کد خبر: ۸۳۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۷ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۴

ادای احترام فضانورد روس به پدر صنعت موشکی ایران + عکس

الکساندر لازوتکین، فضانورد و مهندس طراحی سامانه های فضایی روسیه در بدو ورود به ایران با حضور در کنار مزار سردار لشگر شهید حسن طهرانی مقدم به پدر صنعت موشکی ایران ادای احترام کرد.
به گزارش شیرازه به نقل از باشگاه خبرنگاران، شهید طهرانی‌ مقدم که ۲۵ سال از عمر خود را صرف ایجاد و توسعه صنعت موشکی ایران کرد، ضمن راه‌اندازی توپخانه سپاه پاسداران و فرماندهی موشکی زمین به زمین سپاه در سالهای نخست جنگ تحمیلی، نقش ویژه ای در طراحی و اجرای طرح‌های مختلف موشکی در سالهای جنگ و پس از آن داشت که زمینه ساز دستیابی ایران به توانمندی پرتاب ماهواره و کاوشگرها شد.
 
سردار طهرانی مقدم که از سال 1385 به عنوان مشاور فرمانده کل سپاه در امور موشکی و رییس سازمان جهاد خودکفایی سپاه خدمت می کرد، 21 آبان ماه 1390 در حالی که برای یک آزمایش موشکی آماده می شد بر اثر انفجاری که در پادگان امیرالمومنین(ع) شهرستان ملارد رخ داد به همراه جمعی از همکارانش به فیض عظیم شهادت نایل شد.
 
 لازوتکین از مهندسان برجسته شرکت انرگیا - سازنده سفینه‌های مختلف فضایی از جمله ناو کیهانی سایوز - است که مدت ها به عنوان مربی با فضانوردان کار می کرده و از سال 1992 در مرکز آموزش فضانوردان آموزش دیده است. سفر فضایی وی در سال 1997 به عنوان مهندس پرواز "سایوز 25" اعتبار زیادی برای او به وجود آورد زیرا در جریان این ماموریت دو حادثه مهم رخ داد که می توانست منجر به برهم خوردن برنامه ها و صدمه اساسی به مجتمع مداری میر شود. یک آتش سوزی که با سرعت عمل، شجاعت و تیزهوشی او و همکارانش به سرعت مهار شود و حادثه وحشتناک دیگر، تصادف ناو باربری پروگرس بود که این حادثه نیز با شجاعت و درایت وی و همکارانش کنترل شد.
 
لازوتکین بعد از خروج از گروه فضانوردان به عنوان یکی از بنیانگذاران مرکزهمکاری های فضایی "سیاره زمین" به ترویج فضانوردی پرداخت و مدیریت مرکز ترویج و آموزش فضا کودکان و جوانان روسیه را بر عهده گرفت. او بعدها به عنوان معاون مدیر امور علمی و آموزشی و روابط عمومی موزه یادمان فضایی انتخاب شد و بالاخره به مدت سه سال مدیریت این موزه یادمان فضایی را بر عهده داشت. امروز هم به عنوان یکی از مدیران کلیدی موسسه زوزدا فعالیت دارد.
 
لازوتکین که تا حدود دو هفته دیگر در ایران خواهد بود با سفر به شهرهای دامغان، اصفهان و نهاوند در جمع علاقمندان به فناوری فضایی سخنرانی کرده و پس از بازگشت به تهران نیز در برنامه های عمومی و تخصصی مختلف پاسخگوی سوالات مختلف کارشناسان و علاقمندان خواهد بود.
نظرات بینندگان