کد خبر: ۸۶۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۹ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۵

اماکن تاریخی و تفرجگاه های سروستان در یک نگاه+تصاویر

جاذبه های تاریخی و گردشگری سروستان در طول سال و به ویژه ایام نوروز پذیرای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی می باشد.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه، شهرستان سروستان در فاصله هشتاد كيلومتري جنوب شرقي شيراز واقع است.

 

براساس گزارش سروستان ما، واژه سروستان یادبودیست از ایران کهن که نام یکی از آهنگ‌های شورانگیز پهلوی می‌باشد و منوچهر دامغانی شاعر قرن 5 هجری نیز در اشعار خویش که سرشار از وصف طبیعت است کم و بیش از این آهنگ یاد می‌کند؛


مطربان ساعت به ساعت بر نوای زیر و بم 

گاه «سروستان» زنند امروز و گاهی اشکنه ...

 

در طرح جامع گردشگري استان فارس، شهرستان سروستان در ليست پهنه‌هاي اصلي گردشگري طبيعي استان آورده شده است و داراي پتانسيلهايي در بخش اكوتوريسم مي‌باشد.

پراکندگی ورود گردشگر به شهرستان سروستان در یک نمودار کلی می‌توان گفت در سه ماهه نخست سال از بیشترین میزان گردشگر برخوردار است که اکثریت قریب به اتفاق این حجم گردشگر در مناطق گردشگری روستاهای هدف گردشگری مهارلو و دوبنه و کوهنجان تمرکز دارند.

شایان ذکر است که بهترین زمان مسافرت به شهرستان نیز از اسفند ماه و سه ماهه نخست سال می‌باشد که آب و هوای بهاری در باغ‌های مهارلو و کوهنجان فضای بسیار دلنشین برای مسافران و گردشگران را بوجود می‌آورد ولی این مطلب به معنای انکار زیبایی منحصر به فرد پاییزی این منطقه نمی‌باشد.

آنچه محرز است در آفرینش جاذبه‌های طبیعی دست معجزه‌گر طبیعت بکار رفته است و شهرستان سروستان نیز از جاذبه‌های طبیعی چندی برخوردار است که تحت عناوین چشمه‌ها و چشمه سارها، مناطق نمونه گردشگری، روستاهای هدف گردشگری به آن پرداخته خواهد شد:

 

جاذبه های تاریخی- فرهنگی شهرستان سروستان: 

کاخ ساسانی سروستان


کاخ ساسانی سروستان در شهرستان سروستان- روستاي نظرآباد واقع شده است و مربوط به دوره ساساني مي‌باشد.

اين اثر در 1310/6/24 جزء آثار ملي به ثبت رسيد. اين کاخ در 9 کيلومتري جنوب غربي سروستان در ميان دشتي وسيع و در مسير روستاي نظر آباد قرار دارد.

اين بناي عظيم گنبدها، ايوان‌ها، اتاق‌ها و دهليزهاي متعددي دارد. در خصوص تاريخ ساخت کاخ سروستان نظرات متفاوتي وجود دارد به احتمال زیاد اين بنا از آثار دوره بهرام گور[بهرام پنجم ساساني] است (480-420م) که بوسيله مهر نرسي وزير معروف او ساخته شده است.

این اثر از سنگ و گچ ساخته شده است. اين بنا همانند کاخ فيروزآباد و کوچکتر از آن است و طاق هاي گنبدي آن با آجر زده شده است. اين بنا که از با شکوه‌ترين کاخ‌هاي عهد ساساني است شامل يک ايوان ورودي و گنبدي در مرکز و حياط است. در اين کاخ، نسبت به بناهاي ديگر اين دوره فن معماري و پلان پيچيده و کامل تري استفاده شده است. 

 

مقبره شهدای گمنام


اینجا جایگاه نزول فرشتگان و زیارتگه عشاق است.اینجا محل سجده فرشتگان است.اینجا بارگاه و ضریح مطهر و نورانی سربازان حضرت روح ا..... که خوش نامی را در گمنامی دیدند.اینجا بادی معرفت است.

از زخم شناسنامه دارند هنوز

در مسجد خون اقامه دارند هنوز

آنان همه از تبار باران بودند

رفتند ولی ادامه دارند هنوز

»هادی فردوسی«

مقبره شهدای گمنام در 5 کیلومتری محور سروستان - فسا در ورودی روستای مومن آباد قرار دارد. 

