کد خبر: ۸۵۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۵
گزارش تصویری

مارگون بزرگترین آبشار چشمه ای جهان

این آبشار در حقیقت سرچشمه رودخانه است و در بالای کوه هیچ رودخانه ای نیست، بلکه از بدنه دیواره صخره ای کوه، بیش از چند هزار چشمه وجود دارد که آب از آنها به بیرون ریخته میشود.از این حیث این آبشار هم بزرگترین و هم مرتفع ترین آبشار چشمه ای در جهان است.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از مارگون،آبشار مارگون از زیبا ترین پدیده‌های طبیعی ایران و جهان است و از هزاران چشمه جوشان در دل کوه تشکیل شده و با ۷۰ متر ارتفاع بزرگترین آبشار چشمه‌ای دنیاست.

همچنین رودخانه بوجود آمده از این چشمه ها بسیار پر آب است و تا شهر سپیدان ادامه دارد. در فصل بهار محوطه این آبشار بسیار سرسبز و دیدنی است. همچنین در ادامه مسیر رودخانه، بسیاری از درختان و باغ‌های سیب و گردو به چشم می خورد.

مارگون نام آبشاری است که در دره‌های غرب شهرستان سپیدان قرار گرفته است. ارتفاع این آبشار به ۷۰ متر و عرض آن به ۱۰۰ متر می‌رسد.
آبشار مارگون که در روستای مارگون واقع شده است، یکی از بزرگ‌ترین و با شکوه‌ ترین آبشارهای ایران است که از نظر زیبائی، بزرگی و حجم آب خروجی با آبشار شوی لرستان رقابت می‌کند.
راه رسیدن به آبشار مارگون :فاصله این آبشار از اردکان فارس حدود 48 کیلومترست. راه ماشین رو تا جائی که حدود ۸۰۰ متری آبشار است، ادامه دارد و بقیه راه را باید پیاده پیمود که این راه سنگفرش و در نزدیکی آبشار دارای پله‌های سیمانی است.
این آبشار در حقیقت سرچشمه رودخانه است و در بالای کوه هیچ رودخانه ای نیست، بلکه از بدنه دیواره صخره ای کوه، بیش از چند هزار چشمه وجود دارد که آب از آنها به بیرون ریخته میشود.از این حیث این آبشار هم بزرگترین و هم مرتفع ترین آبشار چشمه ای در جهان است.همچنین در ادامه مسیر رودخانه انبوه درختان، باغات سیب و … به چشم می خورد. رودخانه حاصل از این چشمه ها بسیار پر آب بوده و تا سپیدان امتداد دارد.
آب این آبشار در گرم ترین فصل سال بسیار خنک و زیر 10 درجه است.


گفتنی است، دو روستای لوداب و مارگون در بین یاسوج و سی سخت قرار دارد که با روستای مارگون سپیدان متفاوت است.
این آبشار از لحاظ تقسیمات کشوری کاملا در شهرستان سپیدان است و با مرز یاسوج و سپیدان بیش از ۱۰ کیلومتر فاصله دارد.

نظرات بینندگان