کد خبر: ۸۵۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۵

نظر ويژه آيت الله بهجت درباره اردوهاي جهادي

آيت الله قرهي گفت: دوستاني داشتيم كه خدمت ايت الله بهجت رسيدند و براي بنده هم نقل كردند كه برای حضور در اردوههاي جهادي با ایشان مشورت نمودیم، آيت الله بهجت گفتند: اين اردوهها رضايت آقا حضرت حجت (عج) را در پي دارد.
به گزارش شیرازه آيت الله قرهي در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جهادي اظهار داشت: اردوهاي جهادي مصداق انفاق در راه خدا از طريق جسم و روح است و جوانان ما ازباب اشتياقي كه به هموطنان خودشان و مومنان دارند و به دليل ايمان كاملشان دراين اردوهاي جهادي شركت مي كنند.

اردوهاي جهادي مصداق انفاق در راه خدا از طريق جسم و روح است

وي افزود: يكي از ويژگي هاي اين اردوها جهاد وار بودن است يعني همان طور كه از جهاد بر مي آيد جهد وكوشش است؛ كوشش آن ها قابل تقدير وتشكر است.

وي با بيان اينكه به واسطه همين روحيه جهادي جوانان ما، دشمن جرات تعدي به ايران اسلامي را ندارد، گفت: دشمن مي داند همين جوان هايي كه امروز وقت شريفشان را صرف هموطنان خودشان مي كنند همان موقع هم جسم و روحشان را براي حفظ اين نظام و حفظ مملكت امام زمان (عج) و اين مردم خرج مي كنند.

استاد حوزه علميه با بيان اينكه يكي از ويژگي هاي اردوهاي جهادي دور كردن روحيه اشرافيت از جوانان است، عنوان كرد: به دليل دور كردن انسان ها از تجملات دنيا در اين اردوها، روحيه انسان دوستي و نوع دوستي در فرد افزايش پيدا مي كند.

مسئول حوزه علميه امام مهدي (عج) اظهار داشت: اين جوانان  عزيز كساني هستند كه از دنياي مادي  دل كندند و به معناي واقعي انسان دوست هستند. در واقع در اين اردوهاي جهادي است كه انسان از تجملات و خودبيني دست مي كشد و به محرومان و مستضعبان خدمت مي كنند.

اردوهاي جهادي انسان را از خواب غفلت بيدار مي كند

وي با اشاره به جمله "سيرو في الارض" در قرآن كريم، گفت: معناي اين آيه اين نيست كه انسان به جايي برود و از ديگر موضوعات عفلت كند و به همين دليل است كه مي بينيم اردوهاي جهادي انسان را از خواب غفلت بيدار مي كند. ضمن اينكه مي بينيم در اين اردوها فرد جهادگر از آنها عبرت بگيرد و اين عبرت است كه زمينه شادي افراد را فراهم مي كند.

اردوهاي جهادي خستگي هاي روحي انسان را هم برطرف مي كند

وي با بيان اينكه نبايد تصور شود كه جوانان در اين اردوها تن خود را خسته مي كنند، عنوان كرد: در اين اردوها تن و روح انسان شاداب مي شود و شادي انها شرعي است. برخي گمان مي كنند شادي فقط رفتن كنار دريا و رفع خستگي است اما حضور در اردوهاي جهادي خستگي هاي روحي انسان را هم برطرف مي كند.

وي افزود: شايد اين روحيه را خيلي ها درك نكنند چرا كه "شنيدن كي بود مانند ديدن" تا افراد تجربه نكنند نمي توانند اين نشاط را درك كنند.

آيت الله قرهي افزود: متاسافانه شاهد اين هستيم كه آدمها در اين دنيا آن مهرباني و عطوفت  را كه بايد نسبت به همنوع داشته باشند ندارند و شايد نسبت به يك حيوان بيشتر ترحم مي كنند. دليل اين روحيه، تجمل دوستي و دنيا پرستي افراد است اما روحيه جهادي سبب مي شود كه انسان از دنيا چشم بدوزد و خدمت گذاري اش به خلق، بيشتر شود.

زندگي براي انسان ها آسان و شيرين مي شود

مسئول حوزه علمیه امام زمان (عج) بيان كرد: اين روحيه جهادي، يك روحيه ديني محض نيست بلكه هم دنيا و هم آخرت فرد در اين روحيه و منش ديده شده است چرا كه زندگي براي انسان ها آسان و شيرين مي شود.

وي از بين رفتن چشم و هم چشمي را يكي از ويژگي هاي اردوهاي جهادي براي زوج هاي جوان دانست و بيان كرد: ديدن مناطق محروم انسان را به داشته هايش قانع مي كند و به همين دليل است كه برخي از افراد هميشه احساس كمبود مي كنند و زندگي را بر خود سخت مي گيرند.
 
استاد اخلاق حوزه علمیه تاكيد كرد: اين قناعت سبب مي شود كه خداوند بر نعمت هايش اضافه كند و انسان هميشه راضي باشد و از زندگي لذت ببرد.

آیت الله قرهی با بیان اینکه اردوهای جهادی حرص و ولع انسان را كم مي كند، افزود: این حرکت های جهادی براي جوانان و افراد پا به سن گذاشته هم مفيد است و تا وقتي كه كسي در اين اردوها شركت نكند، نمي تواند آنها را درك كند.

آیت الله بهجت(ره): اين اردوها رضايت آقا حضرت حجت (عج) را در پي دارد

وي گفت: ما دوستاني داشتيم كه خدمت ايت الله بهجت رسيدند و براي بنده هم نقل كردند كه برای حضور در  اردوههاي جهادي با ایشان مشورت نمودیم، آيت الله بهجت گفتند: اين اردوهها رضايت آقا حضرت حجت (عج) را در پي دارد چرا كه بعد از انجام واجبات و مستحبات هيچ عملي بالاتر از اين نيست كه انسان خدمت بكند آن هم به صورت جهادي،اين جهادي بودنش خودش يك حسن است.

این استاد حوزه علمیه افزود: جهادگران بدانند كه آقا امام زمان(عج) به آن ها عنايت خاصي دارد و برخي از جواناني كه به اين اردوها رفته اند اين عنايات را مشاهده كردند.

آیت لله قرهی با بیان اینکه اردوهاي جهادي يك فرصت استافزود: بايد از اين فرصت كه موجب رضايت امام زمان (عج)و  مورد تاكيد امام خامنه اي (حفظ الله ) است، حمایت نمود و  وقتي كاري سبب رضايت امام زمان ( عج ) و مورد تاكيد نائب بر حق ايشان باشد، يك نوع لطف الهي است و بايد از اين فرصت نهايت استفاده را برد.

يقين دا م كه دعاي جهاد گران مانند دعاي اولياي الهي است

وي در پایان توصيه كرد: جهادگران اين روحيه اخلاص را براي اخرت خود حفظ كنند و ما را از دعاي خيرشان بي نصيب نگذراند. بنده به اين روحيه جوانان قبطه مي خورم. يقين دا م كه دعاي جهاد گران مانند دعاي اولياي الهي است.
نظرات بینندگان