کد خبر: ۸۵۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۴ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۵

شش پیر چشمه ای در میان کوه

شش پير نامي است قديمي بر چشمه ودریاچه ای زيبا با آبي زلال و گوارا كه از مهم ترين و پر آب ترين منابع آب سطحي دائمي در استان فارس محسوب مي شود.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از مارگون،اين چشمه كه در 8 كيلو متري شمال روستاي  برشنه از توابع بخش همايجان در شهرستان سپیدان قرار دارد، از ميان شكاف هاي كوه به طور معجزه آسايي به آرامي بيرون مي آيد.چند متر پايين تر از سرچشمه رودخانه اي خروشان به راه مي افتد كه هر تازه واردي را انگشت به دهان از اين نعمت خداوند شاكر مي نمايد.  درباره ي شش پير چنين سخن آغاز كنيم كه جذابيت و زيبايي آن باعث شده كه در فصل بهار و تابستان افراد زيادي از روستاها و شهرهاي دور و نزديك براي گشت و گذار به اين منطقه مي آيند.

آب شش پير از جنوب شرقي سپيدان در مسير كوهستاني به سوي دشت همايجان جريان مي يابد و با استفاده از نهرهاي سنتي به اراضي و باغ هاي همايجان انتقال داده مي شود .رودخانه اي شش پير پس از عبور از تنگ شش پير و پيمودن راهي كوتاه وارد رودخانه شهر اردكان مي شود.قسمتي از آب هاي شش پير بعد از گذر از بند شهيد طالبي ؛توربين برقي منطقه را به كار مي اندازد.


حدود 500 متري سرچشمه 20 واحد پرورش ماهي،از آب هاي شش پير بهره مند شده و ماهي قزل آلا پرورش مي دهنداز استفاده و بهره مندي هاي ‌آب "شش پير" كه بگذريم مردم محلي منطقه از قديم الايام شش پير را مكاني مقدس مي دانند كه هر سال در وقتي معين به ديدن آن مي آيند.


در حدود 200 متري چشمه،در دل كوه نوشته اي حكاكي شده است كه حكايت از توجه پادشاهان سلسه قاجار به اين طبيعت زيبا دارد. درياچه زيباي شش پير كه از آن به عنوان عروس درياهاي ايران ياد مي شود،به راستي چشم اندازي زيبا و رويايي است. این اسم عجیب و غریب که چیز زیادی هم درباره وجه تسمیه آن وجود ندارد، مربوط به چشمه‌ای است که در استان فارس قرار گرفته و یکی از مهترین و پر آب‌ترین منابع آب سطحی دائمی این استان به شمار می‌آید.اگر به دنبال یک سفر خنک در آب و هوای معتدل این روزها می‌گردید، سفر به سپیدان و شش پیر را فراموش نکنید.


 
این چشمه سرچشمه اولین رودخانه شش پیر است و پوشش جنگلی و چشم اندازهای طبیعی این منطقه آن را به مکانی مناسب برای گردشگران تبدیل کرده‌است.
حالا که گذارتان به سپیدان افتاده است، بد نیست بدانید که شهرستان سپیدان یکی از شهرهای بسیار کهن ایران به شمار می رود. تا جایی که در تحقیقات باستان شناسی انجام گرفته در سال 1314 ه.ش در تل گرد سفال های نقش دار بازمانده از هزاره چهارم پیش از میلاد مربوط به تمدن ایلامیان در این منطقه کشف شده است.


دریاچه شش پیر به راستی که قدرت لایتناهی خداوند را می توان در پایه کوهی بزرگ در قالب چشمه ای پرآب مشاهده کرد. «شش پیر»، نامی است قدیمی برچشمه ای زیبا با آبی زلال و گوارا که از مهترین و پر آب ترین منابع آب سطحی دائمی در استان فارس محسوب می شود. اگر پای صحبت محلی ها بنشینید، برایتان افسانه های زیادی خواهند گفت از پادشاهانی که برای انتقال آب این چشمه و دریاچه به محل سکونتشان، چه کارها که نکرده اند و چه غلامانی که برای انجام فرمان شاهی هلاک نشده اند.

با این حال، امروز اگر گذرتان به چشمه شش پیر بیفتد می بینید که آب این چشمه از جنوب شرقی سپیدان در مسیر کوهستانی به سوی دشت همایجان جریان پیدا می کند و مردم منطقه با استفاده از نهرهای سنتی این آب را به زمین های کشاورزی و باغ های همایجان انتقال داده اند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید نام قدیمی این رودخانه رتین بوده و در دوره قاجاریه به شش پیر تغییر پیدا کرده است.

شش پیر این روزها نه تنها به دلیل جاذبه های طبیعی چشمگیرش تبدیل به یک مکان گردشگری شده، بلکه با ماهی های کم نظیر و بزرگی که دارد، یک سایت غنی ماهیگیری برای گردشگران ماهیگیر هم به شمار می رود. حکایت چشمه شش پیر و دریاچه کوچک آن را به شش پیر طریقتی نسبت می دهند که روزگاری در کنار این چشمه زندگی می کردند و در کنار همین رود جام حیات را سر کشیدند.

چشمه بلندی که از شکاف کوه های زاگرس سرچشمه می گیرد و چندین متر جلوتر، به دریاچه شش پیر می ریزد. اما افسانه ها به همین جا ختم نمی شوند. مردم محلی معتقدند که دریاچه شش پیر مثل یک دهان بلعنده آب را می بلعد و فرو می برد. به همین دلیل، هیچ شناگری از این آب زنده بیرون نخواهد آمد.امروزی ها دلیل بلعندگی این دریاچه را وجود شاخه ها و ریشه های زیاد در کف دریاچه می دانند که به دست و پای شناگران می پیچد و آنها را غرق می کند. دلیل بلعندگی دریاچه شش پیر هر چه که باشد، تابلوی هشدار دهنده کنار آن که غرق شدن شما را حتمی می داند، بهانه خوبی است که به تماشای زیبایی دریاچه قناعت کنید و برای آب تنی، سراغ چشمه ها و دریاچه های دیگری بروید.

نظرات بینندگان