کد خبر: ۸۴۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۲ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۴
نادران در نشست انجمن روزنامه‌ نگاران مسلمان:

فساد در دولت هاشمی نهادینه شد/ چرا رفسنجانی از بررسی فسادِکرسنت عصبانی می‌شود/ رابطه حسین فریدون با بزرگترین بدهکار بانکی

نماینده برای مبارزه با مفاسد اقتصادی باید جسارت داشته باشد.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه 2 اسفند) در نشست انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با عنوان «آمارها از فاجعه می‌گوید/ بررسی تاثیرات مخرب فساد اقتصادی در بحران رکود و فاجعه بیکاری» که به همت انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در موسسه فرهنگی هنری «اسوه» برگزار شد، با یادآوری جلسات قبلی که از سوی این انجمن با موضوع مفاسد اقتصادی محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور سابق پس از محبوس شدن وی برگزار شد، گفت: بنده، آقای زاکانی و آقای توکلی سه نفر از اصولگرایانی هستیم که به جد مفاسد اقتصادی دولتی را پیگیری می‌کردیم.

*فساد یقه سفیدها و مقامات دولتی بیشترین لطمه را به سلامتی اقتصادی می‌زند

وی افزود: ما هم از ابتدا معتقد بودیم که فساد یقه‌سفیدها و مقامات سیاسی می‌تواند به روند جاری اقتصاد و سلامت اقتصادی بیشترین لطمه را بزند و هرگونه برنامه‌ریزی را برای ایجاد رونق در کشور با مانع مواجه کرده و به جایگاه ایران در منطقه که در شان ملت ایران باشد آسیب بزند. 

نادران از رونق اقتصادی، معیشت و اشتغال جوانان به عنوان اساتید معضلاتی که کشور با آنها درگیر است نام برد و با به فال نیک گرفتن اقرار اعضای فهرست دولت‌ساخته انتخابات مجلس مبنی بر تعمیق رکود و مشکلات اقتصادی در کشور افزود: این اقرار فهرست انتخاباتی حامیان که رکود و بیکاری را مشکل اساسی کشور می‌داند اقراری مبارک است اما باید دید که برای حرف و فصل آن چه برنامه‌ای داشته و با کدام مردان اقتصادی و سیاسی می‌خواهند در مجلس آینده این معضلات را حل کنند.

*اساسی‌ترین مانع برای اشتغال و رکود مفاسد مالی و اقتصادی است

وی اساسی‌ترین مانع برای اشتغال و رکود را مفاسد مالی و اقتصادی ذکر کرد و اظهار داشت: فهرست ائتلاف اصولگرایان که مدعی است برای حل مشکلات اقتصادی برنامه دارد در فهرست خود 10 نفر از کسانی که سابقه وزارتی در حوزه اقتصاد یا سابقه قانون‌گذاری و یا سابقه دانشگاهی در حوزه اقتصادی و پژوهشی دارند گذاشته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که مفاسد اقتصادی چگونه مانع رونق اقتصادی می‌شود، گفت: طبق مطالعات متعدد از تجارب کشورها فساد موجب توقف رشد اقتصادی می‌شود زیرا فساد ریسک سیاسی برای سرمایه‌ گذاری را بالا برده و صرفا سرمایه‌گذاری‌هایی صورت می‌گیرد که حاشیه سود آنها بالا باشد و صاحبان سرمایه به جای راه‌های قانونی به دنبال مناسبات سیاسی می‌گردند که آن را نیز در مرکز قدرت سیاسی بیابند.

وی با یاداوری سیاست‌های تعدیل اقتصادی دولت سازندگی که به عنوان زمینه توسعه اقتصادی در آن مقطع در کشور پیگیری شد خاطرنشان کرد: وقتی که بحث از این شد که خصوصی‌سازی یکی از مولفه‌های سیاست‌های تعدیل اقتصادی باشد، اتفاق نامبارکی افتاد که آثار آن هنوز پیداست و آن این بود که در بسیاری موارد فروشنده و خریدار یک نفر بود یعنی یک طرف را به عنوان وزیر و یک طرف را به عنوان خریدار امضا می‌کرد.

*پول‌های کثیف در دولت هاشمی وارد عرصه سیاست و انتخابات شد

نادران با اشاره به متوقف شدن این روند پس از مدتی از سوی خود دولت سازندگی به علت مشکلاتی که ایجاد کرده بود، گفت: آنها که از این سیاست بهره‌های خود را بردند عادت کردند که نظام سیاسی را هم در همین مدار تعریف کنند. در نتیجه پول‌های کثیف وارد عرصه سیاست و انتخابات شد و با تشکیل احزاب دولت‌ساخته این پول‌ها میان آنها توزیع شد.

وی اضافه کرد: این موضوع موجب شد که حتی در دولت اصلاحات هم 6 نفر از وزرای اقتصادی همان وزرای دولت آقای هاشمی بودند یعنی سیاست خارجی و فرهنگ و اجتماع برای آنها فرع موضوع بود و اصل بر حفظ مناسبات پشت پرده بود.

وی با ذکر این نکته که همین جریان در دولت بعدی که نقطه مقابل دولت اصلاحات بود نیز نفوذ کرد و همان مناسبات را تداوم داد، تصریح کرد: فردی که امروز در دولت آقای روحانی ادعای مبارزه با فساد دارد نباید فراموش کند که برادرش در دولت قبل با حمایت آقایان مشایی و بقائی بیشترین امتیاز را با تاسیس هلدینگ کشور گرفتند و بانکی را به عنوان پشتوانه مالی آن تاسیس کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر رحمانی فضلی می‌خواهد مسئله پول‌های کثیف را ردیابی کند باید این مسیر را دنبال کند، در ادامه گفت: در موضوع هدفمندسازی یارانه‌ها که افراد ثروتمند نیازی به دریافت 45 هزار تومان یارانه دولت ندارند، رئیس‌جمهور گفت، به حساب‌های بانکی افراد سرک نمی‌کشیم؛ ایشان بگویند برای مبارزه با پولشویی و پول‌های کثیف چه شیوه‌ای غیر از این سراغ دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تدوین قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز توسط مجلس با مشارکت همه نهادهای مربوط و درگیر اظهار داشت: چرا پس از دو سال حتی آیین‌نامه های اجرایی آن نیز عملیاتی نمی‌شود؟ چون اول باید به سراغ کسانی بروند که 20 میلیارد دلار قاچاق وارد کشور می‌کنند که در نتیجه آن جوانان ما هر روز بیکارتر می‌شوند. آیا واردکنندگان قاچاق مردم کوچه و بازارند.

نادران با ابراز شگفتی از اینکه نظام جمهوری اسلامی که در میان دیگر دولت‌های منطقه امنیتی بی‌نظیر در کشور برقرار کرده قادر نیست قاچاقچیان کالا و ارز را بشناسد، گفت: شاید هم اینها به نحوی خود را متصل کرده‌اند که هزاران تن نیروی خارجی وارد کشور می‌شود اما ناظر دولتی آنها را نمی‌بیند.

