کد خبر: ۸۵۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۴

عراقچی:توان دفاعی و موشکی ایران غربی ها را پای میز مذاکره آورد

معاون وزارت امور خارجه، توانمندی دفاعی، مقاومتی و علمی ایران را موجب به فرجام رسیدن برجام خواند و گفت: ما مدیون توانمندی و مقاومت مردم در مقابل تحریم‌های اقتصادی هستیم که خیلی آنها را آزار داد، اما به زانو درنیاورد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، سید عباس عراقچی در همایش «ایران پسابرجام» که در آذربایجان‌شرقی برگزار شد، اظهار داشت: بدون تردید برجام یک دستاورد بزرگ برای ملت ایران بود که این ملت 12 سال ملت سنگین‌ترین فشارها و تحریم‌ها را تحمل کردند تا زیر بار حرف زور نروند و ثابت کنند انرژی هسته‌ای حق مسلم ما است و ما از این حق مسلم نمی‌گذریم.

وی ادامه داد: در 12 سال گذشته اگرچه موضوع دعوای ما انرژی هسته‌ای بوده، اما اصل این بود که مردم ما نمی‌خواستند زیر سلطه بیگانگان بروند و علت پافشاری ما بر غنی‌سازی اورانیوم عدم قبول حرف زور و در واقع جنگ اراده‌ها بین ما و 6 کشور بزرگ بود تا در نهایت معلوم شود کدام طرف حرف خود را به کرسی خواهد نشاند.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: 6 کشوری که با ما مذاکره می‌کردند قدرتمندترین کشورهای دنیا بودند و سابقه نداشت که همه با هم متحد شوند، اما در موضوع ایران همه در یک جبهه قرار گرفتند و در پایان 12 سال مقاومت و مذاکره ملت ایران توانست اراده خود را بر طرف مقابل تحمیل کند.

عراقچی تصریح کرد: سیاست آمریکا مبتنی بر سیاست غنی‌سازی صفر بود و آب سنگین و فردو را هرگز بر نمی‌تابید و هفت قطعنامه الزام‌آور علیه ایران تصویب کردند که راکتور آب سنگین اراک را فوراً باید برچینند و اما 6 قطعنامه فصل هفتم شورای امنیت یک جا لغو شد و در واقع ما دعوای غنی‌سازی را بردیم.

غنی‌سازی ما در طول مذاکرات و بعد از آن ادامه یافت

عضو تیم مذاکرات هسته‌ای ایران عنوان کرد: غنی‌سازی ما در طول مذاکرات و بعد از آن ادامه یافت و حتی لحظه‌ای متوقف نشد و در عین حال تحریم‌ها هم برداشته شد و این امتیازی که ما باعث شد شورای امنیت برنامه هسته‌ای ما را به رسمیت بشناسد امتیاز بزرگی است که بعضاً چنین تعبیر می‌کردند ایرانی‌ها واقعاً نابغه هستند و در مقابل اخذ مجوز برنامه هسته‌ای خود تحریم‌ها را هم لغو کردند.

معاون وزیر امور خارجه تبیین کرد: ما در مقابل رسیدن به خواسته‌های خودمان اطمینان ایجاد کردیم که جمهوری اسلامی ایران دنبال سلاح هسته‌ای نخواهد رفت و ما بمب اتمی نخواهیم ساخت و این تنها امتیاز آنها بود که قبلاً هم ایران به هیچ‌وجه دنبال سلاح هسته‌ای نبود و به فتوای مقام معظم رهبری سلاح هسته‌ای را حرام می‌دانیم.

این مسئول تأکید کرد: سه توانمندی جمهوری اسلامی ایران که عبارتند از توانمندی دفاعی، توانمندی مقاومتی مردم و توانمندی علمی دانشمندان کشور موجب به فرجام رسیدن برجام شد.

وی با طرح سئوالی مبنی بر اینکه چرا قدرت‌های بزرگ پای میز مذاکره آمدند؟ چنین پاسخ داد: وقتی ما پشت میز مذاکره می‌نشینیم هیچ قدرتی نداریم مگر توانمندی کشورمان که ما اگر هنری داشتیم این بود که قدرت و توانمندی مردم ایران را ترجمه کنیم به دیپلماسی و حق خود را بگیریم.

