کد خبر: ۸۳۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۵ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۴

تشکیل کمپین #محکومیت_مذاکرات _زیر_سم_اسب در اعتراض به نادیده گرفتن عزت ایرانی

هفته گذشته حسن روحانی در اولین سفر اروپایی خود راهی پاریس و رم شد تا با سران این دو کشور گفتگوهایی در زمینه های مختلف داشته باشد که در نهایت این سفر با وجود حاشیه های بسیاری به اتمام رسید.
به گزارش شیرازه به نقل از راه دانا، هفته گذشته حسن روحانی در اولین سفر اروپایی خود راهی پاریس و رم شد تا با سران این دو کشور گفتگوهایی در زمینه های مختلف داشته باشد که در نهایت این سفر با وجود حاشیه های بسیاری به اتمام رسید.

گذشته از دیدار رییس جمهوری ایران با فرانسوا اولاند و حاشیه های بوجود آمده در خصوص استقبال رسمی اتفاقات جالبتری در رم پایتخت ایتالیا افتاد.

در جریان سفر حسن روحانی، رئیس جمهور به اروپا که با سفر به رم پایتخت ایتالیا شروع شد در اقدامی عجیب نشست خبری رئیس دولت یازدهم با نخست وزیر ایتالیا در موزه capitoline شهرداری رم و در زیر سم اسب های مارکوس آئورلیوس آنتونیوس برگزار شد.

حسین دهباشی، سازنده فیلم تبلیغاتی روحانی در مورد این اتفاق  نوشت: اطمینان دارم که رئیس‌جُمهورِ میهن‌دوستی چون آقای دکتر روحانی بعدا بسیار رنجیده، امّا یعنی مُشاورانِ فرهنگی و رسانه‌ای ایشان نیز سواد و حواس‌اش را نداشته‌اند؟ که لحظه‌ای تردید کُنند در انتخابِ بی‌سابقهء محل موزهء Capitoline شهرداریِ رُم برایِ برگزاریِ جلسهء رسمیِ روسای دو کشور و امضاء انبوهی از پیمان‌های تفاهم؟ آنهم در سایه مجسمه و زیرِ سُم اسبِ «مارکوس آئورلیوس آنتونیوس»؟ که ایرانیان را در عصرِ پارتیان و سلسلهء اشکانی به سختی شکست داده و مغلوبِ خود ساخته.

تشکیل کمپین #محکومیت_مذاکرات _زیر_سم_اسب در اعتراض به نادیده گرفتن عزت ایرانی

بعد از این ماجرا رضا سراج کارشناس مسایل سیاسی نیز  طی یادداشتی در کانال شخصی اش با اشاره به سفر روحانی به ایتالیا و استقبال از وی در شهرداری روم نوشت:

اولین سفر آقای روحانی بعد از برجام بسیار تامل برانگیز شد. ایشان در موزه capitoline شهرداری روم و در زیر سم اسب های مارکوس آئورلیوس آنتونیوس مشغول انعقاد قرار داد با میزبان خود شدند.

این اقدام آقای روحانی را از سه منظر زیر می توان تحلیل کرد :

1 - غفلت ایشان و کم اطلاعی مشاورانشان از تاریخ

- 2 تصمیم سازی جریان نفوذ

- 3 معنادار بودن و حامل پیام بودن این اقدام

انعقاد قرار داد زیر سم اسب های مارکوس آئورلیوس

مارکوس آئورلیوس از امپراطوران روم بود که نقش برجسته ای در آخرین دوره جنگ های روم علیه پارت ها( ایرانی ها ) داشت.

وی در سال 162 میلادی برادر خوانده اش ( لوسیوس وروس) که جانشین او در امپراطوری بود را برای مقابله با گسترش نفوذ پارت ها در ارمنستان و غرب بین النهرین به جنگ با آنان فرستاد.

لوسیوس علاوه بر اشغال ارمنستان و غرب بین النهرین ( فرات تا رود خابور در سوریه فعلی ) تیسفون پایتخت اشکانیان را نیز فتح نمود و کاخ بلاش سوم را با خاک یکسان ساخت و نواحی غربی بین النهرین را از دولت اشکانی جدا کرد.

