کد خبر: ۸۳۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۴

برگزاری همایش «شفافیت داوطلبانه نامزدهای مجلس»در شیراز با حضور چهره های سیاسی کشور

عظیم پور دبیر همایش گفت: بیش از 80 چهره فرهنگی و سیاسی از طیف های مختلف سیاسی کشور برای حضور در این همایش دعوت شده اند.
به گزارش شیرازه، همایش ملی «شفافیت مجلس شورای اسلامی، ضرورت دهه پیشرفت و عدالت» با دعوت از 80 چهره سياسي و فرهنگي و با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در شهر مقدس شیراز برگزار می شود.

این همایش ملی روز جمعه 16بهمن 94 ساعت 15 در تالار فجر دانشگاه شیراز برگزار خواهد شد.

 حرکت «شفافیت داوطلبانه نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی» که طی هفته های گذشته با همت تشکل های دانشجوئی سراسر کشور آغاز شد، هم اکنون در آستانه برگزاری همایش ملی «شفافیت مجلس شورای اسلامی، ضرورت دهه پیشرفت و عدالت» با هدف تبیین این پویش و ضرورت شفاف سازی بيشتر در ساختارهای حکومت اسلامی در شيراز قرار دارد.

دبیر همایش ملی «شفافیت مجلس شورای اسلامی، ضرورت دهه پیشرفت و عدالت» در نشست خبری که در محل دبیرخانه ستاد مرکزی شفافیت در مجلس شورای اسلامی در شیراز برگزار شد، با اشاره به اين كه بیش از 80 چهره فرهنگی و سیاسی از طیف های مختلف سیاسی کشور برای حضور در این همایش دعوت شده اند، گفت: این یک حرکت ملی، فراحزبی و به دور از جهت گیری های سیاسی و در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب است که در مسیر خود هرگز دغدغه‌های محدود و سطحی جناحی را دنبال نمی‌کند.

وی ابراز داشت: پويش ملي شفافيت داوطلبانه مبتني بر آموزه هاي تعالي بخش اسلام و به ويژه سيره اميرالمومنين(علیه السلام) در زمينه تامين حقوق مردم بر حاكمان پيگيري مي شود و در اين راستا فرمايشات و رهنمودهاي امام راحل و رهبر معظم انقلاب راهگشا و راهنماي اين حركت اصلاح طلبانه و اصولگرايانه خواهد بود.

محمد عظیم پور گفت: بر اساس این رويكرد طبق تصمیم ستاد مرکزی شفافیت، بیش از 80 تن از چهره های فرهنگی و سیاسی کشور از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چهره های شاخص جریان های سیاسی کشور برای حضور در این همایش دعوت شده اند و اعضای ستاد با جدیت پیگیر دعوت از این عزیزان هستند.

وی با اشاره به ضرورت گفتمان سازی شفافیت در سطح کشور و شکل گیری فرهنگ عمومی مطالبه گری شفافیت، خاطر نشان کرد: علی رغم تجربه موفق بین المللی پیرامون شفافیت، متاسفانه در کشور ما  اطلاع رسانی نظام مندی از عملکرد نمایندگان پیشین و فعلی مجلس و همچنین نامزدهای انتخابات پیش رو وجود ندارد و این امر موجب شده افراد با وعده ها و تعهدهای مبهم و نامشخص مناصب را در اختیار بگیرند و امکان ارزیابی شفاف و دقيق را از عموم جامعه و نخبگان سلب كنند.

اين فعال اجتماعي با بيان اينكه هم اكنون در بسیاری از كشورهاي دنيا مردم به اطلاعاتي همچون هداياي دريافتي مسئولان، ميزان حقوق و مزایا، حاميان انتخاباتي و ميزان هزينه كرد نمايندگان مجلس در انتخابات، دسترسي دارند، تصريح كرد: يكي از ابتدایی ترین حقوق مردم در اين زمينه اطلاع از آراء نمايندگان نسبت به طرح ها و لوايح مختلف است كه تاكنون به اين مهم دست نيافته ایم و تلاش مي كنيم با تقويت اين خواست عمومي در جامعه، به اين هدف دست پيدا كنيم.

دبیر همایش ملی «شفافیت مجلس شورای اسلامی، ضرورت دهه پیشرفت و عدالت» نتایج شفافیت داوطلبانه نامزدهای انتخابات مجلس را در راستاي تامين حقوق مردم ارزشمند دانست و با بيان اين كه انبوهی از اطلاعات وجود دارد که آگاهی از آنها حق مردم و ارائه آنها وظیفه قطعی و یقینی حاکمیت است، ادامه داد: این اطلاعات از یک سو زمینه‌ساز افزایش توانمندی و صحت در تصمیم و کارآمدی در عملکرد، کاهش فساد و هزینه‌های غیرضروري، بهینه شدن ساختارها و فرآیندها و از سوی دیگر، زمینه‌ساز بهره مندی از خرد جمعی و گسترش مشارکت های مردمی در فرآیندهای تصمیم‌سازی و ارزیابی و نظارت عمومی بر فعالیت‌ها و عملکردهای مسئولان و نهادهای حاکمیتی و در نتیجه افزایش اعتماد و پیوند میان مردم و كارگزاران حکومت خواهد بود.

وی با تأکید بر این نکته که اجتماعی کردن این مطالبه ضروری ترین هدف حامیان شفافیت داوطلبانه در این انتخابات است، گفت: با استقبال خوب تشکل های مردمی و اصحاب مساجد و متولیان هیئات مذهبی طی کمتر از یک ماه از آغاز عمومی این حرکت، خوشبختانه این جریان اجتماعی در حال شکل گیری است و امید است این همایش بزرگ در نیل به این هدف مؤثر باشد.

دبیر ستاد مرکزی شفافیت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه های پیش بینی شده برای این همایش از تمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی، چهره های سیاسی و نامزدهای مجلس شورای اسلامی خواست در این گردهمایی بزرگ شرکت کرده و زمینه لازم را برای اصلاح برخي ساختارها و کارآمدی بيشتر نظام اسلامی فراهم كنند.

گفتني است طبق اعلام دبیرخانه همایش ملی «شفافیت مجلس شورای اسلامی، ضرورت دهه پیشرفت و عدالت»، در این گردهمایی ملی علاوه بر تبیین پویش ملی شفافیت داوطلبانه و ضرورت شفاف سازی در ساختارهای حکومت اسلامی، آئین ثبت نام جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صورت داوطلبانه در سامانه مجلس نما به آدرس majlesnama.ir برگزار خواهد شد. در این وب سایت اطلاعات مربوط به هزینه‌های انتخاباتی، اموال، دارایی‌ها و مواضع نامزدهای انتخابات مجلس به ‌طور شفاف و با سهولت در اختیار افکار عمومی قرار میگیرد.

نظرات بینندگان