کد خبر: ۸۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۱۷ بهمن ۱۳۸۹

انفجار مقدس مصر و رفتار یکسان دیکتاتورها

در آستانه سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دهمین روز خیزش خشمگین مردم مصر را شاهد هستیم كه برخلاف شناسنامه تاریخی و فرهنگی و تمدنی خود، در همه زمینه‌ها تحقیر شده و این تحقیر همه اركان اجتماعی و جمعیتی آنان را در بیش از 30 سال گذشته فرا گرفته است. تاریخ و تمدن دیرین و پرافتخار و فرهنگ بزرگ مصر در اسلام، راهبری فرهنگی در جهان عرب و مبارزه با صهیونیسم و استكبار، اصلی‌ترین هویت مردم مصر هستند كه از آنان در ژئوپلتیك منطقه‌ای، عنصری ویژه ساخته است. سیاست سیطره غرب بر كشورهای شرقی و استعمار كهنه و نوین، برای تبدیل مصر از جایگاه عزت و شرف به مزدوری و فساد و عقب‌ماندگی و شرم‌آفرینی از گذشته‌ای دور به اجرا در آمده تا با ایجاد نظام‌های مزدور، مردم مصر را به اسارت بكشند.

مصر امروز مظهر مزدوری و فساد، ایجادكننده كمربند امنیتی برای رژیم صهیونیستی و مجری سیاست‌های امریكا در منطقه و سردمدار ترویج سلطه استكبار و صهیونیسم است. حكومت‌های پس از عبدالناصر در مصر همانند تمامی دیكتاتورها و مزدوران خارجی، رفتاری یكسان دارند و از طریق فساد، ظلم و تحقیر هویت ملی و تاریخی مردم خود كه بخش اصلی حكومت آنهاست، ادامه حیات داده‌اند. نظام الیگارشی مبارك در مصر از طریق یك سیستم خانوادگی فاسد، ثروت مصر را از طریق انتصاب افراد در جایگاه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی و حتی نظامی غارت می‌كند تا اولاً این افراد، رویكردهای سیستم الیگارشی را به اجرا بگذارند و مطیع باشند و ثانیاً برای كسب این مناصب و حفظ آن، سهمی از غارت ملی را به خانواده حاكم پرداخت كنند. پست نمایندگی پارلمان، وزارت، فرماندهی و هرگونه مسئولیت در ازای نوكری خانواده حاكم و پرداخت باج است و اجازه می‌یابند تا شبكه‌های فساد، مواد مخدر، پولشویی، تجارت زن (فحشا)، كلاهبرداری، احتكار و صدها نوع فساد پول‌ساز را ایجاد و مدیریت كنند. ثروت خانوادگی مبارك كه شامل حسنی مبارك، سوزان مبارك و دو پسرش، علاء و جمال است به 55 میلیارد دلار می‌رسد كه همانند ثروت‌های غارت‌گونه دیگر دیكتاتورها در جهان و تاریخ است.

این در حالی است كه قریب به 50 درصد مردم مصر در دلخراش‌ترین شرایط مادی زندگی می‌كنند و خط فقر و امثال آن را نمی‌توان به عنوان شاخص سنجش و ارزیابی و شناخت وضعیت مردم در نظر گرفت.

مدل رفتاری استكبار و صهیونیسم این است كه آنچه دیگران دارند را بی‌ارزش و مردم آنان را تحقیر كند تا غرب و استكبار و صهیونیسم ارزش پیدا كنند و الگویی برای زندگی و مزدوری دیگران شوند.

حضور میلیونی مردم مصر در قیام سراسری، كابوسی برای مبارك و حامیان خارجی اوست، چراكه با فرو ریختن این نظام فرعونی، امریكا و رژیم صهیونیستی 50 سال به عقب باز می‌گردند.

لذا امریكا و صهیونیسم و غرب برای حفظ نظام مبارك و بادله چهره‌های مزدور قدیمی با چهره‌های جدید، از هر تلاشی دریغ نمی‌كنند.

از یكسو امریكا و غرب برای حفظ نظام و جابه‌جایی در چهره‌ها و از سوی دیگر با تأیید كلی شعارهای مردم به دنبال سوار شدن بر موج قیام و انحراف یا محدود كردن سقف دگرگونی و تغییر در مصر هستند.

برخی از چهره‌هایی كه ترویج می‌شوند، بخشی از بده‌بستان در كمپ‌دیوید هستند كه در دستگاه‌های بین‌المللی برای امریكا نقش‌آفرینی كرده‌اند یا در درون مصر برای تحكیم نظام فاسد و حاكم، مزدوری كرده‌‌اند و از دیرباز عضو سازمان سیا بودند.

مردم مصر در آستانه امتحانی مهم و بزرگ قرار دارند و برای بلوغ و دستیابی به عزت خویش باید آبدیده‌تر و هوشیارتر از گذشته شوند، چراكه این راه برای پیروزی پر سنگلاخ و پرفراز و نشیب است.

همه قدرت‌ها در جهان به تكاپو افتاده‌اند تا از كیك قیام مردم در مصر سهمی دریافت كنند. انگلیسی‌ها دوباره با احیای ارتباطات دیرین با چهره‌های مصری و روس‌ها از طریق گزینش چهره‌هایی كه امكان سرمایه‌گذاری بر آنها وجود دارد و جریان‌های چهار دهه قبل و امریكایی‌ها با برگ‌های متنوع سیاسی، نظامی و امنیتی در صحنه هستند.

همانگونه كه مردم و استقامت آنان در انقلاب اسلامی ایران، همه جریان‌های سیاسی را درانقلاب حل كرد، حركت مردم و جوانان پرشور و پراستقامت مصر نیز به گروه‌های سیاسی، فرصت جدیدی داده و آنان را درسطحی فراتر از آنچه می‌اندیشیدند قرار داده تا به جای اصلاحات به انقلاب و دگرگونی ریشه‌ای و بازگشت به خویش و عزت تاریخی در نظام مصر فكر كنند.

تظاهرات جمعه كه به نام «رحیل المبارك» نام گرفته همانند كاركرد روزهای گذشته كه حكومت را به عقب رانده، می‌تواند به عقب راندن كل نظام فاسد در مصر منتهی شود و این حركت و روند نیازمند حضور فعال‌تر علمای الازهر در نهضت مردمی و فعال شدن نظامیان با غیرت مصر است تا نقش تاریخی خود را در لحظه‌ای طلایی ایفا كنند.

همانگونه كه رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز جمعه از این جنبش مردمی مصر به «انفجار مقدس» یاد كرده و رهنمودهای همه‌جانبه‌ای برای ادامه راه فرمودند، تكمیل مسیر و پالایش آن از انحراف سازی و چهره‌سازی و محدود كردن سقف خواسته‌های مردم و فریبكاری حاكمان فعلی، در كنار انقلاب اسلامی ایران، بزرگ ترین ركن قدرت نرم، هوشمند و سخت را برای مبارزه با استكبار و فساد جهانی فراهم می‌كند و قیام و انفجار مقدس مصر را به پدیده‌ای اثرگذار در نظام منطقه‌ای و جهانی و حتی اندیشه‌ای مبدل خواهد كرد.

هادی محمدی
انتهای پیام/85

نظرات بینندگان