کد خبر: ۸۳۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۸ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۴
مدیر اسبق حوزه علمیه استان فارس:

ولی فقیه یک نفر است/ موضع هاشمی در فتنه ۸۸ همراهی با فتنه گران بود

آیت الله کلانتری درباره دیپلماسی دولت یازدهم، گفت: در جریان فاجعه دردناک منا دولت یادهم موضع قاطعانه ای نگرفت.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، بسیج دانشجویی استان در طرحی ابتکاری اقدام به راه اندازی پاتوقی تحت عنوان «مطالبه دانشجویان» سعی در کمک به مشارکت حداکثری و خنثی کردن توطئه دشمنان با تکیه بر بی طرفی و عدم تعلق خاطر به جریانات و طیف های سیاسی از کاندیداهای انتخابات مجلس و خبرگان دعوت می کند تا با حضور در جمع دانشجویان  و پاسخ به سوالات آن ها، جامعه دانشجویی با دیدگاه های خود پیرامون موضعات مختلف آشنا کنند.

تاکنون جعفر قادری، علی احمدی و ابراهیم عزیزی و همچنین آیت الله کلانتری و آیت الله موحد در پاتوق مطالبه دانشجویان بسیجی دانشگاه های شیراز حضور پیدا کرده اند.

آن طور که بسیج دانشجویی فارس اعلام کرده، علاء الدین کراماتی، فرج الله رجبی، مسعود زارعی و شاهین محمد صادقی میهمانان بعدی این پاتوق مطالبه هستند.

چهارمین برنامه پاتوق مطالبه دانشجویان بسیجی شهر شیراز روز یکشنبه با حضور آیت الله علی اکبر کلانتری، برگزار شد.

هر فقیهی ولایت ندارد/ ولایت خاص یک نفر است

مدیراسبق حوزه علمیه فارس با اشاره به این که جایگاه مجلس خبرگان رهبری زمانی آشکار می شود که ما بفهمیم که منشا بسیاری از حرکات و اقدامات جامعه و عامل اصلی حفظ نظام، جامعه و احکام جامعه ولی فقیه است، گفت: در شیراز یکی از روحانیون اعلام کردند هر فقیهی دارای ولایت است که این مطلب غلط است و خیلی خطرناک است. هر فقیهی فقاهت دارد و می تواند فتوا بدهد اما ولی امر فقط یک نفر است و اگر این گونه نباشد جامعه دچار هرج و مرج می شود.

همیشه با شورای رهبری مخالف بودم، اضافه کرد: اگر رهبر واحد باشد، شرایط به رهبر جامعه اقتدار و نفوذ کلمه می دهد؛ اما اگر شورای رهبری باشد هم در تصمیم گیری و هم به جایگاه خدشه وارد می شود. نظریه شورای رهبری از لحاظ عقل، شریعت و از دیدگاه عقلا هیچ جایگاهی ندارد اما گر چه مشورت در قرآن آمده است اما همین قرآن نیز می فرماید در تصمیم گیری به شخص توکل کنید. دیدگاه شورای رهبری وجاهت علمی و قانونی ندارد.

وی درباره ویژگی های کاندیدای مجلس خبرگان رهبری با بیان این که اگر نماینده خبرگان رهبری در مسائل علمی ملا باشند اما نسبت به مسائل جهانی آگاه نباشند، نمی تواند فرد موثری و از لحاظ تقوا در بالاترین درجه باشد،افزود: نماینده مجلس خبرگان باید علاقه مند به دنیا و مسائل مادی نباشد و این خیلی مهم است که این نماینده زاهد و آراسته باشد و جز مرفعان بی درد و رفاه طلبان نباشند.

این استاد حوزه با اشاره به این که متعقدیم ولی فقیه هم همانند امام معصوم به لحاظ ولایت دارای مشروعیت الهی است، تاکید کرد: خدای متعال در سلسه مراتبی به ولی فقیه مشروعیت می دهد. اگر مردم ولی فقیه انتخاب نکنند و همراهی نکنند دارای ولایت هست. همان طور که علی (ع) در خانه و حسین (ع) در کربلا با یاران کم دارای ولایت و مشروعیت بودند؛ اما فقیه هم اگر مردم با او همراهی نکنند، مشروعیت و ولایت دارد. البته ما ادله های کافی داریم که ولی فقیه نیز مانند امام معصوم دارای مشروعیت و مقبولیت است. معتقدیم که رای مردم نقش مهمی ایفا می کند و به ولایت فقیه عینیت می بخشد و در اجرا ولی فقیه موفق تر است اما مشروعیت ولی فقیه از آن خداوند است.

