کار سنگین است و در این جریان نهادهای نظارتی تلاش های بسیار کرده و به فرموده رهبری انقلاب اجرای قانون باید عملی شود.

امام جمعه جهرم با بیان اینکه کار مسئولان نظارت بر انتخابات سنگین است، بیان کرد: ناظران انتخابات باید با دقت بسیار تلاش کرده تا در صلاحیت ها حق کسی تضییع نشود و فردی که لایق نیست نیز به کرسی مجلس تکیه نزند.

وی با یادآوری اجرای رفع تحریم ها علیه ایران در راستای برنامه جامع اقدام مشترک به سخنان رهبری انقلاب در این زمینه اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند؛ در اجرای برجام همه آن چیزی که می خواستم به ما نداده اند اما همین مقدار نیز به شرط اجرایی  شدنش خوب است؛ رهبری فرمودند هیئت مذکرده کننده، وزیر خارجه و رئیس جمهور در این راستا زحمت کشیدند و این بی انصافی است که زحمت آنها را نادیده بگیریم.

امام جمعه جهرم با اشاره به تاکید رهبری انقلاب مبنی بر مراقبت جدی بر اجرایی شدن رفع تحریم ها، بیان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری، آمریکایی ها سر حرف خود نمی ایستند.

وی با اشاره به حرکت قهرمانانه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس و جلوگیری از نفوذ سربازان آمریکایی به آب های خروشان کشور، خاطرنشان کرد: رهبری فرمودند سیاست مداران نیز مانند پاسداران کشور رفتار کرده و قهرمانانه عمل کنند.

  عده ای معنای تعهد و التزام به قانون را نمی فهمند

خطیب جمعه بوانات همچنین به رای شورای نگهبان در خصوص رد، عدم احراز و تائید صلاحیت داوطلبان مجلس اشاره کرد و گفت: اين روزها بحث تأييد يا رد صلاحيت کانديداها و نيز عدم احراز صلاحيت ها مطرح است. اولاً بايد شناختي ازاين سه تعبير داشته باشيم که تأييد يعني فرد مورد نظر صلاحيت کلي براي کرسي مجلس را دارد، ردّ صلاحيت براي افرادي به کار مي رود که با بررسي همه جوانب امر اين شخص شرائط لازم براي تصدي منصب وکالت ملت در مجلس را ندارد.

حجت الاسلام زارع در ادامه سخنان خود تعهد را لازمه یک نماینده مجلس دانست و گفت: اينکه بعضي مي گويند مجلس خانه ملت است نه خانه يک جناح حرف درستي است، الان هم تمام مسئولين نظارت و شوراي نگهبان با اجراي فرمايشات مقام معظم رهبري بناست کساني را که در اين مملکت جيره خوار آمريکا هستند، کساني را که  در فتنه يا حضور فيزيکي داشتند يا همسو بودند، کساني را که در مجلس ششم تحصن کردند و طرح خروج از حاکميت را براي خوش آمد آمريکا کليد زدند و اجرا کردند، و کساني که به هر دليل قانوني امکان حضور در خانه ملت را ندارند، بناست اجازه ندهند که به خانه ملت راه پيدا کنند و جلو اينکه مجلس خانه جناح خاص و خادم آمريکا شود گرفته شود.

امام جمعه بوانات در ادامه افزود: ما در امر انتخابات فصل الخطابمان فرمايشات راهگشاي مقام معظم رهبريست که اصرار دارند بايد مُر قانون عمل شود، لذا از همه مسئولين مي خواهيم اگر واقعا دنبال انتخاباتي آرام و دلنشين براي مردم هستيد، هرکس در اين زمينه به وظيفه خود عمل کند، مجريان انتخابات دخالت در تأييد و رد نداشته باشند، و ناظرين نيز نظارت استصوابي خود را داشته باشند و هيچکس پايش را از گليم خود درازتر نکند.

اثبات ادعای تایید صلاحیت سلیقه ایی باید با ادله باشد


امام جمعه زرین دشت در خطبه های این هفته شهرستان گفت: اثبات این ادعا که برخی از این تاییدها و یا عدم تاییدها سلیقه ایی بوده است نیاز جدی به ادله دارد و اگر دلیلی محکمه پسند بر این ادعا ارایه نشود مصداق روشنی بر تضعیف و تبلیغ منفی بر علیه این نهاد است.