*اگر مدیران دولتی در قاچاق دخیل نیستند با آن مبارزه کنند

وی ادامه داد: اگر مدیران دولتی در ورود این حجم از قاچاق به کشور دخیل نیستند باید اراده خود را در اجرای قانونی که پس از تصمیم مجلس و تایید شورای نگهبان لازم‌الاجرا است بگذارند یا اینکه پاسخ دهند چرا آن را اجرا نمی‌کنند؟ آنها یا سهم درست از این موضوع نداشته و یا اراده و عرضه اجرای این قانون را ندارند یا اینکه خود شریک جرمند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اساسی‌ترین نکته برای مبارزه با فساد یقه‌سفیدها کسانی هستند که قانون را می‌‌شناسند اما به آن عمل نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه دلالان در قرارداد کرسنت برای یاری رساندن به طرف خارجی پیوست 6 را که داوری به محاکم بین‌المللی انتقال می‌داد اضافه کردند، بیان داشت: مدیرعامل کرسنت چقدر برای این پیوست هزینه کرده است و این هزینه الان کجا رفته است؟

*فسادِ کرسنت به کجا می‌خورد که رفسنجانی از بررسی آن عصبانی می‌شود

نادران با پرسش از اینکه چرا همان زمان امضاکنندگان این قرارداد محاکمه نشدند گفت: چرا هروقت صحبت از محاکمه عاملان کرسنت می‌شود آقای هاشمی رفسنجانی مستقیما رهبری نظام را هدف قرار می‌دهد؟ مگر پیگیری کرسنت به کجا می‌خورد که ایشان این گونه واکنش نشان می‌دهد؟

وی افزود: در استات‌اویل آقای یزدان‌پناه 15 میلیون دلاری که بنا بود داده شود قسط اول را در بانک مرکزی تجارت تهران و وقتی افشا شد پول را برداشت و از کشور فرار کرد و به دبی رفت. آیا او به تنهایی قادر بود چنین کاری بکند؟ این آقای جونیور که در اسناد استات‌اویل است و در دادگاه استات‌اویل قاضی صریحا می‌نویسد چون دراین رشوه‌گیری طرف ایرانی متصل به یکی از مقامات عالی‌رتبه است از تعقیب او صرفه نظر می‌کنیم، آن مقام عالی‌رتبه کجاست؟ مقامات قضایی ایران که می‌توانستند او را محاکمه کنند اما ملاحظات سیاسی داشتند و منافع آنها نیز در این بود که از این مناسبات فاسد بهره‌ای ببرند.

نادران گفت: اگر آنها که مدعی ایجاد اشتغال و رونق برای اقتصاد کشور و جوانان هستند در برنامه خود با فساد اقتصادی مبارزه می‌کردند امروز کشور بسیار فراتر از آن بود که امروز قرار داشت.

*فساد در دولت هاشمی شکل گرفت و با امثال کرباسچی نهادینه شد

وی با تاکید بر اینکه ریشه فساد در دولت هاشمی رفسنجانی شکل گرفت و با کرباسچی نهادینه شد خاطرنشان کرد: این فساد در دولت بعدی گسترده شد و اکنون به یک فساد سازمان‌یافته تبدیل شده است که مبارزه با آن مشکل شده است.

نادران با اشاره به اینکه مجلس امروز به نمایندگانی نیاز دارد که رونق اقتصادی را همراه با سلامت اقتصادی به ارمغان بیاورند، گفت: اینکه فردی فرض کند و براساس آن عمل کند که رونق به وجود نخواهد آمد مگر با رانت و وزرایی درست کند که به طور متوسط یک میلیارد تومان درآمد داشته باشد اینها فهم بیکاری جوانان تحصیل‌کرده را نخواهند داشت و برای آنها نه برنامه خواهند داشت و نه اراده لازم و نه توان لازم.

وی ادامه داد: خوب بود که این شرط سنی 75 سال را برای وزرا نیز می‌گذاشتند چراکه عمر خدمتی بعضی از وزرای دولت آقای روحانی دو بار کنتور انداخته است و به دارایی‌ها و مایملک خود نمی‌رسند. در نتیجه اینها به جای حل مشکلات جوانان به حل مشکلات خود می‌پردازند و به عنوان مثال 25 میلیون تومان برای خودروسازی وام از جیب مردم می‌دهند که خودروسازانی رشد کنند که خودشان در آن سهام دارند و پشتیبانی‌های مالی را برای انتخابات از قبل رقم بزنند. در ازای آن جوانان مملکت که با کمترین کمک مالی امکان مسکن‌دار شدن و اشتغال و ازدواج داشتن که محرومیت از آنها موجب این همه مفاسد اجتماعی شده است از امکانات دولتی محروم بماند.

نادران گفت: همین آقایان قیمت خوراک پتروشیمی را 40 درصد کاهش دادند تا حاشیه سود پتروشیمی کشور را بالا ببرند.

وی ادامه داد: یک پیش نویس لایحه‌ای را وزارت صنایع و معادن تهیه کرده بود تا به دولت بدهد و به کمیسیون اصل 44 و تولید ملی ارائه کرد. من سوالی از وزیر محترم کردم مبنی براینکه برای خروج از رکود و رونق اقتصادی غیر از پتروشیمی صنعت دیگری نیست که شما در همان ابتدای ماده یک درباره پتروشیمی نوشته‌اید؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: من به وزیر گفتم سهامدار بیشتر پتروشیمی‌ها خود شما هستید. شما نمی‌خواهید کشور را از رکود اقتصادی نجات دهید بلکه می‌خواهید مشکلات خودتان را حل کنید.

وی با اشاره به اینکه امروز سودآورترین صنعت در کشور پتروشیمی است، خاطرنشان کرد: در این صنعت با یک ابزار بسیار ساده می‌توانند گاز را با خشک کردن و تبدیل به جامد به عنوان ماده خام پتروشیمی صادر کنند و حاشیه سودشان هم بالای صددرصد است و بعضا تا 400 درصد هم سود می دهند.

نادران با طرح این پرسش که اینها برای اشتغال جوانان کشور چه می‌کنند؟ گفت: به ازای هر یک میلیون تن تولید پتروشیمی در مرحله اول 500 نفر مشغول به کار می‌شوند و همین اگر برود در صنایع پایین‌دستی و نفوذ کند در لایحه‌های دوم و سوم تا 200 برابر اشتغال‌زایی می‌کند.

*وزیری که هزار میلیارد سرمایه دارد از ایجاد صنایع پایین دستی برای محصولات پتروشیمی عاجز است

وی در پاسخ به این سوال که چرا آقایان این منابع را به لایحه‌های دوم و سوم انتقال نمی‌دهند، تصریح کرد: وزیری که هزار میلیارد تومان سرمایه دارد عاجز است از اینکه صنایع پایین‌دستی را برای تولید محصولات پتروشیمی در کشور ایجاد کند؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجایی که حاشیه سود در صنایع پایین‌دستی کمتر است و دیگر نمی‌توان از رانت نفتی و گازی متصل به شبکه دولتی در آنجا استفاده کرد به این کار علاقه‌ای ندارند. بعد کشور مجبور می‌شود از همان کشورهایی که خام‌فروشی پتروشیمی را انجام داده واردات محصولات پتروشیمی انجام دهند.

وی اظهار داشت: این آقایان اگر برنامه برای رونق اقتصادی داشتند و اگر مسئله اساسی‌شان اشتغال جوانان بود چرا تعرفه‌های ترجیحی با دولت ترکیه امضا کردند و در حوزه پوشاک و نساجی 30 درصد تعرفه‌ها را کاهش دادند؟ فقط برای کشور ترکیه؛ اکنون شما ببینید صنعت نساجی و پوشاک کشور چگونه به خاک سیاه نشسته است و رکود در آن عمیق‌تر شده و جوانان از این صنعت اخراج شدند.

