کد خبر: ۸۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۱۱ بهمن ۱۳۸۹

كار مبارك تمام شده‌ است

به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري الجزيرة، در يك پژوهش اسرائيلي از تل‌آويو خواسته شده است كه خود را براي تغييرات ريشه‌اي جدي پس از "حسني مبارك " رئيس‌جمهور مصر كه دوران حكومتش به پايان رسيده است، آماده كند.
در اين پژوهش كه مركز پژوهش‌هاي امنيت ملي وابسته به دانشگاه "تل‌آويو " آن را انجام داده، به نقش الجزيرة و ساير رسانه‌ها در انتشار دامنه قيامهاي مردمي كه انتظار مي‌رود در ساير كشورهاي عربي نيز صورت گيرد، اشاره شده است.

* انقلاب تونس، جرقه انتفاضه مصر بود

در ادامه اين تحقيق آمده است كه مبارك امروز در مقايسه با تمام دوراني كه بر مصر حكومت كرده است، با خطرناك‌ترين و نگران‌كننده‌ترين شرايط مواجه است.
"شموئيل ايفن " نويسنده اين پژوهش اعلام مي‌كند كه "انفجار در مصر " نتيجه وضعيت اقتصادي موجود و فساد نظام حاكم در اين كشور بوده است و با انقلاب تونس جرقه اين اعتراضها در مصر زده شد. در حالي كه طبقات فقير مصر در محروميت به سر مي‌برند و طبقه متوسط بشدت رنج مي‌برند و در حال فرسايش هستند، نزديكان رژيم حاكم در رفاه كامل هستند.

* انتفاضه مصر، كاملا مردمي است

در اين پژوهش كه تحت عنوان "اعتراضهاي مصر - نشانه‌هاي اوليه " نوشته شده، آمده است: اين اعتراضات مردمي است و يك طرح ابتكاري ارائه شده از سوي معارضان و احزاب اپوزيسيون مصر نيست هرچند كه معارضان نيز در اين تظاهراتها حضور دارند. به همين دليل نيز حكومت مصر در مقابله با موج خشم مردمي با مشكل مواجه شده است.
ايفن كه پژوهشگر حوزه خاورميانه و امور مصر است مي‌نويسد: اعمال فشار آمريكا بر رژيم حاكم مصر نيز در حال افزايش است. وي سپس به اظهارات "هيلاري كلينتون " وزير خارجه آمريكا و حمايتش از حقوق ملت مصر پس از سخنراني مبارك اشاره مي‌كند.

* قيام مردم مصر بي‌سابقه است

در ادامه اين پژوهش به دو انتفاضه مشابه در مصر در سالهاي 1977 و 1986 در پي اقدام دولت در كاهش يارانه‌هاي مواد غذايي و دخالت ارتش در اين امر اشاره ‌شد و با قيام كنوني در مصر اشاره و تاكيد شده است كه بحران كنوني در مقايسه با انقلاب‌هاي پيشين بسيار بزرگتر و نگران‌كننده ‌تر است.
طبق اين پژوهش، انتظار مي‌رود كه ارتش مصر مانند تونس در آينده اين كشور نقش مهمي داشته باشد. ضمن اين‌كه براي مقابله با تظاهرات‌كنندگان به هيچ‌وجه آماده نيست.

*نقش الجزيره و رسانه‌ها در گسترش دامنه انقلاب مصر

بر اساس اين تحقيق، رسانه‌هاي بين‌المللي و بويژه الجزيره نقش مهمي در رسوا كردن اقدامات رژيم مبارك و محدود كردن نحوه سركوب تظاهرات‌كنندگان در اين كشور داشته است.

* مواضع منفعلانه واشنگتن بر جايگاه منطقه‌اي آن تاثير خواهد گذاشت

در ادامه اين تحقيق آمده است كه نحوه تعامل واشنگتن با مبارك در شرايط كنوني با جايگاه آن در منطقه و رژيمهاي مشابه مصر در خاورميانه تاثير بگذارد.
ايفن مي‌نويسد: محافظه‌كاري‌هاي كاخ سفيد در قبال تلاشهاي رژيم مصر براي ابقاء و دفاع از حاكميتش يادآور تعامل "جيمي كارتر " رئيس‌جمهور اسبق آمريكا با رژيم شاه ايران در آستانه انقلاب اسلامي اين كشور در سال 1979 است. كه همين امر بر جايگاه واشنگتن در دولتهاي مشابه مصر در منطقه تاثير خواهد گذاشت.

* گسترش دامنه انقلاب تونس و مصر در ديگر كشورهاي عربي منطقه

ايفن در ادامه تاكيد مي‌كند: همچنين انتظار مي‌رود كه رهبران رژيم حاكم مصر بر مبارك فشار بياورند كه هرچه سريع‌تر كناره‌گيري كند و يك رئيس‌جمهور موقت تعيين شود تا پس از چند ماه انتخابات برگزار شود. در اين صورت تجربه‌هاي تونس و مصر در ساير كشورهاي عربي كه در شرايطي مشابه به سر مي‌برند نيز تكرار خواهد شد.

*تل‌آويو چاره‌اي جز ايجاد تغييرات ريشه‌اي ندارد

بنا بر اين تحقيق، دلايل زيادي براي نگراني اسرائيل درباره تحولات جاري در مصر وجود دارد. زيرا به نفع اسرائيل است كه به توافق‌نامه "كمپ ديويد " هيچ خدشه‌اي وارد نشود. همچنين پيامدهاي اين حوادث در كل منطقه بسيار نگران‌كننده است. زيرا انتفاضه مصر مي‌تواند موجب ايجاد تغيير دراماتيك در توازن قدرتهاي موجود در خاورميانه شود.
اين نويسنده صهيونيست در تحقيق خود مدعي مي‌شود: "تبديل شدن مصر به دولتي ضعيف كه به امور داخلي خود مشغول شود، يك زنگ خطر براي اردوگاه پراگماتيك (عملگرا) حامي روند سياسي جاري در منطقه به شمار مي‌آيد و تحريك كننده اردوگاه راديكاليسم حامي نابودي اسرائيل خواهد بود. در چنين شرايطي اسرائيل بايد خود را براي تغييرات ريشه‌اي مناسب آماده كند ".

انتهاي پيام/10

نظرات بینندگان