کد خبر: ۸۴۱۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۴

سقایی بعد از چهار دوره نمایندگی در مجلس: اشتغال در استهبان همکاری مردم را می طلبد

سقایی گفت: اگر در استهبان 15 هزار تن تولید انجیر داشته باشد و هر کیلو انجیر به طور متوسط 1500 تومان باشد، گردش مالی سالیانه در استهبان 225 میلیارد تومان است و با این گردش مالی ما نباید بیکارداشته باشیم.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از سراج استهبان؛  نمایندگان مجلس شورای اسلامی که 270 نفر هستند با رای مستقیم ملت برای یک دوره چهار ساله انتخاب می شوند. مجلس شوراي اسلامي در عموم مسايل در حدود مقرر در قانون اساسي مي تواند قانون وضع كند  مردم که با سلایق و تقاضا های مختلف به کاندیداهای مورد نظر خود رای داده اند طبعا با نزدیک شدن به پایان دوره مجلس منتظر انتشار عملکرد  نماینده خود هستند تا بر اساس معیارهای خود کارآیی او را مورد بررسی قرار دهند.

بر اساس تقاضا های مردم در حوزه انتخابیه مبنی بر تهیه گزارش از عملکرد نماینده فعلی، با مهندس سقایی نماینده مردم استهبان و نی ریز گفتگویی در مباحث اشتغال، بهداشت و درمان، آموزش عالی،  آب و گازرسانی و ... ترتیب داده ایم که در ذیل می خوانید.

مشکل اشتغال نیاز به ایجاد زیر ساخت دارد با شعار حل نمی شود

یکی از اعتقادات بنده این است که نمی شود با شعار مسئله اشتغال را حل کرد. جهت ایجاد اشتغال  باید در ابتدا زیر ساخت را  درست کرد و در هر منطقه ای که زیر ساخت فراهم شده،‌ شاهد توسعه و پیشرفت هستیم.

با اجرای اصل 44 قانون اساسی که از مجلس ششم به بعد شروع شد، دولت و نظام به این نتیجه رسید که کلیه کارخانجات دولتی را به بخش خصوصی واگذار نماید شاید نحوه واگذاری این کارخانجات نواقصی داشته باشد اما در حال حاضر ما کارخانه ای که دولتی باشد نداریم. به همین دلیل باید جهت اشتغال، بخش خصوصی سرمایه گذاری کند و تا زیر ساخت آماده نباشد بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری نیست و مسئله اشتغال حل نخواهد شد.

 

وجود راه ایمن و مناسب موجب حضور سرمایه گذار بخش خصوصی است

یکی از بارهای سنگینی که بر دوش تولید کننده است جابه جایی کالا برای کارخانه هاست، پس وجود راه ایمن و مناسب جهت حضور سرمایه گذار بخش خصوصی بی تاثیر نیست. گران ترین راه حمل و نقل کالا، توسط هواپیما است و ارزان ترین راه حمل کالا به ترتیب دریا، راه آهن و جاده است.

در منطقه ما استفاده از دریا که ارزان ترین راه جهت جابه جایی کالا است وجود ندارد بنابراین از دور پنجم و ششم مجلس  پیگیر اتصال استهبان و نیریز به شبکه راه آهن سراسر کشور بودیم.

در اکثر شهر ها مثل یزد، اصفهان، آذربایجان و . . . مشاهده می کنید که وجود شبکه ریلی باعث سرمایه گذاری و نهایتا ایجاد اشتغال شده است و یکی از دلایل عقب افتادن استان فارس دیر وصل شدن به شبکه ریلی کشور است.

در هر پروژه بزرگ نقاط کلیدی، بزرگ و حساس وجود دارد که به اصطلاح به آن گلوگاه گفته می شود. گلوگاه پروژه راه آهن پل ها و تونل ها و تملک زمین است. جهت تملک زمین پروژه ها یک گروه هفت نفره از کارشناسان خبره تشکیل و بی سابقه ترین تسهیل اراضی  جهت پروژه راه آهن شیراز – گل گهر رخ داد و مبالغ پرداخت شده جهت تملک اراضی مورد نظر عادلانه بوده وهیچ حقی نه از مردم و نه از دولت ضایع نشد.