*سرمایه‌ در محیط آکنده از فساد به جریان رودخانه رونق اقتصادی نمی‌ریزد

نادران با تشبیه فساد به حوضی پرمنفذ که هرچه سرمایه در آن بریزی از آن خارج می‌شود، گفت: سرمایه‌ها در محیط آکنده از فساد به جریان رودخانه رونق اقتصادی نمی‌ریزد.

وی با اشاره به ادعای یکی از دولتمردان درباره برنامه داشتن دولت برای مبارزه با فساد در برنامه ششم توسعه خاطرنشان کرد: ما نمایندگان در لایحه‌ای که دولت به مجلس داده است هیچ برنامه‌ای برای مبارزه با فساد ندیدیم.

*شگفتی از اینکه دلالان کرسنت ادعای مبارزه با فساد دارند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با ابراز شگفتی از اینکه دلالان پرونده کرسنت ادعای مبارزه با فساد می‌کنند، گفت: اینها چگونه می‌توانند از مبارزه با فساد سخن بگویند در حالی که در دولتی که با شعار گزارش صد روزه به روی کار آمد در عرض دو سال و نیم گذشته ماهیانه 5 هزار و 352 جوان تحصیل‌ کرده کشور به ارتش بیکاران اضافه شده‌اند.

وی با تاکید براینکه دولت یازدهم با شعار برجام به کلی از حوزه اقتصادی کشور غفلت کرد، بیان داشت: دولت یک برنامه برای رونق اقتصادی و اشتغال جوانان به ویژه تحصیل‌کرده‌ها نداشته است. با این حال مدعی می‌شوند که ما می‌خواهیم رونق اقتصادی ایجاد کنیم. پس چرا در این دو سال و نیم که دولت در دستتان بود رونق ایجاد نکردید؟

*برادر رئیس جمهور ستاد انتخاباتی دولت را به ساختمان بدهکار بانکی برده است

نادران به نبود حتی یک چهره اقتصادی در فهرست انتخاباتی حامیان دولت اشاره کرد و گفت: برادر رئیس‌جمهور ستاد انتخاباتی فهرست حامیان دولت را در ساختمان یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی دولت یعنی آقای شب‌دوست قرار می‌دهد؛ آیا اینها می‌خواهند اشتغال ایجاد و با فساد مبارزه کنند؟

وی با تاکید بر ضرورت تعیین میزان بدهی شب‌دوست به نظام بانکی کشور خاطرنشان کرد: چه کسی از او حمایت کرده است که به زندان نیفتد؟ اگر آقای حسین فریدون این حمایت را نکرده پس چه کسی کرده است؟ دولت به قوه قضاییه اجازه دهد که همین امروز آقای شب‌دوست را بازداشت کند و حقوق ملت را استیفا کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خطاب به مدیران دولت و تدوین‌کنندگان فهرست انتخاباتی حامیان دولت گفت: آیا شما با ملت صادق هستید؟ آیا با وعده می‌توان مردم را نگه داشت؟ یک سال، دو سال، ... مردم تا کی صبر کنند؟

وی با تصریح بر این نکته که «آزموده را آزمودن خطا است»، بیان داشت: تفکری که مبتنی بر رشد اقتصادی بود و ادعا داشت که توسعه اقتصادی در این کشور اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه سرمایه‌داران سرمایه‌دارتر شوند به دلیل اینکه نرخ مصرف در میان آنها پایین است و با پس‌انداز آنها می‌توان موتور رشد در کشور را روشن کرد. بلایی به سر دولت آقای هاشمی رفسنجانی آورد که با 40 میلیارد دلار بدهی خارجی و تورم 50 درصدی در سال 74 مقام معظم رهبری مجبور شد که ترمز سیاست‌های تعدیل اقتصادی را بکشد و به دولت هشدار داد که پیش از این بر گرده مردم فشار نیاورید.

نادران با اشاره به اینکه امروز صاحبان همان تفکر بیشترین سهم را در سیاست‌های اقتصادی دولت دارند، گفت: مقام معظم رهبری با همین آسیب‌شناسی در شهریور امسال به دولت اصرار کردند که بروید یک فرماندهی مشخص کنید که بتواند اقتصاد مملکت را نجات دهد.

*کسانی که در دولت احمدی‌نژاد بیشترین سود را بردند (در دولت فعلی) هم بر گرده مردم سوار شدند

وی افزود: دولت بعد از همه بالا و پایین کردن‌ها و دور هم نشستن‌ها فردی را گذاشته است که از اقتصاد هیچ نمی‌داند جز منابعی از خصوصی‌سازی که جمع کردند برای خودشان و برادرانشان؛ همان‌هایی که در دولت آقای احمدی‌نژاد نیز بیشترین سود را بردند امروز هم بر گرده مردم سوار شدند و با گفتاردرمانی می‌خواهند مشکلات اقتصادی کشور را حل کنند در حالی که اقتصاد این کشور عمل و مردانگی، برنامه و شجاعت در تصمیم‌گیری می‌خواهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: با رو دربایستی و ملاحظه ثروتمندان را کردن و ملاحظه اینکه مبادا حامیان سرمایه‌دار دولت از دور و برش جدا شوند نمی‌شود اقتصاد کشور را علاج کرد.

وی با اشاره به پیوند قدرت و ثروت و شکل‌گیری و نهادینه شدن قدرت سیاسی در نهاد ریاست جمهوری اظهار داشت: اینها با ثروت‌های بادآورده‌ای که از خصوصی‌سازی و صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی درآورده‌اند نمی‌توانند اقتصاد کشور را رونق دهند.

نادران در ادامه سخنان خود در این نشست گفت: عرض ما این است که برای حل مشکلات اقتصادی کشور _ که در راس آنها رکود و اشتغال در حوزه جوانان و تحصیل‌کرده‌ها است تداوم سیاست‌های غلط اقتصادی دولت موجب شده است که امروز ارتش بیکاران تحصیل‌کرده هر روز بر تعدادش اضافه شود _ باید برنامه اقتصادی مشخص داشت.

وی با تاکید بر اینکه این برنامه اقتصادی مشخص جز بر ابتناء در تولید و توانمندی داخلی و توجه به آنچه امروز جزو داشته‌های ماست و مفاسد اقتصادی و شفافیت مالی اجرایی نمی‌شود، ادامه داد: برای همه اینها مصوبه وجود دارد و ما اگر در مجلس بعدی مورد اعتماد مردم قرار گیریم این راه را ادامه خواهیم داد و جدی‌تر پیگیری می‌کنیم.

*نماینده برای مبارزه با مفاسد اقتصادی باید جسارت داشته باشد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از لزوم جسارت نماینده مجلس برای مبارزه با مفاسد اقتصادی سخن گفت و اظهار داشت: شرط لازم و اولیه آن نیز این است که خود این نماینده سالم باشد.

وی تصریح کرد: آنقدر که ما از نمایندگان، وزرا و مقامات آلوده ضربه خورده‌ایم از دشمن ضربه نخورده‌ایم چراکه دشمنی دشمن روشن است.

نادران طمع کردن دشمنان این مملکت به برخی جریانات داخلی و این پیوند نانوشته را موجب اعلام شعارهای آنان از بلندگوی رسانه‌های خارجی عنوان کرد و گفت: ریشه این پیوند همین مفاسد و پیوندهای نامبارک قدرت و ثروت است.

