کد خبر: ۸۴۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۴

دورخیز متولیان سلامت جهرم برای تحول در حوزه بهداشت

با توجه به تعداد زیاد مراجعان شهرهای اطراف جهرم کمبودهایی نیز وجود دارد به طوری که کمبود متخصص در برخی از رشته‌ها، خود جهرمی‌ها را نیز مجبور به مراجعت به شیراز می‌کند.
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از پسین جهرم به نظر می‌رسد بعد از شیراز که بیشترین امکانات پزشکی استان در آن قرار دارد، جهرم با دارا بودن 2بیمارستان شهید مطهری و پیمانیه و یک بیمارستان در حال ساخت 240 تختی و همچنین درمانگاه‌ها و کلینیک تخصصی، وضعیت خوبی در بین دیگر شهرستان‌های استان داشته باشد.

البته با توجه به تعداد زیاد مراجعان شهرهای اطراف جهرم کمبودهایی نیز وجود دارد به طوری که کمبود متخصص در برخی از رشته‌ها، خود جهرمی‌ها را نیز مجبور به مراجعت به شیراز می‌کند.

تعداد زیاد مراجعان و مشکلاتی که برای پزشکان و پرستاران در ارائه خدمات بهتر به بیماران و همراهان مراجعه کننده به‌خصوص از شهرهای اطراف وجود داشت، مسئولان دانشگاه پزشکی جهرم را بر آن داشته تا به اجرای بسته هتلینگ بیمارستان‌ها در راستای طرح تحول نظام سلامت شتاب بیشتری بدهند.

اجرای بسته هتلینگ در 2 بیمارستان جهرم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم در این زمینه می‌گوید: اجرای این بسته خدماتی در مرکز آموزشی - درمانی استاد مطهری جهرم با 207 تخت مصوب، 173 تخت فعال، 12 تخت اورژانس و 8 تخت اتاق عمل و ریکاوری انجام شده است.

دکتر «رحیم رئوفی» می‌افزاید: 181 تخت در بلوک زایمان، لیبر، اتاق عمل و ریکاوری، دیالیز، کولیز، کلینیک، فیزیوتراپی و بخش‌های بالینی با 129 تخت، شامل بسته خدماتی هتلینگ طرح تحول نظام سلامت شدند.

وی با اشاره به تجهیز امکانات تشخیصی پاراکلینیکی و جراحی ویژه در راستای بسته هتلینگ طرح تحول نظام سلامت اضافه می‌کند: این خدمات در بخش‌های ام.‌آر.آی، رادیولوژی، سونوگرافی و داپلر رنگی، ماموگرافی، اکوکاردیوگرافی و تست ورزش، اسپیرومتری، الکتروکاردیوگرافی، الکتروآنسفالوگرافی، آندوسکپی گوارشی و کولونسکپی، سنجش تراکم استخوان، آزمایشگاه پاتولوژی و سیتولوژی، طب فیزیکی و توانبخشی و اتاق گچ‌گیری مجهز ارائه شده است.

رئوفی به اجرای این بسته در درمانگاه‌های تخصصی و فوق تخصصی جهرم نیز اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: خدمات این طرح در بخش‌های جراحی عمومی، چشم پزشکی، گوارش، ریه، قلب و عروق، بیماری‌های عفونی، بیماری‌های داخلی، پوست، زنان و زایمان، نورولوژی، انکولوژی اطفال، اورولوژی، اطفال و نوزادان، بیهوشی، مغز و اعصاب، طب فیزیکی و توانبخشی، ارتوپدی، اعصاب و روان، گوش و حلق و بینی، اپتومتری، تنظیم خانواده، تزریقات و پانسمان، تغذیه و پزشکی اجتماعی نیز اعمال شده است.

وی که اجرای بسته هتلینگ را گامی به سوی بهتر شدن ارائه خدمات به بیماران و همراهان آنها می‌داند تصریح می‌کند: بسته هتلینگ در بیمارستان‌ شهید مطهری جهرم با اعتبار دریافتی و هزینه‌ای افزون بر 13 میلیارد ریال در بحث هتلینگ بخش‌ها و اتاق استراحت کارکنان انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم به اجرای این بسته خدماتی در مرکز آموزشی، درمانی پیمانیه نیز اشاره و عنوان می‌کند: تجهیز بخش اورژانس با 14 تخت فعال، داخلی یک با 27 تخت و یک تخت ایزوله فشار منفی، داخلی 2 با 28 تخت، جراحی یک تا 4 با 80 تخت و اتاق عمل با 5 تخت برای اجرای این طرح انجام شده است.

