کد خبر: ۸۳۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۲ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۴

آغاز عملیات اجرایی تکمیل بخش بخار نیروگاه سیکل‌ترکیبی جهرم

آئین عملیات اجرایی تکمیل بخش بخار نیروگاه سیکل‌ترکیبی جهرم امروز با حضور مسئولان استانی و محلی برگزار شد.

به گزارش شیرازه به نقل از پسین جهرم، نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم به ظرفیت هزار و 434 مگاوات در کیلومتر 27 جاده جهرم-شیراز در زمینی به مساحت 100 هکتار واقع شده است.

بهره‌برداری از بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم از سال 86 آغاز و احداث بخش بخار آن نیز توسط سازمان توسعه برق ایران به عنوان دستگاه اجرایی از سال 88 شروع شد که به علت کمبود منابع مالی، عملیات اجرایی آن در اوایل سال 91 متوقف می‌شود.

این نیروگاه در سال 93 توسط سازمان خصوصی سازی به عنوان رد دیون دولت به بانک‌های سپه، تجارت، پست بانک و گروه مالی ملت واگذار و براساس تصمیم بانک‌های مذکور، مسئولیت اداره نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم و اموال و دارایی آن به شرکت زرین کالای مبین واگذار می‌شود.

در راستای برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی وزارت نیرو و به‌منظور افزایش توان تولیدی نیروگاه‌ها و تقویت شبکه سراسری برق کشور، طرح احداث بخش بخار نیروگاه گازی جهرم و تبدیل آن به نیروگاه سیکل ترکیبی، در قالب یک طرح کلی (22 واحد سیکل ترکیبی) در دستور کار قرار گرفته است. از اهداف این طرح می‌توان به استفاده بهینه از انرژی سوخت مصرفی، افزایش توان تولیدی و راندمان بهتر نیروگاه و همچنین رعایت بیشتر مسائل زیست محیطی اشاره کرد.

در این راستا بخش بخار نیروگاه به صورت پروژه نیمه تمام به خریداران واگذار شده و تکمیل آن به عهده خریداران است. این بخش از نیروگاه شامل سه واحد بخار هر یک به ظرفیت 160 مگاوات بوده که آب مورد نیاز آن از طریق دو حلقه چاه که در فاصله 15 کیلومتری نیروگاه در منطقه مخک واقع شده، تامین می‌شود.

تکمیل بخش بخار نیروگاه در قرارداری به شرکت مپنا واگذار و بر اساس توافقات انجام شده زمان سنکرون واحد اول آن 18 ماه، واحد دوم 20 ماه و واحد سوم 22 ماه از تاریخ شروع است. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها اجرای کامل هر 3 واحد تا آذر 97 به اتمام می‌رسد.

پیشرفت فیزیکی بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم 72.95 درصد است.

 

عدم به‌کارگیری نیروی بومی در نیروگاه جهرم/ یک درصد مالیات بر ارزش افزوده نیروگاه جهرم در یک شهر دیگر هزینه می‌شود

محمدرضا رضایی، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس آئین آغاز عملیات تکمیل بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم گفت: کشور ما با دارا بودن امنیت، نیروی انسانی باهوش و متبهر، منابع عظیم نفت و گاز، صنایع مختلف و موقعیت جغرافیایی ویژه  تحت زعامت رهبری انقلاب از ظرفیت های فراوان برخوردار است.

 وی با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور در پساتحریم زمینه‌ساز حرکت بیش از پیش صنایع نسبت به گذشته است، افزود: در حال حاضر بیشتر واحدهای صنعتی کشور تعطیل بوده و جنب و جوش در آن دیده نمی‌شود این سبب شده تا بخش عظیم جمعیت جوان کشور بیکار باشند.

رضایی با بیان اینکه در به وجود آمدن وضعیت اقتصادی امروز همه ما مقصر بوده و تمام نهادها در این موضوع دخیل هستند، بیان کرد: حاصل تصمیم‌های نادرست در برخی امور سبب ایجاد آمار بالای جمعیت بیکار در کشور شده است.

