کد خبر: ۸۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۱۷ بهمن ۱۳۸۹

غرب حامي اصلي رژيم‌هاي ديكتاتوري عرب منطقه است

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: دولت‌هاي غربي حامي اصلي رژيم‌هاي ديكتاتوري عرب منطقه هستند.

حسن رحيم‌پورازغدي عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با حضور در اردوي "جهاد اكبر 9 " اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه‌هاي سراسر كشور به تبيين موضوعات توسعه، حقوق بشر، پيشرفت و عدالت از 2 منظر ديني و خارج از تفكر توحيدي پرداخت.

وي با اشاره به وجود تفاوت بين آزادي، حقوق بشر، پيشرفت و عدالت از منظر اسلامي با نوع لائيك آن گفت: يك تفاوت مهم و اساسي مفاهيم آزادي، پيشرفت و عدالت در ديدگاه اسلامي با لائيك اين است كه در تفكر اسلامي حقوق مادي مستقل از حقوق معنوي تعريف نمي‌شود؛ لكن ديدگاه مقابل يا اساسا منكر معنويت و حقوق الهي مي‌شود و آخرت را نفي مي‌كند و يا اين مسائل را بي‌ربط با دنيا مي‌انگارد و بي‌معني تلقي مي‌كنند.

رحيم‌پورازغدي ادامه داد: در تفكر ديني نگاه ما به مسئله حقوق، عدالت، توسعه، پيشرفت يك مواجهه صرفا مادي و طبيعي و يا صرفا غيرمادي و غير طبيعي نيست؛ بلكه يك مواجهه 2 بعدي است كه اين 2 مقوله را تفكيك نكرده و با هم پيوند زده است.

وي در ادامه گفت: معنويت مورد نظر اسلام، بي‌ربط با طبيعت و ماديات نيست، چراكه به اصالت معنا و ماورالطبيعه قائل بوده و جسم را انعكاس ماورالطبيعه مي‌داند؛ لذا با اين رويكرد پيامبران نيز به دليل معنويات وارد عرصه‌هاي مادي مي‌شدند.

اين استاد دانشگاه در ادامه در تبيين ديدگاه غيرديني با بيان اينكه آنها نبوت را به گونه‌اي تعريف كرده‌اند كه در آن اثري از وحي و عصمت نباشد، خاطرنشان كرد: اين با هر تفكري اعم از روشنفكرانه و متحجرانه منافي است.

رحيم‌پورازغدي در خصوص تفاوت غيب و خرافه اظهار داشت: ايمان ديني بدون وجود حقايقي كه نه بالقوه و نه بالفعل محسوس نيستند، معنا ندارد و اگر كسي تنها به حقايق محسوس معتقد بود بلاشك كافر است.

وي اضافه كرد: در تعريف مسايل حقوق بشر، پيشرفت، آزادي و عدالت 2 تفكر ديني و غيرديني هر يك تعريف خود را دارند؛ لذا مسايلي چون ايثار، انفاق و جهاد در منطق ديني معقول و در منطق مقابل غيرمنطقي و نامعقول است.

رحيم‌پورازغدي با بيان اينكه دين نيامد تا زندگي را سخت كند، گفت: هر موردي كه در دين آمده براي نفي و دفع اختلال و ضرر است؛ اين در حالي است كه در تعريف سكولار براي فرار از عسر و حرج، دين را كنار مي‌گذارند.

وي همچنين گفت: ما در جهان اسلام ركود داشتيم، چون اهل بيت كه مفسر واقعي قرآن بودند را سانسور كردند.

رحيم‌پورازغدي با اشاره به مسايل موجود بين اشاعره و معتزله اظهار داشت: مسايل سياسي در حاكم شدن تفكر اشعري نقش بسزايي داشت و مشخصاً در دوره سلجوقيان اين تفكر به عنوان معيار تفكر حكومتي در كشورهاي اسلامي شناخته شد.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: در قرن چهارم و پنجم و در زمان حكومت آل بويه در اوج شكوفايي اسلام، شيعيان ايراني بر جهان اسلام حاكم بودند و تفكر عقلاني فراگير شد.

وي خاطرنشان كرد: يك تفكر توسعه داريم كه مبتني بر اصالت طبيعت است كه مبدا و معاد را قبول ندارد، اين تفكر بر مبناي عدالت‌گريزي بوده و كاملاً تابع نفسانيات انسان است.

