کد خبر: ۸۶۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۵
گزارش تصویری

"تنگ گمبیل" قطعه ای از بهشت

"تنگ گمبیل" در روستای ساران بهشت مکان (بشمکان) از توابع شهرستان سپیدان قرار دارد.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از مارگون،تنگ گمبیل(gambil) درشهرستان سپیدان واقع شده است. این تنگ در موقعیت جغرافیایی N302500 E520230 در استان فارس و در روستای ساران بهشت مکان (بشمکان) قرار دارد. تنگ گمبیل قطعه ای از بهشت است که در ایران بی‌نظیر است. 

در کف تنگه رودخانه‌ای جریان دارد که برای عبور از تنگه در قسمتهایی مجبور به عبور از داخل رودخانه خواهید بود. آب رودخانه گمبیل، پس از طی مسیر روستاهای ساران بهشت مکان و ساران سفلی و منطقه کامفیروز به سد درود زن می‌ریزد. ابتدای مسیر تنگ ارتفاعی در حدود 2100 متر و انتهای دره ارتفاعی در حدود 2400 دارا است. همچنین این مسیر یکی از مسیر های صعد به قله رنج در این منطقه است.

از خصوصیات این تنگه می توان به وجود آب های روان و سرد و درختان سر سبز میوه های انگور،گردو،انجیر،تمشک و... اشاره کرد که در فصل تابستان زیبایی دو چندانی دارند. در طول این تنگه بعضی وقت‌ها مجبور به عبور از آب رودخانه می‌شوید که در نوع خود خاطره انگیز می‌باشد. 

در دل طبعیت زیبا  تنگ گمبیل کبوترانی در وسط تنگه به صورت دایم درحال پرواز هستند که نمای فوق‌العاده و منحصر به فردی ایجاد کرده است و در قسمتی از این تنگه می‌توان گفت که هیچ وقت نور خورشید را به خود ندیده و سردترین نقطه تنگه می‌باشد.


برای دسترسی به تنگ گمبیل باید از طریق شهرستان سپیدان و از مسیر روستای برشنه و پس از طی حدود 40 کیلومتر و پشت سر گذاشتن برم شش پیر و روستای سر سبز کهکران به روستای ساران بهشت مکان رسید.

برای رسیدن به تنگ گمبیل باید از وسط باغ های سیب و درختان سر به فلک کشیده سپیدار عبور و از کنار علف زارهای یونجه و شبدر ، پس از طی طریق حدود 20 دقیقه به تنگ گمبیل رسید. تنگ گمبیل دارای جاذبه تاریخی از جمله بنایی خشتی در زیر صخره ای عظیم و همچنین غار کوچکی است.



نظرات بینندگان