کد خبر: ۸۵۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۴

گردشگر پذیر ترین شهرستان فارس اداره میراث فرهنگی و گردشگری ندارد!

شهرستان سپیدان که در هر چهار فصل میزبان گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور خصوصا شیراز می باشد اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ندارد و به صورت «نمایندگی» اداره می‌شود.

به گزارش شیرازه به نقل از مارگون، با فرارسیدن سال جدید و آغاز مسافرت ها، حجم وسیعی از گردشگران داخلی، از توریستی ترین شهرستان استان فارس بازدید خواهند کرد .اما متاسفانه این شهرستان اداره مستقل گردشگری ندارد وجای بسی تاسف وتعجب است.

 شهرستان سپیدان با وجود داشتن مناطق تفریحی و گردشگری بسیار زیاد و پذیرا بودن از انبوه مسافران در تمامی فصول سال،هنوز دارای یک متولّی یا اداره مستقل در امر گردشگری و توریسم نمی باشد. البته باید گفت این امر (وظایف  یک اداره مستقل گردشگری ) هم اکنون در حد یک واحد نمایندگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان در شهرستان سپیدان اداره می شود و جوابگوی خیل انتظارات از بخش گردشگری سپیدان نمی باشد .

 البته تاکنون پیگیری هایی مکرری در جهت اخذ مجوز اداره میراث فرهنگی و گردشگری سپیدان از سوی مسئولان شهرستانی به عمل آمده که با توجه به آماده نبودن زیر ساخت های لازم و استاندارد های کافی جهت دریافت این مجوز ، این امر تاکنون به نتیجه مطلوبی نرسیده است .

حال باید دید توریستی ترین شهرستان استان فارس تا چه زمانی فاقد یک متولّی و اداره مستقل جهت امر گردشگری و جذب توریست خواهد بود؟ آیا بزودی شاهد فراهم شدن بستر ها و استاندارد های لازم نظیر وجود چندین هتل ، پارک و ... در شهرستان خواهیم بود یا خیر ؟

سپیدان به واسطه داشتن آثار تاریخی وطبیعی متعدد، یکی از شهرستان‌های شاخص در زمینه میراث فرهنگی با شهره ملی و جهانی است.این شهرستان با وجود این پیشینه درخشان و سابقه تاریخی و طبیعی و آثار باستانی نظیر  بقعه متبرکه  امامزاده سید نورالدین (ع) وامامزادگان ومناظر و تفرجگاه های بسیار در این شهرستان؛اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ندارد و به صورت «نمایندگی» اداره می‌شود.  

نبود اداره رسمی میراث فرهنگی در سپیدان در کنار اختصاص نیافتن بودجه مستقیم و کمبود نیرو باعث شده که این نمایندگی نتواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد.

 
یک پژوهشگر تاریخ در گفت وگو با مارگون می گوید: به لحاظ گستردگی منطقه و همچنین وجود آثار زیاد تاریخی، طبیعی و گردشگری در سپیدان و ضرورت حفاظت از آنها، تبدیل نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان به اداره امری ضروری به نظر می‌رسد.
اعظمی بیان کرد: سپیدان با آثار کهن منحصربه فردش برای باستان‌شناسان و پژوهشگران این عرصه بسیار مهم است. معلوم نیست چرا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به دایر کردن نمایندگی در این شهر چند صدهزار نفری بسنده کرده است؛ آن هم در شهرستانی با سابقه تاریخی قابل توجه.

این پژوهشگر سپیدانی در ادامه بر ضرورت ایجاد پاسگاه‌های ثابت و سیار میراث فرهنگی و افزایش کادر اداری و یگان حفاظتی در سپیدان تأکید می‌کند.

 اعظمی می‌افزاید: میراث فرهنگی سپیدان با توجه به جایگاه تاریخی این شهرستان باید غنی شود و نیروهای انسانی آن هم از نظر کمّی و هم به لحاظ کیفی تقویت شوند.

نظرات بینندگان