کد خبر: ۸۳۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۴
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس:

نرخ بیکاری در فارس 12 درصد است/ در اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مشکل داریم/ به‌ تعداد تقاضا برای جذب افراد، نیروی کار ماهر نداریم

سهراب مختاری گفت: نگاه افراد در جامعه باید به شغل و کار تغییر کند.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس، دوشنبه ۱۹ بهمن درجمع خبرنگاران، عنوان کرد: سند راهبردی فرهنگ کار و تعاون نهایی و در قالب سه‌جلد تدوین شده است که امیدواریم روز ۲۱ بهمن‌ماه رونمایی شود.

سهراب مختاری گفت: این سند که با همکاری دانشگاه شیراز تهیه و تدوین شده است، راهبردهای اصلی را در دست‌یابی به چشم انداز فرهنگی در حوزه تعاون و کار، مشخص می‌کند.

وی اهداف تدوین این سند را تقویت اخلاق‌محوری، گسترش روحیه دانایی محور برای بهبود مستمر محیط کسب و کار، حفظ عزت و کرامت انسانی نیروی کار، تشویق کار گروهی ، نهادینه‌سازی شایسته‌سالاری و نظم و انضباط در محیط کار، تأمین روحیه مشتری مداری و مسئولیت‌پذیری و تحکیم مناسبات سالم کاری و.. عنوان کرد.

مختاری همچنین از راه‌اندازی اولین خانه فرهنگ کار و تعاون کشور در شهر صدرا به‌عنوان یکی از طرح‌های مورد نظر در ایام‌الله دهه فجر خبر داد و گفت: این محل در واقع برای آموزش کسب و کار و کارآفرینی به جوانان ایجاد شده است البته تشکیل کانون کارآفرینان استان فارس نیز ما را در دست‌یابی به اهداف مد نظر کمک خواهد کرد.

مختاری ادامه داد: در تلاش برای دریافت مجوزهای لازم برای راه‌اندازی نمایندگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شهر صدرا هستیم تا بخشی از خدمات مورد نیاز مردم شمال غرب شیراز در این محل ارائه شود.

وی گفت: ۱۳ پروژه ورزشی که طی ۱۰ سال گذشته بر زمین مانده بود در سفر رئیس جمهور به فارس تعیین تکلیف و تعیین اعتبار شده امیدواریم بخشی از این پروژه‌ها که تامین کننده قسمتی از نیاز ورزشی و رفاهی جامعه کارگری و کارفرمایی استان فارس، است، در اردیبهشت و بخش دیگری نیز در هفته دولت در سال آینده تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.

مختاری یکی از اقدامات شاخص انجام شده در حوزه کار را راه‌اندازی سامانه نرم‌افزاری جامع اتوماسیون کاریابی تحت عنوان سابک عنوان و اضافه کرد: این سامانه خدماتی را به افراد جویای کار و کارفرمایان ارائه می‌دهد و در واقع یک بانک جامع اطلاعاتی پویا است به گونه ای که فرصت های شغلی در سطح استان به صورت رایگان در اختیار افراد جویای کار قرار می گیرد ولیست افراد جویای کار نیز در اختیار کارفرمایان قرار می گیرد که نشانی اینترنتی آنwww.iranjob.irمی باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس با یادآوری اینکه کارگروه اشتغال در فارس ۱۲ اولویت را برای خود مشخص کرده است، تلاش برای جذب اعتبارات، حفظ فرصت‌های شغلی موجود، ساماندهی اتباع بیگانه، ارتقاء فرهنگ کار و تلاش، تشکیل تعاون روستایی و تشکیل تعاونی‌های اقشار بانوان و عشایر و... را از اولویت‌های مشخص شده برشمرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه مشکل اشتغال تنها توسط دولت یا حاکمیت قابل حل و فصل نیست، گفت: امروز مشکل اساسی ما در بحث اشتغال، نداشتن مهارت افراد جویای کار است،به گونه ای که کارفرمایان به دنبال افراد دارای مهارت هستند و عرضه فرصتهای شغلی برای کسانی که مهارت دارند بیش از تقاضای بازار است.

