کد خبر: ۸۳۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۲ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۴
در دومین جشنواره سرودها و آواهای انقلابی مطرح شد؛

سردار نقدی: به زودی سرود پیروزی را در کنار قدس می خوانیم/ «ترنم بیداری» در شیراز ماند

مراسم اختتامیه جشنواره سرودهای حماسی و آوازهای انقلابی با تجلیل از خانواده های شهدا به کار خود پایان داد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، مراسم اختتامیه جشنواره «ترنم بیداری» در تالار حافظ شیراز برگزار شد. در این مراسم از خانواده سردار شهید حسین همدانی و سردار شهید شیرعلی سلطانی تقدیر شد.
به نوشته خبرگزاری تسنیم سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در آئین پایانی دومین جشنواره سراسری سرودهای حماسی و آواهای انقلابی بسیج با عنوان «ترنم بیداری» با سلام و درود به روح دو هزار هنرمند شهید و 85 شهید عرصه موسیقی و آواهای انقلابی و سرودهای حماسی اظهار داشت: شهیدان نغمه‌سرایانی هستند که زمزمه یا حسین را با ترنم بال ملائک در هم آمیختند و سرود توحید را در تمام عالم طنین‌ افکندند.

وی با بیان اینکه تمام ما مدیون آنهایی هستیم که تلاش کردند هنر را به جایگاه واقعی خود برسانند و در منزلت خود قرار دهند افزود: هنر عرضه زیبایی‌هاست و عرضه جمال است چراکه «الله هوالجمیل» و تمام زیبایی‌ها نزد خداست و تعلق به خدای متعال دارد، هنر، لطافت و احساس و انتقال لطافت‌هاست چراکه «هوالطیف» و تمامی لطافت‌ها نزد خداست و به او تعلق دارد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور با اشاره به اینکه کسانی که تلاش می‌کنند این لطافت را به استخدام خشن‌ترین مخلوقات و ظالم‌ترین رژیم‌ها بگیرند بدانند آب در هاون می‌کوبند خاطرنشان کرد: هنر، مسیر تعالی خود را در دستان با کفایت هنرمندان حقیقی طی خواهد کرد و به اوج خواهد رسید، چیزی نمی‌تواند جای هنر اصیل و منطبق با فطرت الهی انسان‌ها را پر کند.

سردار نقدی با بیان اینکه در کوچه و خیابان‌های شیراز بوی عشق می‌آید و همه جا عطر لطیف عشق پراکنده است تصریح کرد: شهر مقدس شیراز جایی است که شاهد آن عظمت حماسه و عشق بود و اقیانوس اشک و عشق و حماسه بود و تمام مردم این دیار در خیابان بودند و کسی در خانه نمانده بود.

وی بیان کرد: تمامی مردم شیراز به استقبال شهدای گمنام آمدند تا تمام احساسشان را تقدیم شیرمردانی کنند که هنر را به اوج کمال رساندند و حقیقت هنر را که شهادت است عرضه کردند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور با اشاره به اینکه کدام هنر است که همچون شهادت اینگونه مورد استقبال پیر، جوان، خرد و کلان و تمام قریحه‌ها، تمام قشرها و تمام گرایش‌ها قرار می‌گیرد عنوان کرد: این را با هیچ زوری نمی‌شود محقق کرد و با هیچ پولی و با هیچ ثروتی نمی‌توان چنین عشق، شور و حماسه‌ای را به نمایش گذاشت که مردم شیراز آن‌طور به زیبایی به نمایش گذاشتند.

سردار نقدی گفت: مرحبا به این مردم که هنوز و با وجود تمام دشمنی‌ها و تلاش‌های دشمنان برای خارج کردن آنها از محور حقیقت و فطرت بر مدار حقیقت و فطرت می‌چرخند و این راهی است که ملت ما انتخاب کردند و دشمنان را به وحشت انداختند چراکه وقتی این راه و این مرام در قالب شعر یک شاعر متعهد و یا در موسیقی یک موسیقیدان متعهد قرار می‌گیرد کاخ ستمکاران را زیر و زبر کرده و به لرزه درمی‌آورد.

وی با بیان اینکه در انقلاب اسلامی هنر برای تقویت عزم و اراده انسان‌هایی که به دنبال عدالت هستند به کار گرفته می‌شود اظهار داشت: چنین هنری برای قوت بخشیدن به قلب رزمنده‌ای که با دستان خالی در مقابل ابرقدرت‌های دنیا می‌ایستد به کار گرفته می‌شود.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور با اشاره به اینکه ما مدیون این هنرمندان هستیم و باید این مسیر را تقویت کنیم افزود: نباید گذاشت هنر که اوج لطافت طبع انسانی و اوج زیبایی است توسط جانیان و آدم‌کُشان و بی‌خبران از انسانیت مصادره شود و در استخدام زورگویی و ظلم و ستم قرار گیرد، باید هنر اصیل و انقلابی را قدر دانست.

سردار نقدی بیان کرد: امروز شما در شیراز با حضور خود و با این برنامه‌های جذاب و اجرای سرودهای متین و ارزشمندتان جواب کنگره هنرمندان کشور که با آن فضاحت و دعوت به لهو و لعب و شهوترانی در تهران همراه بود را با تحکم و جدیت پاسخ دادید.