به گفته رئوفی، اعتبار هزینه شده بسته هتلینگ در این بیمارستان نیز بیش از 119 میلیارد ریال هزینه دربر داشته که در مواردی همچون رنگ‌آمیزی اتاق بیماران، تعمیر و تعویض در اتاق بخش‌های بستری، بازسازی سرویس‌های بهداشتی بخش‌های بستری، تعمیرات جزئی تخت بستری و میز بیمار، لاکر، برانکارد و ویلچر، تعمیر یا تعویض پرده‌های اتاق بیماران، اصلاح روشنایی اتاق بیماران و راهروی بخش‌های بستری، تعمیر و تعویض کفپوش اتاق‌های بیماران و تعمیر یا تعویض وسایل سرمایش و گرمایش محیطی اتاق بیماران به کار رفته است.

راه‌‌اندازی سامانه 190
به نظر می‌رسد مسئولان دانشگاه علوم پزشکی جهرم برای گزارش‌هایی مبنی بر کمی و کاستی‌ها در مراکز درمانی جهرم که هر از چند وقتی شنیده می‌شد نیز، فکرهایی کرده‌اند چرا که خبر از راه‌اندازی سامانه 190 در این شهرستان می‌دهند.

در این باره معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم می‌گوید: برای جلب مشارکت‌های مردمی و رسیدگی به موقع به گزارش‌های دریافتی در زمینه تخلفات بهداشتی و با هدف ارتقای بهداشت و ایمنی آب، مواد غذایی، بهداشت فردی، بهداشت محیط و مکان کسب و کار در شهرستان، سامانه 190 را در جهرم راه‌اندازی کرده‌ایم.

«کرامت‌الله رحمانیان» می‌افزاید: بر اساس این طرح شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده عدم رعایت موازین بهداشتی در مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی، مراکز بهداشتی درمانی و مطب‌ها، کارگاه‌ها و کارخانجات، پارک‌ها، مراکز تفریحی و توریستی، اماکن عمومی بین راهی، پمپ بنزین‌ها، اماکن ورزشی ، موضوعات مرتبط با بهداشت آب و دفع غیربهداشتی فاضلاب و زباله، مراتب را با تماس با این سامانه، گزارش دهند.

وی با بیان این‌که ستاد فوریت‌های سلامت محیط در کوتاه‌ترین زمان پس از دریافت گزارش، به بررسی آن اقدام خواهد کرد، تصریح می‌کند: این طرح با این‌که مدت بسیاری از اجرای آن در شهرستان جهرم نمی‌گذرد، با استقبال چشمگیر مردم رو به رو شده است.

وی می‌افزاید: در بررسی رضایتمندی مردم از سامانه 190 در زمینه رسیدگی سریع به اخبار و شکایت‌ها که توسط مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت انجام شده است، شهرستان جهرم مقام نخست را در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور کسب کرده است.

افزایش تجهیزات در بخش دیالیز
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی جهرم از اضافه شدن 15 دستگاه دیالیز جدید به این بخش در بیمارستان شهید مطهری خبر می‌دهد و می‌گوید: خدمات درمانی به بیماران دیالیزی جهرم تا پیش از راه‌اندازی بخش جدید دیالیز بیمارستان شهید مطهری با ۱۱ دستگاه انجام می‌شد كه با پیگیری‌های مسئولان و اضافه شدن دستگاه‌های جدید بدون تردید شاهد ارائه خدمات بهتری به بیماران خواهیم بود.

دکتر «رضا صحرایی» با اشاره به اینكه در حال حاضر حدود ۱۱۷ بیمار زیر پوشش خدمات ‌درمانی بخش دیالیز در جهرم هستند، می‌افزاید: به همت انجمن بیماران خاص 4 تخت و 4 دستگاه دیالیز فرزینیوس نیز برای بیمارستان خاتم‌الانبیا (ص) خفر خریداری و مستقر شده است.

وی همچنین از خرید 5 دستگاه دیالیز با همكاری معاونت درمان وزارت بهداشت و از طریق هیات امنای ارزی خبر می‌دهد و یادآور می‌شود: این 5 دستگاه دیالیز به همراه 3 تخت توسط انجمن بیماران خاص تهیه شده است كه 4 دستگاه در بیمارستان شهید مطهری و یک دستگاه نیز برای راه‌اندازی همودیالیز بربالین بیمار به بیمارستان پیمانیه اختصاص پیدا كرده است.


برچسب ها: جهرم ، بهداش ، علوم پزشکی
نظرات بینندگان