کد خبر: ۸۶۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۸ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۵

صحبت‌های‌بسیار مهم آیت الله جوادی در مورد برخی بانک‌ها

حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید با بیان اینکه خدا هیچ مسلمان و حتی هیچ کافری را گرفتار بانک های ربوی نکند،گفت: درآمدی که از طریق بانک های ربوی کسب می شود، حرام است.
به گزارش شیرازه، آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید با بیان اینکه خدا هیچ مسلمان و حتی هیچ کافری را گرفتار بانک های ربوی نکند،گفت: درآمدی که از طریق بانک های ربوی کسب می شود، حرام است.

 وی عصر چهارشنبه در دیدار استاندار و شهردار قم با بیان اینکه پول و مال به اندازه کشور وجود دارد اما در بانک های ربوی است، اظهار کرد: این بانک ها کمر شکن هستند و خدا هیچ مسلمان و حتی هیچ کافری را گرفتار آنها نکند.

وی با بیان اینکه چرا شهرک صنعتی شکوهیه قم و اکثر واحدهای تولیدی قم با ۵۰ درصد تولید فعال هستند، افزود: در حالی که هنر صنایع دستی و فرش های دستباف این شهر حرف اول را در کشور می زند، اکثر مراکز تولیدی شهرک صنعتی شکوهیه به خاطر بانک های ربوی و سودهای سنگین و کمر شکن آنها به حالت تعطیل در آمده اند.

آیت الله جوادی آملی اظهار کرد: بانک های ربوی در حال جنگ با ما هستند و هر چقدر هم آدم فریاد می زند باورشان نمی شود، کسب و کار از طریق این بانک ها حرام است.

وی افزود: اگر کسی در یک موسسه ای کار کند که کار و در آمد آن حلال است، در نتیجه حقوقی که از آن موسسه می گیرد نیز حلال است، ولی اگر در موسسه ای که کار آن حرام است مشغول به کار باشد در آمدی که از این طریق بدست می آورد نیز حرام است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: شخصی که یک کارمند بیچاره ای است و در بانکی که ربویی است کار می کند و از طریق گرفتن سود درآمد کسب می کند حقوقی که آن کارمند از آن بانک می گیرد حلال نیست، چرا که حقوق حلال در برابر کار حلال است.

آیت الله جوادی آملی گفت: خداوند در سوره بقره، ربا را جنگ با خود اعلام کرده است.

وی با تاکید بر اینکه هر گونه در آمدی باید از طریق کار کردن و سرمایه گذاری به شیوه مضاربه بدست بیاید، افزود: اگر پول در خدمت کار و تولید قرار بگیرد، برای خیلی از افرادی که بیکار هستند شغل ایجاد می شود.

وی با انتقاد از واردات بی رویه خیلی از محصولات و کالاهایی که تولید آن در کشور امکانپذیر نیست، افزود: در حالی که کاشتن و تولید علف به هیچ وجه به کود و سم و همچنین هیچ گونه سواد و دانشی احتیاج ندارد ما با کشتی از برزیل علف وارد کشور می کنیم.

آیت الله جوادی آملی با اذعان به گران بودن لبنیات، شیر و گوشت در کشور، گفت: قالب این کارگران بیچاره که جنگ را نیز همین ها اداره کردند و خدا نیز خدای همین ها است، شاید ماهی یک بار هم نتوانند از گوشت تغذیه کنند.

وی افزود: ما اگر علف را وارد نکنیم و یک کمی عرضه داشته باشیم و اختلاس نداشته باشیم، در نتیجه کار تولید می شود و مشکلاتی از قبیل گرانی، طلاق، اعتیاد و وجود هشت میلیون بیکار در کشور نخواهیم داشت.

وی افزود: این تعداد بیکار که تافته های جدا بافته نیستند و هر کدام عضو یک خانواده هستند و هر خانواده ای سه چهار نفر هستند، پس ما هر روز بیش از ۲۵ میلیون ناراضی در خانه ها داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه بودجه هایی که وارد شهر می شود قبل از اینکه خروجی آن را در نظر بگیریم نباید اقدام به هزینه آنها کنیم تصریح کرد: در قم طرح های مختلفی مانند پاساژ زمزم هم اکنون چند سال است که به حال خود رها شده، و این طرح ها که در واقع هر کدام از آنها سرمایه هایی است که انبار شده، به لحاظ استهلاک هزینه های فراوانی را متوجه ما می کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون در قم چندین طرح سود آور از کار افتاده و نیمه کاره داریم، افزود: شهرداری باید به اندازه سرمایه و اعتبارات داخلی اقدام به اجرای یک طرح کند.

آیت الله جوادی آملی همچنین با تاکید بر اهمیت توجه ویژه شهرداری به گسترش و توسعه فضای سبز در شهر قم، افزود: در روایات اسلامی اگر کسی درختی را بکارد و یک سطل آب پای آن بریزد مثل این است که انسان مومن تشنه ای را از مرگ نجات داده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد فنی نیست بلکه یک اقتصاد فرهنگی است، افزود: آن موضوع و مطلبی مهم که در بحث ااقتصادی مقاومتی نهفته است، این است که قرآن کریم می خواهد همه مسلمانان از نظر اقتصادی وابسته نباشند.

وی با تاکید بر اینکه ما در زمینه اقتصادی باید ایستادگی داشته باشیم و نه ایستادن، افزود: اینکه کسی سر چهار راه در حال گدایی کردن است، در حقیقت نشسته است ولی آن اقتصاد دانی که روی میز خود نشسته است، او ایستاده است.

آیت الله جوادی آملی گفت: ملتی که جیب و کیف آن خالی است نشسته است و مقاوم نیست.
این مرجع تقلید افزود: قرآن نگفته که مال چیز خوبی است اما فرموده مال مایه دوام و قوام شماست و اگر می خواهید به بیگانه بگویید نه باید جیبتان پر باشد، چون ملت گدا قدرت ایستادن ندارد.

وی خاطر نشان کرد: ما در تعبیرات فارسی ادبیات سنگینی مثل قرآن و روایات اهل بیت نداریم لذا به کسی که پول ندارد می گوییم گدا که این اصطلاح بار علمی ندارد اما در زبان عربی به کسی که پول ندارد می گویند فقیر که این بار علمی دارد چون که فقیر به معنای کسی است که ستون فقراتش شکسته و توانایی ایستادن ندارد.

این مرجع تقلید همچنین با بیان اینکه ما قرآن را حفظ می کنیم ولی هیچ وقت باور نکردیم که این سخنان حرف های خدا است، گفت: آمریکا واقعا کاری از او ساخته نیست و این سخن را حضرت امام(ره) هیچ وقت به عنوان یک تعارف مطرح نکرد، چرا که نمونه آن را در هشت سال دفاع مقدس دیدیم.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به شکست آمریکا در جنگ های نیابتی و غیر نیابتی با ایران، تصریح کرد: آمریکایی ها یک سری از روستاییان قبل از کشف کریستف کلمب بودند و هیچ وقت مانند ایران امپراطوری و قدرت علمی نداشتند و بعد از کشف کریستف کلمب افراد مختلفی از اروپا و آسیا و همچنین ایران به آمریکا رفتن، و آن را بوجود آوردند.

وی افزود: آمریکا مثل ایران نیست که از یک تمدن غنی و همچنین امپراطوری، دانشمندان و حکمایی مانند بوعلی سینا برخوردار باشد.

آیت الله جوادی آملی همچنین با تاکید بر ضرورت ایجاد وحدت در کشور، تصریح کرد: ما باید با هم باشیم و اختلاف نظر کاملا قابل حل است.
نظرات بینندگان