3 توانمندی ایران قدرت‌های بزرگ را پای میز مذاکره کشاند

عراقچی با بیان اینکه سه توانمندی در کشور موجب شد این کشورها پای مذاکره با ایران بنشینند، یادآور شد: اولین مورد توانمندی دفاعی کشور بود و کشورهای بزرگ وقتی پای میز مذاکره آمدند که از تهدید کردن ایران ناامید شدند و اگر می‌توانستند تأسیسات هسته‌ای را با حمله نظامی از بین ببرند مذاکره نمی‌کردند و به خاطر موشک‌های ما بود که چندین مورد آنها در مانور آزمایشی قدرت خود را نشان دادند و ما این را مدیون سردارانی مثل شهید باکری هستیم.

این عضو تیم مذاکرات هسته‌ای متذکر شد: ما همچنین مدیون توانمندی مقاومت مردم در مقابل تحریم‌های اقتصادی هستیم که خیلی مردم را آزار داد، اما آنها را به زانو درنیاورد و مردم تحمل کردند و با مقاومت خود اجازه ندادند دشمنان از تحریم‌ها نتیجه بگیرند و طرف‌های مقابل مطمئن شدند هر قدر تحریم‌ها را بالا ببرند مردم ما تسلیم نخواهند شد تا یکی از مقامات آمریکایی صریحاً اعتراف کرد که تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره نیاورده است.

این مسئول بیان کرد: به هر شکلی که بود ما اجازه ندادیم کشور در مقابل تحریم‌های به قول خودشان فلج‌کننده تسلیم شود.

وی توضیح داد: توانمندی سوم توانمندی علمی جمهوری اسلامی ایران در عرصه مذاکرات هسته‌ای بود که در این زمینه مدیون دانشمندان هسته‌ای هستیم و وقتی دیدند این توانمندی علمی قابل کنترل نیست پای میز مذاکره آمدند تا مطمئن شوند این توانمندی سراغ تولید سلاح هسته‌ای نخواهد رفت.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه اظهار کرد: دانشمندان هسته‌ای ما به ویژه شهدای هسته‌ای این عرصه را ایجاد کردند و 20 سانتریفیوژ را به 200 هزار رساندند و همه تجهیزات و تأسیسات غنی‌سازی را راه‌اندازی کرده و تکنولوژی آن را یاد گرفتند تا دیگر توسط دشمنان قابل مهار نباشد.

عراقچی با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای توانمندی دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران را به اثبات رساند، افزود: توانمندی دیپلماتیک ما نیز توانست سایر ظرفیت‌ها را در صحنه مذاکره نقد کند که در پای میز مذاکره هیچ سلاحی به غیر از صحبت کردن نداریم و حرفی که می‌زدیم متکی به قدرت و پشتیبانی درون کشور و سیاست خارجی قدرتمند بود.

عضو تیم مذاکرات هسته‌ای با اشاره به اینکه برجام تا وقتی منافعش نصیب کشور می‌شود که ما قدرت‌های درونی خود را حفظ کنیم و اگر این اتفاق نیفتد تضمینی به پابرجایی برجام نخواهد بود، تأکید کرد: ما در حال حاضر یک قدرت منطقه‌ای هستیم و اگر می‌خواهیم تبدیل به قدرت در سطح جهان بشویم باید توانمندی‌های درونی خودمان را افزایش دهیم.

عراقچی تصریح کرد: روز گذشته مقام معظم رهبری در فضایی که برای بعد از برجام ترسیم کردند اول اقتصاد مقاومتی، دوم علم و فناوری و سوم مصونیت فرهنگی را مهم و ضروری برشمردند.

اقتصاد مقاومتی تنها راه‌حل مشکلات اقتصادی کشور

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که می‌تواند در برابر هر فشاری مثل قیمت پایین نفت، تحریم‌ها و ... مقاومت کند و منظور آن انزوا، ریاضت‌کشی و مضیقه نیست، بلکه این است که هیچ کسی جرئت نکند اقتصاد ما را تهدید کند.