 

مقبره شیخ یوسف سروستانی


مقبره شیخ یوسف سروستانی در شهر سروستان کنار ميدان اصلي شهر واقع شده است و مربوط به قرن هشتم مي‌باشد. اين اثر در 1317/8/21 جزء آثار ملي به ثبت رسيد. این بنا به طرز زیبایی در وسط شهر سروستان قرار دارد. از لحاظ معماری به دوره ایلخانی بر می‌گردد و تزئینات بنا متأثر از تزئینات رایج آن دوران می‌باشد.

در اقلیم پارس آمده است که اين بقعه که محل زندگي و تدريس شيخ يوسف بن يعقوب (680هـ) بوده شامل دو چهار طاقي و چندين ستون سنگي و رومي‌هايي از سنگ تراش است.

 معماري اين بنا مانند معماري بناهاي ساساني است و شيوه سنگ تراشي آن همانند خداينانه مسجد جامع عتيق شيراز است. در درجه اول اهمیت عنصر تزئین بنا حجاری است که تزئینات عمده حجاری شامل کتیبه‌ها به خط کوفی، ثلث، نسخ و نقوش اسلیمی یعنی پیچ در پیچ می‌باشد. علاوه بر این عناصر تزئینی هنر کاشیکاری در این بنا به کار رفته که متأسفانه امروز آثاری از این هنر در بنا موجود نیست.

 

امامزاده سید علی بن اسحاق (ع)

این امامزاده در شهرستان سروستان روستای کت گنبد واقع شده است و به مزار امامزاده سید علی بن اسحاق (ع) مشهور می‌باشد. آن حضرت از نوادگان امام زین العابدین (ع) می‌باشد. این امامزاده در 500 متری جاده اصلی قرار گرفته است. این امامزاده هر ساله مأمن امنی برای عاشقان و دل سوختگان اهل بیت و کعبه حاجت دل خستگان می‌باشد. در مجاورت این امامزاده تل تاریخی با قدمت دوره اسلامی قرار گرفته است.

 

چهارطاقی رباط

چهار طاقی رباط در شهرستان سروستان واقع شده و مربوط به دوره اسلامي مي‌باشد.

اين اثر در 1379/12/25 جزء آثار ملي به ثبت رسيد.

در باغستان شمال سروستان که آبي خوش و گوارا دارا می‌باشد آثار عمارتي رفيع سنگي که متأسفانه امروزه بخش اعظم آن فرو ريخته است رؤیت می‌شود.

اين بنا داراي ديوارهايي بلند بوده که قسمتي از آن تا زاويه سقف پا برجاست و معلوم است که آينه کاري و داراي سقفي بسيار زيبا و منقش بوده است.

گفته شده قطب الدين اولياء، دايي شيخ سعدي، از مشايخ صوفيه قرن 8هـ.ق در آن مکان سکنی گزیده و در همين مکان به تدريس عرفان مشغول بوده است.

 

خرف خانه رباط

خرف خانه رباط در نزدیکی بنای چهار طاقی رباط  قرار دارد و گفته شده در قدیم  الایام افراد بسیار سالخورده و دچار فراموشی شده را در این مکان نگهداری می کردند.

 

جاذبه های طبیعی شهرستان سروستان 

پارک آزادی سروستان

بوستانی زیبا و با فضای دلنشین در ورودی شهر سروستان واقع شده است که طراوت و زیبایی آن استراحتگاهی ایمن برای هر مسافر و رهگذر است.

 

شکارگاهها:

سروستان دارای شکارگاههای فراوانی است که متاسفانه بعلت عدم رعایت قوانین شکاربانی نسل شکارهای آن روز به روز کمتر شده است. در اینجا تصاویر زیبا و دیدنی از جاذبه های طبیعی و شکارگاههای شهر سروستان درج گردیده است که اغلب اوقات طبیعت دوستان و کوهنوردان را به سوی خود کشانده است. 

