کد خبر: ۸۳۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۴

انتقاد معاون آموزش و پرورش فارس از روش آموزش دانش آموزان در مدارس

عبدالرسول احمدي گفت:روش فعلي آموزش دانش آموزان،سالهاست كه دردنيامنسوخ شده واستفاده ازروش هاي فعلي هم قطعا كاردرستي نيست.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از مارگون، در ایام الله دهه پرفروغ دهه فجر انقلاب اسلامی طي مراسمي از فرهنگيان پژوهشگر سپيدان تجليل به عمل آمد. معاون پژوهش و برنامه ريزي نيروي انساني اداره كل آموزش وپرورش فارس در این همايش گفت: از سند تحول بنيادين،فقط نظام3-3-6 اجراشده كه متاسفانه مشكلات زيادي هم براي آموزش وپرورش به وجودآمد.

عبدالرسول احمدي باتصريح اينكه براساس سندتحول بنيادين،رسالت آموزش وپرورش،آموزش مبتني برپژوهش است افزود:روش فعلي آموزش دانش آموزان،سالهاست كه دردنيامنسوخ شده واستفاده ازروش هاي فعلي هم قطعا كاردرستي نيست.

وي افزود: در روش فعلي، نظام آموزشي ما،در بهترين حالت به دنبال نخبه پروري و تربيت دانش آموزاني بارتبه ها ومعدل هاي بالاست كه پس ازآن باسدكنكور روبرو مي شوند ودرصورتي كه نتوانند قبول شوندممكن است به سمت وسوي ديگري بروندكه مسلما اين روش باهدف آموزش وپرورش مغايرت دارد.

معاون اداره كل ادامه داد: آموزش و پرورش ديگر به دنبال دانش آموز بامعدل بالا نيست بلكه دنبال دانش آموز با معدل كم اماخلاق،منقد ومبتكراست.بنابراين نظام آموزشي ما نبايد محيط آموزش صرف باشد زيرا محتواي دروس هم برهمين اساس تغيير مي يابد.

وي ضمن تاكيد بر ضرورت آمادگي براي اين مهم افزود:در كلاس درس، ديگرچيزي به عنوان اينكه معلم،متكلم وحده باشد و دانش آموز، مستمع ،و فقط به دنبال حفظ مطالب باشد، نخواهيم داشت.

احمدي افزود:در سند تحول بنيادين 5عنصرتعريف شده كه آموزش وپرورش ملزم است دانش آموزان رابرمبناي آنهاهدايت كند تا به مراتبي ازحيات طيبه دست يابند و به عبارتي خروجي آموزش وپرورش مي بايست دانش آموزان:عالم،متفكر،مومن،اهل عمل واهل اخلاق باشد.

بنابراين آموزش وپرورش مي بايست مكانيسمي را تعريف نمايد و معلميني را تربيت كند كه بتوانداين 5عنصر را دنبال نمايد.

وي از روش هاي مبتني برنخبه پروري،تربيت دانش آموزخشك وبي روح،بي مسؤليت اماداراي معدل بالا با برگزاري كلاس هاي خصوصي وتقويتي انتقادكرد.

وي افزود:سندتحول بنيادين 6زيرنظام دارد كه برنامه درسي ملي يكي ازآنهاست اما زير نظام هاي ديگري مانند:مسائل رفاهي و معيشتي فرهنگيان هم ازجمله آنهاست چراكه مانمي توانيم به معلم نگاه ابزاري داشته باشيم چون شدني نيست ومعلمي كه غرق درمشكلات مادي وزندگي است مانمي توانيم ازاوتوقع معجزه نماييم.

وي برگزاري دوره هاي ضمن خدمت،آموزش هاي درازمدت و... را سايرزيرنظام هاي سندتحول بنيادين برشمرد.

احمدي افزود:پژوهش سراي آموزش وپرورش درشيراز براساس مهارت آموزي وروشهاي نوين آموزشي، كلاس هاي درس دايرنموده كه ازهمه معلمان ومديران جهت بازديد دعوت مي نمايم.همچنين براي ارتقاء آموزش مي بايست به سمت استفاده ازتكنولوژي هاي نوين وهنرهفتم برويم زيراهرچيزي كه باهنرآميخته شودماندگارمي شود.

