کد خبر: ۸۵۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۴
طبق گزارش بانك مركزي:

يكي از گران‌ترین شب هاي عید رقم خورد +جدول

در میان ۳۴ نوع ماده غذایی پرمصرف، فقط دو محصول (گوجه فرنگی و کدوسبز) نسبت به شب عید سال ۹۲ (اسفند ۹۱) ارزان شده و در شب عید امسال، ۳۲ قلم ماده غذایی پرمصرف نسبت به شب عید سال 92گران شد که این گرانی در مورد برخی اقلام به ۱۰۰ درصد هم می‌رسد.
به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، شب عید امسال، مردم با يك از گران‌ترین بازار مواد غذایی در سالیان اخیر روبرو هستند.

بر اساس گزارش بانک مرکزی از قیمت مواد غذایی پرمصرف، بازار شب عید امسال با گرانی‌ قابل توجه در مقایسه با سال‌های اخیر خصوصا در زمان دولت احمدی‌نژاد مواجه شده است.

مطابق آمارهای بانک مرکزی از ۳۴ نوع مواد  غذایی پرمصرف، سبد مصرفی مردم در سال جاری نسبت به آخرین شب عید در دولت دهم نزدیک به ۴۰ درصد گران‌تر بار می‌آید.

آخرین شب عید در دولت دهم (شب عید سال 92) از آنجا حائز اهمیت است که  در آن مقطع زمانی کشور با تورم بی‌سابقه روبرو بود و گرانی مایحتاج مردم به حدی بود که دولت مجبور شد برای افزایش قدرت خرید مردم، عیدانه 80 هزار تومانی به هر نفر بدهد.

يكي از گران‌ترین شب هاي عید رقم خورد +جدول

قيمت ها در آن دوران به حدی بالا بود که طنزهای تلخ در میان مردم درباره قیمت پسته و پراید به شدت رایج شده بود.

اکنون با گذشت 4 سال از آن دوره تلخ، بر اساس گزارش بانک مرکزی، سبد غذایی مردم در شب عید سال ۹۵ نسبت به آخرین شب عید در دولت دهم گران‌تر شده است.

به طور میانگین قیمت مواد خوراکی پرمصرف در شب عید امسال نسبت به آخرین شب عید در دولت دهم ۴۰ درصد گران‌تر شده است.

گران‌ترین شب عید تاریخ رقم خورد

مطابق گزارش بانک مرکزی، در میان ۳۴ نوع ماده غذایی پرمصرف، فقط دو محصول (گوجه فرنگی و کدوسبز) نسبت به شب عید سال ۹۲ (اسفند ۹۱) ارزان شده است.

در شب عید امسال، ۳۲ قلم ماده غذایی پرمصرف نسبت به شب عید سال 92گران شده‌اند که این گرانی در مورد برخی اقلام به ۱۰۰ درصد هم می‌رسد.

این در حالی است که در این مدت، درآمد عموم مردم در حد ناچیزی افزایش یافته و قدرت خرید اقشار متوسط و کم‌درآمد کاهش یافته است و این حقیقتی است که در آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار از افزایش ضریب جینی در 2 سال اخیر، به خوبی خود را نشان داده است.

حتی کارشناسان دولتی نیز یکی از دلایل تشدید رکود اقتصادی در کشور در 2 سال اخیر را کاهش تقاضای کل به علت کاهش قدرت خرید مردم می‌دانند.

يكي از گران‌ترین شب هاي عید رقم خورد +جدول
نظرات بینندگان