کد خبر: ۸۳۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۴

توصیه آیت الله مکارم شیرازی به علمای وهابی عربستان؛ تا دیر نشده از تکفیر اهل قبله پرهیز کنند

آیت الله مکارم، با بیان اینکه جریان تکفیر بدتر از دوران تفتیش عقاید در قرون وسطی عمل می‌کند، گفت: علمای اسلام باید با منطق و استدلال ریشه افکار تکفیری را بسوزانند.
به گزارش شیرازه به نقل از مهر، آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی در همایش بین‌المللی «خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز و مسئولیت علمای جهان اسلام» که در سالن همایش پیامبر اعظم(ص) مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد، در سخنانی با بیان اینکه این همایش کاملاً علمی است و جنبه سیاسی ندارد، اظهار داشت: ما به مقدسات همه مذاهب اسلامی احترام می‌گذاریم و این را یک اصل مسلم می‌دانیم.

وی افزود: ما سعی داریم در این همایش به دو هدف مهم نزدیک شویم که هدف اول شناخت ریشه‌های جریان‌های تکفیری است تا بتوانیم با دلایل منطقی به این افکار پاسخ دهیم تا جوانان فریب این جریان را نخورند و جذب سران جاه‌طلب آن نشوند.

استاد سطوح عالی حوزه ادامه داد: هدف دیگر ما آن است که علمای اسلام با صدای واحد از گروه‌های تکفیری برائت جویند و دامن اسلام را از لوس افکار تکفیری بشویند.

وی با بیان اینکه کسانی که دین اسلام را دین خشونت و ویرانی معرفی می‌کنند، از ما نیستند و بدترین بهانه را به دست دیو ستیزان می‌دهند، تصریح کرد: دین ما دین رحمت و محبت است و ما روزانه در نمازهایمان خدا را به رحمانیت و رحیمیت توصیف می‌کنیم و پیامبر(ص) ما نیز وسیله رحمت برای همه جهانیان است، برعکس تکفیری‌ها که امروز وحشتی برای جهان شده‌اند.

آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: قرآن کریم به ما توصیه می‌کند که با تمام مردم جهان سخن و رفتار نیکی داشته باشیم، مگر با کسانی که با ما سر دشمنی دارند و در جای دیگر قرآن می‌فرماید خداوند پیوند همه انسان‌ها را با محبت و رحمت قرار داده است و این در حالی است که اسلامی که محمدبن عبدالوهاب آورده و با آنچه که گمراهان تکفیری و بی خبر از اسلام مطرح می‌کنند، در تعارض است.

خسارتی تکفیری‌ها برای اسلام بیش از حد تصور است

وی تأکید کرد: خسارتی که تکفیری‌ها برای اسلام به بار آورده‌اند، بیش از حد تصور است. آن‌ها به کشتار مسلمین و غیرمسلمین دامن می‌زنند و به بدترین صورت ممکن سرها را می‌برند و بدن‌ها را می‌سوزانند.

این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: جنایات آن‌ها باعث شده است تا امروز میلیون‌ها نفر از مسلمین آواره شوند و در راه رسیدن به کشورهای بیگانه در دریا غرق شوند.

وی افزود: خسارات دیگری که گروه تکفیری در سال‌های اخیر با جنایات خود به بار آوردند، تخریب مساجد و آثار باستانی و مذهبی ارزشمند و همچنین تخریب زیربناهای اقتصادی در کشورهای اسلامی است که تا ۵۰ سال دیگر هم نمی‌توان آن‌ها را مرمت کرد.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: همکاری گروه‌های تکفیری با برخی از کشورهای غربی و همچنین رژیم غاصب اشغالی برای ضربه زدن به امت اسلامی آشکار شده است و آن‌ها نه تنها مسلمین بلکه غیرمسلمانان را نیز در کشورهای اسلامی می‌کشند و زن‌های آن‌ها را در بازارها می‌فروشند که این لکه ننگی در دامن اسلام است. در حالی که قرآن می‌فرماید اشخاصی که با شما سر جنگ ندارند، نباید متعرض آن‌ها شوید و باید عدالت را در حق آن‌ها رعایت کنید.

وی اذعان داشت: جماعت تکفیری یک نوع احساس ناامنی در تمام دنیا به وجود آورده و آن‌ها مقید به رفتار اسلامی، انسانی و اخلاقی نیستند و به کوچک و بزرگ رحم نمی‌کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه برخی‌ها معتقدند گروه‌های تکفیری امروز در واقع خوارج زمان هستند، افزود: خوارج صدر اسلام جنایاتی که تکفیری‌ها انجام می‌دهند را مرتکب نشده‌اند، آن‌ها زنان غیرمسلمان را به بازار نبردند و فحشای زشتی به نام جهاد نکاح به راه نینداختند و جنایات خوارج زمان ما قابل مقایسه با صدر اسلام نیست و به مراتب خطرناک‌تر از آن‌ها هستند.

عداوت تکفیری‌ها تنها با شیعیان نیست

استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه کرد: علمای اسلام باید دست به دست هم دهند و با منطق و استدلال ریشه افکار تکفیری را بسوزانند.