وی خاطرنشان کرد: تا آقای رئیس جمهور و تا مقامات سیاسی کشور اطرافیان خود را از این آلودگی‌ها پاک نکنند کشور نجات پیدا نخواهد کرد.

*گردآوری چهره‌های مجرب اقتصادی در ائتلاف اصولگرایان

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گردآوری چهره های مجرب در حوزه اقتصاد و دیگر حوزه‌ها را در فهرست ائتلاف اصولگرایان نه محصول یک اتفاق بلکه محصول دو سال تلاش و بررسی گزینه های مختلف برشمرد و گفت: این فهرست در مبنای آسیب شناسی دولت و مجالس گذشته شکل گرفته است و تصمیم بر حل اساسی‌ترین مشکلات اقتصادی کشور دارد.

وی با یادآوری دو اقدام اساسی مجلس هفتم در بدو تشکیل بیان داشت: استیضاح وزیر راه دولت اصلاحات به علت مفاسد اقتصادی معاونانش که اسناد آن هم در جلسه ارائه شد اولین این اقدامات بود و با وجود همه تلاش‌های دولت و وزیر و استانداران و دیگر ظرفیت‌های به کار گرفته شده، وزیر رای نیاورد. چرا که نمایندگان متقاعد شدند برای مبارزه با مفاسد اقتصادی باید کار اساسی انجام داد.

نادران با اشاره به رویکرد غلط دولت اصلاحات که نشات گرفته از تفکر کارگزارانی و نفوذ سرمایه داران در حوزه سیاست گذاری اقتصادی بود گفت: این تفکر معتقد بود که برای رشد اقتصادی باید به آزادسازی قیمت‌ها روی آورد و اگر عده‌ای زیر چرخ‌های توسعه له شدند مانعی ندارد اما مجلس با طرح تثبیت قیمت حامل‌های انرژی از یک فاجعه جلوگیری کرد.

وی با اشاره به تصمیم دولت اصلاحات برای مواجه سازی کشور با یک بحران اجتماعی و اقتصادی از طریق آزادسازی قیمت‌ حامل‌های انرژی در سال آخر خود در ادامه اظهار داشت: مجلس آن زمان جلوی این بحران را گرفت و الان نیز به اعتقاد ما فشار بر گرده مردم باید کاهش یابد و ثروتمندان و آنها که بیشترین بهره را از فضای اقتصادی کشور می‌برند در تامین منابع دولت و پرداخت مالیات‌ها باید سهم داشته باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بی‌عدالتی‌های مالیاتی که امروز بر اقشار ضعیف کاسبان خرده‌پا و فعالان  اقتصادی در حال ورشکستگی وارد می‌شود را غیرقابل تحمل خواند و گفت: در حوزه نفتی هم این شکل قراردادهای نفتی که در دولت مصوب شده به دلیل نگرانی‌های اساسی که در هدفگذاری‌های منافع ملی صورت می‌دهد باید اصلاح شود.

وی با اشاره به درخواست مجلس نهم از دولت جهت تدوین قراردادهای جدید نفتی خاطرنشان کرد: هدف مجلس از این درخواست حل مشکلات قراردادهای بیع متقابل قبلی در راستای تامین منافع ملی بود اما آنچه امروز در قراردادهای نفتی جدید دولت تدوین کرده امکان نفوذ خارجیان بر اقتصاد ملی ما را تشدید می‌کند.

*جلسه با زنگنه درباره قراردادهای جدید نفتی

نادران با اشاره به برگزاری دو جلسه با وزیر نفت در این باره گفت: اگر در جلسات بعدی آقای وزیر به رای مردم و نظرات کارشناسی تمکین نکرد با مصوبات مجلس جلوی این قراردادها را می‌گیریم هم در هیات تطبیق مصوبات و هم در قانون گذاری‌های بعدی.

وی تصریح کرد: ما اجازه نمی‌دهیم بار دیگر عده ای با کنسرسیوم‌های نفتی خارجی بر منابع نفتی این کشور همچنان مسلط شوند که تا 25 سال کسی نتواند اقتصاد ملی را از گردونه نفت نجات دهد و شما می‌بینید که امروز ما متاسفانه درگیر آن عارضه هستیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با استناد به جمله یکی از مدیران دولتی که گفته بود ما تا امروز مشغول برجام بودیم و از امروز به بعد نوبت اقتصاد است گفت: اشتباه استراتژیک شما همین است چرا که شما از اول باید به دنبال حل مشکلات اقتصادی کشور می‌بودید.

وی تقدم و تاخر قرار دادن میان برجام و اقتصاد کشور را گزک دادن به دست دشمن برای امتیاز بیشتر گرفتن در برجام برشمرد و خاطرنشان کرد: این کار اظهار عجز کردن در برابر دشمن است.

نادران گفت: آنچه در این کشور در حوزه صنعت هسته‌ای، هوافضا، نانو تکنولوژی و سلول‌های بنیادین با اتکای به ظرفیت‌های داخلی و دانشمندان کشور رخ داد اگر در حوزه‌های نفتی و صنایع مختلف رخ می‌داد امروز ناچار نبودیم که تا امروز نوبت برجام بود و از امروز نوبت اقتصاد.

وی خطای استراتژیک دولت را گره زدن اقتصاد ملی به برجام خواند و افزود: دشمن نقطه ضعف دولت را فهمید و از همان جا بیشترین فشار را آورد و هنوز تحریم‌های برداشته شده بر روی کاغذ عملی نشده است. نه سوئیفت را برداشتند نه ال سی باز کردند و نه مراودات تجاری با کشورها توسعه پیدا کرد و نه به تجارت بانک‌ها مجوز دادند. فقط وعده دادند.

*ابراز نگرانی نسبت به آینده کشور پس از پروژه مجلسِ دولت ساخته

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی نسبت به آینده کشور پس از شکست پروژه مجلس دولت ساخته گفت: ما برای مبارزه با انحصار طلبی، استبداد و حاکمیت دولت بر مجلس به صحنه آمده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم که به جای آنکه مجلس برای دولتی‌ها ریل بگذارد دولت برای مجلس ریل گذاری کند.

وی ادامه داد: ما اجازه نمی‌دهیم اگر نمایندگان به این نتیجه رسیدند که وزیری صلاحیت ادامه کار ندارد دولت با انواع تطمیع‌ها آنها را از اجرای وظیفه خود بازدارد چرا که مجلس باید مستقل از دولت و بلکه مسلط بر دولت باشد.

نادران تدوین راهبردها، خط مشی‌ها و ترسیم مسیر اقتصادی کشور را برعهده مجلس خواند و با تاکید بر اینکه دولت فقط مجری است، گفت: اگر دولت به حوزه سیاست گذاری کلان و تعیین خط مشی برای مجلس ورود کرد فاجعه‌ای رخ خواهد داد که نمونه آن را در زمان رضاخان و محمدرضا پهلوی دیدیم.

وی با اشاره به اینکه مجلس مطیع دولت و زبون و ذلیل در برابر او دغدغه مردم را نخواهد داشت، اضافه کرد: به ویژه که دولتی با وزرای هزار میلیارد تومانی اساساً درد مردم را نمی‌فهمد و معضلات اساسی ناشی از بیکاری جوانان تحصیلکرده را درک نمی‌کند و اساساً در نمی‌یابد که معضلاتی از قبیل طلاق و دیگر مشکلات اخلاقی جامعه محصول ناداری و فقر است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیری که ماهی یک میلیارد تومان در می‌آورد و برادر رئیس جمهوری که از منابع مالی افراد فاسد ارتزاق می‌کند و مشکلات آنها را در نهادهای مختلف دولتی علاج می‌کند نمی‌فهمند که نداری و شرمنده زن و بچه شدن یعنی چه.