حجت اسلام علیقلی زاده بیان داشت: اهمیت کار شورای نگهبان و هیأت های نظارت بر انتخابات بر کسی پوشیده نیست توجه به اینکه جایگاه شورای نگهبان یک جایگاه کاملا قانونی و تعریف شده است و فیلترهایی که از طرف شورای نگهبان برای انتخاب و تایید و یا عدم تایید نامزدهای انتخابات وجود دارد،مورد تایید قانون و مجلس و رهبری است اینکه کسی بخواهد به عنوان اعتراض به نتیجه حاصل از عبور از فیلترهای تایید شده، عملکرد شورای نگهبان را مخدوش کند و ارزش کار را تضعیف نماید، خیانت به قانون و مردم است و به فرموده مقام معظم رهبری«هر فردی که در انتخابات ثبت نام می کند، یک حق دارد و ما که معتقد به اجرای عدالت هستیم، باید به طور کامل در راستای استیفای حقوق افراد دقت کنیم ». 

وی گفت: وجود برخی اختلاف نظرها درباره وظایف شورای نگهبان، ناشی از برداشت های متفاوت از قانون است بر اساس قانون اساسی، نظارت شورای نگهبان یک نظارت استصوابی است، نه استطلاعی. یعنی نظر نهایی را در مورد یک نفر می دهند و اجازه ورودش را به صحنه انتخابات صادر می کنند و این در همه جای دنیا در تمامی حکومتهای جمهوری و دمکراتیک یک اصل پذیرفته شده است. مردم باید هوشیار باشند و نسبت به آینده کشور حساسیت ویژه داشته باشند.

واکنش امام جمعه کازرون به انتقاد شدیدالحن رئیس جمهور از شورای نگهبان

امام جمعه کازرون در خطبه‌های نماز جمعه این شهر اظهار داشت: این زیبنده نیست که رئیس‌جمهور به یک‌نهاد قانونی که خود تائید شده همان نهاد است حمله کند.

حجت الاسلام خرسند با اشاره صحبت‌های مقام معظم رهبری در مورد اهمیت نماز جمعه گفت: ایشان نماز جمعه را قلب فرهنگی هر شهر دانستند که علاوه بر هدایت‌گری سیاسی، هدایت‌گری فرهنگی که بنیانی‌تر است را انجام می‌دهد.

خرسند به اجرایی شدن برجام در 26 دی‌ماه نیز اشاره کرد و اظهار داشت: بعد از 12 سال مقاومت ملت ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه و تلاش شبانه‌روزی دانشمندان هسته‌ای و کوشش خستگی‌ناپذیر مذاکره‌کنندگان، دشمن عقب‌نشینی کرد و بخشی از تحریم‌های لغو شد که جای خوشحالی است ازاین‌رو باید از هیئت مذاکره‌کننده در این راستا تقدیر شود.

وی افزود: باید به نکاتی که رهبر معظم انقلاب در جواب نامه رئیس‌جمهور اشاره داشتند توجه و مراقبت شود که طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند چراکه ذره‌ای به آن‌ها اعتماد نداریم و کماکان آمریکا را دشمن شماره یک انقلاب اسلامی می‌دانیم.

خطیب جمعه کازرون اضافه کرد: اگر دشمن نقض عهد کرد ما نیز باید این‌چنین کنیم و حل مشکلات کشور نیز باید تلاش مدبرانه در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی باشد.

وی ادامه داد: فکر نکنیم با برداشتن شدن تحریم‌ها تمام مشکلات برطرف می‌شود و همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند نباید فراموش شود که در مقابل آنچه به دست آورده‌ایم هزینه‌های سنگینی نیز متحمل شده‌ایم و غربی‌ها به ما لطف نکرده‌اند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه گفت: برجام کار بزرگی بوده که با وحدت و همدلی و با محوریت ولایت‌فقیه به‌دست ‌آمده اما فتح‌الفتوح نیز نبوده و به تعبیر رهبری معظم می‌شد بهتر از این باشد اما شاید توطئه‌های دشمنان و یا امکانات کشور اجازه نداده است.

مشکلات کشور با برجام حل نمی شود، راه حل اقتصاد مقاومتی است

حجت الاسلام روح اللهی خطیب جمعه سیدان مرودشت در خطبه های نماز جمعه این هفته بیان داشت: اینکه برجام را ناشی از عنایات آمریکا بدانیم بسیار زشت است و اینکه بگوییم آمریکایی ها تحریم ها را برداشتند و آمریکایی ها آدم های خوبی هستند درست نیست.

وی  افزود: مراقب باشید آمریکا به تهعداتش عمل کند و الا مقابله به مثل کنید و به تعبیر مقام معظم رهبری کسانی که مسئول هستند باید مراقب دشمنان باشند و ببینند دشمن کجا تجاوز می کند و جلویش را بگیرند.

روح اللهی افزود: با برجام تنها 20 الی 40 درصد مشکلات کشور حل می شود و بقیه مشکلات را مسئولان نظام باید مدیریت کنند و راه حل مشکلات کشور ما اقتصاد مقاومتی است و باید از ظرفیت های کشور به خوبی استفاده کرد.

سالاد


نظرات بینندگان