در حال حاضر در کل استان فارس 5 یا 6 پروژه مصوب راه آهن وجود دارد که هیچ کدام فعال نیستتند و تنها پروه راه آهن فعال در استان فارس شیراز-گل گهر است و یقینا اگر پیگیری های لازم جهت این پروژه هم انجام نشود، سرنوشت دیگر پروژه های راه آهن را خواهد داشت.

پروژه راه آهن شیراز – گل گهر با اعتبار 700 میلیارد تومان از سال 91 شروع شده و امیدواریم حد فاصل نیریز تا شیراز که شامل قطعات 3 و 4 است ظرف 3 یا 4 سال آینده ریل گذاری شود.

در بحث احداث جاده باید به احداث بزرگراه سه راهی فسا، نی ریز و قطرویه اشاره کرد که سعی شده با استاندار های بین المللی احداث شود و حتی احداث برخی از زیر گذر ها هزینه مضاعفی را برای طرح به همراه داشت. جهت احداث این راه نزدیک به 25 میلیارد تومان بودجه در اختیار داشته ایم اما مبلغ هزینه شده بالغ بر 100 میلیارد تومان است و این نشان میدهد که مازاد هزینه از سایر منابع تامین شده است و این نیست بجز آشنایی با قوانین و تبصره ها ی بودجه.

 

ارتباط شهر و ایستگاه راه آهن نیازمند یک اتوبان روشن است

گفته می شود چه نیازی به احداث این راه آن هم با روشنایی است؟ در جواب این سوال باید گفت: ایستگاه راه آهن "روستای گرده" خواهد بود و ارتباط بین شهر و ایستگاه نیازمند یک اتوبان روشن است. اگر بنا بود بعد از احداث ایستگاه راه آهن اتوبان را احداث می کردیم چندین برابر هزینه فعلی باید هزینه می شد و هیچ کس زیر بار هزینه های آن نمی رفت. حداقل این است که اگر توانسته باشیم با یک جاده روشن جان چند نفر را خریده باشیم ارزش همه این کار ها را دارد. هنر این است که در پروژه های بزرگ آینده نگری داشته باشید و اعتقادم این است که اگر پروژه ای بنا است ساخته شود باید با کیفیت باشد.

از دیگر پروژه های راه سازی می توان به موارد زیر اشاره کرد

راه نی ریز به مشکان و یزد  که شرق استان فارس را به یزد حدود 40 کیلومتر کوتاه می کند

راه نی ریز آباده طشک و ارسنجان که در حوزه ما به پایان رسیده و ارتباط بین شرق استان فارس به مرکز از طریق این جاده کمتر خواهد شد

راه قطرویه به حاجی آباد بندر عباس  که 4 ماه پیش توسط وزیر راه عملیات اجرایی آن آغاز شده و تا الان 7 کیلومتر از آن آماده آسفالت است.

جاده دیگری که برای شهرستان حیاتی بود جاده داراب ، ایج ، استهبان است که بخش عمده آن انجام شده و مابقی آن به دلیل کوهستانی بودن در دست بررسی است.

اشتغال در استهبان همکاری مردم را می طلبد

در همه مواردی که گفته شد سعی بر ایجاد زیر ساخت بوده و در عین حال تا آماده شدن زیر ساخت ما از پیگیری جهت ایجاد کارگاه های تولیدی غافل نبوده ایم. علی رغم برخی از کارشکنی ها کارگاه تولید پوشاک نظامی توسط کار آفرین نمونه کشوری و کارگاه تولید ظروف یکبار مصرف توسط یکی از همشهریان خودمان احداث شده، دنبال شده است.

اگر در استهبان 15 هزار تن تولید انجیر داشته باشد و هر کیلو انجیر به طور متوسط 1500 تومان باشد، گردش مالی سالیانه در استهبان  225 میلیارد تومان است و با این گردش مالی ما نباید بیکارداشته باشیم، نباید منتظر دولت بود که کارخانه ای احداث کند و باید از سرمایه موجود استفاده شود.

بهترین کار جهت جلوگیری از خام فروشی انجیر، فرآوری و بسته بندی آن است که با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی پیگیر طرحی در همین خصوص هستیم. اگر به سمت بسته بندی و فرآوری انجیر برویم نیازی به هیچ کارخانه ای نخواهیم داشت.

