کد خبر: ۸۴۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۴

مردم بدانند؛ هر کلاه «نمدی» قشقایی نیست

در فضای انتخابات ممسنی ، افرادی کلاه قشقایی ها را بر سر می گذارند که از فلسفه این کلاه و ایل قشقایی چیزی نمی داند و حتی گویش ، زبان، رفتار، فرهنگ، خوی ، آداب و ... آنها حتی یک ذره شبیه ایل قشقایی نیست.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از نورآنلاین شهرستان ممسنی را می توان به 4 طایفه بزرگ بکش، جاوید، دشمن زیاری و قشقایی تقسیم بندی کرد هر کدام از این طوایف دارای نمادها و ویژگی های خاص و منحصر به  فردی هستند. اما شاید در ایل قشقایی این نمادها بیشتر وجود داشته باشد و در واقع بتوان گفت برخی از نمادها هنوز زنده اند.

از جمله نمادهای ایل قشقایی که در واقع معرف این ایل به شمار می رود کلاهای نمدی  است که هنوز در بازار خرید و فروش می شود و هر که بخواهد می تواند آن را بدست آورد.

قشقایی های جعلی

در اذهان عمومی اینگونه میپندارند که هر کس این کلاه را بر سر بزند ترک و از ایل قشقایی است همین امر باعث سوء استفاده برخی از رجل سیاسی، نامزدهای انتخاباتی و طرفداران و لیدرهایشان شده است. بسیاری از نامزدهای انتخابات مجلس دهم آرزو دارند که ایل قشقایی را به سمت خود بکشند و طرفداران زیادی را کسب کنند.

برای نامزدها  در دوره های قبل تجربه شده و فهمیده اند که اگر این ایل به صورت متحد با یکی از نامزدها باشند بردش حتمی است.

از طرفی نبود نامزد انتخاباتی در این دور از ایل بزرگ قشقایی باعث شده تا کاندیداها فرصت را غنیمت شمرده و به دنبال به دست آوردن این ایل بزرگ باشند هرچند که متاسفانه نگاه آنها بر پایه طایفه گرایی است و آنها می خواهند از این تعصبات سوء استفاده کنند. متاشفانه نگاه آنها نگاهی است که بلای خانمان سوز شهرستان های ممسنی  و رستم می باشد و عامل عقب ماندگی این دو شهرستان به حساب می آید.

متاسفانه کاندیداها به جای ورود صحیح به این ایل و بیان گفتمان و برنامه هایشان روشی غلط را در پیش گرفته اند. آنها به برخی از لیدرهایشان کلاه نمدی داده اند و آنها بر سرشان گذشته اند تا بگویند ایل قشقایی طرفدار ماست! این درحالی است که افرادی این کلاه را بر سر می گذارند که از فلسفه این کلاه و ایل قشقایی چیزی نمی داند و حتی گویش ، زبان، رفتار، فرهنگ، خوی ، آداب و ... آنها حتی یک ذره شبیه ایل قشقایی نیست.

باید به نامزدهای انتخاباتی خطاب کرد که مردم ممسنی با بصیرت هستند و شما نمی توانید اینگونه برسرشان کلاه بگذارید حاشا بر شما که بخواهید مردم را کوتاه بین فرض کنید. مردم دانا هستند و می دانند پشت پرده چه خبر است. 

تا کنون اوج این سوء استفاده ها در راهپیمایی 22 بهمن و در کاروان های نامزدهای انتخاباتی بوده است  که امیدواریم نامزدها و لیدرهایشان راه صحیحی  در پیش بگیرند.


نویسنده :
مهدی پور
نظرات بینندگان