کد خبر: ۸۵۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۵

«دوغ محلی» مشهورترین سوغات سروستان در فصل بهار

دوغ سروستان یکی از خوش مزه ترین سوغاتی های این شهرستان می باشد به طوریکه کمتر گردشگری است که به دنبال این نوشیدنی لذیذ نباشد.
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه، شهرستان سروستان یکی از شهرستان های مهم، تاریخی و فرهنگی استان فارس و به نوعی یکی از قطب های توریستی جنوب کشور محسوب می شود که دارای جاذبه های بی نظیر گردشگری و تفریحی است.

 

براساس گزارش سروستان ما، این شهرستان با قرار گرفتن در شاهراه ترانزیت شمال-جنوب و شرق به غرب کشور،سالانه پذیرای میلیون ها نفر مسافر از اقصی نقاط مختلف ایران و جهان می باشد.

 

طبیعت زیبای دریاچه مهارلو، باغ های پسته و بادام و زیتون ، چشمه هاو قنات های زیبا و همچنین وجود آثار فاخر تاریخی و فرهنگی شامل؛ کاخ ساسان سروستان، مقبره شیخ یوسف، پیر رباط و مقبره شهدای گمنام و بقاع متبرکه همچون امام زاده شاه صفی الدین کوهنجان،امام زاده علی ابن اسحاق و ... پذیرای همه میهمانانی است که به این شهر تاریخی و فرهنگی وارد می شوند.

 

در کنار این چشم انداز های زیبای طبیعی و آثار فاخر تاریخی و فرهنگی،سوغاتی های سروستان نیز سالهاست که در میان گردشگران این خطه از ایران اسلامی، جای خود را پیدا کرده است.

 

محصولاتی چون ماست، کره، روغن، کشک، لورک، قره قوروت از یک سو و از سوی دیگر تولیدات باغی چون؛ پسته،انواع زیتون، بادام، چغاله بادام و انار، بادام کوهی(الوک)،پسته کوهی(بنه) قارچ دنبلان(دنبل) و قارچ کوهی و همچنین نان محلی، تخم مرغ محلی و ..... از جمله سوغاتی هایی است که به عنوان هدیه این دیار کهن به گردشگران سروستان عرضه می شود.

 

در میان این سوغاتی ها، دوغ گوسفندی سروستان بیش از چند دهه است که به عنوان یک سوغات خوشمزه و پرطرفدارمطرح می باشد و سالانه بیش از پانصد تن دوغ در سطح شهرستان تولید و توزیع می شود. جالب اینجاست با توجه به وجود انواع دوغ های طعم دار تولید شده توسط شرکت های لبنیاتی در بازار ، جایگاه این سوغاتی سنتی همچنان محفوط بوده و رکورددار فروش سوغاتی ها در سروستان است.

 

دوغ محلی سروستان با عرضه بیش از 40 تن طی روزهای 12 و 13 فروردین در هرسال، جایگاه نخست فروش محصولات لبنی در سروستان را به نام خود ثبت کرده که این آمار نشان از علاقه بالای طرفداران این ماده غذایی در میان بیش از 20 نوع سوغاتی شهر سروستان دارد.

 

این سوغات طبیعی دارای خواص گوناگونی است که علاوه بر مصرف آن به صورت یک نوشیدنی با طبیعت خنک، از آن غذاها و خوراکی های دیگری نظیر لورک(لچ)، کشک، قره قوروت، آش و....تهیه می شود.

 

اهمیت این محصول به حدی است که در شهرستان های اطراف و به ویژه شهر شیراز در بسیاری از نقاط دوغ را به شرط دوغ سروستان و در صف های طولانی عرضه می شود.

براساس آمار موجود، حدود 500 خانوار از طریق تولید و توزیع دوغ و سایر فراورده های آن در سروستان امرار معاش می کنند و سالیانه بالغ بر 20 میلیارد ریال درآمد تولید کنندگان این محصول می باشد.

 

تولید و توزیع روزانه 8 تا 10 تن دوغ، کره، روغن حیوانی و کشک تر در فصل بهار رونقی  دوچندان به بازار کسب سروستان در این ایام داده به طوریکه در کنار خرید این سوغاتی لذیذ و پرطرفدار، سایر سوغاتی های دیگر نیز مورد اقبال قرار می گیرند.

 

نکته جالب در خصوص بازار دوغ محلی سروستان اینجاست که در طول ایام نوروز، تولید کنندگان این محصول غذایی در شهرستان های اطراف همچون؛ فسا و داراب نیز دوغ  تولیدی خود را به سروستان آورده و به نام دوغ محلی سروستان به فروش می رسانند.

 

نویسنده :
سروآنلاین
نظرات بینندگان