نظارت بر رهبری به ذات مشکلی ندارد

آیت الله کلانتری با بیان این  که اعضای مجلس خبرگان بر شرایط رهبری نظارت دارند و پیگیری می کنند، افزود: به لحاظ فقهی و لحاظ مسائل علوم اسلامی نظارت بر عملکرد رهبری منعی ندارد و خود رهبری بارها فرمودند که بنده از نقد مستثنی نیستم. رهبر انقلاب در اوج پاکی و شرایط رهبری هستند ولی این بحث علمی است و بهتر است در این موضوع ادله ها و بحث های علمی مطرح بشود.

حکم حکومتی پشتوانه شرعی دارد

این استاد حوزه درباره حکم حکومتی نیز گفت: حکم حکومتی پشتوانه شرعی دارد و دارای وجه شرعی است.

کلانتری در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که در شرایط رهبری، ایرانی بودن قید نشده است و آیا رهبر می تواند از کشوری دیگر باشد، اظهار کرد: این موضوع مطرح نشده است و باید بررسی شود اما اگر ولی فقیه انتخاب کنیم که پشتوانه مردم را نداشته و با چالش همراه شود، مصونیت ندارد. غیر ایرانی بودن ولی فقیه با حکم اولی مشکلی ندارد اما با حکم ثانوی مشکل دارد.

هاشمی موضع کاملا انفعالی دارد و با هاشمی اول انقلاب فرق دارد

آیت الله کلانتری با بیان این که هاشمی رفسنجانی فعلی با هاشمی دهه اول انقلاب کاملا فرق دارد، گفت: در ابتدای انقلاب وی در بین حزب الله دارای جایگاه مهمی بودند و خطبه های ایشان بسیار موثر  در خط امام بود اما مواضع فعلی وی کاملا انفعالی و میزان تبعیت از ولی امر جامعه تنزل داشته است.

موضع هاشمی در فتنه ۸۸ همراهی با فتنه گران بود

این استاد دانشگاه و حوزه با اشاره به نقش هاشمی رفسنجانی در فتنه ۸۸ ادامه داد: در ارتباط با جریان فتنه، رهبری بار ها بر ساکت نبودن خواص تاکید کردند و این در بهترین و خوشبینانه ترین حالت هاشمی در این مورد سکوت کرد در صورتی که برخی موارد از فتنه گران نیز حمایت کرد. در بین خواص این سکوت هیچ توجیهی ندارد و سکوت خواص نشانه همراهی آن ها است.

وی با بیان این که هاشمی رفسنجانی تا به حال یک بار کلمه فتنه را بر زبان نیاورده است، اضافه کرد: در مسئله پیروی از رهبری خیلی مهم است که در زبان مطرح می کنند اما در عمل به معنای واقعی کلمه، تبعیت ندارد. وقتی ولی امر مسلمین درباره فتنه موضع گیری می کنند، نباید ساکت باشند و باید موضع گیری کنند.

مواضع دولت در سیاست خارجه منفعلانه است

آیت الله کلانتری همچنین درباره دیپلماسی دولت یازدهم، گفت: در جریان فاجعه دردناک منا دولت یادهم موضع قاطعانه ای نگرفت و حداقل باید یک کار عملی نظیر اخراج سفیر باید انجام می شد که متاسفانه این را ندیدم.

موضع های قاطعانه نیاز است نه ابراز نگرانی کردن!

کلانتری با بیان این بعد از امضای برجام نیز همچنان اقدامات خصمانه دشمن ادامه داد و تحریم ها مشهود است، افزود: در مقابل این اتفاقات، موضع گیری های قانع و به جا باید باشد و موضع های عملی نه این که ابراز نگرانی کنیم. باید با آمریکا با زبان قاطع صحبت کرد.

نظرات بینندگان