رحيم‌پورازغدي در تشريح اين نوع تفكر گفت: آنها يا صريحا ماترياليست هستند و يا از معنويت و خدا و ... در آثارشان حرف مي‌زنند، ولي ميان ماده و غيب، دنيا و آخرت تفكيك قائل مي‌شوند و معتقدند كه نبايد اخلاق و شريعت را در اقتصاد و توسعه دخالت داد.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه در مكتب اسلام مبناي حقوق بشر حق الله است و بدون توحيد حقوق بشر را نمي‌توان تعريف كرد، گفت: بشر اين حقوق را دارد چون خدا برايش قرار داده است و چون خداوند اين حقوق را مقدر كرده حق الناس مثل حق الله مقدس مي‌شود.

رحيم‌پورازغدي در ارزيابي تفاوت‌هاي 2 مدل ذكر شده گفت: اقتصاد، حقوق، عدالت و ... با 2 تعريف ارائه مي‌شود كه ريشه اين تفاوت وجود 2 نوع انسان شناسي است كه محور آن بر مبناي لذت و يا تعالي انسان تعريف مي‌شود.

وي در تبيين خصوصيات انسان ليبرال گفت: براي اين انسان همه چيز بر اساس "من " تعريف مي‌شود كه هيچكس نمي‌تواند اين "من " را محدود كند.

رحيم‌پورازغدي در همين زمينه خاطرنشان كرد: در اين تفكر براي رسيدن به اميال نفساني هيچگونه كنترل و خط قرمز و حرام و ممنوعي وجود ندارد و هيچ چيز حتي خدا نمي‌تواند انسان را محدود كند؛ همچنين اين تفكر معتقد است انسان حاكم مطلق بر خود است و تجربه مادي براي رسيدن به سعادت كافي است و احتياجي به انبيا و وحي نيست.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه در اين ديدگاه مركز همه جهان، طبيعت و تمايلات بشري است كه خط ثابت آن مبارزه با دين و ارزش‌هاي انبيا است، تصريح كرد: اين تفكر هدف خلقت را لذت انسان مي‌داند و در مقابل تفكر اسلامي هدف را تكامل انسان معرفي مي‌كند.

وي در ادامه اظهار داشت: در مكتب اومانيسم انسان عبارت است از حيوانيات و نفسانيات؛ به عبارتي ديگر اصالت دادن به حيوانيت انسان مدنظر است، نه انسانيت آن؛ اين درحاليست كه انبيا علي رغم قائل بودن به هر 2، حيوانيت را در ذيل انسانيت انسان تعريف مي‌كنند.

عضو شوراي عالي فرهنگي با بيان اينكه در حقيقت دعوا بين دين با علم و آزادي و يا ميان سنت و مدرنيته و ... نيست، گفت: هر 2 مكتب از علم و توسعه و حقوق بشر و ... دم مي‌زنند، لكن در يكي مبنا نفس اماره است و در ديگري نفس اماره در كنار نفس لوامه تعريف مي‌شود.

وي بيان اينكه انسان مختار است، اظهار داشت: تفكر ديني، آزادي و اختيار را جداي از تكليف جدا نمي‌كند.

رحيم‌پورازغدي ادامه داد: تفكر اسلامي به انسان، نه خوشبين افراطي و نه بدبين افراطي است، لكن انسان را 2 بعدي شامل مختار و مسئول معرفي مي‌كند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره جدايي ناپذير بودن 2 مقوله حق و تكليف از هم اظهار داشت: اصالت با حق است و در واقع تكليف، مسئوليت در برابر حق است و به نوعي عامل حفاظت از حق به شمار مي‌آيد.

وي خاطرنشان كرد: ديدگاه برآمده از اصالت انسان، منجر به حذف معنويت و ماوراء الطبيعه از علوم انساني و هنر و... شد.

اين استاد دانشگاه در ادامه گفت: توسعه در اروپاي غربي و ايالات متحده با نابودي ميليون‌ها سفيد پوست و سياه پوست از 4 قاره آفريقا، آمريكاي جنوبي، آمريكاي شمالي و اقيانوسيه و استثمار ميليون‌ها آسيايي همراه بود.

رحيم‌پورازغدي با اشاره به حمايت غرب از ديكتاتورهاي عرب منطقه كه بعضا رياست جمهوري‌هاي 30 ساله را در ساختار سياسي خود تجربه مي‌كنند، گفت: اينها همان مدعيان دموكراسي و مردم سالاري هستند كه امروز در آسيا دست نشانده‌هاي خود را گماشته‌اند.

وي درپايان با بيان اينكه بعضا مقوله‌هاي برابري يا پيشرفت، توسعه يا عدالت و ... درمقابل هم مطرح مي‌شود، آنها را منافي هم ندانسته و تقابل آنها را غيرواقعي ارزيابي كرد.

انتهای پیام/70

برچسب ها: رحیم‌پورازغدی
نظرات بینندگان