وی از شرمنده بودن بسیاری از پدران و مادران در برابر جوانان بیکار و تحصیلکرده شان سخن گفت و افزود: خود شاهد بودم که چه تعداد جوانان تحصیلکرده با مدارک کارشناسی ارشد در فراخوانی جذب راننده ثبت نام کرده بودند.

*دولت «مسکن مهر» را به دلیل اینکه به اسم احمدی‌نژاد است، تعطیل کرد

نادران با ذکر این نکته که دولت یازدهم مسکن مهر را به علت آنکه به نام احمدی نژاد است به بهانه فقدان زیرساخت‌ها تعطیل می‌کند، گفت: مگر کسی دست شما را برای ایجاد زیرساخت‌های آن بسته است؟ شما که بزرگراه‌های ساخته شده دولت قبل را به نام خودتان افتتاح می‌کنید خب چند زیرساخت هم برای مسکن مهر ایجاد می‌کردید و همه آن را به نام خودتان افتتاح می‌کردید و تابلوی آن را «مسکن روحانی» می‌زدید.

وی بیش از یک میلیون مسکن کشور را معطل تصمیم گیری دولت عنوان کرد و افزود: طبقات محروم در مسکن مهر ثبت نام کردند و همه داشته‌های خود را دادند تا یک سرپناه 50-60متری داشته باشند اما شما چون اسم دولت قبل بر روی ان است حاضر نیستید کاری برای آن بکنید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی فهم درست، اراده و شریک نبودن با مفسدان اقتصادی را از اساسی‌ترین اقتضائات کشور برای اجرای برنامه‌های اصلاح اقتصادی در کشور خواند و گفت: ما در مجلس آنچه در ظرفیت کارشناسی‌مان است به کار می‌گیریم تا این مسیر را طی کنیم و به دولت کمک می‌کنیم تا توانمندی های خود را افزایش دهد. رویکردهای خود را اصلاح کند و از عوام‌زدگی خود را نجات دهد و کمک می‌کنیم تا از ابتدای ورود دولت هدف‌گذاری برای رای‌آوردن در انتخابات 1396 نداشته باشد و شجاعت قطع یارانه‌های پردرآمدها را داشته باشد. 

وی ادامه داد: ما به دولت کمک خواهیم کرد که عملکرد آقای فتاح _ وزیر موفق دولت آقای احمدی‌نژاد _ در کمیته امداد به الگویی برای دولت تبدیل شود و نیز کمک می‌کنیم که دولت بتواند مشکل اقتصاد کشور را حل کند.

نادران در پایان ابراز امیدواری کرد مجلس آینده و دولت با همدلی در حل مشکلات اقتصادی مردم و رونق اقتصادی موفق شوند.

نادران در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا اشاره شما به برادران یکی از مقامات دولتی همان آقای جهانگیری بود، گفت: در مورد مباحث اقتصادی حداقل تیم ما که همفکران ما هستند سرشان بلند است. برای اینکه هر کجا با مفاسد اقتصادی به ویژه در دولتمردان و دانه درشت‌ها دیدیم مقابل آنها ایستادیم و هیچ ملاحظه کاری سیاسی نکردیم. از معاون اول رئیس‌جمهور گرفته تا برادر آقای هاشمی و برادر معاون اول رئیس‌جمهور و حتی برادر آقای رئیس‌جمهور را اعلام کردیم.

* در فرصت مناسب کارهای حسین فریدون را هم بر ملا خواهم کرد

وی در ادامه عنوان کرد:من در فرصت مناسب کارهایی که آقای حسین فریدون در  دولت کنونی انجام داده، مفصل صحبت می‌کنم. ما با کسی رودربایستی نداریم. هر شخصی مفاسد اقتصادی در کشور انجام داده باید شرمنده باشد. دولتی که با وعده 100 روزه در حل مشکلات اقتصادی کشور از مردم رای گرفت و امروز پس از دو سال و نیم می‌بینیم که ماهیانه بیش از 5 هزار و 352 نفر به جمعیت بیکاران تحصیلکرده این کشور اضافه می‌شود نباید شرمنده شود؟

*اطرافیان رئیس‌جمهور «باشگاه نفت و نیرو» را راه‌انداخته‌اند تا با جوش دادن معاملات نفتی ارتزاق کنند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کسانی که ستاد انتخاباتی خود را در ساختمان فردی که جزو بزرگترین بدهکاران بانکی کشور است و با حمایت آنها تا به امروز پاسخگوی قانون و مراجع قانونی نبوده‌‌اند نباید شرمنده باشند؟

«آنچه که من گفتم درباره برادر آقای جهانگیری بود. لازم هم شد با ذکر جزئیات در جلسات آتی به آن می‌پردازم و می‌گویم که اینها چگونه حتی از شرایط تحریم بیشترین نفع را بردند. همان‌هایی که مدعی بودند می‌خواهند با کاسبان تحریم مقابله کنند تا ببینیم کاسبان تحریم در کدام اردوگاه بودند. دوستان ما یک مؤسسه مردم‌نهاد برای رصد کردن گردش مالی مقامات سیاسی و افراد متمول متصل به آنها به نام دیده‌بان شفافیت و عدالت اجتماعی درست کردند، آن طرف هم افرادی در دولت از رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور گرفته تا وزیر نفت و وزیر نیروی سابق و بقیه هم‌کیشان خود مؤسسه‌ای به نام «باشگاه نفت و نیرو» درست کردند که داووس ایران شده است و کار این موسسه این می‌شود که چه در دولت باشند چه نباشند از طریق جوش دادن معاملات نفت و انرژی ارتزاق کنند.»

نادران همچنین یادآور شد: کدام رویکرد برای اقتصاد ملی لازم‌تر است؟ کدام مجموعه از این دو مجموعه می‌تواند ادعا داشته باشد اقتصاد سالم در کشور ایجاد کند؟ کدام جریان است که باید شرمنده باشد؟

*لیست اصلاح‌طلبان یک لیست دولت ساخته است نه اصلاحاتی

وی در خصوص لیست اصلاح‌طلبان عنوان کرد: اسم لیستی که از سوی جریان اصلاح‌طلبی درآمده است را نمی‌توانم لیست اصلاحات بنامم چون بسیاری از دوستان اصلاح‌طلب نسبت به انتشار این لیست اعتراض جدی دارند. چرا که حل مشکلات اساسی مردم را در اینها نمی‌بینند. دوستان اصلاح‌طلب ما همانگونه که در فتنه 88 از بسیاری از فتنه‌گرانی که به رای مردم تمکین نکردند اعلام برائت کردند، امروز هم این روش را نمی‌پذیرند.

نادران لیست اصلاح‌طلبان را یک لیست دولت ساخته دانست که مجموعه‌ای از مقامات دولتی در نهاد ریاست جمهوری با گروه‌های سیاسی جمع شدند و یک لیست تهیه کردند.

