کد خبر: ۸۵۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۴

4 روایت از محل قبر کریم خان زند

پادشاهی که از محل دفنش روایت های گوناگون وجود دارد.
به گزارش شیرازه به نقل از باشگاه خبرنگاران، مدیر امور موزه های استان فارس درباره مرگ کریم خان زند گفت : کریم خان زند که در سال هزار و 193 هجری قمری در گذشت، در عمارت کلاه فرنگی باغ نظر یا موزه پارس امروز شیراز به خاک سپرده شد .  

نجفی با بیان این که دوازده سال بعد آقامحمد خان به علت کینه ای که به کریم خان زند داشت  او را نبش قبر کرد افزود : آقامحمد خان ، استخوان های کریم خان را در راهرو کاخ گلستان تهران به خاک سپرد و  هر روز  بر روی قبر کریم خان راه می رفت و با نوک شمشیر برقبر کریم خان می کوبید .  


4 روایت برای محل یک قبر

مدیر امور موزه های فارس گفت:در سال 1304 هجری شمسی ، در زمان پهلوی اول دوباره استخوان های کریم خان نبش قبر شد به روایتی در قم، به روایتی در کربلا  و به روایتی در قبر شاه صفی در اردبیل  و به روایتی در نزدیکی ملایر به خاک سپرده شد.  

وی بیان کرد: در سال 1380 به دلیل تعمیرات، کف موزه پارس برداشته شد، سنگ لحد کریم خان، مقداری از کفن چرمی، تزیینات فلزی روی کفن و یک تکه از استخوان فک، دو دندان و جعبه ای که استخوان ها را از کاخ گلستان در آن قرار داده بودند مشاهده شد. 

مدیر امور موزه های فارس تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان فارس سنگ قبر کریم خان را احیا کرد و با اطمینان می توان گفت : استخوان های کریم خان زند به عمارت کلاه فرنگی باغ نظر یا موزه پارس امروز ، بازگردانده شده است.   

4 روایت برای محل یک قبر

کریم‌خان زند فرمانروای ایران از سال ۱۱۷۹ تا ۱۱۹۳ هجری قمری بنیان‌گذار سلسله زندیه بود. وی در دوران اوج حکومت خود تقریباً بر تمام ایران حکومت می‌کرد اما از تاج‌گذاری خودداری و خود را وکیل الرعایا می‌خواند.  

وی پیش از به قدرت رسیدن، رئیس طایفه زند و از فرماندهان سپاه نادرشاه بود. حکومت او دوره ‌ای آرام در تاریخ ایران به شمار می‌رود. وی اجازه داد تا بعضی از اقوام ساکن شمال ایران مستقل از حکومت باقی بمانند اما یکی از همان‌ها به نام طایفه قاجار با شکست لطفعلی خان زند دودمان زندیه را برانداختند.
نظرات بینندگان