کد خبر: ۸۴۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۱ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۴

برنامه موبایلی پیشگوی زلزله از راه رسید + عکس

اگر بتوانید 40 ثانیه قبل از وقوع یک زلزله از آن مطلع شوید خواهید توانست جان خود و اطرافیانتان را نجات دهید. این کاری است که با استفاده از یک برنامه تلفن همراه ممکن خواهد شد.
به گزارش شیرازه به نقل از میزان، محققان دانشگاه برکلی یک برنامه هوشمند تلفن همراه طراحی کرده‌اند که امیدوارند روزی بتواند با دقت کامل وقوع زلزله را پیش بینی کند و جان میلیون‌ها نفر را از خطر مرگ نجات دهد.

این برنامه که MyShake  نام دارد با گوشی های اندرویدی سازگاری دارد و از آدرس http://myshake.berkeley.edu/  قابل دسترس است.

این برنامه به عنوان ابزاری برای جمع آوری داده عمل می کند و از شتاب سنج گوشی برای ثبت لرزش محیطی بهره می گیرد.اگر برنامه مذکور به این نتیجه برسد که میزان لرزش مشابه شرایط زلزله است، داده های دریافتی را برای آزمایشگاه لرزه نگاری برکلی ارسال می کند.

ریچارد آلن توسعه دهنده این برنامه می گوید گوشی های هوشمند را هرگز نمی توان جایگزین شبکه های لرزه نگاری کرد، اما این برنامه همراه به افزایش سرعت سیستم های هشداردهنده زلزله کمک می کند. سازندگان این برنامه امیدوارند با استفاده از آن بتوانند داده های جامعی در مورد احتمال وقوع زلزله در تمامی نقاط جهان جمع آوری کنند.

برای اینکه داده های این برنامه در مورد نقاط مختلف دقیق باشد باید 300 کاربر در یک فضای یک کیلومتر مربعی آن را نصب کرده و مورد استفاده قرار دهند. البته قرار است نسخه ای از این برنامه برای گوشی آیفون هم عرضه شود.

یک گوشی عادی می تواند زمین لرزه ای به شدت 5 ریشتر را در فاصله حداکثر 10 کیلومتری ثبت کند و مجموعه داده ها در این زمینه که از طریق گوشی های مختلف به دست آید دقت اطلاعات قابل دسترس را افزایش می دهد. هدف نهایی توسعه دهندگان این برنامه امکان ارسال هشدار از طریق گوشی به افرادی است که در معرض خطر زلزله قرار دارند. البته این هشدار در بهترین حالت 40 ثانیه قبل از وقوع زلزله ارسال خواهد شد.


برنامه موبایلی پیشگوی زلزله از راه رسید + عکس

نظرات بینندگان