*رئیس‌جمهوری که باید مجری قانون اساسی باشد مدافع لیست دولت ساخته ‌می‌شود

این نماینده مجلس نهم ادامه داد: اینها بیایند سوابق و توانمندی‌های خود را به مردم ارائه دهند. نمی‌شود که تنها شعار رونق اقتصادی و حل اقتصاد جوانان را بدهیم. متاسفانه آقای رئیس‌جمهوری که باید مجری قانون اساسی باشد و مدافع حقوق مردم بوده و از آرای مردم دفاع کند خودش یکجانبه به طرفداری از این لیست دولت‌ساخته وارد میدان می‌شود و البته برای من قابل درک است. چرا که احساس کردند که نتوانستند موج ایجاد کنند و احتمالا در آینده نزدیک فتنه‌گران را هم وارد معرکه خواهند کرد برای اینکه فضا را آشفته‌تر کنند و به نوعی از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

وی با بیان اینکه امروز استبداد، انحصارطلبی، تمامیت‌خواهی و دولتی که اشرافی‌گری بر پیشانی آن هست، برای ایجاد اعتماد عمومی به آن لیست نمی‌تواند بر مردم موج انتخاباتی ایجاد کند، تصریح کرد: آقایان سوابق این افراد لیست را منتشر کنند. سؤال اینجاست رونق اقتصادی و اشتغال جوانان را با کدام یک از این آقایان می‌خواهند ایجاد کنند؟ این افراد کدام برنامه را پیش رو دارند. هر کدام از این 30 نفری که در لیست دولت ساخته حضور دارند و حاضر هستند در مورد شعارهای اقتصادی دو لیست و برنامه‌های آن مناظره کنند، در هر کجا که اعلام کنند من آمادگی دارم که در همان جا مناظره کنیم. ببینیم توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و برنامه‌ها و همچنین سوابق کدام را گواهی می‌دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص اینکه ماجرای پولی که ایران از آمریکا گرفته و وارد کشور شده چیست، گفت: ما در ابتدای انقلاب 400 میلیون دلار دارایی در آمریکا داشتیم که قرار بود برای ما تسهیلات بفرستند. با آغاز انقلاب آمریکایی‌ها دارایی‌های ما را بلوکه کردند به دنبال آن ماجرای جاسوسی آمریکایی که پیش آمد و قرار شد مبادله صورت بگیرد، اصرار بر این شد که دارایی بلوکه شده با سود آن تا دینار آخر به ما پرداخت شود. آمریکایی‌ها ابتدا مقاومت کردند و بعد از آن گفتند از طریق سیستم بانکی آن را پرداخت می‌کنیم و از آنجا که معاملات دلار برای ایران هنوز تحریم است، و عزیزانی که مذاکره می‌کردند می‌دانستند که از طریق شبکه بانکی ما پول ما را پرداخت نخواهند کرد. لذا گفتند پول را باید نقد و کاغذی به ما تحویل دهید آن هم در تهران نه در پایتخت‌های دیگر. لذا پول را در گونی کردند و در هواپیما با دست ادب تحویل ایران دادند.

*دولت با دلارهای نفتی که آمریکا تحویل ایران داد چکرده است؟

وی در ادامه اضافه کرد: طرف‌های مذاکره‌کننده‌ای که این پول را تحویل گرفتند آن را عینا به دولت تحویل دادند. در این شرایط که در حوزه سیاسی کشور اتفاق مهمی می‌افتد حداقل بنده به عنوان نماینده مردم نمی‌دانم دولت با این دلارهای نفت که مبلغ آن یک میلیارد و 700 میلیون دلار است، چه کرده و چه می‌خواهند بکند؟ چرا که نه در حساب‌های دولتی ثبت شده است و نه نقل و انتقال آن زیر ذره‌بین نهادهای نظارتی است. دولتی که می‌گوید ما به حساب‌های مردم سرک نمی‌کشیم نمی‌دانم اجازه سرک کشیدن به این حساب‌ها را هم به نهادهای نظارتی مجلس خواهد داد یا خیر. ما قطعا به وظیفه خود پس از 7 اسفند عمل می‌کنیم.

نادران در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه وزیر اقتصاد گفته در مجموع 540 میلیون دلار بدهی داریم، عنوان کرد:‌ بدهی‌ها متنوع بوده و بخشی از آن بدهی‌های دولت به سیستم‌های بانکی و بانک مرکزی بوده و بخش دیگری از آن مربوط به بدهی شرکت‌های دولتی به سیستم بانکی است همچنین بخش دیگری از آن بدهی دولت‌ها به بانک مرکزی است؛ آنچه که مربوط به دولت است تعهداتی بوده که دولت در سال‌های گذشته ایجاد و در دولت آقای روحانی به بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است یعنی میزان بدهی‌های دولت به سیستم بانکی بیش از دو برابر نسبت به ابتدای دولت آقای روحانی افزایش پیدا کرده است. ما اینها را کسر بودجه می‌دانیم برای اینکه دارد از جیب مردم هزینه می‌شود.

* دستکاری آمار از سوی دولت و بازی با رقم‌ها با آنچه در زندگی مردم اتفاق می‌افتد متفاوت است

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: آثار کسر بودجه این است که شاخص قیمت‌ها بالا می‌رود. دولت با زرنگی آماری را دست‌کاری می‌کند که مردم تصور کنند قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است. حتی یک بار رئیس‌جمهور به مردم بشارت داد که ما وارد تورم صفر شدیم. ما معنای این صفر را نمی‌فهمیم. این بازی کردن با رقم‌ها با آنچه در زندگی واقعی ما اتفاق می‌افتد متفاوت است. مردم واقعیت‌ها را در زندگی خود لمس می‌کنند. به فرض اینکه هر چه آمار گرفتند صحیح بوده و تورم درست محاسبه شده باشد برابر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس فشار افزایش قیمت‌ها به صورت مستقیم روی طبقات کم‌درآمد دو برابر نرخ تورم جامعه است. طبقات پردرآمد در این میان افزایش قیمت‌ها بر آنها نصف می‌شود و یک چهارم افراد کم‌درآمد تورم را احساس می‌کنند. و از طرفی هم منشا تورم خود این سرمایه‌گذاران هستند. یعنی بیشترین نفع از افزایش قیمت‌ها را در داخل همین صاحبان سرمایه می‌برند.

نادران ادامه داد: آنهایی که درآمدهای کلان دارند و بدهکاران سیستم بانکی هستند، چرا اینها نمی‌آیند مشکلی را حل کنند، چون خودشان گرفتار مسئله هستند.

* خرید هواپیما از اساس کذب محض است/ این تنها یک موج انتخاباتی است

وی در خصوص آزادسازی قیمت‌ها، عنوان کرد: اساساً تئوریسین‌های نظام سرمایه‌داری و نئولیبرالیسم‌هایی که در کشورمان در سازمان مدیریت در نظام برنامه‌ریزی کشور حاکمیت داشته و دارند، اعتماد آنها بر افزایش و آزادسازی قیمت‌ها از خوراکی‌ها، انرژی و محصولات دیگر به سایر کالا منتقل شده است. وقتی اینها به بخش خصوصی‌سازی محول شد که از قبل خودشان شرکت‌های خصوصی را ثبت کردند و با همان شیوه‌های دهه هفتاد خصوصی‌سازی در واگذاری وزیر به وزیر انجام می‌شود، نتیجه این می‌شود که مجدداً ما فشار مالی را تجدید کنیم که ما مخالف این مسئله هشتیم.

