کد خبر: ۸۳۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۴

بازخوانی حرکت انقلابی مردم کوار در 17 بهمن 57؛ روزی که مردم شعار می دادند «ما مردم کواریم از بختیار بیزاریم»

مردم کوار با رسیدن به شیراز به سمت چهارراه مشیر حرکت می کردند و شعار می دادند "ما مردم کواریم از بختیار بیزاریم".

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه، در تاریخ انقلاب روزهایی است که با حماسه و پایمردی مردمانمان جاودانه شده است، روزهایی که مردم شجاع دیارمان علیه رژیم دیکتاتور پهلوی قیام کردند و توانستند خاندان سلطنت را به زیر بکشانند.روزهایی که مردم با اتحاد خود سد های محکم را شکستند، روزهایی که هر موقع به تاریخ نگاهی می اندازی سراسر عشق و غرور می شوی از مردمان دیارت.

حماسه مردم کوار در روز "سه شنبه 17 بهمن 57" در حمایت از انقلاب و امام برگ زرینی در تاریخ مردم دلاور کوار است.

پایگاه خبری تحلیلی بهارکوار نوشت: 17 بهمن 57 روزیست که مردم انقلابی و شهیدپرور کوار با حرکتی انقلابی بخشی از دِین خود به انقلاب را ادا نمودند.

مردم کوار در پيروزي انقلاب اسلامي و مبارزه حق طلبانه عليه رژيم پهلوي نقش بسزايي ايفا نمودند و همواره عَلَم مخالفت با رژيم ستم شاهي را در دست داشتند.

مردم مبارز کوار در سال 57 و همزمان با اوج گيري مبارزات، راهپيمايي های علني خود را عليه رژيم ستم شاهي در شهر کوار آغاز کردند و تا 22 بهمن همان سال هر روز به دلايل مختلف در راهپيمايي های شهر کوار و شیراز شرکت مي کردند.

هر چند در اين روزها رفت و آمدها و جلسه هاي شبانه مردم به صورت دقيق کنترل می شد اما اين اقدام ها نيز هيچ تاثيري بر روند مبارزات مردم کوار نداشت و مردم کوار طوفنده تر از گذشته به مخالفت ها و راهپيمايي هاي خود عليه رژيم ستم شاهي ادامه می دادند.در همین راستا مردم کوار تصمیم گرفتند تا در حرکتی هماهنگ و انقلابی روز سه شنبه 17 بهمن در مخالفت با رژيم ستم شاهي در شهر شیراز حضور پیدا کنند. در صبح این روز مردم از نقاط مختلف بخش کوار با هرگونه وسیله نقلیه از کامیون گرفته تا وانت نیسان، خود را به شهر کوار رساندند و به صورت دست جمعی راهی شیراز شدند.

مردم کوار با رسیدن به شیراز از فلکه مصدق(میدان تره بار قدیم) به سمت چهارراه مشیر حرکت خود را آغاز نمودند و با خودروهای خود و در حالی که اسلحه، چوب دستی و چماق در دست داشتند در خیابان ها حرکت می کردند و شعار می دادند "ما مردم کواریم از بختیار بیزاریم".

مردم شیراز در ابتدا تصور نمودند که این جمعیت از حامیان رژیم ستم شاهی هستند ولی با شنیدن شعارهای انقلابی مردم کوار از آنها استقبال نمودند.

این حرکت انقلابی و شعار مردم کوار در سطح استان و به نام کوار ثبت شد تا برگ زرین دیگری بر افتخارات مردم ولایت مدار کوار افزوده شود.


نظرات بینندگان