 

دستگاه سی تی اسکن در بیمارستان استهبان

پروژه احداث و تجهیز بیمارستان استهبان که عملیات اجرایی آن 5 سال پیش آغاز شده بود با هزینه ای بالغ بر 40 میلیارد تومان به پایان رسید و در چند روز آینده مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

علاوه بر نصب دستگاه سی تی اسکن در بیمارستان جدید تمام امکانات  آن دست اول و هیچ دستگاهی از بیمارستان قدیم به بیمارستان جدید منتقل نخواهد شد.

یکی از مشکلاتی که پزشکان متخصص با آن روبرو بودند عدم وجود مسکن بود که خوشبختانه موفق شدیم با وجود اینکه بیمارستان هنوز به اتمام نرسیده بود ساخت مسکن 24 واحدی پزشکان را در مجاورت  بیمارستان آغاز کنیم که در حال حاضر با پیشرفت خوبی روبرو است.

به دنبال افزیش فضای بیمارستان افزایش نیرو هم خواهد بود و با هماهنگی های انجام شده با وزیر بهداشت و رییس دانشگاه علوم پزشکی فارس قرار شد کلیه نیروهای مورد نیاز بیمارستان جدید از نیروهای بومی باشد.

اما در خصوص بیمارستان نی ریز باید گفت،  به دلیل عدم تامین زمین، احداث آن با مشکل رو برو بود که توانستیم  سال گذشته با دستور وزیر راه و شهر سازی 7 هکتار زمین رایگان به این امر اختصاص و جهت احداث بیمارستان به پیمانکار تحویل داده شد.

در بخش های دیگر درمانی باید به موارد زیر هم اشاره کرد

احداث و تجهیز درمانگاه تامین اجتماعی استهبان با هزینه 6 تا 8 میلیارد تومان

ساخت و تجهز درمانگاه ایج، قطرویه و مشکان و توسعه درمانگاه رونیز بهسازی و توسعه درمانگاه بنوان و توسعه درمانگاه آباده طشک که به بیمارستان تبدیل شد

 

استهبان اولین شهر سبز استان فارس

در بخش گازرسانی در سال آینده اولین شهر سبز استان فارس خواهیم بود که تمامی روستا ها و بخش های شهرستان استهبان از نعمت گاز برخوردار می شوند. و حتی گازرسانی به روستا های  خانه کت و قشم قاوی با وجود اینکه توجیح اقتصادی نداشت با جدیت دنبال شد و در مرحله عملیاتی شدن است.

لازم به ذکر است در نی ریز بزرگترین شبکه گازرسانی روستایی در حال اجراست که 15 روستا را زیر پوشش خود دارد و انشاالله سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

در شهرستان نی ریز ظرف 2 سال آینده بجز 4 یا 5 روستا آن هم به دلیل پراکندگی و مسافت زیاد گازرسانی انجام خواهد شد.

 

از مجموع 13 مدرسه احداث شده در فارس 12 مدرسه در استهبان و نی ریز است

در سال 94 تعداد مدارسی که در استان فارس احداث شد 13 مدرسه بود که از این تعداد 12 مدرسه در استهبان و نی ریز و یکی دیگر در سایر نقاط استان فارس احداث شد.

از مدارسی که در فاز اول و دوم در استهبان و نی ریز احداث شده می توان به موارد زیر اشاره کرد

در استهبان : مدارس خانه کت، محمد آباد، درب قلعه، انجیرک، خاتم الانبیاء ، بنوان، فاطمیه

در نی ریز: دبیرستان در شهر نیریز،‌ دبیرستان آباده طشک، دبیرستان ریزآب، قطار بنه، وزیره، ده چاه ، مشکان ، چاه سرخ، کوشکک

و در بخش آموزش عالی قابل ذکر است که مرکز آموزش عالی در استهبان تنها مرکزآموزش عالی بود که ردیف مستقل بودجه را به خود اختصاص داده است

اخذ رشته های متعدد در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری برای دانشگاه آزاد استهبان جهت جلوگیری از تعطیلی آن و احداث دومین آزمایشگاه نانو در بین دانشگاه های پیام نور کشور در استهبان و همچنین اتمام ساختمان دانشگاه آزاد و پیام نور آباده طشک و دانشگاه پیام نور نی ریز  از گام های برداشته شده در زمینه آموزش عالی است

 

آب حکم حیات مردم را دارد

در بخش قطرویه مردم با مشکل آب روبرو بودند از این رو احداث سد چشم عاشق مژدگانی خوبی بود که به مردم داده شد، این پروژه ظرف مدت 5 سال به نتیجه رسید و در حال حاضر پیگیر خط انتقال آب از سد چشم عاشق به کل بخش قطرویه و صنعت آن منطقه هستیم.