وی با بیان اینکه شعر و سرودی که رزمنده را برای جنگیدنِ مردانه‌تر در مقابل دشمن آماده می‌کند جزئی از جهاد و رزم است خاطرنشان کرد: دشمنانی که تلاش می‌کنند هنر را از محور اصلی انسانی و الهی خود خارج کنند و در اختیار غضب و شهوت بگیرند بدانند آب در هاون می‌کوبند و به زودی همین نغمه‌سرایان سرود فتح و پیروزی را در صحن بیت‌المقدس سر خواهند داد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور از ایجاد و راه‌اندازی دبیرخانه جشنواره سرودهای حماسی و آواهای انقلابی برای مدت سه سال در مرکز استان فارس خبر داد و ابراز امیدواری کرد: همانطور که مردم و ملت ما در تمامی عرصه‌های انقلاب برای جهانیان الگو بوده‌اند در عرصه موسیقی نیز بتوانند سرودها و نغمه‌های حماسی و انقلابی خود را به عنوان الگویی انسان‌ساز و پاک پیش روی تمام دنیا قرار دهند.

بسیجی بی‌ادعا و کم‌هزینه در خدمت نظام، مردم و انقلاب اسلامی است

سرهنگ سعید کوشکی معاون هماهنگ کننده سپاه فجر در این مراسم با بیان اینکه شاخه‌های شجره طیبه بسیج امروز در جهان رو به گسترش است اظهار داشت: بسیج با برگزاری این جشنواره موفق شد بخشی از توانمندی‌های خود را ارائه دهد.
 
وی با اشاره به اینکه بسیج وظیفه خود می‌داند هنر اصیل ایرانی اسلامی را پاس دارد افزود: ایرانی سرافراز که در طول تاریخ حماسه‌های گوناگون آفرید و انقلاب اسلامی ایران مهم‌ترین آن بود با این انقلاب ارزش‌های اسلامی را به عرصه گذاشت.
 
معاون هماهنگ‌کننده سپاه فجر استان فارس خاطرنشان کرد: امیدواریم رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور برنامه‌هایی همچون این جشنواره که در شیراز برگزار شد را در برنامه ششم توسعه کشور پیش‌بینی کنند.
سرهنگ کوشکی با تأکید بر اینکه در این دوران که استکبار با هزینه بسیار زیاد در راستای تقویت هجوم فرهنگی خود تلاش دارد بسیج عزم خود را برای مبارزه با هجوم استکبار جزم کرده است بیان کرد: استان فارس در همین راستا از دیرباز به ویژه در عرصه تولید سرودهای انقلابی و حماسی فعالیت داشته است و در این جشنواره گروه‌های سرود شهرستان‌های آباده و لارستان از برترین گروه‌ها بوده‌اند.
 
وی از آمادگی شهر مقدس شیراز برای راه‌اندازی و ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره سرودهای حماسی و نغمه‌های انقلابی خبرداد و گفت: در صورت موافقت سردار نقدی این اقدام در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود.
 
معاون هماهنگ‌کننده سپاه فجر استان فارس با اشاره به میزبانی استان فارس و شهر مقدس شیراز از 100 شهید گمنام در هفته گذشته تصریح کرد: شهیدانی که میهمان مردم فارس بودند بخشی دیگر از این راز سر به مهر ولایت‌مداران این دیار را که با پای دل به بدرقه شهدا آمده بودند را رمزگشایی کردند.
 
سرهنگ کوشکی با بیان اینکه هر کجا که انقلاب اسلامی و دین عزیز الهی به یاری نیاز دارد بسیج و بسیجی حضور دارد عنوان کرد: بسیجی، سربلند، بی‌ادعا و کم‌هزینه و یا حتی بی‌هزینه در خدمت نظام، مردم و انقلاب اسلامی است.

«ترنم بیداری» در راستای مقابله با گروه‌های هنری مبتذل داخلی و خارجی است
محمد گلریز، دبیر دومین جشنواره سراسری سرودهای حماسی و آواهای انقلابی بسیج با عنوان «ترنم بیداری» نیز در این آئین، اظهار داشت: هدف از این جشنواره شناسایی استعدادهای خلاق و جوان و بستری برای گسترش سطح علمی و هنری آنها در راستای مقابله با گروه‌های هنری مبتذل داخلی و خارجی و ایجاد وحدت در راستای آرمان‌های انقلاب است.
 
وی با اشاره به اینکه دومین جشنواره سراسری سرودهای حماسی و آواهای انقلابی بسیج با عنوان «ترنم بیداری» از سوم تا ششم بهمن ماه در استان فارس و در شهر فرهنگ و هنر شیراز با موفقیت برگزار شد افزود: از 2700 اثر در چهار بخش پاپ، آئینی، قومی ـ محلی و ملی 160 اثر به مرحله نهایی رسید.

همچنین در این مراسم گروه سرود لبنان نیز دو قطعه اجرا کردند و در پایان نیز از نماهنگ سردار شهید همدانی رونمایی شد.

بنابراین گزارش در بخش گروه‌های آئینی گروه سیدالاحرار از همدان رتبه نخست، گروه تنزیل از اصفهان رتبه دوم، گروه همخوانی ولایت از تهران رتبه سوم را به دست آوردند.
 
در بخش گروه‌های سنتی ایرانی گروه اندیشه از کرمانشاه، گروه صنم از آذربایجان شرقی و گروه شهدای ولایت از لرستان رتبه نخست تا سوم را به خود اختصاص دادند.
 
همچنین در بخش گروه‌های پاپ گروه آسمان از خراسان رضوی رتبه نخست، گروه مصباح‌الهدی و سید محسن حسینی از تهران به صورت مشترک به عنوان رتبه دوم، گروه‌های سکوت از کرمانشاه و جذب از کرمان رتبه سوم و هم‌آوایی موعود از استان مرکزی برگزیده شدند.
 
در بخش گروه‌های محلی نیز گروه غواصلار از آذربایجان شرقی، قربان سلیمانی از خراسان شمالی و هنگستان از خراسان شمالی رتبه نخست تا سوم را به دست آوردند و گروه مهرآئین از چهارمحال و بختیاری شایسته تقدیر شناخته شد.


سالاد


نظرات بینندگان