کد خبر: ۸۵۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۴

هشدار به دامداران شهرستان آباده؛ مراقب تب برفکی باشید!

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان آباده با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی در برخی از شهرستانهای استان مشاهده شده گفت: دامداران به منظور جلوگیری از گسترش بیماری در دامداری‌های خود اصول و توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از آباده نما، سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان آباده نسبت به احتمال شیوع تب برفکی در شهرستان آباده هشدار داد.

دکتر علیرضا فرخی با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی در برخی از شهرستان های استان مشاهده شده گفت: دامداران به منظور جلوگیری از گسترش بیماری در دامداری‌های خود اصول و توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند.

وی افزود: با توجه به احتمال رخداد بیماری تب‌برفکی در بین جمعیت دامی در شهرستان، برای کنترل هر چه بیشتر این بیماری و نیز پیشگیری از آلودگی واحدهای دامداری سنتی و صنعتی موجود لازم است موارد و نکات بهداشتی توسط کلیه تشکل‌های دامداری و دامداران رعایت شود.

دکتر فرخی گفت: مهمترین و اساسی ترین روش پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی بکارگیری اقدامات بهداشتی، قرنطینه‌ای و نیز مایه کوبی است و درصورت سرایت به دام طی مدت کوتاهی کل گله را درگیر می کند و خسارات قابل توجهی را وارد می سازد و در دام‌های جوان همراه با تلفات است.

فرخی توصیه های بهداشتی را هم به دامداران کرد و گفت: از ورود کلیه وسایل نقلیه به محوطه دامداری های جلوگیری شود و در موارد ورود وسایل نقلیه ضروری از قبیل خودرو جمع‌آوری شیر، پس از ضدعفونی کامل چرخ‌های خودرو اجازه ورود داده شود.

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان آباده با اشاره به جلوگیری از ورود دام جدید به واحدهای دامداری‌ و یا دامپروری تا اطلاع ثانوی افزود: لازم است دامداران در محل ورودی دامداری نسبت به آهک پاشی و یا احداث چاله ضدعفونی و پر کردن چاله با آهک و یا فرمالین 5 درصد اقدام کنند.

وی افزود: از ورود افراد متفرقه به دامداری جلوگیری شود و در صورتی که افرادی از قبیل مأمورین تلقیح مصنوعی، اکیپ‌های واکسیناسیون دامپزشکی و غیره، به ناچار قصد ورود به دامداری دارند باید لباس و چکمه مخصوص همان دامداری را استفاده نمایند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در صورت بروز بیماری ضمن جداسازی دام‌های مبتلا از دام‌های سالم با رعایت اصول بهداشتی نسبت به ضدعفونی مناسب دامداری اقدام گردد، اضافه کرد : دفن بهداشتی لاشه دام‌های مبتلا به بیماری ضروریست.

وی با اشاره به لزوم خودداری از تردد در میادین خرید و فروش دام گفت: از ورود استرس به دام‌ها (ندادن آب سرد، عدم پیاده بردن دام در مسافت‌های طولانی، عدم تغییر ناگهانی جیره، حمل و نقل نامناسب) جلوگیری شود.

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان آباده یادآورشد: دامداران به محض مشاهده علایم بیماری در دام ها با سامانه 1512 تماس حاصل کنند تا کارشناسان راهنمایی های لازم را ارائه دهند

 

انتهای پیام/

نویسنده :
رسول اقلیدی
نظرات بینندگان