همچنين معاون پژوهش اداره كل درقسمت ديگري ازسخنان خودبا اشاره به انقلاب هاي قرن بيستم ،وقوع انقلاب اسلامي دراين قرن را متمايزازآنها دانست چون همه انقلاب هاي آن زمان براساس گرايش هاي سرمايه داري ياكمونيستي بوداما دريك چنين فضايي،حضرت امام خميني(ره)ندايي پيامبرگونه و ملحم ازفطرت پاك انساني سرداد وحضرت امام ازدين اسلام موتورمحركه اي ايجادكردكه با آن اسلام ناب محمدي به وقوع پيوست.

وي افزود:انقلاب اسلامي ايران،انقلابي ملحم ازآموزه هاي ديني ،به روزوباشعارهاي جديدوشبيه يك معجزه بودوپس ازانقلاب ما انقلاب هاي ديگرهم رنگ وبوي اگرچه نه ديني اما ملحم ازآزادي به خودگرفتند.

وي درپايان گفت:عمده ترين حرف وشعارمردم پس ازمسائل ديني،آزادي بودآن هم آزادي بيان. چون مردم دررژيم شاه حق دخالت درسرنوشت خودرانداشتند،خداوندهم كمك كردوامام منادي آزادي درچارچوب اسلام شد.

همچنين دراين مراسم،مديرآموزش وپرورش سپيدان طي سخناني گفت:امروزه يكي ازمؤلفه هاي مهم درشناخت كشورها،اهميت علم است.

سعيدمهبودي افزود:جامعه پويا،جامعه اي است كه درآن صاحبنظران واندشمندان،جايگاه خاصي داشته باشندوهركشوري كه روي دانايي وعلم ودانش سرمايه گذاري نموده،پيشرفت كرده است.

وي افزود:متاسفانه درسالهاي گذشته به دليل عوامل دروني وبيروني،كشورماازلحاظ اقتصادي-فرهنگي واقتصادي آسيب هاي زيادي ديده است.

وي ضمن تاكيدبراهميت پژوهش وتحقيق درآموزش وپرورش،افزود:ازآنجاكه توجه ويژه به آموزش وپرورش ومعلمان نمي شود درجامعه دچارمشكلات عديده فرهنگي هستيم ومتاسفانه امروزه پس ازگذشت 37 سال ازانقلاب ما هنوزنگران تحميل طرح هاونسخه هاي بيروني هستيم چراكه روحيه نقد،پرسشگري وپژوهش وجودندارد وهمچنين امروزه انرژي هاي نامحسوس(خرد،عقلانيت وتفكر) ازانرژي هاي محسوس(انرژي هاي فسيلي)،قدرت بيشتري دارند. بنابراين درآموزش وپرورش بايدبه تحقيق وپژوهش به عنوان يكي ازاركان اصلي،فرصت داده شود.

سپس دكترعلي نيازي استاددانشكده كشاورزي دانشگاه شيرازورئيس پژوهشكده بيوتكنولوژي،ضمن تاكيدبراهميت پژوهش وتحقيق به عنوان ركن اساسي ترقي علوم درجوامع ،آموزش به دانش آموزان متناسب باسن آنها وپرورش روحيه پرسشگري وخلاقيت درآموزش وپرورش،پيرامون ابعادمختلف علم بيوتكتولوژي ،پيشرفت هاي اين علم وكاربردآن درزندگي بشر،مطالبي را درقالب اسلايدمطرح نمود.

درپايان،50نفرازفرهنگيان پژوهنده درموضوعات مختلف، نظير:جشنواره خوارزمي،طرح هاي پژوهشي،نقدكتب درسي و... ازمقاطع تحصيلي ابتدايي،متوسطه اول ودوم مورد تقديرقرارگرفتند.

گفتني است درحاشيه اين مراسم،نمايشگاهي ازمقالات وتحقيقات علمي شركت كنندگان درمعرض عموم  به نمايش گذاشته بود.

نظرات بینندگان