این دوره از جنگ های رومیان که از سال 162 میلادی آغاز شده بود، در سال 166 میلادی با پیروزی رومی ها خاتمه یافت و مارکوس آئورلیوس (امپراطور روم ) القاب پارتیکوس و مادیکوس ( فاتح پارت ها و مادها ) را به لوسیوس اعطا کرد.

در حالی که غربی ها به شدت نگران نفوذ و اقتدار منطقه ای ج.ا.ا به ویژه توسعه عمق راهبردی ایران در عراق و سوریه می باشند، انعقاد قرارداد در روم و در زیر سم اسب مارکوس آئورلیوس که در زمان او بخشی از حوزه عراق و شام از پارت ها ( ایران ) جدا شد، حامل چه پیامی می تواند باشد ؟!

گفتنی است پس از برجام، غربی ها با اقدامات گسترده ای از جمله تحریم های جدید و توسعه نفود در ایران، به دنبال مهار عمق راهبردی ج.ا.ا در منطقه به ویژه در عراق و سوریه می باشند

بعد از این اتفاق که گویا عزت ایرانی به راحتی زیر سم اسب مارکوس آئورلیوس آنتونیوس خدشه دار شده بود مردم در اقدامی خودجوش به تشکیل کمپین هایی با عنوان #محکومیت_مذاکرات_زیر_سم_اسب ، #پیمان_حقارت و ...پرداختند.
کمپین های اعتراض آمیز در خصوص خدشه دار شدن عزت ایرانی و پیمان حقارت یکی پس از دیگری با حضور طیف مختلف مردم تشکیل می شد تا به گونه ای اعتراض شدید مردم زودتر به گوش دولتی ها برسد؛ بیشتر این کمپین ها با هشتک های زیر در شبکه های اجتماعی منتشر می شدند:
#عزت_ایرانی_خدشه_دار_شد
#اجازه_نمیدهیم_ایرانی_را_تحقیر_کنید
#مذاکرات_زیر_سم_اسب
#انقلاب_نکردیم_زیر_سم_اسب_مذاکره_کنیم
#مذاکرات_زیر_سم_اسب
#پیمان_حقارت

یکی از کمپین ها نیز در تلگرام در آدرس زیر قابل مشاهده است:
کمپین#محکومیت_مذاکرات_زیر_سم_اسب
https://telegram.me/joinchat/BkSn5DynDGnDfxOwtbRydQ

با تشکیل این کمپین ها رسانه های اصلاح طلب و حامی دولت در اقدامی عجیب و برای گمراهی مردم در ویکی پدیا دست بردند تا با عوض کردن متن در ویکی پدیا آن هم بدون منبع معتبر، اقدام عجیب دولت تدبیر را بپوشانند.

حسین دهباشی به تقلب حامیان دولت در ویکی پدیا واکنش نشان داد و نوشت:

ویکی تقلبیا: راستش نباید خیلی هم این قضیه نشستن زیر پای سردار رومی متجاوز به ایران را کش داد، خصوصا از پریروز تا حالا که آن تذکره چند کلمه‌ای مرقوم شد!
آنقدر ادب از برخی دوستان متظاهر به مدارا آموخته‌ایم که بیا و ببین! و به نظر نیازی نباشد برخی همین یکی دو ساعته در ویکی پدیا ویراستاری بدون منبع فرموده و با فوتوشاپ زیرش خط قرمز کشیده که انگار صاحب این قلم اشتباه «فاحش» کرده و اوشون تیسفون را غارت نکرده و ایران عصر اشکانیان و پارتیان را شکست نداده.