«ما شرمنده‌ایم که وزیر یک کشور برای ایجاد یک موج انتخاباتی برود و ایرباس 350 را برای نمایش عاریه‌ای در فرودگاه مهرآباد به نمایش می‌گذارد تا مردم با آن عکس بگیرند و بعد هم آن را بفرستند. این جز نمایش اشرافیگری چیست؟ آیا مشکلات مردم ما هواپیما سوار شدن است یا کشته‌های جاده‌ای؟ اساساً هواپیما خریدنی در کار نیست، اصل خبر دروغ است، با یک خبری دروغ خواستند برای ما جو و موج درست و فضاسازی کنند. یک تفاهم‌نامه‌ای با فرانسوی‌های بدقول ( که در مذاکرات هم دیدیم بدترین موضع را داشتند که 40 درصد سهام این کشور از آمریکایی‌هاست) بسته شد. آیا فرانسوی‌ها به ایرانی‌ها اجازه می‌دهند که از این امکان استفاده کنند؟»

نادران در ادامه تاکید کرد: آنها به ما وعده سال 2025 می‌دهند که درست می‌شود ولی هنوز هیچ قراردادی برای خرید یک هواپیما امضاء نشده است. می‌گوییم دولت وعده، چون هر چه ما از دولت شنیده‌ام تاکنون وعده بوده است و یکی از این وعده‌ها اجرایی و محقق نشده است و اگر هم بخواهد اجرا شود، نمی‌دانیم تا چه حد به نفع مردم خواهد بود. ارزیابی اقتصادی در هزینه فایده هر کار اقتصادی و پروژه اقتصادی منطق خاص خود را دارد. آقای وزیر گفته‌اند ما در چند سال گذشته 12 میلیارد دلار پول به شرکت‌های خارجی دادیم، در طول این 2.5 سال و از این به بعد قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ با آزادسازی قیمت‌ها به نفع شرکت‌های هواپیمایی چقدر پول به جیب شرکت‌های خارجی می‌ریزیم؟

*گویی توزیع عادلانه منابع جزء برنامه آقایان دولتی نیست

وی ادامه داد: اعتقاد دولت این است که ما برابر سیاست‌های کلی ابلاغی و برابر آموزه‌های دینی و برابر آنچه که از اقتصاد دینی فهمیدیم، باید کارآمدی، شفافیت، سلامت و توزیع عادلانه منابع همزمان صورت گیرد. تقدم و تأخر در رشد و توزیع درآمد را قبول نداریم. ما می‌گوییم هر اقدام اقتصادی که صورت می‌گیرد یک پایه آن حتماً باید در توزیع عادلانه منابع و توجه به اقشار مردم صورت گیرد وگرنه برنامه های توسعه هرگز به سرانجام نخواهد رسید لذا شکاف طبقاتی را تجدید خواهد کرد، همانگونه که در دولت آقای روحانی و ضریب جینی در دولت هاشمی بزرگتر شد، چرا که اساساً توزیع عادلانه منابع جزو برنامه این آقایان نیست.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر ضریب فزاینده پولی، عنوان کرد: یک عارضه اساسی که در بازار پول کشور وجود دارد و در دولت آقای روحانی متأسفانه نهادینه شد، این است که رئیس کل بانک مرکزی که مسئولیت قانونی او حفظ ارزش پول است و باید مدافع جیب مردم باشد، همچنین مراقبت کند که بانک‌ها خلاف سیاست‌های کشور عمل نکنند از نظام بانکی خصوصی، رئیس کل بانک مرکزی و امروز به وکیل‌مدافع بانک‌های خصوصی تبدیل شده است.

* دولتمردان عرضه برخورد با تخلفات بانک‌های خصوصی را ندارند

نادران در همین رابطه اضافه کرد: این آقایان می‌گفتند که در کشور چون نرخ پس‌انداز کمتر از تورم است، پس‌اندازکننده ضرر می‌دهد و باید اصلاح شود، اما اکنون بیش از دو سال است که همین‌ها مدعی هستند که نرخ سود بانکی فاصله آن با نرخ تورم کشور بسیار زیاد است. این حاشیه سود به جیب چه کسی می‌رود؟ چرا قادر نیستند نظام بانکی را سامان ببخشند تا نسبت به قوانین کشور تمکین کنند.

وی ادامه داد: این آقایان جسارت ندارند که با مؤسسات مالی و اعتباری غیرقانونی برخورد کنند در تخلف بانک‌های خصوصی عرضه ندارند که با آنها برخورد کنند و متأسفانه در اساسی‌ترین وظیفه که مبارزه با قانون پولشویی است، قادر نیستند کاری کنند که نظام را در مجامع بین‌المللی از اتهام به پولشویی مبرا کند. یکی از بانک‌های خصوصی اخیراً اعلام کرده که ما می‌خواهیم بیمارستان، هتل و گردشگری و اسکان را از منابع بانکی بسازیم، کدام بانک در دنیا به خود اجازه می‌دهد که در کنار عملیات پولی و بانکی کار ساخت و ساز هم انجام دهد، اگر بانک به ساخت و ساز ورود کرد و پس از چندی هم به بخش کشاورزی و سایر بخش‌ها ورود پیدا کرد، غیر از صاحبان سهام آن بانک، چه کسانی فرصت می‌کنند رقابت کنند با این شبکه عظیم مالی که پشتوانه آن فساد مالی دولتی است؟ بانک مرکزی وظیفه ذاتی خود را در نظارت، هدایت و مراقبت نسبت به امور خود همچنین در دفاع از حقوق مردم که جیب مردم کوچکتر نشود را مدنظر بگیرد.

*هیات دولت جرات افشای بلبشوی مالی و بدهی‌های بانکی را ندارد

نادران افزود: امروز این بلبشوی مالی و بدهی‌ها و حجم بدهکاران بانکی تأسف‌آور است. هیأت دولت، نظام بانکی کشور، بانک مرکزی جرأت نمی‌کند اسامی آنها را منتشر کند و سراغ هرکدام از آنها برویم، می‌بینیم هرکدام به یک بهانه اسپانسر یکی از این آقایان در انتخابات هستند. برخورد کردن با اینها جرأت و جسارت می‌خواهد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی رقبای سیاسی شما مدعی هستند که در زمان دولت احمدی‌نژاد در مقابل فساد اقتصادی سکوت کرده بودند، تأکید کرد: مردم بهترین قاضی هستند که شهادت دهند در این دو جریان اصولگرایی و لیست دولت‌ساخته‌ای که برای مجلس آقایان دولتی تدوین کرده‌اند، سوابق اینها را در مبارزه با مفاسد ببینند.

«آقایانی که مدعی هستند از مدیران آقای هاشمی گرفته تا آنهایی که در حوزه اقتصادی دولت خاتمی کار می‌کردند و آنهایی که اکنون در دولت روحانی هستند، یک مورد برای ما شاهد بیاورند که یک مفسد در حوزه دولتی در رفقای خودشان دیدند و افشا کردند و یا به قوه قضائیه معرفی کردند. او را دیدند و برای آن جعل سند نکردند که در دادگاه بتوانند از خود به خوبی دفاع کنند. مانند آنچه که در مورد آقای کرباسچی انجام دادند، من شاهد بودیم که چگونه به عنوان شورای عالی شهرسازی مصوبه جعلی درست کردند که آقای کرباسچی در دادگاه به استناد یک مصوبه ساختگی، اقدامات غیرقانونی قبیح خود را توجیه کند، یک مورد بیاورند که ما این کار را کرده‌ایم، اتفاقاً این دوستانی که منتسب به اردوگاه اصلاح‌طلبان یا راست مدرن هستند، در حمایت از مفاسد مالی درون مجموعه خود به افراط افتاده‌اند. این آقایی که در سایپا از قطعه‌سازان خودروسازی برای تأمین مالی انتخاباتی شما پول جمع می‌کند و هزینه می‌کند چرا با او برخور نمی‌کنید؟ گفته‌اند این بزرگترین منبع مالی ما برای این است که پشتوانه مالی حزب کارگزاران باشد یا فلان جریان سیاسی.»

