کد خبر: ۸۳۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۶ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۴

شکوفه های بادام، میهمان باغ های خاوران جهرم شد+تصاویر

هنوز شهر کوچکی در 120 کیلومتری پایتخت فرهنگی ایران وجود دارد که شاید بتوان نام آن را شیراز روزگارگذشته نام گذاشت.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از پسین جهرم، روزگاری شیراز به داشتن باغ های فراوان، چشمه سارها و جوی های آب روان مشهور بود. امروز شیراز تا حد زیادی صنعتی شده و تعداد باغ های آن به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. اما هنوز شهر کوچکی در 120 کیلومتری پایتخت فرهنگی ایران وجود دارد که شاید بتوان نام آن را شیراز روزگارگذشته نام گذاشت.

این شهر به دلیل کوهستانی بودن از آب و هوای مطبوعی برخوردار است که موجب شده اکثر درختان سردسیری و گرمسیری در کنار هم رویش یابد. یکی از جاذبه‌های گردشگری آن منطقه، وجود باغ‌های انبوه مرکبات و نخلستان‌ها است که جلوه منحصربه‌فردی به خاوران بخشیده‌است.

این شهر دارای قنات‌هایی است که در واقع منابع اصلی آبیاری باغ‌های این شهر به شمار می‌روند. یکی از مهم‌ترین این قناتها، قنات شیخ‌احمدی است که تبدیل به تفریحگاه ومنطقه گردشگری شده‌است. از دیگر چشمه سارهای این شهر می‌توان به چشمه مخستان ، چشمه قم آباد، چشمه منصورآباد، چشمه مجدآباد نیز اشاره کرد.

شهر خاوَران از توابع شهرستان جهرم و در 120 کیلومتری شیراز، 35 کیلومتری سروستان و 60 کیلومتری جهرم واقع شده‌است. تا سال 1361 نام این شهر خانکهدان بوده‌است.

از مدارک، سنگ نوشته‌ها و نقل قول‌ها اینطوری روایت شده که این شهر دارای سابقه طولانی است و حدود یک هزار سال از قدمت آن تا کنون به تایید رسیده‌است. از آثار تاریخی این منطقه می‌توان امامزاده محمد را نام برد، از آسیاب‌ها و مساجد قدیمی که هنوز به چشم می‌خورد نام برد که نشانگر قدمت طولانی این خطّه می‌باشد. مرقد مبارک امامزاده محمد، در سمت شمالی خاوران، میان نخلستانهای انبوه می‌باشد، که خوشبختانه ساختمان و گنبد آن در چند سال گذشته بازسازی شده‌است.

 

 

نظرات بینندگان