خب!  باشد! شما در ویکی پدیا و بدون مرجع جعل می کنید که: «ما بردیم و ما بردیم...»  ما هم از باب رفیق بازی می گوییم که: «نه فقط ما بردیم که چلوکباب را هم ما... و الی آخر»

منتهی رفقای جان! فرض بفرمائید یکی از این بروبچ که سالها از طرف شما متهم شدند به تقلب در انتخابات سال ۱۳۸۸  به زمان و تاریخ این ویراستاری جعلی رجوع کند یا خدای نکرده یکی دو کلمه‌ای انگلیسی یا ایتالیایی بداند و نسخه فرنگی را با نسخه تازه ویراسته فارسی مقایسه کند یا کتابخانه ای داشته و یک نگاهی کند به تاریخ تمدن ویل دورانت یا تاریخ ایران باستان گریشمن  زشت است به خدا! و ارزش اش را ندارد دارد؟

جابر انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با حضور در یکی از کمپین‌ها و در پستی با انتقاد از این کمپین ها نوشت:
 

شهرت اصلی اورولیوس در ایران و ایتالیا و جهان در این است که به قول ایتالیایی ها وی فیلسوفی بود که شاه شد و به همین خاطر مجسمه وی در موزه شهرداری رم یکی از دیدنی های این شهر است. البته مجسمه ابتدا در میدان شهرداری واقع بود که با انتقال آن به موزه کپی مجسمه اکنون در میدان وجود دارد. وی هیچ گاه بعنوان سرداری بزرگ یا فاتح ایران شناخته نمی شود. وی در واقع مصداق ایده أفلاطون مبنی بر فیلسوفی بود که باید شاه شود و کتاب تأملات وی یکی از معروف ترین کتاب های فلسفی روم باستان است که در ایران هم شناخته شده است و بر فلسفه اسلامی هم تاثیر گذاشته است. از این کتاب بعنوان یکی از مهمترین آثار فلسفه رواقی در زمینه خودشناسی یاد می شود. وی یکی از محترم ترین امپراطور های روم باستان بود و بسیار بعید و غیر منطقی است که ایتالیایی ها با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی در این محل قصد تحقیر ایران را داشته باشند. وی در ایران هم میان اهل فرهنک و فلسفه کاملا محبوب و شناخته شده است و همه از وی به فیلسوفی که شاه شد یاد می کنند.

جنگ پنج ساله روم باستان با پارت ها هم بیشتر بر سر ارمنستان که از تابعیت روم به نفع ایران خارج شده بود و تا حدودی بین النهرین شروع شد و فتوحات چندانی در انتها برای طرفین نداشت. به عبارتی نتیجه جنگ تاثیر چندانی بر مرزهای دو امپراطوری نگذاشت. طبق گزارش ها هم اورولیوس در اثر طاعونی که سربازان از جنگ برگشته اشاعه دادند کشته شد و به نوعی کشته جنگ با پارت ها بود.

به علاوه کسانی که با تاریخ و جایگاه ایتالیا و به ویژه چپ های ایتالیا دراروپا و خاورمیانه مطلع اند قطعا کمترین احتمالی برای برنامه ریزی و تحقیر ایران را نمی دهند. ایتالیا بطور سنتی بعنوان پل ارتباطی خاورمیانه و غرب معروف بوده اند و حتی بعد از ماجرای دست های پاک pulito mani و فرار بنیتو کراکسی به تونس که ضربه سختی به چپ ها زد، این موضوع کماکان ادامه داشته است (به جز برخی مقاطع از زمان نخست وزیری برلوسکونی).  بسیاری از وزرای چپ مثل ماسیمو دالیما سابقه فعالیت و یا حتی زندانی شدن به خاطر شرکت در تظاهرات ضد اسرائیلی و به نفع فلسطینی ها در جوانی را داشته اند. ایتالیا همواره از خط شکنان اصلی تحریم و انزوای ایران بوده است و بعنوان مثال پرودی اولین رییس دولت غربی و اروپایی بود که در فضای سنگین بعد از میکونوس تحریم ها را شکست و به ایران سفر کرد. سفر دکتر روحانی به ایتالیا به عنوان اولین سفر اروپایی بسیار به جا و هوشمندانه بوده است و قطعا ایتالیایی ها این موضوع را بهتر از هر کسی می دانند و در میزبانی سنگ تمام گذاشته اند و گمانه زنی های رسانه ای در این خصوص مقرون به واقعیت نیست.


سالاد


نظرات بینندگان