 وی توجه به بخش خصوصی را نیاز امروز کشور دانست و گفت: امروز تولید در کشور وضعیت خوبی نداشته و شهرک‌های صنعتی از حداکثر توان خود استفاده نمی‌کنند.

 رضایی با بیان اینکه بسیار از خانواده‌ها با یارانه زندگی خود را اداره می‌کنند، بیان کرد: قرار بود از محل قانون هدفمندی یارانه‌ها 30 درصد در بخش تولید هزینه شود که تا کنون شاهد این امر نیسیتم.

وی با گلایه از عدم توجه به بخش خصوصی در عرصه اقتصادی کشور، خاطرنشان کرد: در شرایط پساتحریم باید شاهد ورود تکنولوژی به کشور باشیم نه اینکه بازار را برای ورود کالاهای خارجی باز کنیم.

رضایی با بیان اینکه امروز به اعتبارات دولتی نمی‌توان اکتفا کرد، گفت: با توجه به نیاز بسیاری از پروژه‌ها به اعتبارات مالی باید از ظرفیت بخش خصوصی برای رونق کسب و کار و پیشرفت پروژه‌ها استفاده شود.

وی از جهرم به عنوان یک شهر کشاورزی یاد کرد که بسیاری از مرکبات کشور از این شهرستان تامین می‌شود اما به دلیل مشکل خشکسالی و کمبود آب بیشتر قنوات خشک شده و کشاورزی این شهرستان در حال تهدید شدن است.

رضایی با اشاره به اینکه کشاورز جهرمی برای فروش یک کیلوگرم لیموشیرین با قیمت 800 تومان، معادل 10 برابر این قیمت، صرف تولید آن می‌کند، به لزوم صنعتی شدن شهرستان اشاره کرد و گفت: واحدهای تولیدی زمانی به کمک شهر می‌آیند که از نیروی کار بومی در آن استفاده شود.

وی با گلایه از عدم توجه در به‌کارگیری نیروهای بومی در نیروگاه جهرم، اظهار کرد: ما تنها دلمان را به آن خوش کرده‌ایم که در جهرم نیروگاه احداث شده اما در به کارگیری نیروی انسانی از ظرفیت شهرستان استفاده نشده است.

به گفته رضایی چنانچه قرار باشد نیروگاه به نام جهرم باشد انتظار است در تامین نیرو از جهرمی ها استفاده شود.

وی با بیان اینکه نیروگاه جهرم را هنوز به نام کازرون می‌شناسند، گفت: اینکه در این زمینه چه دستی در کار بوده نمی‌دانیم؛ اما بنای این کار اشتباه بوده و چنانچه مصمم به توسعه نیروگاه هستیم چنانچه از نیروی غیر جهرمی استفاده نشود، برای ما سودی ندارد.

رضایی با بیان اینکه یک درصد مالیات بر ارزش افزوده  نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم صرف شهر دیگر می‌شود، بیان کرد: این عوارض باید به شهرداری‌های شهرستان تعلق بگیرد.

 

صنعت برق زمینه اشتغال را فراهم می‌کند

عبدالعزیز کریمی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس نیز در این آئین گفت: مسئولیت تامین تولید و انتقال برق در حوزه جغرافیاییی فارس و بوشهر به عهده برق منطقه‌ای فارس است.

 وی بابیان اینکه از جهات مختلف توسعه نیروگاه جهرم برای ما اهمیت دارد، افزود: با راه‌اندازی بخش بخار این نیروگاه 450 مگاوات برق بدون استفاده از گازوئیل، تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان فارس با بیان اینکه جایگاه این نیروگاه به لحاظ تولید می‌تواند کمک دهنده باشد، بیان کرد: امیدواریم با تلاش همکاران، تکمیل بخش بخار نیروگاه در برنامه زمان‌بندی به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عمده‌ترین چالش صنعت برق، مسائل اقتصادی است، گفت: از شاخصه‌های رونق اقتصادی کشور رشد صنعت برق است.  

کریمی با بیان اینکه تحول و توسعه در جامعه نیازمند زیرساخت مورد نیاز است، تصریح کرد: صنعت برق یک صنعت زیربنایی بوده و زمینه اشتغال را فراهم می‌کند.



سالاد


نظرات بینندگان