این مسئول تشریح کرد: برجام راه را برای اقتصاد مقاومتی هموار کرده و موانع را از سر راه برخواهد داشت و باقی ماجرا بسته به همت، تلاش و سختکوشی ما دارد و مانند این است که یک دیوار سیمانی را از پیش روی یک دونده بر می‌دارد و این دونده برای رسیدن به خط پایان باید خودش هم تلاش کند.

* طرف‌های 1+5 تقریباً به تعهدات خود عمل کرده‌اند/ اثرات برداشت تحریم‌ها تدریجاً خودش را نشان می‌دهد

عراقچی با بیان اینکه تحریم‌ها برداشته شده است و 55 روز است که برجام اجرایی می‌شود و حال برخی سئوال می‌کنند وضعیت ما چگونه است؟ متذکر شد: طرف‌های 1+5 به تعهدات خود تقریباً عمل کرده‌اند و تحریم‌ها لغو شده است، اما تأثیرات عملی این برداشت تحریم‌ها به تدریج خود را نشان خواهد داد، چراکه بازگشت به حالت قبلی و رفع چالش‌های فنی زمان‌بر خواهد بود.

وی توضیح داد: قبل از تحریم‌ها روزانه دو و نیم میلیون بشکه نفت به فروش می‌رساندیم و در زمان توافق ژنو به یک میلیون بشکه در روز رسید که اگر این توافق نبود فروش نفت ما در کمتر از یک سال بعد از آن یعنی دو سال پیش به صفر می‌رسید و تا اینکه در زمان برجام در 27 دی تحریم فروش نفتی برداشته شد اما در مدت تحریم مشتری‌های ما سراغ بازارهای جدید رفته‌اند و قراردادهای جدید بسته‌اند.

فروش نفت ایران به 1.7 میلیون بشکه رسید

معاون وزیر امور خارجه تشریح کرد: باید رفت دوباره بازاریابی کرد و  فروش نفت را پله پله بالا برد و اخیراً یک میلیون بشکه را به یک میلیون و 700 هزار بشکه رسانده‌ایم و امیدواریم در یک سال آینده به دو و نیم میلیون بشکه برسانیم.

عراقچی گفت: در 26 دی تحریم سوئیفت را برداشته‌اند و برقراری مجدد سوئیفت بانکی کار ساده‌ای نخواهد بود و نیاز به نصب نرم‌افزارهای لازم در بانک‌ها و ارائه آموزش به پرسنل و کدگذاری مجدد دارد که این امور چند هفته طول کشید و بازگشت کشور به شرایط قبل از تحریم به دلایل تکنیکی و فنی طول می‌کشد.

بعضی از صراف‌ها دوست ندارند مشکلات سوئیفتی برطرف شود

وی افزود: در زمان بسته بودن سوئیفت‌ها صرافی‌ها نقل و انتقال پول را انجام می‌دادند و ضمن برطرف کردن مشکلات، سود کلانی هم بردند که بعضی از صراف‌ها دوست ندارند مشکلات سوئیفتی برطرف شود و در نتیجه به تبلیغات منفی مبادرت می‌ورزند.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در عین حال یادآور شد: تحریم‌های مربوط به تروریسم، حقوق بشر که غیرهسته‌ای هستند هنوز برداشته نشده است که بعضی از تحریم‌ها با هم تداخل دارند و چالش‌هایی را ایجاد می‌کند که یکی پس از دیگری در حال حل آنها هستیم.

پس از برجام 14 میلیارد دلار پول وارد کشور شده است/به سمت غنی سازی صنعتی پیش می‌رویم

عراقچی بر لزوم ایجاد فضای اطمینان و آرامش در کشور تأکید کرد و افزود: پس از برجام میزان پولی که وارد کشور شده 14 میلیارد دلار بوده و رئیس جمهور محترم با سفر به ایتالیا قراردادهایی به ارزش 40 میلیارد دلار منعقد کرده‌اند که همه قراردادها مبتنی بر ورود کالا به همراه تکنولوژی خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع برجام دستاوردهای بزرگی داشته، اراده ملت ایران به منصه ظهور رسید و ما به سمت غنی‌سازی صنعتی پیش خواهیم رفت.

نظرات بینندگان