وی با بیان اینکه عداوت تکفیری‌ها تنها با شیعیان نیست، بلکه با تمام مذاهب اسلامی است، افزود: تکفیری‌ها هر کس را که عقاید آن‌ها را نپذیرد خون و مال آن‌ها را مباح می‌دانند.

این مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: جریان تکفیر بدتر از دوران تفتیش عقاید در قرون وسطی عمل می‌کند. به عنوان نمونه امروز همگان عقیده دارند که خورشید ثابت است و زمین دور آن می‌گردد، اما آن‌ها می‌گویند کسانی که به این امر اعتقاد دارند، کافر هستند و خون آن‌ها مباح است؛ که این افکار ضربه سنگینی را به اسلام زده است.

آیت الله مکارم شیرازی تأکید کرد: بی اطلاعی جریان‌های تکفیری از آیات الهی و علوم روز موجب شده تا فتواهای وحشتناکی از سوی آن‌ها صادر شود.

وی ادامه داد: تکفیری‌ها خطای بزرگی را در زمینه سهم توحید و شرک دارند و آن‌ها می‌گویند هرگونه توسل و درخواست ما از اولیاء الهی و بزرگان دین، شرک به شمار می‌رود و آن‌ها از این‌که کفر و شرک معانی متعددی دارد، غافل هستند.

این مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: تکفیری‌ها از این معنی بی‌خبرند که شرک یعنی کسی را همتای خدا دانستن و صفات مطلق الهی را به غیر دانستن است، اما اگر کسی پیامبر(ص) و بزرگان دین را شافی نزد خدا قرار دارد این کار عین توحید و تأکید بر آن است و به ذات پروردگار باز می‌گردد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حضرت مسیح می‌گفت من به اذن الهی بیماران را شفا و مردگان را زنده می‌کنم، اضافه کرد: مردم نیز از ایشان این کارها را خواستند و حضرت مسیح نیز آن را انجام داد که در این صورت باید گفت بر اساس عقاید تکفیری‌ها همه مسیحیان و مردم آن زمان کافر هستند.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: ۱۴۰۰ سال است که همه مسلمین به قبور بزرگان اسلام احترام می‌گذارند و به زیارت آن‌ها می‌روند و از آن‌ها تقاضای شفاعت به درگاه الهی دارند که در دیدگاه تکفیری‌ها همه آن‌ها کافر بوده‌اند و خون آن‌ها مباح است که باید عنوان کرد که همه این مسائلی که از سوی آن‌ها مطرح می‌شود خرافات است.

تکفیر بلای مهم جهان بشریت است

وی افزود: علمای برجسته جهان اسلام باید با این خرافات مبارزه کنند و مسلمین را نسبت به تعلیمات صحیح اسلام آشنا سازند و جلوی این خونریزی‌ها را بگیرند.

استاد برجشته حوزه علمیه قم گفت: امروز بلای تکفیر بلای مهم جهان اسلام است بلکه برای بلای مهم جهان بشریت به شمار می‌رود و همگان معترف‌اند راه حل نظامی و سیاسی به تنهایی پاسخگوی این جریان نیست بلکه کار فرهنگی و فکری و رسانه‌ای نیاز دارد تا ریشه تکفیر خشکانده شود.

وی گفت: پس از برگزاری نخستین کنگره مبارزه با جریان‌های تکفیری بر آن شدیم تا دبیرخانه دائمی را تشکیل دهیم که در این زمینه کتب و نشریات زیادی تولید و منتشر شد و تلاش کردیم با علمای جهان اسلام دائماً در ارتباط باشیم.

توصیه به علمای وهابی عربستان

آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به علمای وهابی عربستان، اظهار داشت: به آن‌ها دوستانه توصیه می‌کنم تا دیر نشده بیایند و افکار تکفیری را از کتاب‌های آموزشی جدا کنند و از تکفیر اهل قبله پرهیز کنند.

این مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: به علمای وهابی توصیه می‌کنم تعلیمات تکفیری را در مدارس و حوزه‌های علمیه جمع‌آوری کنند و در سخنان خود تکفیر را محکوم و کتابخانه‌هایشان را از کتاب‌های گمراه کننده خالی کنند.

وی افزود: از همه رهبران سیاسی دنیا می‌خواهم تا کشورهایی که از تکفیر حمایت‌های مالی، سیاسی و رسانه‌ای می‌کنند تحریم کنند چرا که تکفیر روزی دامن آن‌ها را خواهد گرفت.

آیت الله مکارم همچنین ابراز داشت: پیشنهاد می‌کنم تا شبکه تلویزیونی به زبان‌های مختلف دنیا برای مبارزه با افکار تکفیری با همکاری کشورهای اسلامی راه‌اندازی شود که در این راستا ما آمادگی خود را اعلام می‌کنیم.

وی در پایان اظهار داشت: ما پرچم مبارزه با تکفیر را به دوش می‌کشیم و برای رهایی تمام جهان اسلام و همچنین جهان بشریت از دست اقدامات این گروه‌های تکفیری تلاش می‌کنیم و علمای اسلام نیز نباید به اختلافات مذهبی دامن بزنند و همه مسلمین باید در یک صف واحد قرار گیرند.



سالاد


نظرات بینندگان