کد خبر: ۸۳۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۴

امروز همه فارسی ها دعوتند؛ جشن تولد 37 سالگی انقلاب

مردم همیشه درصحنه استان فارس، روز پنج شنبه با حضور در راهپیمایی تاریخی 22 بهمن بر تداوم ایستادگی و جانفشانی در راه به ثمر رسیدن آرمان های انقلاب مهر تایید می زنند.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، انقلاب اسلامی ایران، فقط نظام سیاسی را در ایران تغییر نداد؛ بلکه اندیشه شاهنشاهی را برای همیشه در این کشور مطرود کرد و اسلام را پس از قرنها، برای نخستین بار، در مقام تأسیس حکومت و اداره کشور بر اساس آموزه‌های دینی قرار داد.

اندیشه انقلاب اسلامی که ریشه در مبارزات بسیارِ مردم در گذشته‌های دور و نزدیک این مرز و بوم داشت، در اندیشه و رفتار امام خمینی ظهور و بروز یافت و مبنای تشکیل نظام جدیدی در ایران شد. قطعا دوام و بقاء این نظام همانند پیدایش آن مدیون مردم مسلمان ایران اسلامی است که با جانفشانی و توکل برخدا و با استقامت  و همبستگی و شرکت در انتخابات های متعدد و راهپیمایی ها وفاداریشان را به پاسداشت ارزش ها و دستاوردهای انقلاب نشان داده اند.

قطعا «همین مردم» روز پنج شنبه، پس از 37 سال از آن روزهای پرالتهاب اما بیادماندنی بار دیگر با انقلاب خود پیمان می بندند تا ثابت کنند، کمی و کاستی های دنیوی و ناکارآمدی برخی مسئولان بی مسئولیت نمی تواند آن ها را از ادامه این راه روشن بازدارد.

از همین رو ملت ایران اسلامی با حضور خود در راهپیمایی به دشمنان قسم خورده ضداسلام خواهند فهماند که این امت هم‌چنان وفادار به آرمان‌های اسلام عزیز، قرآن و خط امام خمینی(ره) هستند و همراه با مقام معظم رهبری‌‌ همان آرمان‌ها را دنبال خواهند کرد.

اما برای بسیاری از مردم استان فارس که روزهای پیروزی انقلاب را از نزدیک لمس نکردند، شاید مرور اتفاقات آن روزها جالب و جذاب باشد.

روز پیروزی انقلاب در استان فارس چه گذشت؟
اولین سرود‌های انقلابی فارس

سه سرود برجسته و پرطرفدار «بهمن خونین جاویدان»، «22 بهمن روز از خود گذشتن» و «ای توسن بهاران، خوش آمدی به ایران» در استودیو موسیقی مركز فارس به دست هنرمندان شیرازی ساخته شد. اولین سرودی كه پس از پیروزی انقلاب اسلامی از مركز فارس و بلافاصله از شبكه‌های سراسری پخش شد سرود «22بهمن» بود كه هنرمندان انقلابی همان روز 22 بهمن درصدد تهیه این سرود برآمدند و شعر آن در عصر روز 22 بهمن تنظیم و گروه سرود تشكیل و تمرین آن‌ها آغاز شد و روز 24بهمن ضبط و همان روز پخش گردید و به تهران ارسال و از رادیو سراسری پخش شد.

21 بهمن روز پایان طاغوت در شیراز

خاطره شیرین و به یاد ماندنی كه هر بار با شروع دهه‌ فجر مردم شیراز با افتخار از آن یاد می‌كنند، این است كه انقلاب اسلامی شیراز در تاریخ 21 بهمن به پیروزی رسید و تمام موقعیت‌های رژیم شاهنشاهی از جمله رادیو و تلویزیون در اختیار انقلابیون قرار گرفت و مردم دسته دسته برای كمك به مردم شهر‌های دیگر از جمله شهرستان جهرم حركت كردند و در نهایت صبح روز 22 بهمن مردم شیراز در شاهچراغ اجتماع كردند و تصمیم گرفتند پس از راهپیمایی، برای كمك به تهران عازم شوند. اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها آماده بود و گروه زیادی از جوانان انقلابی آماده رفتن به تهران شدند.

تسخیر مرکز شهربانی فارس و کلانتر‏ی‏های شیراز به دست مردم

امروز کلانتری‏های 3، 4، 2، 5 و 7 شیراز، به ترتیب یکی پس از دیگری به دست مردم افتاد. مأموران مستقر در کلانتری 3، حدود نیم ساعت در مقابل مردم مقاومت کردند که در پی آن عده‏ای از مأموران محافظ کلانتری و تعدادی از مردم مجروح شدند و تعدادی سلاح به دست مردم افتاد.

مردم شیراز، پس از تسخیر کلانتری‏ ها، به مرکز شهربانی فارس رفته و پس از 5 ساعت مبارزه، به کمک تعدادی از نفرات نیروی هوایی که به مردم پیوسته‏اند، ساختمان شهربانی فارس را به تصرف خود درآوردند. گفته می‏شود این درگیری 42 کشته و 421 مجروح بر جای گذاشته است. (اط 23/11 ص 7)

پیوستن مرکز زرهی شیراز به مردم
عصر امروز، افراد مرکز زرهی شیراز عکس‏های امام‏ خمینی را بر روی تانک‏ها و خودرو‏های ارتش نصب کرده و ضمن اعلام حمایت از انقلاب اسلامی ایران، به مردم پیوستند. (اط 23/11 ص 7)

تظاهرات مردم جهرم
در پی انتشار خبر پیروزی مردم تهران بر عوامل نظامی و انتظامی حکومت شاهنشاهی پهلوی، مردم جهرم در تظاهرات بزرگی شرکت کردند و مجسمه محمد‏رضاشاه را از میدان اصلی این شهر به زیر کشیدند. پس از آن، مردم به سمت مقر ژاندارمری که در 2 کیلومتری این شهر قرار دارد حرکت کردند و در پی مقاومت مأموران ژاندارمری و تیراندازی به سوی مردم، 7 نفر از آنان مجروح شدند. هنوز ژاندارمری در محاصره مردم قرار دارد، امّا سربازان و تانک‏های مستقر در خیابانهای شهر به پادگانهای خود بازگشته‏اند. (اط 23/11 ص 7)

حمله با کوکتل مولوتف به خانة سرلشگر مرتضی سالاری سرپرست شهربانی فارس در شیراز
کوکتل مولوتف یک بمب کوچک دست ساز است. نام این بمب از «ویاچسلاو مولوتف» وزیر امور خارجه اتحاد جماهیر شوروی گرفته شده است. روسها در 1939 به فنلاند حمله کردند و در مقابل اعتراض جامعه جهانی اعلام کردند که هواپیماهای آنان تنها آذوقه بر سر مردم این کشور میریزند. مردم فنلاند نیز بمبهای الکلی دستسازی ساختند که از ارتش مهاجم پذیرایی کنند. کوکتل به معنی پذیرایی بود و به مزاح نام مولوتف بر آن نهادند؛ نام بمب الکلی دست ساز شد «کوکتل مولوتف» یعنی« پذیرایی مولوتف».

تصرف شهربانی فیروزآباد
در جریان تصرف شهربانی فیروزآباد به دست مردم، 4 نفر کشته و 2 نفر مجروح شدند. همچنین در ماجرای محاصره پاسگاه «پاچون» فیروز‏آباد، یک سرباز کشته و 2 نفر مجروح شدند. (اط 24/11 ص 3)


نظرات بینندگان