نادران همچنین عنوان کرد: ما افتخار داریم چه در دولت آقای هاشمی و چه در دولت خاتمی و چه احمدی نژاد و چه امروز در دولت آقای روحانی هر چه فساد دیدیم با صدای بلند فریاد زدیم، ما در دولت آقای خاتمی وزیر راه او را به جرم مفاسد مالی معاونان او استیضاح کردیم، همچنین وزیر اقتصاد دولت آقای احمدی نژاد را به جرم فساد 3 هزار میلیارد تومانی استیضاح کردیم امروز نیز در دولت آقای روحانی با آنها که فساد می‌کنند چه 650 میلیون یورویی باشد و چه مفاسد در حوزه نفت و گاز باشد و چه مفاسد در حوزه خودروسازی و پتروشیمی برخورد می‌کنیم و هیچ تعارف با کسی نداریم و افتخار می‌کنیم که صریحاً آنها را اعلام کردیم.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین یادآور شد: همانطور که در مورد استات‌اویل کرسنت و تمام این قراردادهای مفسده‌دار نفتی برخورد کردیم، در مورد مفسده مالی معاون اول احمدی‌نژاد برخورد کرده‌ایم و هزینه آن را هم دادیم. افتخار می کنیم که مبارزه با مفاسد هزینه دارد و ولی آقایان در کارنامه خود به خصوص افرادی که در لیست 30 نفره اصلاح‌طلبان قرار دارند بیایند و بگویند یکی از این افراد در مبارزه با مفاسد چه اقدام عملی کرده و چه هزینه‌ای داده است، کدامیک از آنها حاضر شدند مفاسد مالی را افشا کنند. چرا امروز ستاد خود را در ساختمان 6 طبقه فردی که بزرگترین بدهکار بانکی کشور است قرار دادند، چه کسی به آنها این کار را توصیه کرده است، اگر آقای حسین فریدون توصیه نکرده پس چه کسی بوده است؟ با اینها چه برخوردی صورت گرفته است؟ ما افتخار می‌کنیم چرا که فکر می کنیم تا مفاسد از اقتصاد ملی ریشه‌کن نشود، رونق اقتصادی در کشور به وجود نخواهد آمد.

وی اظهار داشت: در جایی گفته شد کسانی که از بابک زنجانی پول گرفته‌اند و آنهایی از آقای رحیمی پول گرفته‌اند، اتفاقاً بنده گفتم که اتفاقاً لوح تقدیر آقای بانک زنجانی را دو نفر دادند که یکی از آنها آقای هاشمی بود و فرد دیگر آقای روحانیود که بعد از آن هم عکس یادگاری گرفتند و پخش کردند. ما در مجلس زمانی که مسئله بابک زنجانی علنی شد، ابتدایی‌ترین اقدامی که ممکن بود فوری باشد، با امضای چند نماینده مجلس به سرانه قوا گفتیم که اگر بابک زنجانی را نگرفتید و اگر مثل رئیس بانک ملی فرار کرد، و اگر با این فساد مواجه نکردید، همه مسئول هستید و در پی آن، زنجانی را دستگیر کردند؛ ما مبارزه نکردیم؟

نادران اضافه کرد: تمام نمایندگانی که از رحیمی پول گرفتند خطا کردند، همه آنهایی که می‌دانستند این پول فاسد به حساب آنها می‌آید که خرج انتخابات کنند باید سلب صلاحیت شوند، ولی یک نکته را هم فراموش نکنیم، همه آنهایی که از رحیمی در مجلس هشتم پول گرفتند، به اندازه یک نماینده مجلس ششم که از شهرام جزایری مستقیماً پول گرفتند نشد، پس باید هر دو را ببینیم.

نادران افزود: چه کسی به شهرام جزایری کارت 500 داد که تا پشت پارلمان مجلس مانند یک مقام سیاسی اجازه ورود داشته باشد. چه کسی در هیأت رئیسه مجلس در آن زمان از او حمایت می‌کرد؟ چند نفر از اعضای هیأت رئیسه مجلس ششم از آقای شهرام جزایری پول نگرفتند؟ چرا اجازه ندادند آن محاکمه انجام شود و شهرام جزایری اسامی را از طریق تریبون اعلام کند و چرا تهدید نکردند که مقامات قضایی پیگیر موضوع باشند. محاکمه کردن رحیمی و زندان و مجازات وی از افتخارات جریان اصولگرایی است و این عزیزان منتسب به جریان اصلاح‌طلبی اگر یک مصداق دارند که افشا کرده‌اند و برخورد کرده‌اند و به مفاسد اقتصادی کمک نکرده‌اند و در دادگاه می‌توانند از خود دفاع کنند، بیایند و نشان دهند. مهدی هاشمی برای دفاع ازخود چند میلیارد تومان به وکلای خود داد که در همین دادگاه اخیر او بتوانند از وی دفاع کنند. این پولها از کجا آمده است؟ بالاخره آن باغ پسته که تا ابد زایش ندارد، یک چاه نفتی هم حتماً کنار آن بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین تصریح کرد: جمعی از آقایان با محوریت آقای هاشمی برای تبلیغات خود در عامه مردم با رهبری معظم انقلاب عکس دسته‌جمعی چاپ می‌کنند، بنر می‌زنند و بین مردم توزیع می‌کنند که ارادت خود را نشان بدهند، از آن طرف هم برای جذب مخاطبان خاص خود در طبقات سرمایه‌داری و مرفه و اشراف جامعه شعار شورای رهبری را سر می‌دهد که گویی آلزایمر نمی‌گذارد آقایان بفهمند که قانون اساسی قبلی بازنگری شد و شورای رهبری اساساً از قانون اساسی رد شده است.

نادران همچنین تصریح کرد: رفتارهای دوگانه در کنار آنچه که در انگلیس مدیریت می‌شود، ما را مشکوک می‌کند به خصوص اینکه دخالت‌های دولت و دخالت‌های شخص آقای رئیس‌جمهور، وزیر ذی‌ربط، استاندار مربوطه و فرمانداران در جاهای مختلف (به خصوص آنچه که فرماندار شهر ری در مورد بنرهای قانونی اصولگرایان در شهر ری انجام داده تا جمع آوری کنند برای اینکه مردم با آنها آشنایی پیدا نکنند) اینها ما را نگران می‌کند مبادا خدای‌نکرده آنچه تاج‌زاده در مجلس ششم کرد، این عزیزان در مجلس دهم تکرار کنند. چاره کار در این است که مردم جواب این همه دوگانگی ها و مداخلات قوه مجریه در انتخابات مجلس و تمام این خلاف قانونی‌ها را سر صندوق رأی و با رأی به لیست اصولگرایان انشاالله پاسخ دهند.


نظرات بینندگان