 

انجیرک- سروستان

در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی و در دامنه کوهی مشرف به دو رودخانه خشک است. در بستر این رودخانه درختان سر سبز و خرم وجود دارد که بیشتر بادام کوهی است. درختهای توت و انجیر نیز در این منطقه یافت می شود. در این محل چهار دیواری مشخصی وجود دارد با استخری به گنجایش تقریبی بیش از ۴۰ متر مکعب و بالاتر از سطح زمین ساخته شده است. آبی زلال و شفاف نیز زیر زمین می جوشد که به آب حمامی نیز مشهور است.

 

بته نور- سروستان

در ۱۰ کیلومتری شمال غربی سروستان دره ای سبز و خرم وجود دراد که از بالا منظر زیبا و دلکش دارد. دیوار دره بسیار بلند و انتهای دره مسدود است. چشمه ای در انتهای دره است که قطره قطره از سنگی می چکد و در کنارش انبوه نی و گیاهان وحشی روییده است.

 

تنگ غنیبی- سروستان

دره ای در ۱۴ کیلومتری شمال غربی سروستان می باشد. راه پر و پیچ و خم زیبایی دارد که سروستان را به خرمه متصل می سازد. سر تا سر مسیر پر از درختان بادام و پسته کوهی است. چشمه های متعددی نیز در این منطقه جوشان هستند که از آن جمله می توان از چشمه سرخی، چشمه لاپسی، چشمه جاشیری و ... در این محل نیز کبک و آهو وجود داشته است.

 

تنگ قشقه- سروستان

دره ای بسیار زیبا و بکر در جنوب شرقی سروستان واقع شده است که زیبایی خاص خود را دارد. در این منطقه نیز درختان پسته و بادام وحشی پوشش کیاهی منطقه را تشکیل داده است. چشمه ای آب زلال و صاف نیز زینت بخش فضای زیبای آن شده است.

 

از دیگر شکارگاههای سروستان می‌توان از:

مزرا که چشمه ای با چند باغ مصفا در دامنه کوه با فاصله ۱۲ کیلومتری شمال غربی سروستان یاد نمود که در آنجا کبک، آهو، بز کوهی و پازن یافت می شده است.

سواره در دو کیلومتری مغرب مزرا است. چشمه ای که بر فراز تپه ای خاکی جریان دارد. میان سواره و مزرا محلی است به نام آی نی یک و چشمه ای دارد کوچک و پوشیده از ساقه بلند نی.

دوشولی در ۴ کیلومتری شمال سروستان قرار دارد. در حاشیه رودخانه خشکی به همین نام قرار گرفته است که در بهار و زمستان مسیر سیلابهای است که از کوه جاری می شود و در سایر فصلول خشک است. میان رودخانه و حاشیه آن درختان کهن بادام و گوجه دیده می شود. در امتداد رودخانه دره ای است بطول ۱ کیلومتر و به شکل مارپیچ. دیوارهای این دره پر ابهت و عجیب است. در فصل بهار لاله وحشی، عدسی، شب بو و سوسن و سنبل گاهی تا ۱ متر قد می کشند. در اینجا درختان بادام کوهی فراوان هستند.

 

چشمه‌ها و چشمه سارها:

شهرستان سروستان در دو بخش مرکزی و کوهنجان دارای تعداد زیادی چشمه است که هر ساله تعداد زیادی گردشگر و طبیعت دوستداران را به سمت خود می‌کشاند. بسیاری از این چشمه‌ها که در دل کوههای منطقه قرار گرفته است و مسیر خوش گردی را به تصویر کشیده است.

چشمه سرو نخودي نظر آباد، چشمه تنگ قشقه، غمپ تزنگ مؤمن آباد، چشمه انجيرك، قدح فر نظرآباد، آب باغك كته گنبد، كمرزرد نظرآباد، بوته نور دولت آباد و.. از جمله چشمه سارهایی است که در بخش مرکزی و چشمه تنگ غنيبي، آب بيدك، چشمه له ياسي (سهراب) ، چشمه رباط سروستان، چشمه آب چنار مهارلو ، آب زنگي مهارلو، آب محمد خالو مهارلو، آب درمانی مهارلو ، آب شيخك بكت، آب طليكو مهارلو، چشمه آبخوني مهارلو، درياچه مهارلو، آب امامزاده كوهنجان، چشمه نباتي كوهنجان، چشمه آبريز جبل كوهنجان و ... در بخش کوهنجان واقع شده است. 