انتقال آب از سد رودبال به ایج و استهبان از پروژه های مهم  آبرسانی است که با اعتبار 42 میلیارد تومانی در حال اجرا است  لازم به ذکر است که تمامی بودجه این طرح نیز اخذ شده است

در ابتدا ایستگاه پمپاژ از محل سد آب را  تا دشت ایج و مخزن تنظیم واقع در  بالای روستای درب قلعه رسانده و آب از آنجا به طرف بزرگ ترین تصفیه خانه منطقه در ایج رسانده  می شود و با 3 ایستگاه پمپاژ به ارتفاعات می رسد و از آنجا با سه فشار شکن به استهبان خواهد رسید.

آب رسانی به روستا ها با جدیت در جال پیگیری است و در حال حاضر آبرسانی به روستا های خانه کت و قشم قاوی و روستا های نی ریز حدود 20 میلیارد تومان هزینه در بر داشته است

 

پوشش کامل شبکه دیجیتال در آینده نزدیک

پوشش شبکه دیجیتالی در منطقه منوط به نصب دستگاه هایی است که باید از خارج خریداری شود. جهت حوزه انتخابیه مجوز اخذ 5 دستگاه کسب شده که 2 دستگاه در روستای درب قلعه و روستای ریز آب نی ریز نصب شده و مابقی بلافاصله بعد از خرید و ورودبه کشور نصب خواهد شد تا مشکل پوشش کامل شبکه دیجیتال در منطقه حل شود

 

کمک به بخش سلامت یک کار ملی است

تصویب اختصاص یک درصد ارزش افزوده برای بخش سلامت در مجلس فعلی و پاداش پایان کار کارمندان رسمی دولت در مجلس پنجم از پرثمرترین کارها در مجلس شورای اسلامی بود

 

وقت ملاقات با وزیر را باید صرف گرفتن پروژه کرد یا استخدام شخص؟

یک نفر با عضویت درکمیسیون هایی از جمله عضو هیئت رییسه کمسیون برنامه و بودجه، نظارت بر اصل 44 و حمایت از تولید، تلفیق بودجه، عضو ناظر بر هیئت امنای ارزی خرید کلیه تجهیزات بیمارستانها در کل کشور، مبارزه با مفاسد اقتصادی، لایحه رفع موانع تولید و رقابت پذیری و ارتقاء مالی و نظام مالی کشور، لایحه حوادث غیر مترقبه، رسیدگی به طرح انتزاع و وظایف و اختیارات بخش تجارت،‌ عضو کارگروه سازمان  موزه ستاد کل نیرو های مسلح و نماینده کمیسیون برنامه و بودجه در امر نظارت بر گاز رسانی به کلیه شهرها روستاهای کشور، نماینده کمیسیون برنامه و بودجه بر امر طرح آزاد راه ها و راه آهن کل کشور و مشغله های کار نمایندگی مردم و رسیدگی به مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه، طبیعی است کار استخدام فرزند کسی که سفارش شده انجام نشود. بنده جهت ملاقات با هر وزیر یک وقت معین دارم در این مدت باید وقتم را صرف گرفتن یک پروژه برای حوزه انتخابیه کنم یا صرف استخدام یک شخص؟ تازه اگر بنده از روی رابطه موفق به استخدام شخصی شوم،  در این بین حق یک نفر دیگر ضایع شده است.

البته به دور از ضایع شدن حق کسی جهت  تقاضای شغل که توسط افراد مطرح شده است نامه نگاری رسمی با مسئولین مربوطه انجام شده است.

 

تامین منابع مالی پروژه ها کفش آهنی می خواهد

ممکن است این ذهنت وجود داشته باشد که این طرح ها، ملی است و ساخته خواهد شد. بله طرح ملی است اما تازه بعد از تصویب،‌ پیگیریهای زیاد جهت اختصاص و اخذ بودجه را میطلبد.

اگر پروژه های کشوری پیگیری،  و مراحل قانونی آن که حداقل 2 یا 3 سال طول می کشد طی نشود پروژه ای وجود نخواهد داشت. در یک کلام باید گفت جهت تامین منابع مالی پروژه ها باید کفش آهنی پوشید

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
كارمند
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴
0
بسه ديگه جناب مهندس!

خسته نباشيد و دست مريزاد!!!