وی با ارائه تعریفی از بیکاری و اشتغال، گفت: بسیاری از افراد به‌عنوان بیکار تلقی می‌شوند حال آنکه شاغل هستند اما به‌دلیل مشکلات اقتصادی به‌دنبال کار می‌گردند. مانند دانشجویان، بازنشسته‌ها، سربازان و زنان خانه‌دار. از طرفی در افکار عمومی شاغل به کسی اطلاق می‌شود که شغل دولتی داشته یا در یک کارخانه بزرگ مشغول به کار باشد.

مختاری با بیان اینکه امروز میزان درآمد یک شغل از نظر افکار عمومی مطرح است نه شریف بودن آن، گفت: اینکه فرد جوانی با دارا بودن تاکسی، دنبال شغل است، مشکل فرهنگی جامعه محسوب می‌شود.

وی با تصریح اینکه نگاه افراد در جامعه باید به شغل و کار تغییر کند، یکی از اهداف مهم تدوین سند راهبردی فرهنگ کار و تعاون را همین موضوع دانست و گفت: یکی از شاخص‌های جهان سوم آن است که افراد منافع شخصی را به منافع عمومی ترجیح می‌دهند.

مختاری همچنین در خصوص آخرین آمار جمعیت شاغل و بیکار در استان فارس نیز گفت: براساس آمار در سال ۸۴، نرخ بیکاری13.2 درصد و رتبه فارس در میان استان‌های کشور ۲۳ بوده است حال آنکه در سال ۸۹ و علی‌رغم تزریق ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در قالب بنگاه‌های زودبازده، آمار بیکاری به 20.5 درصد رسیده و فارس به رتبه آخر یعنی 30 کشور سقوط می‌کند!

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس گفت: در سال ۹۱ نرخ بیکاری در فارس به 16.8 درصد رسید و رتبه کشوری یک پله صعود کرد، در سال ۹۲ نرخ بیکاری به عدد 13.3 درصد کاهش یافت و فارس در رتبه ۲۵ استان‌های کشور قرار گرفت.

او ادامه داد: در سال ۹۳ نرخ بیکاری در فارس به 12.4درصد رسید و فارس استان بیست و سوم کشور شد. در سال ۹۴ نیز روند بیکاری طی سه فصل بهار، تابستان و پائیز به ترتیب، 12.6 درصد، 11.2 درصد و 11.9درصد و رتبه استان فارس نیز به ترتیب ۲۳، ۱۵ و ۱۹ کشور بوده است.

مختاری گفت: کماکان وضعیت استان فارس در شاخص بیکاری را مناسب نمی‌دانیم اما آمار‌ها نشان‌دهنده طی شدن مسیری تدبیری در این رابطه است. البته فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و بانوان ۲ گروهی هستند که در بحث اشتغال آنان با بیشترین مشکل مواجه هستیم.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۹۳ تعداد ۹۶ هزار و ۲۹۶ کارگاه فعال و تعداد ۶۹۷ هزار و ۷۶۱ بیمه شده تامین اجتماعی وجود داشته است و در همین سال ۳۹ هزار و ۸۷۷ نفر در مراکز کاریابی ثبت‌نام کرده‌اند. از طرفی درخواست ثبت شده از سوی کارفرمایان ۳۳ هزار و ۱۲۶ مورد بوده اما امکان جذب ۱۳هزار و ۸۵۸ نفر فراهم شده است.

مختاری در تحلیل این آمار گفت: این آمار نشان می‌دهد که حتی به‌تعداد تقاضاهای موجود برای جذب افراد، نیروی کار دارای مهارت وجود نداشته و تنها حدود یک سوم نیاز‌ها توسط افراد بیکار پر شده است.

وی با بیان اینکه در سال 94 تعداد هشت هزار و 425 نفر از اتباع خارجی دردو هزار و 405 کارگاه متخلف شناسایی و این کارگاهها به دادگاه معرفی شده اند، گفت: تعداد مقرری بگیران بیکاری در سال 93 در 10 ماهه نخست 9 هزار و 893 نفر و در 10 ماهه نخست سال 94 این تعداد به 9 هزار و 32 نفر رسیده است.

نظرات بینندگان