 

مناطق نمونه گردشگری

  چشمه تزنگ:

در 10 کيلومتري جاده سروستان به فسا، آبادي کوچکي به نام مؤمن آباد وجود دارد. در فاصله 3 کيلومتري از اين آبادي ساختماني بنام اردوگاه وجود دارد که ضلع شمالي آن جاده شوسه به طرف اراضي تزنگ شروع مي‌شود. اين دشت بزرگ از سه طرف توسط ارتفاعات و کوه‌هاي بلند محصور شده است و از سمت غرب چشم اندازي بسيار زيبا را به نمايش مي‌گذارد. اين دشت زيبا در پايين ترين سطح برابر با 1648 متر از سطح دريا مي‌باشد و توسط رشته کوه‌هايي محصور شده است؛ در سمت جنوب کوه نظر آباد با ارتفاع 2241 و در شرق رشته کوه ديگري با نقاط ارتفاعي تا 2500 متر و در شمال آن بيشتر به شکل پستي و بلندي‎‌هاي تپه ماهوري مي‌باشد.

علت نامگذاري اين دشت به تزنگ مشخص نيست ، برخي مي‌گويند احتمالاً به دنبال مالکيت آب چشمه توسط تزنگيها اين نام را گرفته است. در سرتاسر اين منطقه از بادام کوهي نشانه‌هايي دارد و موقعيت و شرايط دامپروري را ندارد زيرا پوشيده از بوته‌هاي خار مي‌باشد. در قديم الايام در اين مکان روباه، گراز، خرگوش، کبک، تيهو و ... وجود داشته است. ولي زياده روي‌هاي مداوم در شکار موجب شده است امروزه به ندرت جانوري در اين خطه ديده شود.

اراضي مسطح، شيب کم، سه طرف از زمين به شکل کوهپايه، و در دو سمت کوهستانهايي با قلل مرتفع، جنس خاک قابل درختکاري و جنگل کاري، اينها همه شرايط مساعدي براي استفاده‌هاي گردشگري از اين اراضي مي‌باشد.

 

چشم انداز دل انگیز روستای مهارلو:

روستای مهارلو از جمله روستاهای هدف گردشگری استان فارس محسوب میگردد و دارای جاذبه های طبیعی فراوان می باشد. دهستان مهارلو بخش گسترده ای از باغات شهرستان را در دل خود جای داده است که شامل باغات بادام و انار می باشد. بوی شکوفه های بادام در فصل بهار و هوای پاک- طبیعت زیبا و بکر بسیاری از علاقمندان را به سوی این مناطق دلنواز می کشاند. 

تصاویری زیبا از چشم انداز دل انگیز روستای مهارلو

 

 

جاذبه های تاریخی- فرهنگی و طبیعی شهر کوهنجان:

شهر کوهنجان از جمله روستاهای هدف گردشگری استان فارس محسوب میگردد و دارای جاذبه های طبیعی فراوان می باشد. هوای پاک- طبیعت زیبا و بکر بسیار از علاقمندان را به سوی این مناطق دلنواز می کشاند. از جمله مناطق گردشگری کوهنجان میتوان از:

امامزاده شاه صفی الدین(ع)


امامزاده شاه صفی الدین(ع) در شهر کوهنجان خودنمایی می‌کند که به مزار شاه صفی الدین(ع) مشهور و معروف است.

این امامزاده برای اهالی دارای تقدس بسیار و در حقیقت نوشداروی حاجت مندان می‌باشد.

این امامزاده از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع) می‌باشد و در اغلب اوقات سال بویژه در ماه عزاداری حسینی محل تجمع عاشقان اهل بیت(ع) قرار می‌گیرد.

در میان محوطه امامزاده آب چشمه‌ای روان است که به همین نام خوانده می‌شود و آب شرب مورد کوهنجان را تأمین می‌کند.

چشمه باغ باغان

چشمه باغ باغان یکی از مناطق تفریحی طبیعی در دامان کوه جنوب شرقی کوهنجان است که پس از طی مسیری خوشگرد و طولانی دست یافتنی می شود. باغ باغان پوشیده از درختان ثمری و غیر ثمری است که در همه فصول پذیرای گردشگران و کوهنوردان می باشد. چشمه ای زلال و زیبا در آن روان است که جلوه خاصی به آن عطا کرده است.

 

انتهای پیام/س

نویسنده :
سروآنلاین
نظرات بینندگان